Apple dropper Rosetta?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-11 02:40

Iflg.

http://www.9to5mac.com/53977/10-7-lion-drops-support-for-powerpc-applications

...vil Apple nu fuldstændig droppe Rosette i 10.7 Lion, hvilket jeg
finder rablende tåbelig og temmelig uoverlagt.!!!

Det vil bl.a. betyde, at flg. programmer ikke længere vil kunne bruges
overhovedet:

- Adobe Reader 7
[kan være lige meget for mig nu, hvor ver. 10 er ude]
- Adobe CS, CS2
[Jeg har bl.a. licens til begge og har nu som pensionist
ikke råd til at opgradere til CS5, og det er der nok
heller ikke andre i samme situation, der har]
- AppleWorks 6
[Bruger jeg stadig næsten daglig]
- CodeWarrior, alle OS X ver.
[En skam, det er stadig det bedste værktøj til både
oversættelse og redigering af carbon og RCSC kode]
- Eudora, alle versioner inkl. ver. 8.x
[Bruger jeg ikke længere]
- Microsoft Office 2004 og tidligere
[Jeg bruger stadig Office X af og til, da det er den
sidste ver. af MSO, der understøtter talesyntese]
- FileMaker Pro 8 og tidl. (8.5 eller nyere kan bruges)
[Jeg har licens til både ver. 7, 8,5 Advanced og nu ver.
11.x, men jeg véd, mange blinde og svagtseende stadig
bruger ver. 7.x, og de har ganske enkelt ikke råd til
at opgradere]
- Internet Explorer
[Bruger den en sjælden gang til IE only websider, hvor
'Default User Agent' ikke virker]
- Retrospect 6.1 og ældre ver.
[Bruger jeg ikke]
- Palm Desktop, alle OS X ver.
[Bruger jeg næsten daglig]
- GhostReader, alle versioner + alle ikke-system bundled stemmer
- InfoVox iVox, alle versioner + alle ikke-system bundled stemmer
[Ville have købt GhostReader + div. stemmer til bl.a.
dansk, norsk, svensk og tysk, men det kan jeg jo så
godt opgive.]
- MarinerWrite, alle OS X versioner
[Bruges næsten daglig]
- MarinerCalc, alle OS X versioner
[Bruger jeg jævnlig]
- NisusWriterExpress, alle versioner
[Bruger jeg stadig af og til, selvom jeg primært
bruger NisusWriter Pro nu]
- Abiword, alle versioner
[Bruger jeg jævnlig]
- RagTime 5.6.x/RagTime 5.5.x Solo
[Bruger stadig RagTime Solo, selvom jeg har licens til ver. 65.x]
- Parallels 4.x og ældre ver.
[Kan være ligegyldigt, da jeg får ver. 6.x i morgen]
- AutoCAD 10.x og ældre ver.
- ArchiCAD, alle ver.
[Har kun brugt en demo af AutoCAD, men har en ArchiCAD
liggende, jeg aldrig har fået installeret, så nu er den
værdiløs]
- Mellel, alle OS X versioner
[Bruger jeg jævnlig til specialopgaver]
- Endnote, alle OS X versioner
[Opgav at bruge den, selvom den skulle køre fint sammen
med fx. NisusWriter Pro]
- MacSpeech Dictate, alle versioner (Det vil være virkelig
problematisk, da de nye versioner bruges ret meget på
især amerikanske og australske sygehuse)
- SeaMonkey 1.18.xx og 2.0x.xx (hvad den nye ver. 3.0 vil
bringe, vides endnu ikke helt, men der sker noget ret
drastisk har jeg da bemærket i de første alpha versioner)
[En katastrofe, da det er mine klart foretrukne alt-i-ét
programmer til internet brug.!]

- Samt _alle_ andre programmer, der indeholder bare antydning af RsRC
og/eller carbon kode.

Det vil være noget af en katastrofe for tusindvis af blinde og
svagtseende Mac brugere, nu hvor Mac endelig er blevet godkendt og
accepteret som hjælpemiddel worldwide, - og som bruger GhostReader
og/eller iVox, samt for alle os, der stadig bruger én eller flere af
ovenstående programmer.

I comp.sys.mac.system er det også nævnt i en tilsvarende tråd, at man
kun vil kunne installere en hel del af de ovennævnte programpakker, hvis
man køber og installerer dem via Apple AppStore, hvilket vil betyde, at
man ikke længere vil kunne installere og bruge et program, der er købt
via AppStore på en anden computer.

Jeg synes, det her er uhyggeligt skræmmende, da det jo meget vel kan
være det første store skridt mod en total topstyring af vore computere,
så vi på lidt længere sigt ikke længere selv kan eller må bestemme,
hvilke programmer vi vil bruge - akkurat som på iPhone og iPad, hvor en
opdatering af iOS fjerner alle egne tiltag, der er foretaget via JailBrake.

Godt nok er jeg noget nær inkarneret Mac bruger og har været det gennem
nu næsten 20 år, men det er lige før, jeg - hvis det bliver resultatet,
- vil fraråde potentielle nye Mac brugere til at investere i noget som
helst Mac OS X og tænke sig virkelig godt om, /før/ de så alligevel gør det!

Hardwaremæssigt er Apples produkter stadig blandt de absolut bedste
overhovedet, og det er en skam, der endnu ikke findes et ordentlig Linux
system, der kan bruge både forstørrelse og talesyntese, for så var jeg
med garanti skiftet, hvis OS X går hen og bliver et totalitært system,
som vi ikke længere selv har kontrol over!

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper

Dato : 28-02-11 04:38

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> med garanti skiftet, hvis OS X går hen og bliver et totalitært system,
> som vi ikke længere selv har kontrol over!

Det lyder som den samme jerimiade som da Apple stoppede med
classicunderstøttelsen i OSX.
Der er nu gået 5 år siden Apple forlod PowerPC arkitekturen og 6 år
siden de annoncerede det. Der er nogle udviklere der trænger til et
spark bagi for at forlade PPC arkitekturen. About F...... Time!
--
Jesper
Få det ud af verden:

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-11 12:20

Jesper wrote:

> [...]
> siden de annoncerede det. Der er nogle udviklere der trænger til et
> spark bagi for at forlade PPC arkitekturen. About F...... Time!

Det handlede denghang om hardware og ikke ret meget om software. Desuden
kan de fleste PPC programmer også afvikles på en Intel bnaseret maskine.

Det her handler derimod om, at Apple pludselig og total uden varsel
sætter en 'cutting edge' på et hel systems software arkitektur. For
mange både private og små og mellemstore virksomheder vil det ganske
enkelt blive en økonomisk bombe, der for de små virksomheders
vedkommende godt kan betyde, at nøglen må drejes om. - Og det er just
ikke særlig smart i de her arbejdsløshedstider, der i forvejen har ramt
de små og mellemstore virksomheder særdeles hårdt.

Jeg har prøvet at regne nogenlunde ud, hvad det vil koste for mit
vedkommende at 'investere' i opgraderinger og tilsvarende programpakker,
der ikke kan opgraderes. - Her snakker vi priser i nærheden af
_100.000kr._ - og det kun for én enkelt Intel baseret maskine. - Og hvad
vil det så ikke koste for fx. den lille grafiske eller medie virksomhed
med måske 10-20 maskiner? - Så snakker vi pludselig helt andre priser i
millionklassen!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 12:32

> [...]

> vil det så ikke koste for fx. den lille grafiske eller medie virksomhed
> med måske 10-20 maskiner? - Så snakker vi pludselig helt andre priser i

Nu nævner du selv virksomheder, så er det vel på plads jeg kommer med
min kæphest: Firmaer som kører produktion på forældet software (og
hardware) uden officel support m.m. kører i forvejen på lånt tid og
gambler med deres forretning ...

Derudover er der ting på din liste som allerede er skrevet til Intel og
kører fint uden rosetta ...

/thomas

Fra : Svein Tjemsland

Dato : 02-03-11 12:14

In article <1jxeg0b.1u2sny512ydsuqN%thomas@elements.dk>,
thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> [...]
> gambler med deres forretning ...
>
> Derudover er der ting på din liste som allerede er skrevet til Intel og

http://www.appleinsider.com/articles/11/03/02/inside_mac_os_x_10_7_lion_d
ozens_of_high_quality_new_multilingual_speech_voices.html

stj.

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 28-02-11 13:03

On 28-02-2011 12:19, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> ikke særlig smart i de her arbejdsløshedstider, der i forvejen har ramt
> de små og mellemstore virksomheder særdeles hårdt.

Du kan jo bare undlade at opgradere, længere er den ikke.

Det er jo dit eget valg og du må så holde fordele op mod ulemperne og
tage en beslutning ud fra resultatet.
Jeg mener at 5 års bagudkompatibilitet er langt over hvad man kan
forvente og længere end de fleste andre producenter praktiserer.

Jesper \

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-11 14:14

Jesper Hartoft wrote:

> [...]
> Jeg mener at 5 års bagudkompatibilitet er langt over hvad man kan
> forvente og længere end de fleste andre producenter praktiserer.

Det véd jeg nu ikke... Du kan da stadig afvikle DOS på selv Windows 7,
og ligeledes er det heller ikke noget problem at bruge Word97 på Win7 -
og WordPerfect 6.x for den sags skyld...

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 28-02-11 14:34

On 28-02-2011 14:13, Erik Richard Sørensen wrote:

> Det véd jeg nu ikke... Du kan da stadig afvikle DOS på selv Windows 7,
> og ligeledes er det heller ikke noget problem at bruge Word97 på Win7 -
> og WordPerfect 6.x for den sags skyld...

Ja-ja, selvfølgelig er der undtagelser.
Men hvis Windows 7 kunne køre på f.eks. ARM CPU'er, ville det nok ikke
være muligt...

Jesper \

Fra : Jesper

Dato : 28-02-11 15:25

> [...]
> vil det så ikke koste for fx. den lille grafiske eller medie virksomhed
> med måske 10-20 maskiner? - Så snakker vi pludselig helt andre priser i

Uden varsel? Apple ophørte med at installere Rosetta som standard med
10.6, det krævede specialinstallation.
Det var det jeg kalder for et vink med en vognstang!
Selvfølgelig kan de pgl firmaer fortsætte med sneleoparden, hvis de er
så dybt afhængige af legacy software. Men de må have vist, at Rosetta
ville ryge på et tidspunkt, især efter den ikke længere blev installeret
som standard.

Fra : Ove Pettersen

Dato : 28-02-11 07:03

On Feb 28, 4:38 am, spambus...@users.toughguy.net (Jesper) wrote:

> Det lyder som den samme jerimiade som da Apple stoppede med
> classicunderst ttelsen i OSX.

Og det har jeg hverken glemt eler tilgitt. Og jeg vokter min iMac G5
fra 2005 som gull for å kunne vende tilbake til mine mange tusen sider
med tekst i MacRite II og MacErite Pro.

