kim larsen, tornfuglene vs kom igen
Fra : uh

Dato : 27-02-11 13:03

Hejsa folk i gruppen. Har nogen hørt om at H. Mancini´s tema i "Tornfuglene"
bliver sammenlignet med Kim Larsens "Kom igen"? Straks jeg hørte sangen,
altså "Kom igen", var jeg klar over at jeg kendte en del af melodien
andetsteds fra, men først senere blev jeg klar over at det var temaet fra
"Tornfuglene", som var en romantisk TV-serie der blev vist for mange år
siden med R. Chamberlain i hovedrollen.

Jeg kan jo se at der i nogle fora, har været debat om, hvorvidt Kim Larsen
har plagieret en del af "sin" sang fra førnævnte. Selv er jeg ikke i tvivl
om at dette er tilfældet, men under på om det ikke bliver påtalt et eller
andet sted fra - Kim Larsen kan vel ikke vedblive at kalde det sit nummer,
eller kan han? Har man ikke visse instanser til at holde øje med den slags,
og evt. opkræve afgift eller hvad?

Kim Larsen har jo gjort det før, for en del år siden, altså troet at han
selv havde komponeret noget, som så viste sig at være en kendt gl. dansk
sang.

Prøv at høre tema til Tornfuglene her, 1:03 til 1:16, altså 13 sekunder
ialt, det er pånær en enkelt tone, såvidt jeg kan høre præcis det samme som
Kim Larsen kalder sin: "Kom igen" .

http://listen.grooveshark.com/#/artist/James+Calway+and+Phil+Coulter/1501149?src=5

her er Kim Larsen selv, lyt til 1:55 -2:14

http://www.youtube.com/watch?v=dneUHSu05Sk

Jeg siger ikke at det er gjort i en ond mening, Kim var nok ikke selv klar
over at han havde det i sit erindringsmateriale, MEN kan han virkelig blive
ved med at kalde det SIN sang, når en stor del af melodien er en andens?

Nogen som ved noget og vil belære mig?

På forhånd tak.
mvh uh

Fra : Henning Jensen

Dato : 27-02-11 13:31

Den 27-02-2011 13:03, uh skrev:
> Hejsa folk i gruppen. Har nogen hørt om at H. Mancini´s tema i
> "Tornfuglene" bliver sammenlignet med Kim Larsens "Kom igen"?

Lige netop 1:55-2:14 vil jeg snarere kalde et musikcitat.
Jeg vil hævde, at "Tornfuglene's" Mancini heller ikke har opfundet
temaet, men at det måske oprindelig er et klassisk/halvklassisk tema???
Det må være en sag for Herluf Holdt eller Ole Damgaard?

Jeg synes, at det står værre til med den danske Grand Prix-vinder:

http://www.youtube.com/watch?v=JwC1Ctrj6Xk

Henning.