Kalk på varmelegeme?
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 27-02-11 23:22

Jeg har sådan en elektrisk varmtvandsbeholder hér:

https://picasaweb.google.com/hanspaulin/HansMiniPro?authkey=Gv1sRgCMKO45Sb6teD6gE#5578497232010830018

Den har hængt på væggen i over 20 år nu; bør man skille den ad for at
se om varmelegemet er tilkalket og i givet fald: hvordan skiller man
den ad?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Elmand

Dato : 28-02-11 01:18

> [...]
> om varmelegemet er tilkalket og i givet fald: hvordan skiller man den ad?

Jeg kan desværre ikke på billedet se, hvor mange litter din Metro er på.
Så vidt jeg husker er denne model over en vis størelse med" tørt
varmelegeme"
d.v.s. at varmelegemet er af steatit og ligger oppe i et tørt rør.
De mindre i samme model ligger inde i beholderen. En flange med 6 bolte og
en rund pakning.
Det er altid meget vigtigt ikke at holde for høj en temperatur, idet der
sker stor
kalkudskillelse ved temperatur over 50 grader.

Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 28-02-11 01:55

Elmand udtrykte præcist:
> Jeg kan desværre ikke på billedet se, hvor mange litter din Metro er på.
> Så vidt jeg husker er denne model over en vis størelse med" tørt varmelegeme"

Ok; lyder beroligende :)

Den er relativ stor; da jeg i sin tid forklarede vvs-manden at jeg tog
et karbad hver dag bestilte han en model hjem der passede på dét :)

> [...]
> stor
> kalkudskillelse ved temperatur over 50 grader.

Jeg har i sin tid "låst" temperaturen fast på lige over legionær-niveau
:)

Tak for hjælpen! :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jakob Griffel

Dato : 28-02-11 11:56

> Så vidt jeg husker er denne model over en vis størelse med" tørt
> varmelegeme"
> d.v.s. at varmelegemet er af steatit og ligger oppe i et tørt rør.

Men et eller andet sted må vandet jo have kontakt med det varme rør, og så
sætter kalken sig ved dér i stedet for på varmelegemet.
Og resultatet må være det samme: Dårligere varmeafgivelse.

--
Hilsen Jakob

Fra : Elmand

Dato : 28-02-11 14:28

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sætter kalken sig ved dér i stedet for på varmelegemet.
> Og resultatet må være det samme: Dårligere varmeafgivelse.

Nej, nu kan varmen der afgives jo ikke komme nogen steder hen, så det er
ikke problemet. Problemer er, når varmelegemet ligger direkte i vand, kan
der dannes
så meget kalk at varmelegemet flækker. Temperaturen er også meget højere
på varmelegemerne i vand,da overfladen er meget mindre.== større
kalkdannelse.
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Jakob Griffel

Dato : 28-02-11 16:04

> Nej, nu kan varmen der afgives jo ikke komme nogen steder hen, så det er
> ikke problemet.

Jamen kalk på varmelegemet må da resultere i dårligere afgivelse af varme
til vandet - og dermed et merforbug af el.

--
Hilsen Jakob

Fra : Jens Petersen

Dato : 28-02-11 16:08

Og hvor skulle varmen så forsvinde hen?
--
OV1A Jens

Sent from my desktop PC with a nice big screen and a real keyboard.

Fra : Jakob Griffel

Dato : 28-02-11 17:01

> Og hvor skulle varmen så forsvinde hen?

Ok, måske ræsonnerer jeg forkert, men det må da tage længere tid at varme
vandet op hvis varmelegemet er totalt tilkalket.
Hvorfor skal jeg ellers afkalke min vaskemaskine osv.? Det er vel ikke kun
pga. vaskemiddelforbruget.

--
Hilsen Jakob

Fra : Jens Petersen

Dato : 28-02-11 19:40

On Mon, 28 Feb 2011 17:00:41 +0100, "Jakob Griffel"

> [...]
>vandet op hvis varmelegemet er totalt tilkalket.
>Hvorfor skal jeg ellers afkalke min vaskemaskine osv.? Det er vel ikke kun

Ja problemet er at varmen er for længe om at komme fra varmelegmet til
vandet når der sidder et tykt lag kalk på varmelegmet - det kan et
6-8mm varmelegme ikke holde til.

Det varmelegme der sidder i de store vandvarmere kan bedre klare det.

At der skulle gå mere energi til at varme vandet op er derimod ikke
rigtigt.

Fra : Jakob Griffel

Dato : 03-03-11 01:09

> Ja problemet er at varmen er for længe om at komme fra varmelegmet til
> vandet når der sidder et tykt lag kalk på varmelegmet [...]

Det tager altså længere tid at varme vandet op

> At der skulle gå mere energi til at varme vandet op er derimod ikke
> rigtigt.

Watt gange tid giver da mere energi....

--
Hilsen Jakob

Fra : Jens Petersen

Dato : 03-03-11 16:03

On Thu, 3 Mar 2011 01:09:04 +0100, "Jakob Griffel"

>Det tager altså længere tid at varme vandet op

En lille smule. Hvis det tog dobbelt så lang tid var varmelegmet
smeltet.

Fra : Erik T

Dato : 07-03-11 13:25

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> wrote in news:4d6edbf8$0
$23757$14726298@news.sunsite.dk:

> Det tager altså længere tid at varme vandet op

> Watt gange tid giver da mere energi....

Kalken er kun en langsom buffer, og du vil højst komme ud for at vandet
bliver varmet videre i meget kort tid efter at termostaten har slået fra.
Alt efter hvor kalibreringen af termostaten ligger i tolerencen vil du
kunne tale om at vandet enten bliver en meget lille smule for varmt, eller
først nu bliver varmt nok.

Fra : Elmand

Dato : 28-02-11 22:42

> [...]
> vandet op hvis varmelegemet er totalt tilkalket.
> Hvorfor skal jeg ellers afkalke min vaskemaskine osv.? Det er vel ikke kun

Det er for ikke at ødelægge dine varmelegmer.-- At jeg så personligt ikke
synes det er så nødvendigt - slet ikke efter man er gået væk fra kogevask 90
grader, er en hel anden sag.
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne