Billeje i USA
Fra : Steen F.

Dato : 01-03-11 04:55

Har I nogle forslag til gode rejsebiler i USA?

Billeje i 1-2 måneder, skal være ultra komfortabel/blød, med fast tag,
min. 4-dørs, ikke noget opsigtsvækkende hvor man oser af rigdom eller
turist.

Og kender I til nogle udlejningsselskaber som man skal holde sig fra
eller som I kan anbefale?
Alt med relation til ovennævnte (m.m.) modtages med tak.

Navigation kan måske med fordel tages med hjemmefra, så man kender
apparatet i forvejen. Garmin har vist ret nye USA-kort tilgængelige
(modsat Navigon som er fra 2009).

Mvh
Steen F.

Fra : Craner

Dato : 01-03-11 09:04

"Steen F." skrev i meddelelsen

[...]

Hertz har nogle gode biler, vi lejede en ford expedition i 4 uger og kørte
ca 5 tusinde km i den. Motoren var en 4,7 liter med 7 sæder som alle var i
brug. Det var en fornøjelse.
Det du forstår ved små bilen har de ikke, for det er noget med store
motorerer, som overhoved ikke virker prangende, da de alle kører i store
biler.
De fleste af bilerne, har en navigation system som hedder "Never Lost" og
som tilgengæld koste mere en end ny Gps at bruge.
De er fastmonteret og bare du har prøvet at bruge den, vil dette blive
registreret og du får lov at betale for dette.
Dette var rigelig dyrt, og dette skyldes nok vi ikke havde nogen aftale fra
starten af.
De fleste af bilerne er med automat gear, og kræver lige lidt tilvending.
Har du føst prøvet det, bliver du glad for dette.
Har du brug for nogle flere oplysninger om hvordan trafikken er derovre vil
jeg gerne være behjælpelig.
De har nogle betydelig bedre køreregler end vi har, her i landet, og så er
amerikanske bilister utrolige hensynsfulde over for andre bilister.l
vh
Poul

Fra : Steen F.

Dato : 02-03-11 01:23

Den 01-03-2011 09:04, Craner skrev:
> [...]
> De har nogle betydelig bedre køreregler end vi har, her i landet, og så
> er amerikanske bilister utrolige hensynsfulde over for andre bilister.l

Hej Poul
Jeg kører selv med aut.gear i dag, så det bliver intet problem.
Men er der nogle "sjove" eller sære regler som man skal være opmærksom
på derovre? Ligesom fx i Tyskland med indfletning på motorvej og
permanent grøn svingpil i nogle lyskryds osv.

Seværdigheder skal man nok kigge på nettet efter, så det vil jeg ikke
spørge om her. Turen er planlagt fra N.Y. til L.A. sidst på sommeren.

Mvh
Steen F.

Fra : Craner

Dato : 02-03-11 12:50

"Steen F." skrev i meddelelsen

> [...]

Seværdigheder skal man nok kigge på nettet efter, så det vil jeg ikke
spørge om her. Turen er planlagt fra N.Y. til L.A. sidst på sommeren.

For at nævne nogle ting så må der overhales i alle baner. Bare husk at vise
af. Men det er meget sjældent du møder nogle der kører forstærkt, da der er
radarkontrol mange steder.
Kører du eks. 500km vil du opdage, at det er de samme biler, du har med dig.
Selv hvis du kører (min svoger har prøvet) ind igennem Dead Valley og der
ikke er nogen trafik de inden for 100miles, kan du være sikker på, at hvis
du møder en politibil imod dig, har han radar, så du er målt. Fartsbøder er
kontant.
Motorcykler må køre imellem bilerne. det virker ubehageligt indtil man har
prøvet det et par gange
5% overskridelse af hastigheder er tolereret.
Næsten alle vejkryds i byerne, har fuld stop, altså ikke noget med som her
hjemme at der er ubetinget vigepligt. Det fungerer rimeligt.
De har på nogle motorvejen nogle vejbaner hvor der står LANE (tror jeg nok)
her må du kun køre, hvis i er flere i bilen.
Når du er i en sådan bane skal du blive der indtil den ophører.
Nogle af deres veje har mange vognbaner, og det kan godt være som jeg har
set en 6-8 stykker hver vej.
Hvis du kører i høje bane og skal ud næste gang til venstre ( brug gerne et
par kilometer på dette) Kan du bare slå afviseren til, og du vil opdage at
der øjeblikkeligt bliver gjort plads til dig. Det skyldes at hvis bilisterne
derovre kørte som danskerne, vil trafikken bryde uhjælpelig sammen.
De viser hensyn så man næsten ikke tror sine egne øjne.
Står det ved et gadehjørne og ikke kan finde vej, går der ikke mange
sekunder, før der står en hjælpsom amerikaner og vil hjælpe dig.
Der findes ikke ret mange nmennesker på kloden, der er mere hjælpsomme end
dem "over there."
I de 4 uger vi var der ovre hørte jeg kun et bilhorn en gang og det var
fordi jeg dreje fra for pludselig da jeg var ved at miste en afkørsel.
Og til sidt og som jeg også har skrevet før. Du kan ikke blive set skævt til
uanset hvilken bil du kører i. Du vil opdage at uanset hvor stor, og
prangende vi synted deres biler er, er dette kun i vores øjne, om som en
anden har skrevet "Jante loven eksisterer ikke i USA"
Vi kørte turen fra LA til San Fransisco til Las Vegas og tilbage over San
Diego.
Vi er natur mennesker og her var det nationalparkerne der var det store
trækplaster.
Hvis i skal i Nationalparkerne kan det godt betale sig at købe et
medlemskort til parkerne, da dette bliver meget billigere og pengene er
hjemme, hvis i bare kører igennen 2 af dem
Jeg håber i er blevet lidt klogere eller må du skrive igen. Ja den grønne
svingpil er der også.

vh
Poul

Fra : Jensb

Dato : 06-03-11 11:18

"Craner" <craner@craner.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

Jeg har flere gange lejet en Ford Explorer gennem Hertz. Det er lige
nummeret mindre og billigere end Expedition, men stadig en rigtig lækker og
fin størrelse SUV.

Ja, og selvom man har forudbetalt, så skal man ikke leje det mere end 1-2
uger, før det havde været billigere at købe en GPS.
Har aldrig selv prøvet det, men har hørt meget kritik af, at det heller ikke
skulle være særligt godt.

Så hvis du alligevel skal ud og have ny GPS herhjemme, så køb en med USA
kort i. Og ellers så køb en GPS i Walmart eller lignende når du kommer til
USA.

> Kører du eks. 500km vil du opdage, at det er de samme biler, du har med
> dig.

Ja, det er skønt at køre der. Cruise controllen sættes til, og så glider det
bare derudaf.

> De har på nogle motorvejen nogle vejbaner hvor der står LANE (tror jeg
> nok) her må du kun køre, hvis i er flere i bilen.

Ja, Diamond Lane kaldes de. Markeret med et firkant symbol på skrå (rombe),
som altså ligner en diamant, hvis man har lidt fantasi.

Særligt i L.A. kan det være en stor fordel at benytte Diamond Lane. Og det
er ikke noget der kræver særlig tilladelse, som nævnt skal i blot være
minimum 2 personer i bilen. Første gang jeg var der, vidste jeg ikke hvad
det gik ud på, og turde derfor ikke anvende dem. Lidt ærgeligt at holde i kø
i timevis, når man bare kunne have kørt i den stort set helt tomme diamond
lane.

I tillæg til Craners opremsning, så må man iøvrigt dreje til højre, selvom
der er rødt, hvis bare man orienterer sig. Medmindre at det specifikt er
skiltet: 'NO Right Turn on red".

God tur.

Jens

Fra : Flimmer

Dato : 01-03-11 09:35

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Navigation kan måske med fordel tages med hjemmefra, så man kender
> apparatet i forvejen. Garmin har vist ret nye USA-kort tilgængelige

Jeg har brugt Hertz , Alamo og et par andre derovre.

Da billeje er billig, så vælg en fullsize eller premium (som ofte har gps
med i prisen)

Den mest behagelige jeg har lejet var en Mercury 8 cyl. med klima, gps, osv
osv. (Den det amerikanske politi har i ford udgaven)

Det vigtige for mig var komfort, anonymitet, lukket bagagerum (så man kan
stille bilen uden "de" kan se bagagen, praktisk hvis man kører fra sted til
sted). Det var også afhængig af hvor jeg skulle hen, da jeg var på jagt i
Washington state, kørte jeg firhjulstrækker pga. af jordvejene.

Vær opmærksom på om du lejer bilen fuldtanket eller tanker ligefør
aflevering. Da det koster kassen at aflevere en bil med tom tank.

Mvh
Allan

Fra : Steen F.

Dato : 02-03-11 01:19

Den 01-03-2011 09:35, Flimmer skrev:
> Da billeje er billig, så vælg en fullsize eller premium (som ofte har gps
> med i prisen)

Men hvad er billig? Jeg har netop tjekket Hertz.com og 30 dage koster
3000 dollars (16.500 kr.) for en Cadillac STS el.lign. Det var lidt mere
end jeg havde regnet med.
Er det biligere at bestille fra DK?

Mvh
Steen

Fra : Craner

Dato : 02-03-11 12:51

"Steen F." skrev i meddelelsen

> [...]

Men hvad er billig? Jeg har netop tjekket Hertz.com og 30 dage koster
3000 dollars (16.500 kr.) for en Cadillac STS el.lign. Det var lidt mere

Det er meget billige at leje hjemmefra, vi lejede igennem FDM

vh
Poul

Fra : MVJ

Dato : 01-03-11 16:27

> Billeje i 1-2 måneder, skal være ultra komfortabel/blød, med fast tag,
> min. 4-dørs, ikke noget opsigtsvækkende hvor man oser af rigdom eller
> turist.
---------------------

Tror ikke der er noget, der er prangende og oser af rigdom i USA - de kender
ikke til det med at man ikke kan tåle at , at naboen har en flottere bil end
én selv. Det er et dansk fænomen, som ikke eksister derovre - Janteloven
kender de ikke. Men tilbage til billejen, så har jeg et par gange brugt
HERTZ, og været rigtig godt tilfreds - men der findes nok billigere
muligheder. Men nyd dog at køre i en ordentlig øse - for det kan man til
priser, man ikke kommer i nærheden af i DK for tilsvarende lækkerier. Har
blandt andet kørt i Mustang Cab. og Mercury Grand Marquis - uha det var en
fornøjelse

God tur og held og lykke med det.
Mogens

Fra : Nicolaj C

Dato : 02-03-11 12:46

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> wrote in message
> [...]
>
> Navigation kan måske med fordel tages med hjemmefra, så man kender
> apparatet i forvejen. Garmin har vist ret nye USA-kort tilgængelige

Bruger altid
www.autoeurope.dk

Prisen har ligget på omkring $1000 pr måned for en Full Size sedan som fx
Chevy Impala eller Dodge Charger