Store datamængder, hvad gør i ???
Fra : jagge

Dato : 01-03-11 20:55

Hey

Jeg må erkende at jeg er ved at drukne i data. Masser af billeder, film,
videooptagelser mere og mere og mere....

Jeg er ikke super organiseret og mangler i den grad et system til at
gemme data. Har overvejet mange muligheder, seperate diske til video,
billeder etc. Billige 3,5 tomme diske som masse storage der laves i
dubletter og opbevares som rå diske og forbindes via simpelt adapter
stik etc.

Hvad gør i ???

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-03-11 21:29

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
> billeder etc. Billige 3,5 tomme diske som masse storage der laves i
> dubletter og opbevares som rå diske og forbindes via simpelt adapter

Drobo

/thomas

Fra : jagge

Dato : 01-03-11 22:40

> Drobo

Ja det kan jeg godt se den ser fed ud. Måske lidt over mit budget, men
det er nok sådan en løsning der vil være smart på sigt.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-03-11 22:41

> Ja det kan jeg godt se den ser fed ud. Måske lidt over mit budget, men
> det er nok sådan en løsning der vil være smart på sigt.

man kan ligeså godt gøre det rigitgt fra starten ... du kan hurtigt
bruge en masse tid på at strikke noget sammen med fiskesnøre og
gaffatape ...

/thomas

Fra : Jesper

Dato : 01-03-11 21:46

> [...]

> billeder etc. Billige 3,5 tomme diske som masse storage der laves i
> dubletter og opbevares som rå diske og forbindes via simpelt adapter

Køb en Blu-Ray brænder, skiverne kan fås for ca. 10 kr/stk fra
www.billigmedien.de, der er 25 GB backupplads pr skive.
--
Jesper
Få det ud af verden:

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-03-11 21:51

jagge@noname.invalid (jagge) writes:

> billeder etc. Billige 3,5 tomme diske som masse storage der laves i
> dubletter og opbevares som rå diske og forbindes via simpelt adapter
> stik etc.

Sårn en og så godt med 3.5" diske:

http://www.shg.dk/Harddisk-Tilbehoer/DELTACO-SI-7928-USB-H-2142823.html

Fra : jagge

Dato : 01-03-11 22:33

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110301 <nospam0002+20110301@gmail.com> wrote:

> Sårn en og så godt med 3.5" diske:
>
> http://www.shg.dk/Harddisk-Tilbehoer/DELTACO-SI-7928-USB-H-2142823.html

Den ser sgu smart ud. Sådan en skal jeg da have. Ser man bare diskene
som 2 eksterne diske hvis den er sat til ? Kunne være smart om man kunne
bruge den til at spejle diske med.

Jeg skal have tænkt lidt over det. Jeg vil gerne have et system hvor jeg
kan udvide med flere diske, og stadig kunne arbejde med alle filer. Kan
også være at jeg skal have gang i noget NAS men det er nok ikke det
bedste at arbejde med filerne over et netværk.

Tak for buddet

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-03-11 22:40

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Den ser sgu smart ud. Sådan en skal jeg da have. Ser man bare diskene
> som 2 eksterne diske hvis den er sat til ?

ja

> Kunne være smart om man kunne
> bruge den til at spejle diske med.

kan du godt, men lad være med det ...

> Jeg skal have tænkt lidt over det. Jeg vil gerne have et system hvor jeg
> kan udvide med flere diske,

Drobo kan starte med 2 diske og efterhånden udvide med flere diske og
større diske efterhånden som du får brug for mere plads ..

> og stadig kunne arbejde med alle filer. Kan
> også være at jeg skal have gang i noget NAS men det er nok ikke det
> bedste at arbejde med filerne over et netværk.

Løse diske og løse optiske medier er ikke vejen frem med mindre man er
super organiseret i forvejen ..

/thomas

Fra : jagge

Dato : 01-03-11 22:54

> Løse diske og løse optiske medier er ikke vejen frem med mindre man er
> super organiseret i forvejen ..

Nej du har nok ret. Min udfordring er at jeg arbejder på flere maskiner
med filer, så der skal helst være netværksadgang også men det klarer den
der udvidede model jo. Det er vel egentlig en NAS.

Den vil jeg lige checke prisen på.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-03-11 22:56

> Nej du har nok ret. Min udfordring er at jeg arbejder på flere maskiner
> med filer, så der skal helst være netværksadgang også men det klarer den
> der udvidede model jo. Det er vel egentlig en NAS.

