Er Grand Prix-vinderen et tyveri?
Fra : --

Dato : 27-02-11 14:15

Prøv at sammenligne vinderen:

http://www.youtube.com/watch?v=L7bWGxUT1Sk

med denne:

http://www.youtube.com/watch?v=hu7xvGDMeBQ

Hvad siger I?

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 27-02-11 14:24

"--" <-@-.dk> skrev i meddelelsen
news:4d6a4e6a$0$36572$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Prøv at sammenligne vinderen:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=L7bWGxUT1Sk
>
> med denne:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=hu7xvGDMeBQ
>
> Hvad siger I?

Ingen hørbar forskel

Hilsen Åge

Fra : Martin [TMM]

Dato : 27-02-11 14:42

Hej
On 27-02-2011 14:24, Åge Halldorsson wrote:
> Ingen hørbar forskel

"Sangeren" i den danske version har en lidt træls accent, men ellers er
der ikke den store forskel.
Det er da påfaldende hvor ens de to lyder, selvom sangskriveren a "New
Hope" påstår at hun selv har skrevet den.

Mvh
Martin

Fra : B. Sørensen

Dato : 27-02-11 15:12

"--" <-@-.dk> skrev i meddelelsen
> Prøv at sammenligne vinderen:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=L7bWGxUT1Sk
>
> med denne:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=hu7xvGDMeBQ
>
> Hvad siger I?

4 ud af de første 6 toner er identiske, og ellers er det to forskellige
sange.

Fra : --

Dato : 27-02-11 22:41

"B. Sørensen" <curly@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> "--" <-@-.dk> skrev i meddelelsen

> 4 ud af de første 6 toner er identiske, og ellers er det to forskellige
> sange.

Det er vist ikke blot gjort med det:

http://politiken.dk/kultur/musik/ECE1207885/musikekspert-om-sejrende-grandprix-sang-laener-sig-op-ad-plagiering/

Fra : Max

Dato : 27-02-11 22:57

Hej

> Det er vist ikke blot gjort med det:

Med den simple form for musik er det så ikke nærmest
pisse ligegyldigt om det er kopier eller ikke ?

Max

Fra : Michel Husted

Dato : 27-02-11 14:53

On 27 Feb., 14:15, "--" <-...@-.dk> wrote:
> Prøv at sammenligne vinderen:

Det er sket før. Min favorit i 2008 var Portugal.

Vânia Fernandes: “Senhora de mar” - http://www.youtube.com/watch?v=CWrmeqrrUlI

Men omkvædet er da vist til dels planket fra Army of Lovers, selv om
portugiserne har omsat det til valsetakt:

Army of Lovers: “Crucified” - http://www.youtube.com/watch?v=20i7ol7cd9g

Mange hilsner
Michel

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-02-11 10:07

"--" <-@-.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv at sammenligne vinderen:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=L7bWGxUT1Sk
>
> med denne:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=hu7xvGDMeBQ
>
> Hvad siger I?

Tja, den består af 5 toner.... Så hvis den ligner halvdelen af alle andre,
kan det vel egentligt ikke undre nogen....

Men det undrer mig, at folk vedbliver med at snakke om den slags. Jeg kan
ikke mindes et år, hvor emnet ikke har været på banen...

Og altså så længe et af de mest typiske eksempler, stadig fremstår som
uløst... Må det vel siges, også Internationalt at være hamrende
uinteressant. Selvfølgelig tænker jeg på Less Humphriess " Mexico " Som
oprindeligt hedder " Battle of New Orleans " Men Less Humphries påstår at
have skrevet den... Men jeg mener nu den er skrevet af Jimmie Driftwood, og
nærmest udødeliggjort af Johnny Horton, allerede i 1959.... Så lige hvornår
noget er et plagiat... Det kan jeg ikke blive klog på... Jeg syntes Battle
of New Orleans er en fed sang..... Det samme syntes jeg om Mexico... Men
spørger man mig om, hvem der har skrevet den, vil jeg uden tøven sige Jimmie
Driftwood... Ingen tvivl eller vaklen der... I mine øjne, kan man sige at
Less Humphriess har lavet den i et nyt arrangement... Men bestemt ikke
skrevet den... Så hvor går grænsen. ????

M.V.H....Benny..

Fra : Martin Bak

Dato : 28-02-11 14:27

"--" <-@-.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv at sammenligne vinderen:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=L7bWGxUT1Sk
>
> med denne:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=hu7xvGDMeBQ
>
> Hvad siger I?

Har altid ment at den svenske lyder temmelig ELO'sk. Kan dog bare ikke helt
sætte fingeren på hvilket nummer det er jeg associerer den med. Måske lidt
mr. blue sky. Men er langt fra sikker på at det er den. Andre gode bud?

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Per Beer Hansen