Se også: http://preview.tinyurl.com/appleWorks-virker-ikke

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 15:15

Ove Pettersen <passopp@gmail.com> wrote:

> Og det har jeg hverken glemt eler tilgitt. Og jeg vokter min iMac G5
> fra 2005 som gull for å kunne vende tilbake til mine mange tusen sider
> [...]

formateret tekst eller bare tekst ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-11 15:51

Thomas von Hassel wrote:

> formateret tekst eller bare tekst ?

Fuldstændig underordnet, hvis det er i MacWrite format. Og ja, jeg
forstår Ove her. Jeg har selv en del liggende i MacWrite II/Pro. Begge
programmer kører i øvrigt fint under classic med 10.4.x.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 16:02

> [...]

> forstår Ove her. Jeg har selv en del liggende i MacWrite II/Pro. Begge
> programmer kører i øvrigt fint under classic med 10.4.x.

Man kan jo få det flyttet over i et mere fremtidssikret format .... hvis
det bare er rå tekst så er det jo "bare" en masse copy/paste .. hvis det
er formateret med layout m.m. så er det jo ikke så ligetil ..

/thomas

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-11 16:13

Thomas von Hassel wrote:

> Man kan jo få det flyttet over i et mere fremtidssikret format .... hvis
> det bare er rå tekst så er det jo "bare" en masse copy/paste .. hvis det
> er formateret med layout m.m. så er det jo ikke så ligetil ..

Ja, hvis det var ren tekst og kun nogle få filer, men nu skriver Ove jo,
at det er 'flere tusen filer'...såå...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 16:18

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Ja, hvis det var ren tekst og kun nogle få filer, men nu skriver Ove jo,
> at det er 'flere tusen filer'...såå...

han skriver "tusen _sider_"

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-11 17:02

Thomas von Hassel wrote:

> han skriver "tusen _sider_"

Ok, skal vi være krakilske, så skriver han "mange tusen sider", og det
er næppe i nogle få filer - og da slet ikke i MacWrite II...

mvh. Erik Richard

Fra : Ove Pettersen

Dato : 01-03-11 01:59

On Feb 28, 4:12 pm, Erik Richard Sørensen <tu...@tulle.dk> wrote:

> Ja, hvis det var ren tekst og kun nogle få filer, men nu skriver Ove jo,
> at det er 'flere tusen filer'...såå...

Det er formatert (kursiv, fet, og mye annet). Dessuten noen tusen
fotnoter. Og vanskeligst av alt: MacWrite pro 1.5 hadde en
rammefunksjon, og jeg har lagt mye tekst inn i disse rammene.

Jeg bruker MacLinkPlus DeLuxe 14 til å konvertere fra MW II / MW Pro
til RTF. Formateringen forsvinner, fotnotene forkludres, og teksten i
rammene kan enten forsvinne eller dukke opp ett eller annet sted inne
i brødteksten.

Derfor er jeg så glad i min iMac G5 (2005) med Mac OS X 10.4.11 og
Classic.

Som noen har nevnt, SheepShaver er en mulig løsning, men jeg har ikke
klart å få installert den ennå på min MacBook (2008) med Mac OS X
10.5.8. Av flere grunner er det den maskinen jeg bruker 80% av tiden.

Fra : Terje Kvernes

Dato : 03-03-11 13:32

Ove Pettersen <passopp@gmail.com> writes:

> [...]
> til RTF. Formateringen forsvinner, fotnotene forkludres, og teksten
> i rammene kan enten forsvinne eller dukke opp ett eller annet sted

Du kan nok glemme å få beholdt formatteringen fra lukkede formater i
all framtid. Dessverre. Jeg gikk igjennom den samme prosessen for
mange år siden med noen Word 2.0 dokumenter (kanskje 4-500 av de) og
måtte typesette de på nytt.

Heldigvis er det mye man kan gjøre med scriptingspråk og LaTeX, men
det var en ganske kjip jobb. Den måtte dog gjøres før eller siden.

--
Terje

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 28-02-11 06:20

Den 28/02/11 02.39, Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]

> accepteret som hjælpemiddel worldwide, - og som bruger GhostReader
> og/eller iVox, samt for alle os, der stadig bruger én eller flere af

Men det er jo også skørt at man ikke har fået div programmer omskrevet
for længst.... Rosetta er og har jo aldrig været en permanent løsning...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 10:10

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> [...]
> >

> Men det er jo også skørt at man ikke har fået div programmer omskrevet for
> længst.... Rosetta er og har jo aldrig været en permanent løsning...

læg mærke til at mange af programmerne i Erik's liste findes i nyere
non-ppc version allerede ... det er bare Erik som har en forkvalket
forestilling hvor langt Apple og udviklerne skal gå for at supportere
gammel software på nyere hardware.

Derudover er blander Erik PPC kode og Carbon sammen.

Hvis man endelig skal hold liv i gamle version af software så er den
oplagte løsning jo at have noget ældre udstyr til den slags ... men
nogen holdbar løsning er det aldrig.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-11 12:36

Henry Lerche Madsen wrote:

> Men det er jo også skørt at man ikke har fået div programmer omskrevet
> for længst.... Rosetta er og har jo aldrig været en permanent løsning...

Måske ikke, men der er altså ting, der enten ikke kan omskrives eller
vil blive hamrende dyrt at omskrive...

Bare ét eksempel. De fuldt udbyggede danske stemmer kan pga. deres
opbygning kun bruges direkte i systemet, hvis Rosetta er tilstede. En
fuldstændig omskrivning af dem vil koste adskillige millioner kroner, da
de skal defineres fuldstændig fra grunden. Prismæssigt vil det betyde,
at stemmerne, der nu koster ca. 1500kr. pr. stk., vil stige til i
nærheden af 10.000kr. pr. stk.. Selve programmet GhostReader skal også
omskrives, da den er delvis carbon baseret. Det vil ligeledes koste
adskillige millioner at udvikle en brugbar Intel-only version. Prisen på
GR er pt. for en grundpakke med én stemme ca. 2400Dkr.. Denne pris vil
stige til ca. 15.000-18.000kr. afhængig af, hvilken stemme, man ønsker
et få med.

Til sammenligning koster Jaws for Windows inkl. fuld dansk tale ca.
5.000kr.....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 12:39

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Selve programmet GhostReader skal også
> omskrives, da den er delvis carbon baseret.

Hvor ser du at Carbon ikke er undstøttet i 10.7 .... ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-11 14:09

Thomas von Hassel wrote:

> Hvor ser du at Carbon ikke er undstøttet i 10.7 .... ?

Den vigtigste del - selve stemmestyringen - styres af RSRC kode, som
igen styres af carbon. Selve stemmerne genereres og styres 100% af RSRC.
Og så hjælper det jo et fedt, at carbon formentlig stadig er
understøttet i Lion.

Jeg har rent faktisk haft både Mac og Windows versioner af nogle
forskellige stemmer åbnet (Codewarrior) og blev ret overrasket over, at
begge versioner bygger delvis på RSRC kodning...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 14:27

> [...]

> forskellige stemmer åbnet (Codewarrior) og blev ret overrasket over, at
> begge versioner bygger delvis på RSRC kodning...

Så i din verden skal alting ting virke fra de bliver udviklet og så i al
evighed ?

Hvilken effekt tror du det har på innovation når man slæber et større og
større bjerg af teknologisk baggage efter sig ? Det er en af de ting der
har gjort windows til den hovedpine for microsoft det er, fordi de netop
længe har værgret sig ved at klippe snoren på ældre teknologier. Men
selv de har set lyset nu. Nu handler det bare om at vende brugerne af
med at tro at alting virker i al evighed.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-11 15:39

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> selv de har set lyset nu. Nu handler det bare om at vende brugerne af
> med at tro at alting virker i al evighed.

Acapella, der udvikler selve stemmerne, har været godt 10 år om at
udvikle danske - og de øvrige nordiske sprog, - og kommer der så til at
gå yderligere 10 år, inden der kommer nye og brugbare stemmer, så er det
katastrofalt for samtlige læsehæmmede, der bruger Mac - uanset, om det
er blinde og svagtseende eller ordblinde!

Og så skal jeg hilse og sige, at udviklingen af en ordentlig fonetisk
opbygget stemme, ikke lige er noget, man 'bare' gør. - Så det er nok
ikke uden grund, at selve grundbestanden i stemmerne er ens, - om det så
er til OS X, YDL, Ubuntu eller Windows. Det reducerer i allerhøjeste
grad omkostningerne, når det kun er styringsdelene, der skal laves
separate...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 15:43

> [...]

> er til OS X, YDL, Ubuntu eller Windows. Det reducerer i allerhøjeste
> grad omkostningerne, når det kun er styringsdelene, der skal laves

Jeg kan så berolige dig med at de stemmer ser ud til at virke fint under
10.7 ...

som en jeg kender ville sige:

"calm the fuck down"

/thomas

Fra : Erik Wessel-Berg

Dato : 02-03-11 11:04

On 2011-02-28 15:42:36 +0100, Thomas von Hassel said:

> Jeg kan så berolige dig med at de stemmer ser ud til at virke fint under
> 10.7 ...

....og i tillegg kan du i Lion kose deg med Danske Ida, norske Stine
(selv om det hørtes ut som hun het "Stein"), svenske Alva og Oskar og
mange fler...

<http://www.appleinsider.com/articles/11/03/02/inside_mac_os_x_10_7_lion_dozens_of_high_quality_new_multilingual_speech_voices.html>

--erik

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 14:48

> [...]

> grundpakke med én stemme ca. 2400Dkr.. Denne pris vil stige til ca.
> 15.000-18.000kr. afhængig af, hvilken stemme, man ønsker et få med.

Jeg tror vi skal stoppe al snak her og sige at Erik ikke selv har prøvet
at køre GhostReader og Mette/Poul stemmerne under 10.7 .....

/thomas

Fra : Snorre Berg

Dato : 28-02-11 17:01

Den 28.02.2011 12:36, skreiv Erik Richard Sørensen:

> [...]
> et få med.
>
> Til sammenligning koster Jaws for Windows inkl. fuld dansk tale ca.

En skulle tro at dansk ville være dyrere enn mange andre språk,
vanskelig som det er. ;)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-11 17:15

Snorre Berg wrote:
> Den 28.02.2011 12:36, skreiv Erik Richard Sørensen:

> En skulle tro at dansk ville være dyrere enn mange andre språk,
> vanskelig som det er. ;)

Ja, dansk - og norsk - hører sammen med flamsk til de vanskeligste at
lave i fonetisk opbyggede stemmer..

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 09:28

> [...]

> programmer til internet brug.!]
>
> - Samt _alle_ andre programmer, der indeholder bare antydning af RsRC

Carbon != PPC ...

> [...]
> med garanti skiftet, hvis OS X går hen og bliver et totalitært system,
> som vi ikke længere selv har kontrol over!

Tja, tror du det er gratis at vedligeholde et kompatibilitets lag til en
arkitektur som efterhånden er 6-7 år forældet ?

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 28-02-11 10:04

On Mon, 28 Feb 2011 02:39:38 +0100, <Erik Richard Sørensen> wrote:

> http://www.9to5mac.com/53977/10-7-lion-drops-support-for-powerpc-applications
>
> ...vil Apple nu fuldstændig droppe Rosette i 10.7 Lion, hvilket jeg
> finder rablende tåbelig og temmelig uoverlagt.!!!

Rosetta var ikke noe annet enn en midlertidig løsning i fra PPC til
Intel.

> Det vil bl.a. betyde, at flg. programmer ikke længere vil kunne bruges
> overhovedet:

[snip]

> - Internet Explorer
> [Bruger den en sjælden gang til IE only websider, hvor
> 'Default User Agent' ikke virker]

Noen eksempler på dette?

> - MarinerWrite, alle OS X versioner
> [Bruges næsten daglig]

Høres rart ut, Mariner sin userguide har følgende info
Mac OS X 10.6.x -10.5 = Mariner Write 3.9 (Intel Processor)

> - NisusWriterExpress, alle versioner
> [Bruger jeg stadig af og til, selvom jeg primært
> bruger NisusWriter Pro nu]

Express er da en Universal binary.

> - Abiword, alle versioner
> [Bruger jeg jævnlig]

Abiword er jo Open Source, så det er sikkert noen som fikser den snarest
mulig (njaa, siste er fra 2006 er kun PPC).

> - Parallels 4.x og ældre ver.
> [Kan være ligegyldigt, da jeg får ver. 6.x i morgen]

Høres merkelig ut etter Parallels har vel alltid vært virtualisering og
ikke emulering. Ergo har den vel aldri vært avhengig av PPC

> - Mellel, alle OS X versioner
> [Bruger jeg jævnlig til specialopgaver]

Mellel 2.8.1 er da en universal binary.

[snip]

Blander du mellom PPC, Intel og Universal (det vil si programmer som kan
kjøre på både PPC og Intel)? Jeg vil jo anta at de fleste, men ikke
nødvendigvis alle programmer som er Universal men ikke oppdatert de
siste årene vil fortsette å virke.

> - Samt _alle_ andre programmer, der indeholder bare antydning af RsRC
> og/eller carbon kode.

Nja, iTunes er vel fortsatt carbon og virker.

> [...]
> accepteret som hjælpemiddel worldwide, - og som bruger GhostReader
> og/eller iVox, samt for alle os, der stadig bruger én eller flere af

Er man avhengig av at et system virker så oppgraderer man jo selvsagt
ikke før ting man er avhengige av virker på det nye, eller det har
kommet tilsvarende eller bedre løsninger.

> [...]
> man køber og installerer dem via Apple AppStore, hvilket vil betyde, at
> man ikke længere vil kunne installere og bruge et program, der er købt

Jo, så lenge de er kjøpt på samme iTuneskonto har det ingenting med
hvilken maskin et program er kjøpt på.

Det er snart 5 og 1/2 år siden overgangen fra PPC til Intel ble
annonsert, det er 5 år siden den første Macen med Intel ble solgt.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 28-02-11 13:38

Tor Einar Samdahl wrote:

> Rosetta var ikke noe annet enn en midlertidig løsning i fra PPC til
> Intel.

> [snip]

> Noen eksempler på dette?

Jeg var inde på et link sidste uge, hvor den sædvanlige dialog om, at
"Du kan ikke tilgå denne side, da du ikke bruger Internet Explorer", og
jeg har User Agent Switcher på både SeaMonkey og Firefox. Jeg
bookmarkede ikke siden, da jeg ganske enkelt ikke gad, men det var et
site omkring noget musikværk.

> Høres rart ut, Mariner sin userguide har følgende info
> Mac OS X 10.6.x -10.5 = Mariner Write 3.9 (Intel Processor)

Korrekt, men det var kun nogle småændringer primært i GUI, der blev
ændret fra ver. 3.8.3 til 3.9.0. Selve programmet er stadig carbon og
RSRC opbygget.

Jeg véd, de arbejder på en helt ny UB version, da jeg er tilknyttet
MarinerSoftware som oversætter og har lagt billet ind på at oversætte
den nye MarinerWrite 4.0, når den kommer.

> Express er da en Universal binary.

Ja, men NWE indeholder også en del carbon kode, hvilket NisusWriter Pro
ikke gør.

> Abiword er jo Open Source, så det er sikkert noen som fikser den snarest
> mulig (njaa, siste er fra 2006 er kun PPC).

De hævder på deres site, at der findes en nyere UB version, men den er
Ã¥benbart ikke til download nogen steder.

> Høres merkelig ut etter Parallels har vel alltid vært virtualisering og
> ikke emulering. Ergo har den vel aldri vært avhengig av PPC

Korrekt, men den indeholder stadig en hel del carbon og RSRC kode
(fælleskode for både Mac og Windows versionerne af PD 4.x eller ældre).

> Mellel 2.8.1 er da en universal binary.

Ja, men igen, - den benytter sig for en stor dels vedkommende også af
carbon kode.

> [...]
> kjøre på både PPC og Intel)? Jeg vil jo anta at de fleste, men ikke
> nødvendigvis alle programmer som er Universal men ikke oppdatert de

Selvfølgelig ikke, men selv nogle ret nye programmer og værktøjer til
Intel-only maskiner indholder carbon kode, men ikke RSRC kode.

> Nja, iTunes er vel fortsatt carbon og virker.

Korrekt, men du kan ikke kopiere et iTunes program fra en Intel-Mac til
en PPC Mac og starte programmet derfra. Den vil forsøge, men crasher
hele tiden.

> Er man avhengig av at et system virker så oppgraderer man jo selvsagt
> ikke før ting man er avhengige av virker på det nye, eller det har
> kommet tilsvarende eller bedre løsninger.

Det bliver man jo tvunget til at lade være med...

> Jo, så lenge de er kjøpt på samme iTuneskonto har det ingenting med
> hvilken maskin et program er kjøpt på.

Jo, det har det. Køber - eller henter - et program via AppStore, går der
information om din computer til AppStore, og du får kun mulighed for at
få den ver., der passer lige netop til /den/ maskine. Prøv fx. at hente
AppStore versionen af Barebones Textwrangler på en Intel-Mac og kopier
den til en PPC Mac. - Du får en besked om, at "This application isnot
supported on the current system". - Det /er/ prøvet!

> Det er snart 5 og 1/2 år siden overgangen fra PPC til Intel ble
> annonsert, det er 5 år siden den første Macen med Intel ble solgt.

Det er egentlig fuldstændig ligegyldigt, om der er gået 1 år, 5 år eller
sågar 10 år. Hvis Apple istedet for fx. allerede i 1995 havde meldt ud,
at fra - fx. - d. 01.01.2011 ville alle PPC programmer ikke længere
kunne bruges på Intel-baserede maskiner, ville det være noget helt
andet. SÃ¥ havde de forskellige software firmaer have haft tid til at
forberede sig og udvikle programtyper, der fra og med samme dato med
garnati ville fungere på de til den tid gældende systemer. - Og ikke som
nu, kommer der blot en anonym melding fra en Apple ansat om, at nu er
det altså slut... - Hvad ville der være sket, når Lion bliver udgivet,
hvis han/hun ikke havde gjort det? - Der ville lyde et ramaskrig lige
fra Dovre Fjell og til Cupertino....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 13:49

> Ja, men NWE indeholder også en del carbon kode, hvilket NisusWriter Pro
> ikke gør.

Og det skulle gøre at den ikke kan køre under Lion ?

> Korrekt, men du kan ikke kopiere et iTunes program fra en Intel-Mac til
> en PPC Mac og starte programmet derfra. Den vil forsøge, men crasher
> hele tiden.

OG ? ... hvad har det med noget at gøre ?

> [...]
> den til en PPC Mac. - Du får en besked om, at "This application isnot
> supported on the current system". - Det /er/ prøvet!

Jesus, selvfølgelig kan du ikke det. App's i AppStore til Mac er Intel
only ... hvad har det med Rosetta at gøre ... du blander ting sammen i
en stor pærevælling ...

> [...]
> det altså slut... - Hvad ville der være sket, når Lion bliver udgivet,
> hvis han/hun ikke havde gjort det? - Der ville lyde et ramaskrig lige

Du har jo intet begreb om hvordan virkeligheden ser ud, både fra Apples
og fra udviklernes side. Apple har længe sagt at PPC er på vej ud. Det
samme med Carbon, dog ikke så skarpt trukket op.

Og du ved jo udemærket godt selv at ingen i 1995 har kunnet forudsige
hvordan langskabet ser ud idag ... hvis du virkelig mener at Apple burde
agere som du foreslår så er du mere delusional end jeg havde frygtet.

Du skriver jo selv at du er ADC medlem (det er der foresten ikke noget
der hedder mere) så du har jo kunne chekke developer preview af Lion og
set om Carbon frameworks stadig er inkluderet ?

/thomas

Fra : Jon

Dato : 28-02-11 14:00

> [...]

> den til en PPC Mac. - Du får en besked om, at "This application isnot
> supported on the current system". - Det /er/ prøvet!

Meningen er at du skal hente den på AppStore til den andre maskin også,
men stadig benytte samme brukerkonto.
--
/Jon
echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-11 15:16

Jon wrote:

> Meningen er at du skal hente den på AppStore til den andre maskin også,
> men stadig benytte samme brukerkonto.

Ja, så Apple også kan få kontrol over den maskine? Niet babuska! - Og
hvad med dem, der måske bruger en - fx. ældre Intel iMac til netbrug,
mens deres nye MacPro ikke er på nettet? - De vil så heller ikke kunne
hente via AppStore (med 10.6) og flytte programmet over på en anden
IntelMac...

...Og så lige en korrektion... "til en PPC Mac" skal selvfølgelig være
"...til en PPC eller anden IntelMac".

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 15:21

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Ja, så Apple også kan få kontrol over den maskine?

"Kontrol" ?!

> Niet babuska! - Og
> hvad med dem, der måske bruger en - fx. ældre Intel iMac til netbrug,
> mens deres nye MacPro ikke er på nettet?

Velkommen til 2011 ... giv mig en god grund til at den maskine ikke
skulle være på nettet ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-11 15:23

Hej,

> hvad med dem, der måske bruger en - fx. ældre Intel iMac til netbrug,
> mens deres nye MacPro ikke er på nettet? - De vil så heller ikke kunne

Ja, det er da et KÆMPE problem for søren!

For nøøøørj, hvor er det almindeligt at folk går ud og køber nye Mac
Pro'er til 20.000 kr. stykket - men ikke spenderer de 25 kr. på et
netværkskabel til samme.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Jon

Dato : 28-02-11 16:50

> [...]

> mens deres nye MacPro ikke er på nettet? - De vil så heller ikke kunne
> hente via AppStore (med 10.6) og flytte programmet over på en anden

Da regner jeg med at du har montert en alu-foliekappe over Mac Pro'en,
så ingen fremmede, grønne kan få kontroll over den?

Ærlig talt, Erik - denne var drøy selv til deg å være.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-11 17:08

Jon wrote:

> Da regner jeg med at du har montert en alu-foliekappe over Mac Pro'en,
> så ingen fremmede, grønne kan få kontroll over den?
>
> Ærlig talt, Erik - denne var drøy selv til deg å være.

Måske, men her i huset er det altså mig, der bestemmer over de ting, der
står her.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 17:19

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Måske, men her i huset er det altså mig, der bestemmer over de ting, der
> står her.

Så er det jo ikke Apple's skyld at du ikke kan installere Apps fra Mac
App Store ....

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-11 16:23

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> Høres merkelig ut etter Parallels har vel alltid vært virtualisering og
> ikke emulering. Ergo har den vel aldri vært avhengig av PPC

Parallels har aldrig kunnet køre på PPC.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 10:14

> [...]

> man køber og installerer dem via Apple AppStore, hvilket vil betyde, at
> man ikke længere vil kunne installere og bruge et program, der er købt

"You can install apps on every Mac you use and even download them again.
This is especially convenient when you buy a new Mac and want to load it
with apps you already own."

<http://www.apple.com/mac/app-store/>

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 28-02-11 10:44

> [...]
> drastisk har jeg da bemærket i de første alpha versioner)
> [En katastrofe, da det er mine klart foretrukne alt-i-ét

Om man ser bort i fra at SeaMonkey på nedlastningssiden for 1.18 skriver
følgende:

The SeaMonkey version available for download from this page is outdated
and suffers from known security vulnerabilities. This page is only
available for historic reference.
We strongly advise you to download the current release instead.

SÃ¥ er Macversjonen en Universal Binary.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 28-02-11 13:50

Tor Einar Samdahl wrote:

> [...]
> available for historic reference.
> We strongly advise you to download the current release instead.
>
> SÃ¥ er Macversjonen en Universal Binary.

Beklager, men det er den altså ikke. Den indeholder stadig en hel del
RSRC kode. Jeg har haft programmet åbnet i bl.a. XCode 2.5 og 3.12. Jeg
kan fint åbne det med 2.5 og ændre visse ting, men komme så langt ind,
at jeg kan oversætte det, er umuligt, da selv ikke XCode 2.5 indeholder
en RSRC Editor. Det samme sker i XCode 3.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 13:56

> [...]

> at jeg kan oversætte det, er umuligt, da selv ikke XCode 2.5 indeholder
> en RSRC Editor. Det samme sker i XCode 3.

stop.. har du åbnet _programmet_ eller _kildekoden_ i XCode ?

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 28-02-11 13:07

On Mon, 28 Feb 2011 12:36:23 +0100, <Erik Richard Sørensen> wrote:
> [...]
> GR er pt. for en grundpakke med én stemme ca. 2400Dkr.. Denne pris vil
> stige til ca. 15.000-18.000kr. afhængig af, hvilken stemme, man ønsker

Universal Binary (PPC and Intel) requiring Mac OS X Tiger 10.4 or later
(fully Leopard compatible) sier utvikler om GR. Carbon er fortsatt med
som framework. Selv om det sikkert også er på lånt tid ettersom Apple
droppet 64-bit støtte for Carbon.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 13:32

> [...]

> (fully Leopard compatible) sier utvikler om GR. Carbon er fortsatt med
> som framework. Selv om det sikkert også er på lånt tid ettersom Apple

Det er ihvertfald "deprecated" ... men de lever på samme nivuea som
mange foundation frameworks så de overlever nok en eller to revisioner
mere.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 28-02-11 14:18

Tor Einar Samdahl wrote:

> [...]
> (fully Leopard compatible) sier utvikler om GR. Carbon er fortsatt med
> som framework. Selv om det sikkert også er på lånt tid ettersom Apple

Igen - Det er ikke så meget carbon, der er problemet, men derimod den
store gruppe af RSRC kode. Og det er dét, der giver problemer.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 14:35

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Igen - Det er ikke så meget carbon, der er problemet, men derimod den
> store gruppe af RSRC kode. Og det er dét, der giver problemer.

Jeg er da glad for at du indrømmer at Carbon ikke er problemet.

Men at stemmerne ikke kan konverteres uden at skulle starte fra 0 lyder
usandsynligt.

/thomas

Fra : Kent

Dato : 28-02-11 13:31

Erik Richard Sørensen kom med følgende:
> [...]
> overhovedet:
>
> - Adobe Reader 7
> [kan være lige meget for mig nu, hvor ver. 10 er ude]
<klippet> forkortet liste
> - Samt _alle_ andre programmer, der indeholder bare antydning af RsRC
> og/eller carbon kode.

Hvis jeg køber en ny bil, så er der jo heller ikke både 8-spors
båndoptager, kassette ditto og Mini-disc i radioen. Og måske ikke en
gang mulighed for at spille CD. Kun det nyeste kan afspilles.

Apple har her valgt at fjerne understøttelsen af nogle (meget) gamle
produkter, som kun et meget lille antal Mac-brugere kommer i nærheden
af. Det er sandsynligvis tale om ren økonomi-tænkning, når Apple ikke
længere vil bruge penge på at videreudvikle understøttelsen af disse
gamle produkter. Og det har jeg fuld forståelse for.

Microsoft har forlængst forlængst klippet navlestrengen tilbage til
DOS, hvilket der sikkert er nogle, som begræder. Jeg har selv en Pc
stående med XP alene fordi jeg har en gammel scanner, som ikke er
understøttet under Window 7.

Dette kaldes fremskridt og kan faktisk være en god ting.

Alle disse gamle produkter virker vel stadigvæk tilfredsstillende på
dine gamle maskiner med gammelt styresystem? Og du må så passe på disse
Mac-dinosaur og håbe at maskinerne ikke går i stykker.

> [...]
> hjælpemiddel worldwide, - og som bruger GhostReader og/eller iVox, samt for
> alle os, der stadig bruger én eller flere af ovenstående programmer.

Penge styrer. Hvis ressourcerne er små flyttes disse hen, hvor der er
størst udbytte.

Jeg kan så ikke forstå, hvor du ikke har sørget for en løbende
opdatering af dine programmer. Det må have været muligt med en
opdatering af i det mindst nogle af produkterne hen ad vejen? Og derved
undgå den økomomiske katastrofe.

> [...]
> vil kunne installere og bruge et program, der er købt via AppStore på en

Det er vel heller ikke tilladt i dag at bruge enkeltbruger-programmer
på mere end en maskine?

> [...]
> garanti skiftet, hvis OS X går hen og bliver et totalitært system, som vi

Tja, det kan sagtens være at du har ret. Men hvis alt køres i skyen om
fem år på en table-pc, så er hele tankegangen om installering alligevel
fuldstændig overflødigt.

Måske er Chrome-OS det helt store om fem år? Og Google er den nye og
eneste onde, som er tilbage. >:|

--

Kent

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-11 14:54

Kent wrote:
> [...]
> båndoptager, kassette ditto og Mini-disc i radioen. Og måske ikke en
> gang mulighed for at spille CD. Kun det nyeste kan afspilles.

Nej, men du kan stadig købe Mishelin dæk i den str., der passer til dit
nav - uanset, om din bil er 5 eller 10 år gammel...

> [...]
> hvilket der sikkert er nogle, som begræder. Jeg har selv en Pc stående
> med XP alene fordi jeg har en gammel scanner, som ikke er understøttet

Det er jo ikke Win7's skyuld, men producenten af din scanner, der ikke
vil lave nye drivere.

> Dette kaldes fremskridt og kan faktisk være en god ting.

Et Sebastian citat... "Ét skridt frem og to tilbage..."

> Alle disse gamle produkter virker vel stadigvæk tilfredsstillende på
> dine gamle maskiner med gammelt styresystem? Og du må så passe på disse
> Mac-dinosaur og håbe at maskinerne ikke går i stykker.

Tja, min ældste maskine er nu fra 2003, og selv den kører fint - selv
med 10.5.x...

> Penge styrer. Hvis ressourcerne er små flyttes disse hen, hvor der er
> størst udbytte.

De skal dælme ikke bilde mig ind, at Apple med de milliard overskud, de
på det seneste har præsteret, - ikke har råd til at bruge de par
millioner, det måske vil koste at beholde Rosetta!

> [...]
> opdatering af dine programmer. Det må have været muligt med en
> opdatering af i det mindst nogle af produkterne hen ad vejen? Og derved

Det gjorde jeg også, mens jeg havde mit firma, men som pensionist, så er
der ganske enkelt ikke råd til de store udsving længere. Der er jo ikke
noget, der hedder 'pensionistrabat' på software. - Det gælder kun for
'studerende'...

> Det er vel heller ikke tilladt i dag at bruge enkeltbruger-programmer på
> mere end en maskine?

Jo, det må du godt, sålænge du kun bruger programmet på én computer ad
gangen.

> [...]
> fuldstændig overflødigt.
>
> Måske er Chrome-OS det helt store om fem år? Og Google er den nye og

Ja måske, og så har vi Orwell 1984 med 30 års forsinkelse - eller måske
endnu værre - Huxleys Fagre nye verden... Og /det/ bryder jeg mig ikke om!

mvh. Erik Rihcard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 14:58

> [...]

> Nej, men du kan stadig købe Mishelin dæk i den str., der passer til dit
> nav - uanset, om din bil er 5 eller 10 år gammel...

Det glemmer at tage højde for med hvilken hastighed udvilken går inden
for IT ... den er mange gange hurtigere end med biler ... og endnu et
eksepmel på at bilanalogier som regel er noget ragelse...

> Det er jo ikke Win7's skyuld, men producenten af din scanner, der ikke vil
> lave nye drivere.

Det argument må vi jo ikke bruge når du klager over at X software ikke
kan køre under en ny udgave af OS X ...

> Et Sebastian citat... "Ét skridt frem og to tilbage..."

> Tja, min ældste maskine er nu fra 2003, og selv den kører fint - selv med
> 10.5.x...

og ?

> De skal dælme ikke bilde mig ind, at Apple med de milliard overskud, de på
> det seneste har præsteret, - ikke har råd til at bruge de par millioner,
> det måske vil koste at beholde Rosetta!

Det handler ikke nødvendigvis om penge .. det handler om at fokusere
folk og ressourcer der hvor det giver mest mening. Apple er _ikke_ noget
stort firma, rent mandskabs mæssigt.

Det giver en anden frihed når man ikke slæber rundt på gammelt ragelse

> [...]
> 'studerende'...

> Jo, det må du godt, sålænge du kun bruger programmet på én computer ad

Det kommer meget an på hvordan EULA'en er skrevet ... det er farligt at
generealisere ...

/thomas

Fra : Kent

Dato : 02-03-11 00:25

Erik Richard Sørensen formulerede mandag:

> Nej, men du kan stadig købe Mishelin dæk i den str., der passer til dit nav -
> uanset, om din bil er 5 eller 10 år gammel...

Ok. Her har Thomas ret. Bilanalogier er nok ikke de bedste.

> Det er jo ikke Win7's skyuld, men producenten af din scanner, der ikke vil
> lave nye drivere.

Det mener jeg heller ikke, at det er. Jeg har fundet det rimeligt, at
en gammel scanner ikke bliver understøttet. Netop derfor beholder jeg
min gamle Pc fra 2002 med XP.

> Et Sebastian citat... "Ét skridt frem og to tilbage..."

God sang, men det er de fleste af Sebastians sange jo.

> [...]
> det seneste har præsteret, - ikke har råd til at bruge de par millioner, det

Sikkert. Men det er jo ikke det samme som de vil.

--

Kent

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 28-02-11 13:47

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Det handlede denghang om hardware og ikke ret meget om
> software. Desuden kan de fleste PPC programmer også afvikles på en
> Intel bnaseret maskine.

Nei, ikke uten Rosetta (eller annen prosessoremulering).

Universal binaries er ikke det samme, de inneholder en intel-binær.

> Det her handler derimod om, at Apple pludselig og total uden varsel
> sætter en 'cutting edge' på et hel systems software arkitektur.

At dette ville komme har jo vært fullstendig åpenbart og jeg må si Apple
har gitt mer enn nok tid.

> [...]
> ikke særlig smart i de her arbejdsløshedstider, der i forvejen har
> ramt de små og mellemstore virksomheder særdeles hårdt.

Nei, dette er ikke riktig, det er tross alt ikke slik at 10.4, 10.5
eller 10.6 slutter å virke når 10.7 kommer ut og 10.6 vil vel få
oppdateringer i minst to år til, sannsynligvis lenger.

Og da nærmer vi oss ti år siden siste PPC-Mac.

Så løsningen er enkel: spar penger på å ikke oppgradere OSet.

ez
--
Med infrastruktur bygger vi landet.

Siteringsproblemer? : http://www.bersvendsen.com/usenet/quoting.html

Fra : Thomas Lundquist

Dato : 28-02-11 14:27

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Bare ét eksempel. De fuldt udbyggede danske stemmer kan pga. deres
> opbygning kun bruges direkte i systemet, hvis Rosetta er tilstede.

Dette høres helt absurd ut.

Men på den andre siden er det mange idioter som har laget datasystemer
oppigjennom tidene.

ez

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 28-02-11 14:48

On Mon, 28 Feb 2011 13:38:17 +0100, <Erik Richard Sørensen> wrote:

> [...]
> den til en PPC Mac. - Du får en besked om, at "This application isnot
> supported on the current system". - Det /er/ prøvet!

10.6 er Intel only, Mac App Store er fra 10.6.6 og oppover. Det er ingen
grunn til at utviklere skal ha med ppc-kode i apper de selger via Mac
App Store. Og hadde den hatt PPC-kode ville du uansett ikke ha fått
autorisert maskinen.

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 28-02-11 14:56

On Mon, 28 Feb 2011 13:49:38 +0100, <Erik Richard Sørensen> wrote:

> [...]
> at jeg kan oversætte det, er umuligt, da selv ikke XCode 2.5 indeholder
> en RSRC Editor. Det samme sker i XCode 3.

SÃ¥ lenge man blander begreper kan man vel hevde det ja.

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 28-02-11 15:24

["Followup-To:" header set to dk.edb.mac.]
On Mon, 28 Feb 2011 02:39:38 +0100, <Erik Richard Sørensen> wrote:
> - GhostReader, alle versioner + alle ikke-system bundled stemmer

Ikke en detaljert test, men jeg lastet ned Ghostreader og danske stemmer
og hadde ingen problemer med å hverken lytte på Mette eller Poul på
jp.dk. Det er verre å avinstallere skjiten, for
avinstallasjonsprogrammet er ppc-only.

Det er jo også en grunn til at Apple har sluppet en utviklerversjon nå,
det er for at utviklere skal få tid til å gjøre de nødvendige
endringene.

Men så er det opp til utviklerene om hva dette skal koste for
forbrukeren.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 15:31

> [...]

> og hadde ingen problemer med å hverken lytte på Mette eller Poul på
> jp.dk. Det er verre å avinstallere skjiten, for

det samme her :)

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 28-02-11 15:38

On Mon, 28 Feb 2011 14:24:25 +0000 (UTC), <Tor Einar Samdahl> wrote:
> [...]
> endringene.
>
> Men så er det opp til utviklerene om hva dette skal koste for

På Developer Preview av Lion skylder jeg å gjøre oppmerksom på selvsagt.
Bryter sikkert alt av NDA, men det får så være.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 15:43

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> På Developer Preview av Lion skylder jeg å gjøre oppmerksom på selvsagt.
> Bryter sikkert alt av NDA, men det får så være.

Det går nok ;)

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-02-11 15:42

> [...]

> ...vil Apple nu fuldstændig droppe Rosette i 10.7 Lion, hvilket jeg
> finder rablende tåbelig og temmelig uoverlagt.!!!

Hi! I'm a signature virus. Copy me into yours and join the fun.

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 28-02-11 15:44

On Mon, 28 Feb 2011 15:38:48 +0100, <Erik Richard Sørensen> wrote:

> [...]
> er til OS X, YDL, Ubuntu eller Windows. Det reducerer i allerhøjeste
> grad omkostningerne, når det kun er styringsdelene, der skal laves

Jeg er ingen utvikler, men det er neppe tilpasningen til OS X som har
tatt tid. Stemmene vil da fortsatt brukes, det som må endres er hvordan
de brukes i systemet.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 15:47

> [...]

> Jeg er ingen utvikler, men det er neppe tilpasningen til OS X som har
> tatt tid. Stemmene vil da fortsatt brukes, det som må endres er hvordan

Nemlig .. der er ingen der forhindrer udvilkeren i at skrive et
"mellemlag" så man kan få adgang til data i et andet format som ikke er
understøttet native i systemet ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 28-02-11 16:06

Tor Einar Samdahl wrote:

> Jeg er ingen utvikler, men det er neppe tilpasningen til OS X som har
> tatt tid. Stemmene vil da fortsatt brukes, det som må endres er hvordan
> de brukes i systemet.

Ja, men det skal nyskrives helt fra grunden, og det gør man altså ikke
sådan uden videre...

mvh. Erik Richard

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 28-02-11 15:48

On Mon, 28 Feb 2011 15:42:37 +0100, <Thomas von Hassel> wrote:

> Det går nok ;)

Noe må man jo ofre når man skal snakke noen ned fra hustaket.

Når det er sagt, jeg må si at jeg liker det jeg ser i 10.7.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 16:00

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> Noe må man jo ofre når man skal snakke noen ned fra hustaket.

utrolligt at man kan råbe bål og brand uden engang selv at have testet

> Når det er sagt, jeg må si at jeg liker det jeg ser i 10.7.

Jep, men der er nok flere ting som folk kan råbe over når det engang
kommer ud..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-11 16:23

> [...]

> opdatering af iOS fjerner alle egne tiltag, der er foretaget via JailBrake.

Tjae, Classic understøttelse forsvandt jo også med Leoparden, så her må
man køre med Tiger. På en PPC-maskine.

Har du ikke stadig en sådan? Har man brug for noget der ikke kan køre
med sidste OS-opdatering kører man simpelthen med et gammelt system. Jeg
har da også stadig Tiger på min G4/867, men snart Lion på min MacBook og
MacMini.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-11 16:50

["Followup-To:" header set to no.it.os.mac.diverse.]
I artikkel <1jxdtzb.4slkjy8crssgN%spambuster@users.toughguy.net>
skreiv Jesper <spambuster@users.toughguy.net>:

> [...]
> siden de annoncerede det. Der er nogle udviklere der trænger til et
> spark bagi for at forlade PPC arkitekturen. About F...... Time!

For eksempel Apple, som enno ikkje har kome med eit godt alternativ til
AppleWorks/database.

Jardar
--
Eit fyseleg, humsk, hyrleg, smakeleg, forskamma og høvla ty
med fatteleg mange bønhøyrlege lemper.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-02-11 17:24

spambuster@users.toughguy.net (Jesper) writes:

> Der er nu gået 5 år siden Apple forlod PowerPC arkitekturen og 6 år
> siden de annoncerede det. Der er nogle udviklere der trænger til et
> spark bagi for at forlade PPC arkitekturen. About F...... Time!

Jeg er lodret uenig. Hvorfor må jeg ikke kunne bruge et OS X program
jeg har købt for 6 år siden?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-02-11 17:26

Jesper Hartoft <news1@hartoft.net> writes:

> Jeg mener at 5 års bagudkompatibilitet er langt over hvad man kan
> forvente og længere end de fleste andre producenter praktiserer.

Øh, nej.

Microsoft har gjort en ekstrem indsats for at være bagudkompatibel
gennem tiden. Du kan køre DOS programmer uden problemer på Windows XP -
jeg ved ikke med Windows 7. De tilbyder en Classic-lignende løsning til
XP under Windows 7.

Lige her synes jeg Microsofts holdning er meget mere forbrugervenlig end Apples.

Fra : Snorre Berg

Dato : 28-02-11 21:53

Den 28.02.2011 17:26, skreiv Thorbjørn Ravn Andersen, 20110228:

> [...]
> XP under Windows 7.
>
> Lige her synes jeg Microsofts holdning er meget mere forbrugervenlig end Apples.

Det hadde ikke vært ueffent om de hadde tilbydd en slags virtuell
maskin, a la Virtual Box, Fusion eller Parallels, som folk kunne kjørt
OS 9.2.2 og gamle progammer i.

At Microsoft beholder en løsning som Registry synes jeg dog er i
overkant tilbakeskuende.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 21:57

Snorre Berg <snorrefakeberg@gmail.com> wrote:

> [...]
> a la Virtual Box, Fusion eller Parallels, som folk kunne kjørt OS 9.2.2 og

Det er jo de de har gjort, først med Classic og siden med Rosetta. fakta
er bare at den slags kompatabilitets lag er noget forbandet klyt at
holde kørende efterhånden som resten af systemet udvikler sig.

Jeg er sikker på at hvis der var et stort nok marked for den slags så
ville der være 3. parts folk igang med at levere løsningerne når du
Apple bakker ud. At der _ikke_ er det er for mig en ret god indikation
at de fleste har bidt i det sure æble og opgraderet deres software ...
eller evt. skiftet platform.

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-11 17:24

Hej,

> [...]
> XP under Windows 7.
> Lige her synes jeg Microsofts holdning er meget mere forbrugervenlig end Apples.

Jeg følger dit argument mht. at Microsoft har gjort store indsatser for
at være bagudkompatibel.

Hvis man dog kigger meget specifikt på det at skifte CPU-arkitektur, så
har Microsoft mig bekendt en forholdsvis ringe track-record. SÃ¥ vidt jeg
ved gjorde de ikke noget som helst for at kunder kunne køre deres gamle
programmer efter at de droppede native support for MIPS - og tilsvarende
heller ikke da de droppede native support for Alpha og PowerPC.