Eller en maskine som kan fungere som server ... ?

/thomas

Fra : jagge

Dato : 01-03-11 22:58

> Eller en maskine som kan fungere som server ... ?

Ja. Men den der drobo med netværksadgang ser smart ud. Har du nogen ide
hvor megen plads man mister på redundansen. Altså hvis man har 3 1TB
diske i den hvor megen reel plads har man så ?

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-03-11 23:02

> Ja. Men den der drobo med netværksadgang ser smart ud. Har du nogen ide
> hvor megen plads man mister på redundansen. Altså hvis man har 3 1TB
> diske i den hvor megen reel plads har man så ?

Du mister som regel det der svarer til den største disk ... altså 3 x 1
TB diske giver ca. 2 TB effektiv data.

Du kan selv beregne her:

<http://www.drobo.com/resources/calculator.php>

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 01-03-11 23:02

On Tue, 1 Mar 2011 22:57:33 +0100, <jagge> wrote:
> Ja. Men den der drobo med netværksadgang ser smart ud. Har du nogen ide
> hvor megen plads man mister på redundansen. Altså hvis man har 3 1TB
> diske i den hvor megen reel plads har man så ?

En 4-bay med 3 1TB gir 1,8TB

http://www.drobo.com/resources/calculator.php
--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-03-11 23:32

jagge@noname.invalid (jagge) writes:

> Den ser sgu smart ud. SÃ¥dan en skal jeg da have. Ser man bare diskene
> som 2 eksterne diske hvis den er sat til ? Kunne være smart om man kunne
> bruge den til at spejle diske med.

Jeg har kun modellen med plads til en disk (tror Thomas anbefalede det),
så det kan jeg ikke svare dig på. I praksis fungerer det som enhver
anden USB-disk.

> [...]
> også være at jeg skal have gang i noget NAS men det er nok ikke det
> bedste at arbejde med filerne over et netværk.

Gigabit netværk er hurtigere end USB - fandt jeg ud af med hjælp fra
gruppen her - men serveren skal kunne følge med.

Lad mig blot konstatere at du hurtigt bliver træt af at flytte rundt på
filer hvis du har så mange at du kan fylde MANGE diske op... Men det
finder du jo nok selv ud af også.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-03-11 01:38

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

<snip>

> Hvad gør i ???

Gemt væk i et skab:

<http://users.cybercity.dk/~dsl487543/swerver2.jpg>

Der er connectors til 12 diske, 4 SATA, 2 + 4 (med en PCI Controller)
PATA, samt 2 diskettedrev. Startes (WOL) og lukkes (RDC) over LAN.

--
Hi! I'm a signature virus. Copy me into yours and join the fun.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-03-11 06:49

> [...]
>
> Der er connectors til 12 diske, 4 SATA, 2 + 4 (med en PCI Controller)
> PATA, samt 2 diskettedrev. Startes (WOL) og lukkes (RDC) over LAN.

uh, men kønt er det er ikke. Ikke noget jeg ville vise til gæsterne ;)

linux ?

/thomas

Fra : Niels

Dato : 02-03-11 01:23

> uh, men kønt er det er ikke. Ikke noget jeg ville vise til gæsterne ;)

Der er nok låger på skabet

--
Niels

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-03-11 19:11

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> Der er nok låger på skabet

Jeg så een der havde stillet sit udstyr i en Trip-Trap vasketøjs "kurv"
- der var god ventilation og fleksibel adgang for kabler, og så er
"skabet" jo osse pænt.

--
Hi! I'm a signature virus. Copy me into yours and join the fun.

Fra : Franz Berliner

Dato : 02-03-11 11:19

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Hey
>
> Jeg må erkende at jeg er ved at drukne i data. Masser af billeder, film,
> videooptagelser mere og mere og mere....

Hvor mange GB/TB har du ialt?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-03-11 21:13

On 2011-03-01 20:54:41 +0100, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> [...]
> billeder etc. Billige 3,5 tomme diske som masse storage der laves i
> dubletter og opbevares som rå diske og forbindes via simpelt adapter

Jeg har alle mine fotos på en ekstern 2TB FireWire disk. Jeg har
desuden 2 stk. USB 2TB diske som jeg synkroniserer FW disken med. Min
eneste maskine er nu en MBP med 500GB intern disk.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse