Apple tv
Fra : Hans Houmøller

Dato : 01-03-11 02:21

Jeg er meget tæt på at anskaffe en Mac Mini til brug for
"multimediemaskine", og i den forbindelse vil jeg lige spørge til Apple
TV. Jeg er totalt uvidende om det, og på adressen her har vi ikke haft
fjernsyn i en del år, men bruger vores medielicens til at kigge tv
online. Har et stk eytv-dims, som jo kan vise diverse DR-kanaler plus en
lille smule mere. Vi har ikke muglighed for kablet tv, ejheller en
antenne på tag eller loft, så jeg vil godt høre, hvad Apple TV ville
gøre muligt.

Ingen dumme spørgsmål
- kun dumme svar

Hans

Fra : Per Rønne

Dato : 01-03-11 08:05

Hans Houmøller <hanshoumoller@gmail.com> wrote:

> [...]
> lille smule mere. Vi har ikke muglighed for kablet tv, ejheller en
> antenne på tag eller loft, så jeg vil godt høre, hvad Apple TV ville

Apple tv 2 (som endnu ikke fås i Danmark) gør det muligt at streame
video fra (især?) iTunes til en almindelig tv-skærm.

Apple tv 1 (som fås i Danmark) er dyrere, er forsynet med en harddisk på
40 GB - og så er jeg ikke helt sikker på om firmware er opdateret så den
kan fungere som Apple tv 2.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-03-11 08:09

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
>
> Apple tv 1 (som fås i Danmark) er dyrere, er forsynet med en harddisk på
> 40 GB - og så er jeg ikke helt sikker på om firmware er opdateret så den

Nej, og det bliver det heller ikke. Apple TV 2 er i bund og grund en
iPad uden skærm, men ellers samme hardware og et modificeret iOS lag.

/thomas

Fra : Jan Hovard

Dato : 03-03-11 22:57

Den 01/03/11 08.04, Per Rønne skrev:

> [...]
>
> Apple tv 1 (som fås i Danmark) er dyrere, er forsynet med en harddisk på
> 40 GB - og så er jeg ikke helt sikker på om firmware er opdateret så den
I må endelig ikke ofre penge på Apple tv1. Jeg har den den er ikke
pengene værd og et produkt der er på vej ud af markedet.
Tv 2 virker helt fint.

---JanH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-03-11 23:03

Jan Hovard <jan@hovard.dk> wrote:

> I må endelig ikke ofre penge på Apple tv1. Jeg har den den er ikke
> pengene værd og et produkt der er på vej ud af markedet.

Ikke enig. Hvis man ikke vil have en mac stånde tændt bare så man kan
bruge sit Apple TV så er det ret fixt at man kan synce sit indhold og så
slukke mac'en....

Men køb dem brugt ...

/thomas

Fra : Jan Hovard

Dato : 05-03-11 11:25

Den 03/03/11 23.03, Thomas von Hassel skrev:

> Ikke enig. Hvis man ikke vil have en mac stånde tændt bare så man kan
> bruge sit Apple TV så er det ret fixt at man kan synce sit indhold og så
> [...]
Det er rigtigt - men du kan jo godt anvende TV2 uden din computer tændt,
til alt andet end det der er på din pomputer.
Og TV1 er på vej ud af markedet!

---Janh

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-03-11 11:30

Jan Hovard <jan@hovard.dk> wrote:

> Det er rigtigt - men du kan jo godt anvende TV2 uden din computer tændt,
> til alt andet end det der er på din pomputer.

Ja, du kan airplay'e indhold fra dit iOS device, er det det du tænker
på? .. andet kan du her i landet, uden ninja tricks, ikke. Med mindre du
er meget stor fan af plathederne på Youtube ..

> Og TV1 er på vej ud af markedet!

Kan vi ikke kalde produkterne hvad de hedder i virkeligheden ?

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-11 13:31

Hej,

> Ja, du kan airplay'e indhold fra dit iOS device, er det det du tænker
> på? .. andet kan du her i landet, uden ninja tricks, ikke. Med mindre du
> er meget stor fan af plathederne på Youtube ..

Man kan også jailbreake enheden og installere andre programmer til
afspilning som fx XBMC. Så har du mulighed for at streame fra andre,
sjovere steder.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Robert Piil

Dato : 05-03-11 16:35

Den 05/03-11 13.30, Jens Kristian Søgaard skrev:

> Man kan også jailbreake enheden og installere andre programmer til
> afspilning som fx XBMC. Så har du mulighed for at streame fra andre,
> sjovere steder.

Ja, der ligger en guide her:
http://www.technobolt.com/2011/01/12/guide-jailbreak-apple-tv-2g-ios-4-2-1-using-seasonpass-how-to/

Med forbehold for jeg har ikke selv prøvet endnu, jeg orker ikke at
pille skidtet fra og slæbe den hen til computeren.... det er nok ikke så
vigtigt for mig så

--
Robert Piil

Fra : Per Rønne

Dato : 05-03-11 18:51

Robert Piil <smedevej26@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Med forbehold for jeg har ikke selv prøvet endnu, jeg orker ikke at
> pille skidtet fra og slæbe den hen til computeren.... det er nok ikke så

For mig bortfalder den eneste grund til at jailbreake min iPhone når 4.3
kommer ud på fredag. Med Personal Hot Spot på iPhone 4.

Ulempen ved jailbreak er især den større sårbarhed over for malware. Dem
findes der en del af til Android. På iPhone er kun jailbreakede iPhone
blevet ramt ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-11 19:28

Hej,

> For mig bortfalder den eneste grund til at jailbreake min iPhone når 4.3
> kommer ud på fredag. Med Personal Hot Spot på iPhone 4.

Hvis din udbyder ellers tillader dig at bruge det (og ja, i udlandet er
der udbydere, der tager sig ekstra betalt).

> Ulempen ved jailbreak er især den større sårbarhed over for malware. Dem
> findes der en del af til Android. På iPhone er kun jailbreakede iPhone
> blevet ramt ...

Det er altså lidt en skrøne. Der er ikke noget i selve det at
jailbreake, der åbner op for at man skulle blive ramt af alverdens malware.

Det er klart, at hvis man jailbreaker og så derefter vælger at
installere alverdens software fra tvivlsomme piratsites, så er man mere
udsat end ellers. Men det var ikke jailbreakets skyld.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-03-11 06:06

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Hvis din udbyder ellers tillader dig at bruge det (og ja, i udlandet er
> der udbydere, der tager sig ekstra betalt).

I og med at de i Danmark allerede tillader at gøre det gennem Android
kan jeg ikke forestille mig andet, end at det bliver det samme med
iPhone. Uden ekstra betaling.

Andet ville da også være grund til at skifte, og i forvejen bruger man
jo kun af den datapakke, man i forvejen betaler til.

> [...]
> installere alverdens software fra tvivlsomme piratsites, så er man mere
> udsat end ellers. Men det var ikke jailbreakets skyld.

Det samme kunne jo siges med Windows XP; det er fuldt ud folks egen
skyld når de får malware.

Det er ikke desto mindre et faktum at man er mere sårbar hvis man
jailbreaker, og med Personal Hot Spot har jeg ikke længere nogen grund
til det.

Det har jeg i og for sig heller ikke haft før, da jeg først får brug for
det når jeg har en iPad. Som jeg bestiller senest 25. i denne måned.
Direkte fra Apple.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-11 10:31

Hej,

> I og med at de i Danmark allerede tillader at gøre det gennem Android
> kan jeg ikke forestille mig andet, end at det bliver det samme med
> iPhone. Uden ekstra betaling.

Nu har du jo ikke sagt hvem "de" er - men det er da sandsynligt at det
bliver uden problemer. Men man har jo set sjove ting før.

> Det samme kunne jo siges med Windows XP; det er fuldt ud folks egen
> skyld når de får malware.

Jeg kan ikke se, hvordan din sammenligning holder.

Det, jeg siger er, at det ikke er det at _jailbreake_, der gør dig sårbar.

Det, der gør dig sårbar er det at installere sotware fra tvivlsomme kilder.

> Det har jeg i og for sig heller ikke haft før, da jeg først får brug for
> det når jeg har en iPad. Som jeg bestiller senest 25. i denne måned.
> Direkte fra Apple.

Ja, vi har hørt historien et antal gange nu.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-03-11 11:44

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Nu har du jo ikke sagt hvem "de" er

Jeg ved positivt at 3 (som jeg selv bruger) gør det, og har ikke
kendskab til en eneste, der ikke gør.