Selvfølgelig har det kun været en meget lille del af brugerne som har
kørt med de CPU-typer - men det er vel også en forholdsvis lille del af
Mac-brugerne, som pt. er afhængige af store mængder PPC-kode.

Fra : Terje Kvernes

Dato : 03-03-11 14:04

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> Jeg følger dit argument mht. at Microsoft har gjort store indsatser
> for at være bagudkompatibel.

Det er dog verdt å merke seg at dette er en av hovedkildene til at
Windows har hatt ekstreme problemer med å lukke sikkerhetshull, samt å
få opp ytelsen til selve OSet.

Jeg er lagt større tilhenger av å la programvare som ikke utvikles for
nyere OS kreve en virtualiseringsløsning. Se hvor lenge Win16-APIet
levde, enda det var pillråttent og krevde enormt med arbeid for å leve
side med side med deres moderne alternativer.

--
Terje

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-03-11 19:43

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110228 <nospam0002+20110228@gmail.com> wrote:

> [...]
> XP under Windows 7.
>
> Lige her synes jeg Microsofts holdning er meget mere forbrugervenlig end

Og lige meget hjælper det på anvendligheden.

Det skyldes bl.a, at det du bruger softwaren til ændre sig. Jeg sidder
f.eks med Windows 95 OSR2.1, og den nyeste IE der understøttes er
v5.5SP2, men det kan stort set ikke anvendes til andet end Google, DMI
og Wikipedia. Prøver man at loade en avis HP fryser det hele.

Det er det samme med IE5.1.7 (og iCab 3.0.5) under Mac OS 9.x.

På den anden side, så har f.eks Brother både drivers og klientsoftware
til Win95 og Mac OS 9.x.

Så bagudcompatabilitet er et mangehoved uhyr.

--
Hi! I'm a signature virus. Copy me into yours and join the fun.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-02-11 17:29

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> writes:

> Men det er jo også skørt at man ikke har fået div programmer omskrevet
> for længst.... Rosetta er og har jo aldrig været en permanent
> løsning...

Principielt kunne det da sagtens blive ved med at køre som hidtil, og
jeg kan ikke se nogen _teknisk_ grund til at gøre det Det er ren
politik, og jeg tror ikke det sælger flere maskiner...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 17:57

> [...]

> jeg kan ikke se nogen _teknisk_ grund til at gøre det Det er ren
> politik, og jeg tror ikke det sælger flere maskiner...

tror heller ikke det sælger færre ....

Og det er ligeså meget for at holde fokus som det er politik

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-02-11 17:33

> Du skriver jo selv at du er ADC medlem (det er der foresten ikke noget
> der hedder mere) så du har jo kunne chekke developer preview af Lion og

Gratismedlemsskabet giver ikke adgang til Lion. Kiggede selv efter :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 17:56

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110228 <nospam0002+20110228@gmail.com> wrote:

> Gratismedlemsskabet giver ikke adgang til Lion. Kiggede selv efter :)

Det skal du jo ikke forælle mig :)

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-02-11 17:34

> [...]

> mens deres nye MacPro ikke er på nettet? - De vil så heller ikke kunne
> hente via AppStore (med 10.6) og flytte programmet over på en anden

Hvis dette ikke bare er et fortænkt eksempel, må du kunne give et
telefonnummer til de stakler så vi kan rådgive dem lidt bedre...

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 28-02-11 19:31

On Mon, 28 Feb 2011 16:23:02 +0100, <Per Rønne> wrote:

> Parallels har aldrig kunnet køre på PPC.

Jeg er klar over det. Det er noen andre som sammenblander ppc og carbon

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 28-02-11 19:35

On Mon, 28 Feb 2011 17:24:11 +0100, <Thorbjørn Ravn Andersen, 20110228> wrote:

> Jeg er lodret uenig. Hvorfor må jeg ikke kunne bruge et OS X program
> jeg har købt for 6 år siden?

Ikke oppgradere til en ny versjon av et operativsystem som gjør at det
slutter å virke? Evt. be utvikler om oppgradere sin utgave? Jeg er ikke
klar over at tidligere versjoner av OS X slutter å virke i det 10.7 blir
lansert.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-02-11 21:10

> Det skal du jo ikke forælle mig :)

Joda, du skal lære noget nyt hver dag ;)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 21:20

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110228 <nospam0002+20110228@gmail.com> wrote:

> Joda, du skal lære noget nyt hver dag ;)

Det synes jeg nu jeg gør i forvejen ...

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 01-03-11 13:34

> [...]
> endringene.
>
> Men så er det opp til utviklerene om hva dette skal koste for

http://db.tt/EUqk6zj

Ikke får vi nordmenn innebygd stavekontroll denne gangen heller, mens
det ser ut som dere får en innebygd dansk stemme.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 01-03-11 16:21

Tor Einar Samdahl wrote:
> [...]

Lige et par kommentarer. Nu du har ladet det slippe ud, at du har Lion,
kan jeg jo lige så vel lade det slippe ud, at det /har/ jeg også.
GhostReader virker _ikke_ på den version, jeg har, så du må have en
anden build. Og at GR ikke virker her, harmonerer meget godt med de
opl., jeg har fået andetsteds fra.

Det kan vi ikke blive uenige om - bortset fra at tidsrammen er meget
kort for visse programtyper.

> http://db.tt/EUqk6zj
>
> Ikke får vi nordmenn innebygd stavekontroll denne gangen heller, mens
> det ser ut som dere får en innebygd dansk stemme.

Det her bliver mere og mere mærkeligt... Mig bekendt findes der ingen
danske stemmer med navnet 'Ida' til Mac. Der findes et meget gammelt
projekt fra MBROLA, hvor en test-/forsøgsstemme havde kodenavnet 'Ida' -
en stemme, der blev lavet af universitetet i Antwerpen i samarbejde med
Berkeley University, MIT og Howard i forbindelse med deres undervisning
i dansk. Stemmen blev først og fremmest brugt i deres sproglaboratorier,
så de kunne få en fornemmelse af, hvordan ord ville lyde på dansk.

/Hvis/ det er den stemme, så er den _ikke_ fonetisk opbygget, men bygget
på udtale af enkeltbogstaver og stavelser, - og sagt på en pæn måde, så
er den ualmindelig dårlig og med masser af digital kompressionseffekt
som på de gamle InfoVox stemmer til DOS og Windows.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-03-11 20:01

> [...]

> GhostReader virker _ikke_ på den version, jeg har, så du må have en
> anden build. Og at GR ikke virker her, harmonerer meget godt med de

Med mindre du har hentet på skumle steder på indernettet så har alle
samme build ...

/thomas

Fra : Esben

Dato : 01-03-11 14:49

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> ...vil Apple nu fuldstændig droppe Rosette i 10.7 Lion, hvilket jeg
> finder rablende tåbelig og temmelig uoverlagt.!!!

forhåbentligt går det som med Classic - at nogen laver et mod/emulator,
så folk kan hoste videre noget tid.

Jeg ville ikke kunne opgradere hvis den lå her i dag pga denne
ændring...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-11 14:56

Hej,

> forhåbentligt går det som med Classic - at nogen laver et mod/emulator,
> så folk kan hoste videre noget tid.

Det er allerede sket for længst. Bare download PearPC.

Fra : Esben

Dato : 01-03-11 15:20

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Det er allerede sket for længst. Bare download PearPC.

Tak - min skal kunne printe til PDF, men det må jeg lige undersøge
nærmere.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-03-11 15:55

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> forhåbentligt går det som med Classic - at nogen laver et mod/emulator,
> så folk kan hoste videre noget tid.
>
> Jeg ville ikke kunne opgradere hvis den lå her i dag pga denne
> ændring...

hvilket stykke dinosaur software er _du_ afhængig af ?

/thomas

Fra : Esben

Dato : 01-03-11 18:00

> hvilket stykke dinosaur software er _du_ afhængig af ?

Det samme som i sin tid holdt mig på Sheepshaver. Lad os bare sige at
det er noget meget speciel software til en høj pris med dårlige
opgraderingsforhold

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-03-11 18:27

> Det samme som i sin tid holdt mig på Sheepshaver. Lad os bare sige at
> det er noget meget speciel software til en høj pris med dårlige
> opgraderingsforhold

er du blevet smittet af Erik og han hemmelighedskræmmeri ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-03-11 17:05

Esben wrote:

> forhåbentligt går det som med Classic - at nogen laver et mod/emulator,
> så folk kan hoste videre noget tid.
>
> Jeg ville ikke kunne opgradere hvis den lå her i dag pga denne
> ændring...

Absolut samme her! - I comp.sys.mac.system er der allerede nu røster
fremme, der opfordrer SUN til at lave en 'VirtualBox', der vil kunne
afvikle OS X 10.4.x, 10.5.x og/eller 10.6.x i en imagefil.

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-03-11 16:42

> hvilket stykke dinosaur software er _du_ afhængig af ?

Ah, denne brug-og-smid-væk mentalitet som det er lykkedes at
indoktrinere en hel generation af it-folk med.

Dinosaur == 5 år

Hvor er Morten Lind i denne vigtige sag?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-03-11 18:27

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110301 <nospam0002+20110301@gmail.com> wrote:

> Ah, denne brug-og-smid-væk mentalitet som det er lykkedes at
> indoktrinere en hel generation af it-folk med.

jep!

> Dinosaur == 5 år
>
> Hvor er Morten Lind i denne vigtige sag?

gemmer sig ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 01-03-11 17:09

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110301 wrote:

> Ah, denne brug-og-smid-væk mentalitet som det er lykkedes at
> indoktrinere en hel generation af it-folk med.
>
> Dinosaur == 5 år
>
> Hvor er Morten Lind i denne vigtige sag?

Han er nok blevet til et fossil, nu han har mistet sine dinoer.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-03-11 18:27

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Han er nok blevet til et fossil, nu han har mistet sine dinoer.

Erik, du mangler at svare på nogen af mine spørgsmål ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-03-11 22:44

Thomas von Hassel wrote:
> Erik, du mangler at svare på nogen af mine spørgsmål ...

Jeg har før sagt til dig, at jeg ikke vil vedblive at finde mig i, at du
hele tiden mistænkeliggør stort set alt, hvad jeg kommer med i denne
gruppe. Og fra og med nu er du lagt på is, indtil du kan opføre dig
ordentlig.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-03-11 22:48

> [...]

> hele tiden mistænkeliggør stort set alt, hvad jeg kommer med i denne
> gruppe. Og fra og med nu er du lagt på is, indtil du kan opføre dig

Når du siger ting som er faktuelt forkerte så bliver jeg ved med at
kommentere på det.

Jeg vil også gerne vide hvor jeg "ikke opfører mig ordentligt" .. jeg
har da for så vidt jeg ved ikke kaldt dig slemme navne eller sendt
pulverbreve til din adresse ?

Faktisk prøver jeg bare at berolige dig for mange af dine punkter på
listen er faktisk ikke noget problem når man graver lidt dybere ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-03-11 22:50

> [...]

> hele tiden mistænkeliggør stort set alt, hvad jeg kommer med i denne
> gruppe. Og fra og med nu er du lagt på is, indtil du kan opføre dig

F.eks. virker Nisus Writer Express fint på 10.7 ...

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 01-03-11 17:24

On 2011-02-28 02:39:38 +0100, Erik Richard Sørensen said:

> Det vil bl.a. betyde, at flg. programmer ikke længere vil kunne bruges
> overhovedet:

UPS - jeg har også et af de dinosaurprogrammer - det er ikke godt.

Det er Eye-One Match 3.6.3, som jeg bruger til at kalibrere skærmen
med. Der kommer IKKE en Universal Binary.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-03-11 18:27

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> UPS - jeg har også et af de dinosaurprogrammer - det er ikke godt.
>
> Det er Eye-One Match 3.6.3, som jeg bruger til at kalibrere skærmen
> med. Der kommer IKKE en Universal Binary.

hmmm, hvor gammel er dit instrument ?

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 01-03-11 18:46

On 2011-03-01 18:26:33 +0100, Thomas von Hassel said:

> hmmm, hvor gammel er dit instrument ?
>
> /thomas

Den er 2,5 år gammel.

Og næste version er denne her:
https://shop.colourconfidence.com/product.php/3282/i1basic-pro

Det ser ikke ud som om softwaren kan opdateres til mit "øje". Den nye
software kræver Eye-one Pro instrument. Xrite skriver:

Dear Kurt,
The i1 Match software is not expected to be modified, as the successor
i1 Profiler already in the wings, and this quarter should be released:
http://www.xrite.com/custom_page.aspx?PageID=200
The i1 Profiler is a Universal Binary program and does not require Rosetta.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-03-11 19:01

> [...]

> http://www.xrite.com/custom_page.aspx?PageID=200
> The i1 Profiler is a Universal Binary program and does not require Rosetta.

ah ja ...

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 02-03-11 08:46

On 2011-03-01 19:01:12 +0100, Thomas von Hassel said:

> ah ja ...
>
> /thomas

Ja, den gamle eye-one display2 kostede 125 pund, den nye koster godt
700 pund (+ moms).

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-03-11 08:53

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> Ja, den gamle eye-one display2 kostede 125 pund, den nye koster godt
> 700 pund (+ moms).

Ja, X-Rite (eller hvad de nu hedder i dag) tager godt ved.

Jeg vil overveje at kigge på Datacolor/ Spyder som et godt alternativ

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-03-11 17:56

> [...]

> fremme, der opfordrer SUN til at lave en 'VirtualBox', der vil kunne
> afvikle OS X 10.4.x, 10.5.x og/eller 10.6.x i en imagefil.

1) Sun er købt af Oracle, og Oracle vil se penge førend der sker noget.

2) VirtualBox er x86. Du skal kigge efter QEMU.

Jojo, teknik ER svært.

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 01-03-11 18:04

On Tue, 01 Mar 2011 16:20:49 +0100, <Erik Richard Sørensen> wrote:
> [...]
> GhostReader virker _ikke_ på den version, jeg har, så du må have en
> anden build. Og at GR ikke virker her, harmonerer meget godt med de

For Developer Preview er det vel bare en build tilgjengelig, for GR
lastet jeg bare ned den nyeste fra Convenienceware.com

> Det kan vi ikke blive uenige om - bortset fra at tidsrammen er meget
> kort for visse programtyper.

Men er det viktige ting man er avhengige av får man avvente med å
oppgradere til utvikler er klar. Skal man unngå å gjøre noe fordi alle
ikke er klare?

Ser ut som det er en norsk stemme med også, men de er jo ikke
tilgjengleige ennå. Akkurat nå for tiden sikkert bare en placeholder
frem til sommeren.

> [...]
> er den ualmindelig dårlig og med masser af digital kompressionseffekt
> som på de gamle InfoVox stemmer til DOS og Windows.

Det mest naturlige er vel å anta at dette er en ny stemme som Apple har
kjøpt fra tredjepart.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 01-03-11 21:49

Tor Einar Samdahl wrote:

> For Developer Preview er det vel bare en build tilgjengelig, for GR
> lastet jeg bare ned den nyeste fra Convenienceware.com

Når det gælder GR, så har jeg nyeste version. Men mht. 10.7, så véd jeg,
der er 2 forskellige versioner tilgængelig, så det var mere for at
sikre, at jeg har nyeste version. - Der kan jo godt være sket meget fra
én version til den næste.

> Men er det viktige ting man er avhengige av får man avvente med å
> oppgradere til utvikler er klar. Skal man unngå å gjøre noe fordi alle
> ikke er klare?

Tja, det er vel også et spørgsmål om temperament. - Jeg synes ikke, det
er særlig fornuftig at sende et nyt styresystem på markedet, /før/ i det
mindste de fleste af de store programpakker vil kunne bruges.

Og så er der jo lige det, at Apple _ikke_ er særlig gode til at frigive
div. koder til udviklerne. Det er noget, vi fik at føle hos Nisus, da vi
var nogenlunde klar til at frigive NisusWriter Pro i ver. 1.0b7_RC1
ver., fik vi pludselig at vide, at programmet ikke ville fungere på
IntelMacs med OS X 10.5.x, da Apple ikke ville frigive de nødvendige
framework kodegrupper. Det varede godt 8 måneder, før Apple besindede
sig og sendte koden til os.

- Et lille notabene her... Vi har allerede nu - igen - problemer, da vi
er ved at udvikle en ver af NisusWriter til iPad, men næ-næ... Apple vil
ikke ud med de nødvendige hardwarekoder - endnu. Så det har indtil nu
været noget med at indkøbe en iPad og så ganske enkelt forsøge sig
frem... - That's life in real deveopment..-(!

> [...]
> frem til sommeren.

> Det mest naturlige er vel å anta at dette er en ny stemme som Apple har

I så fald hvilket? - Der findes kun Acapella, der udvikler stemmer på
seriøst kommercielt basis + et par universiteter som de nævnte i
Antwerpen, Berkeley og MIT.

Apple har tidligere haft samarbejde med Berkeley omkring forskelligt
software primært til handicappede (CloseView og InLarge), men aldrig med
hverken MBROLA/Antwerpen eller MIT. Og at udvikle syntetiske stemmer i
nogenlunde ordentlig kvalitet er ikke noget, man bare lige gør. Det
koster millioner af dollars for hver enkelt stemme. - Man regner med, at
en god stemme ala 'Mette' og 'Paul' hver især koster ca. 100 millioner
danske kroner _pr._stk._!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-03-11 21:53

> [...]

> der er 2 forskellige versioner tilgængelig, så det var mere for at
> sikre, at jeg har nyeste version. - Der kan jo godt være sket meget fra

Der er kun én officel version ... hvilket du ville vide hvis du havde
hentet den fra det officielle site...

> Tja, det er vel også et spørgsmål om temperament. - Jeg synes ikke, det
> er særlig fornuftig at sende et nyt styresystem på markedet, /før/ i det
> mindste de fleste af de store programpakker vil kunne bruges.

Hvilke store programpakker i deres nuværende version vil ikke køre på
10.7 ?

> [...]
> været noget med at indkøbe en iPad og så ganske enkelt forsøge sig
> frem... - That's life in real deveopment..-(!

Hardware koder ?!?

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-11 22:14

Hej,

> - Et lille notabene her... Vi har allerede nu - igen - problemer, da vi
> er ved at udvikle en ver af NisusWriter til iPad, men næ-næ... Apple vil
> ikke ud med de nødvendige hardwarekoder - endnu.

Det bliver du nødt til at dokumentere - hvad skulle det være for
hardwarekoder?

> SÃ¥ det har indtil nu
> været noget med at indkøbe en iPad og så ganske enkelt forsøge sig
> frem... - That's life in real deveopment..-(!

Det må man ikke - det er specifikt skrevet i aftalen, man indgår med Apple.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-03-11 22:40

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Det bliver du nødt til at dokumentere - hvad skulle det være for
> hardwarekoder?

det er jo hemmeligt .. bortset fra det kan jeg ikke se hvad en tekst
editor skal bruge af ting som ikke er veldokumenteret i de offentlige
API'er

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 01-03-11 22:58

On Tue, 01 Mar 2011 21:48:41 +0100, <Erik Richard Sørensen> wrote:

> [...]
> der er 2 forskellige versioner tilgængelig, så det var mere for at
> sikre, at jeg har nyeste version. - Der kan jo godt være sket meget fra

Jaha, meg bekjent er det bare en build tilgjengelig for utviklere. Har
du en link til annen informasjon?

> Tja, det er vel også et spørgsmål om temperament. - Jeg synes ikke, det
> er særlig fornuftig at sende et nyt styresystem på markedet, /før/ i det
> mindste de fleste af de store programpakker vil kunne bruges.

Men flaks at Apple ikke har sendt Lion ut på markedet da. Det er bare
tilgjengelig for utviklere som nå kan tilpasse sine programmer når Lion
en gang kommer til sommeren.

> I så fald hvilket? - Der findes kun Acapella, der udvikler stemmer på
> seriøst kommercielt basis + et par universiteter som de nævnte i
> Antwerpen, Berkeley og MIT.

Si det, de har kanskje underskrevet en NDA med Apple som gjør at de ikke
kan offentliggjøre det ennå. Uansett, det ser ut for første gang å være
VoiceOver for flere språk enn engelsk inkludert i Lion. Og
forhåpentligvis får vi mer info om akkurat dette i fremtiden.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 02-03-11 01:03

Tor Einar Samdahl wrote:

> Jaha, meg bekjent er det bare en build tilgjengelig for utviklere. Har
> du en link til annen informasjon?

Nej, men jeg har informationen fra det, som journalister kalder for en
'anonym pålidelig kilde'.

> Men flaks at Apple ikke har sendt Lion ut på markedet da. Det er bare
> tilgjengelig for utviklere som nå kan tilpasse sine programmer når Lion
> en gang kommer til sommeren.

Vel så, men hvorfor får vi så ikke som i Nisus' tilfælde de nødvendige
koder, så vi kan have en version klar samtidig med eller meget kort
efter, men skal vente flere måneder, før Apple kan få sig taget sammen
til at sende den nødvendige kode.

Desuden er en omskrivning - main upgrade, - eller hvad man vil kalde det
- ikke just noget, man bare lige gør....

Bare tag et par eksempler som BBEdit. - Det eneste ægte native Intel
kode, den indeholder, er en del af framework + lidt GUI. - Resten af
programmet er stadig i RSRC + carbon kode. - Eller det tyske - og nok
det bedste office program på markedet - RagTime. Det er også primært
RSRC + carbon kode... - Jeg har fået at vide, at BBEdit er på vej med
noget i ren cocoa, men har intet hørt fra RagTime. Sidst jeg havde
kontakt til dem, var da ver. 6.0 kom ud, og da fik jeg at vide, at de
havde meget store problemer med at få de nødvendige kodegrupper fra
Apple - akkurat, som vi har det hos Nisus Software, og at de indtil
videre ville køre deres eget løb...