> [...]
>
> Det, der gør dig sårbar er det at installere sotware fra tvivlsomme kilder.

Vel mere eller mindre ditto med Android - og XP.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-11 13:54

Hej,

> Vel mere eller mindre ditto med Android - og XP.

Og det er netop derfor det er noget pjat, det du siger - nemlig at
jailbreaking skulle være problemet.

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-11 02:11

Den 05/03/11 16.34, Robert Piil skrev:

> [...]
>

> Med forbehold for jeg har ikke selv prøvet endnu, jeg orker ikke at
> pille skidtet fra og slæbe den hen til computeren.... det er nok ikke så

Du kan bruge seneste GreenPois0n: http://greenpois0n.com den er untethered.

Jeg har installeret den og den ser ud til at køre XBMC fint, også med
1080 video.

Jeg har oplevet nogle mærkelige farver ind imellem, men jeg synes det
ser ud til, hvis jeg googler det, at det er noget som kan opstå i
forbindelse med et Philips tv. Jeg har ikke prøvet med mit Panasonic endnu.

--
Mvh. Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar.

Fra : Robert Piil

Dato : 06-03-11 02:44

Den 06/03-11 02.10, Anders Sørensen skrev:

> Du kan bruge seneste GreenPois0n: http://greenpois0n.com den er untethered.

Det er absolut en fordel.

> [...]
> ser ud til, hvis jeg googler det, at det er noget som kan opstå i
> forbindelse med et Philips tv. Jeg har ikke prøvet med mit Panasonic endnu.

Fint nok, jeg har også et Panasonic.

Hvordan med at gå tilbage til den originale apple tv. Er der noget
faldgruber der, eller er det bare at gendanne skidet?

--
Robert Piil

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-11 03:40

Den 06/03/11 02.43, Robert Piil skrev:

> Det er absolut en fordel.

Bestemt. Men det ser nu ud til, at det kun er ved strømsvigt den skal
forbindes med computeren.

> Fint nok, jeg har også et Panasonic.
>
> Hvordan med at gå tilbage til den originale apple tv. Er der noget
> faldgruber der, eller er det bare at gendanne skidet?

Jeg havde et par forsøg, hvor den ikke ville installere XBMC, men
gendannede bare fra iTunes, så var den som original igen.

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-11 10:29

Hej,

> Hvordan med at gå tilbage til den originale apple tv. Er der noget
> faldgruber der, eller er det bare at gendanne skidet?

Ingen faldgruber i det - det er bare at gendanne.

Fra : Andreas M.

Dato : 06-03-11 09:17

Anders Sørensen <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> wrote:
> Jeg har oplevet nogle mærkelige farver ind imellem, men jeg synes det ser
> ud til, hvis jeg googler det, at det er noget som kan opstå i forbindelse
> med et Philips tv. Jeg har ikke prøvet med mit Panasonic endnu.

Og nogle Sony TV også. Det er en (irriterende) HDMI sync fejl, som
heldigvis bliver rettet med iOS 4.3 opdateringen til Apple TV2 her på
fredag. Her kommer der en mulighed for at vælge mellem forskellige HDMI
output metoder, og den ene af mulighederne "RGB High" skulle afhjælpe den
periodevise farveinvertering på de udsatte skærme.

--
Andreas M.

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-11 10:27

Hej,

> Jeg har installeret den og den ser ud til at køre XBMC fint, også med
> 1080 video.

Lige som info til andre:

Jeg kører også med AppleTV2 untethered jailbreak og XBMC. Man skal lige
være opmærksom på, at den kan afkode 1080p-filer - men den kan altså
stadig kun sende 720p til fjernsynet.

Fra : Andreas M.

Dato : 06-03-11 09:17

> Ja, du kan airplay'e indhold fra dit iOS device, er det det du tænker
> på? .. andet kan du her i landet, uden ninja tricks, ikke. Med mindre du
> er meget stor fan af plathederne på Youtube ..

En pæn del af DRs egenproduktion ligger da som podcast, der kan tilgås
direkte fra Apple TV 2. Hvis man er til den slags selvfølgelig.

--
Andreas M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-03-11 09:33

Andreas M. <andreas@ravnmoeller.dk> wrote:

> En pæn del af DRs egenproduktion ligger da som podcast, der kan tilgås
> direkte fra Apple TV 2. Hvis man er til den slags selvfølgelig.

Jo, men DR's podcast ligger i så ringe kvalitet at det er lige til at
græde over :)

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-03-11 08:09

Hans Houmøller <hanshoumoller@gmail.com> wrote:

> Apple TV ville gøre muligt.

I Danmark giver det kun mening hvis du ripper alle dine dvd'er og andet
indhold så det afspilles på det.

I USA og andre lande har du mulighed for at købe og leje indhold via
iTunes (og leje direkte på AppleTV)

/thomas

Fra : Robert Piil

Dato : 01-03-11 08:36

Den 01/03-11 08.08, Thomas von Hassel skrev:

> I Danmark giver det kun mening hvis du ripper alle dine dvd'er og andet
> indhold så det afspilles på det.

Arh, så har jeg spildt mine penge.

Jeg bruger fortrinsvis til at streame musik (som er fuldt rippet) fra
iTunes og til at afspille eyeTV-optagelser fra min computer (som ikke er
forbundet til et tv). Airplay-funktionen bruger jeg også. Til DVD'er
bruger jeg stadig de gamle skiver.

> I USA og andre lande har du mulighed for at købe og leje indhold via
> iTunes (og leje direkte på AppleTV)

For mig er det bare en ekstra mulighed, og man behøver ikke at bo i USA
for at leje film, man kan nøjes med at lade som om, og - som Sonne
kalder det - et par ninjatricks.

--
Robert Piil

Fra : Frank Bach

Dato : 01-03-11 18:51

Den 01/03/11 08.36, Robert Piil skrev:

> [...]
>
> For mig er det bare en ekstra mulighed, og man behøver ikke at bo i USA
> for at leje film, man kan nøjes med at lade som om, og - som Sonne

Du kan få et engelsk Mastercard hos Moneybookers (det er udsted i UK)
og det er nemt at få en fiktiv adresse i stort alle lande. Det er vel
det du fx har brug for i dit tilfælde?

MVH Frank Bach
Esbjerg

Fra : Robert Piil

Dato : 01-03-11 21:17

Den 01/03-11 18.50, Frank Bach skrev:

> Du kan få et engelsk Mastercard hos Moneybookers (det er udsted i UK) og
> det er nemt at få en fiktiv adresse i stort alle lande. Det er vel det
> du fx har brug for i dit tilfælde?

Joe, det er endnu nemmere (men lidt dyrere) at bruge amerikanske gift
cards til iTunes.

--
Robert Piil

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-03-11 21:29

Robert Piil <smedevej26@gmail.com> wrote:

> Joe, det er endnu nemmere (men lidt dyrere) at bruge amerikanske gift
> cards til iTunes.

du løbe bare en risiko for at du købe forfalskede kort og din konto
bliver spærret ..

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 01-03-11 23:28

Robert Piil wrote:

> For mig er det bare en ekstra mulighed, og man behøver ikke at bo i USA
> for at leje film, man kan nøjes med at lade som om, og - som Sonne
> kalder det - et par ninjatricks.

Nogen der har et link til en god blog post om, hvad man gør? En
reference til en troværdig gavekorts-pusher ville også være fint. Jeg
har fået Apple TV og vil vældig gerne kunne leje film ;)

--
Peter Farsinsen
peter@farsinsen.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 01-03-11 23:49

http://ipadnyt.dk/saadan-opretter-du-en-amerikansk-itunes-konto-bl-a-til-ipads-og-iphones-app-store-til-307.html

--
Robert Piil

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 02-03-11 00:00

Robert Piil wrote:

> http://ipadnyt.dk/saadan-opretter-du-en-amerikansk-itunes-konto-bl-a-til-ipads-og-iphones-app-store-til-307.html

Tak!

--
Peter Farsinsen
peter@farsinsen.dk

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 01-03-11 21:38

On Tue, 1 Mar 2011 21:28:53 +0100, <Thomas von Hassel> wrote:

> du løbe bare en risiko for at du købe forfalskede kort og din konto
> bliver spærret ..

Det finnes dog heldigvis hederlige sjeler som selger ordentlige gavekort
for en liten markup.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"