> [...]
> VoiceOver for flere språk enn engelsk inkludert i Lion. Og
> forhåpentligvis får vi mer info om akkurat dette i fremtiden.

Det tror jeg nu ikke. Acapella er en non-profit organisation, der først
og fremmest baserer sig på donationer og reklameindtægter, og de
arbejder på kryds og tværs af landegrænser med både private og halv- og
heloffentlige statsinstitutioner og blindeorganisationer verden over. Og
jeg har intet som helst hørt om, at der pludselig skulle være dukket en
tredie virksomhed op, der også laver stemmer...

Men det er da en klar forbedring, hvis de får implementeret fuldt
udbyggede stemmer til alle de - svjh. - 19 standard sprog, der er i OS X
installeren - og da ikke mindst, hvis kvaliteten bliver som Mette og Paul.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-03-11 06:49

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Nej, men jeg har informationen fra det, som journalister kalder for en
> 'anonym pålidelig kilde'.

hvilket buildnummer er de to udgaver så ?

> [...]
> havde meget store problemer med at få de nødvendige kodegrupper fra
> Apple - akkurat, som vi har det hos Nisus Software, og at de indtil

Erik, kan du ikke forklare hvad "kodegrupper" er .... helt alvorligt,
uden pis.

BBedit f.eks. kører fint som Intel native og det har altså ingen
relevans om der bruges Carbon frameworks eller ej om skidtet kan fungere
uden rosetta...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-11 09:58

Hej Erik,

> Nej, men jeg har informationen fra det, som journalister kalder for
> en 'anonym pålidelig kilde'.

Dvs. reelt er det bare gas og opspind.

> Vel så, men hvorfor får vi så ikke som i Nisus' tilfælde de
> nødvendige koder, så vi kan have en version klar samtidig med eller
> meget kort

Det har I også fået. Du må dokumentere andet.

Det giver ingen mening at alle andre i hele verden kan downloade
informationen fra Apples hjemmeside - men ikke lige netop jer.

> Det tror jeg nu ikke. Acapella er en non-profit organisation, der
> først og fremmest baserer sig på donationer og reklameindtægter, og
> de

Det må du også gerne lige dokumentere.

Som kunde hos Acapella ved jeg, at de tager sig fornuftigt betalt for
brug af deres produkter. Der er ikke ret meget "donation" og
"non-profit" over det.

Ifølge deres egen hjemmeside er de i øvrigt 77% ejet af kapitalfonde.
Men det er måske bare noget de skriver, og du har dine oplysninger fra
en anonym pålidelig kilde?

> udbyggede stemmer til alle de - svjh. - 19 standard sprog, der er i
> OS X installeren - og da ikke mindst, hvis kvaliteten bliver som
> Mette og Paul.

Sig mig - har du eller har du ikke OS X Lion?

Du har lige skrevet løs om at du har en særlig version af den - men
hvorfor har du så ikke selv testet kvaliteten af den indbyggede danske
stemme, når nu den er så vigtig for dig?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 02-03-11 12:14

Erik Wessel-Berg <wez@fakeme.com> writes:

> ...og i tillegg kan du i Lion kose deg med Danske Ida, norske Stine
> (selv om det hørtes ut som hun het "Stein"), svenske Alva og Oskar og
> [...]

Klippet hvor Ida siger goddag lover godt

Det er dejligt at de muligheder der har været i iPhonen de sidste par år
omsider kommer på OS X (men det var jo også det de lovede).

Så må jeg leve med at min antikvariske Adobe Acrobat ikke kan køre på
10.7

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 02-03-11 12:24

On Wed, 02 Mar 2011 01:02:30 +0100, <Erik Richard Sørensen> wrote:
> Nej, men jeg har informationen fra det, som journalister kalder for en
> 'anonym pålidelig kilde'.

Apple har sikkert flere interne builds, men det er nå en gang ikke
relevant. For eksterne utviklere er det vel bare en build tilgjengelig.

> [...]
> koder, så vi kan have en version klar samtidig med eller meget kort
> efter, men skal vente flere måneder, før Apple kan få sig taget sammen

Nødvendige koder? Hva mener du?

Slik ståa er nå tror jeg de fleste programmer virker så fremt
utvikler selv ikke har lagt inn versjonsjekk. Men noen nye bugs og krasj
er vel neppe til å unngå, det er jo derfor utviklerene har fått tilgang
til Preview.

Men selvsagt, programmer er ennå ikke klare med å bruke Lion spesifikke
funksjoner (fullskjerm, versions, autosave) før utvikler har lagt det
inn. Jeg regner med at dette er noe de fleste er godt i gang med
allerede.

> Desuden er en omskrivning - main upgrade, - eller hvad man vil kalde det
> - ikke just noget, man bare lige gør....

Selvfølgelig ikke. Men skal man følge med i tiden så må man vel nesten
gjøre det.

Jeg kan vel påstå at man oppgraderer ikke til et nytt styresystem om man
ikke er sikker på at alt det som man er avhengig av virker som det skal.

Men det er ingen grunn til at Apple skal stoppe utviklingen.

> [...]
> havde meget store problemer med at få de nødvendige kodegrupper fra
> Apple - akkurat, som vi har det hos Nisus Software, og at de indtil

Kodegrupper?

> [...]
> jeg har intet som helst hørt om, at der pludselig skulle være dukket en
> tredie virksomhed op, der også laver stemmer...

Så om du ikke har hørt om noe så eksisterer det ikke? Og det er absolutt
ingen sjanse i havet for at Apple inngår hemmelige avtaler som
inkluderer en stor donasjon?

Jeg bare spekulerer.

Det er en liten test innebygd i Lion. Du får teste selv om det ikke er
nok til å komme med en konklusjon

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 02-03-11 16:33

Tor Einar Samdahl wrote:

> [...]
> ikke er sikker på at alt det som man er avhengig av virker som det skal.
>
> Men det er ingen grunn til at Apple skal stoppe utviklingen.

Jeg har vist ikke skrevet, at Apple skal stoppe udviklingen, men at lave
et så drastisk 'cut', som de gør med Lion, er ganske enkelt at gå /for/
langt i ét enkelt tiltag.

> Kodegrupper?

De nødvendige hardware koder, der 'enabler' brugen af programmet. - Du
kan generelt kalde det for API, men det er mere end det.

> Så om du ikke har hørt om noe så eksisterer det ikke? Og det er absolutt
> ingen sjanse i havet for at Apple inngår hemmelige avtaler som
> inkluderer en stor donasjon?
>
> Jeg bare spekulerer.

Tja, nu har jeg arbejdet med stemmestyring og test og udvikling af
software til brug med stemmestyring faktisk siden 1992/93 og mener, jeg
nogenlunde har fod på, hvad der sker inden for det område, og jeg har
aldrig hørt om andre seriøse udviklere end MBROLA/Antwerpen og det
oprindelige InfoVox - tidl. ejet af Telia, men nu udskilt i selvstændigt
firma, og dengang blev selve udviklingen af stemmer overtaget af det
dengang meget lille firma Acapella. - Så det vil være mærkelig, hvis der
dukkede en tredie 'spiller' op på markedet, uden at jeg ville have
bemærket det.

> Det er en liten test innebygd i Lion. Du får teste selv om det ikke er
> nok til å komme med en konklusjon

Eet må så blive næste trin. Hidtil har jeg koncentreret mig om
programpakker...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-03-11 20:46

> Jeg har vist ikke skrevet, at Apple skal stoppe udviklingen, men at lave
> et så drastisk 'cut', som de gør med Lion, er ganske enkelt at gå /for/
> langt i ét enkelt tiltag.

At Apple fjernede Rosetta som default i 10.6 var et kæmpe vink med en
vognstang ..

> De nødvendige hardware koder, der 'enabler' brugen af programmet. - Du
> kan generelt kalde det for API, men det er mere end det.

Du skal ikke bruge "hardware koder" eller andet mystiske ting for at
lave en teksteditor.

Erik, helt seriøst, jeg går ud fra du får disse infomationer et eller
andet sted fra, men de ved altså ikke hvad de snakker om.

Alle og enhver kan betal $99 for hhv. Mac eller iOS Developer programme
og have adgang til mere dokumentation end man kan læse igennem på et
helt liv.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 02-03-11 12:29

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> writes:

> Nødvendige koder? Hva mener du?

Erik er ikke programmør. Det er derfor formentligt diverse skriblerier
fra nogen der faktisk ér, som Erik efter bedste evne viderebringer.

Det er sikkert under NDA, ellers havde han henvist for længe siden.

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-11 14:14

I artikkel <ikl4mi$r4p$1@orkan.itea.ntnu.no>
skreiv Erik Wessel-Berg <wez@fakeme.com>:

> ...og i tillegg kan du i Lion kose deg med Danske Ida, norske Stine
> (selv om det hørtes ut som hun het "Stein"), svenske Alva og Oskar og
> mange fler...

Juhu, då er det slutt på slike ting:

jardar@coda% say "hey, ehr doo tehvehslawva?"

Taklar den norske stemma også trykklette stavingar med -ar og sånt? :)

Jardar

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 02-03-11 17:15

On Wed, 02 Mar 2011 16:32:42 +0100, <Erik Richard Sørensen> wrote:

> Jeg har vist ikke skrevet, at Apple skal stoppe udviklingen, men at lave
> et så drastisk 'cut', som de gør med Lion, er ganske enkelt at gå /for/
> langt i ét enkelt tiltag.

Snow Leopard var Intel only, Lion fjerner støtte for å kjøre rene
ppc-binære programmer. Carbon finnes fortsatt som framework i Lion
(iTunes er tross alt Carbon sier de som kan mer om dette enn meg).
Det er ca. 4 år siden Apple solgte sin siste Mac med PPC.

Jeg vil kalle det gradvise tiltak.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 02-03-11 18:06

> [...]

> deres gamle programmer efter at de droppede native support for MIPS -
> og tilsvarende heller ikke da de droppede native support for Alpha og

Du har ret i at dem med de droppede platforme har stået med håret i
postkassen - det havde jeg lige glemt i farten. Det har været meget
tydeligt at da Microsoft først sad sikkert nok på Windows-platformen så
fik hardwareleverandørene.

Det er dog også min formodning at det var de ikke kommet til hvis de
ikke havde hoppet på tungen mht bagudkompatabilitet.

Jeg vil også gerne rose Apple for den ekstremt elegante måde Rosetta har
virket på. Der kunne Microsoft lære noget - det tog dem helt til XP at
få konsollen til at spille under NT, og jeg mindes ikke at der på noget
tidspunkt har været krydsplatformsemuleringer i Windows. Måske kender
du en sådan?