Ønskeliste til kommende OS X
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-11 00:43

Tja, nu har vi jo set lidt af, hvad vi måske kan forvente os af den
brølende løve engang i løbet af de næste vel ca. 6-9 måneder... I den
forbindelse har jeg gået og spekuleret på nogle ting, der - måske, måske
ikke - først og fremmest vil rette sig mod syns- og læsehæmmede brugere
af både systemet og de programmer, der integrerer så meget med systemet,
at de overordnet set bruger samme eller lignende framework og andre GUI
dele.

1. Tastatur
1:1. Vi er mange, der godt kunne ønske os, at brugen af piletasterne i
tastaturet blev fuldt, så det ikke kun er bladren frem og tilbage i
samme vindue med COM+V/H pil, men at man fx. ved brug af CRTL/FN tast
kunne 'springe' over i et underliggende Finder vindue. Det vil lette
brugen af fx. VoiceOver og TTS og SR (Text-To-Speech, Speech Recognition).

1:2. At de fuldt udbyggede danske stemmer, Mette og Paul, blev fuldt
integreret i systemet på lige fod med OS X - og ikke som nu - kun et par
dårlige reducerede versioner af et par gamle InfoVox stemmer.

1:3. At det blev lettere at tilføje og ændre på de delvist skjulte
systemkommandoer.

2. Skærmbillede
2:1. At vi kunne få 'Dynamic Screen Zooming' ved brug af tastatur og
genvejstaster, så man på den måde trinløst vil kunne zoom ud/ind i ét og
samme Finder vindue uden at man fx. skal ind og ændre på selve
systemskriftens størrelse. Jeg véd, der har været noget snak om det, men
også at det ikke er helt så let at lave.

2:2. At det vil blive muligt at ændre på både lys og kontrast på
non-Apple tastaturer, der ikke har F13-F15, uden at man skal ind og
omdefinere genvejstaster.

3. Programvinduer
3:1. At det vil blive muligt at tilføje rulleskakt i venstre side af et
programvindue. Det vil være en kæmpefordel for alle, der bruger
ZoomView. Bruger man ZoomView med bare 2x forstr., er det umuligt at se
begyndelsen af linier i et tekstdokument, og det er jo ulig lettere at
skimme en tekst, hvis man ser begyndelserne af de forskellige afsnit.
Nogle har ment, det vil være et alt for stort indgreb i systemet, men
såvidt jeg kan se, vil det kun være nødvendig at dublere koden til højre
rulleskakt og så synkronisere venstre rulleskakt med den højre.

3:2. At det ville være muligt at flytte alle værktøjslinier ned som
sidepaneler og 'docke' dem som fx. i NisusWriter og MSWD. Det vil give
mere overskuelige paletter og mere plads til tekstskrivning på en given
skærm.

4. Finder og System
4:1. At det vil blive muligt selv at definere værktøjsliniernes
baggrundsfarver, som man kunne det ved brug af Unsanitys ShapeShifter i
OS X 10.1.x-10.4.x. Det vil give klart bedre kontrast for både
svagtseende og farveblinde.

4:2 At Apple kunne få taget sig sammen til at designe nogle nye og
ordentlige systemikoner og ikke de fimsede lyseblå dimser, der er
umulige at se - ikke bare for svagtseende, men også for ganske
almindelige brugere!

4:3. At det vil blive muligt at bruge en hvilken som helst skrift i
systemindstillinger, så man ikke skal forlade sig mere eller mindre på
et 3.-parts produkt, der alligevel ikke virker 100%. (Jeg tænker
selvfølgelig her på TinkerTool, der er det eneste program, der pt. kan
ændre i systemskrifter, men ikke fuldt ud). Geneva var slem nok som
systemskrift i de gamle systemer, men LucidaGrande er da endnu værre.
Jeg kender ganske almindelige brugere, der sidder med deres 13", 15" og
17" bærbare, og som har utroligt svært ved at læse systemskriften,
medmindre den bliver sat i 15p. Forøgelsen fra 11p std. til 15p giver
reelt ca. 30% mindre plads i en given Findervinude ved en skærmopl. på
1440x900.

Det ville være en klar fordel, hvis det blev muligt at vælge skrifter
som Arial, Zürich MeBld, Zürich CdnBld, Charcoal, Charcoal Li,
URW/Linotype Optima MeBt, ja selv Helvetica Medium vil være mere læsbar
end LucidaGrande.

En sammenligning af de skrifter ved 12p giver flg.
LucidaGrande 12p som std. Nedenstående også sat til 12p
- Arial 12p +0,25p i tykkelse, +0,75p i bredde pr. bogstav
- Zürich MeBt +0,33p i tykkelse, +0,25p i bredde pr. bogstav
- Zürich CndBlt +0,33p i tykkelse, -0,5p i bredde pr. bogstav
- Charcoal +1,25p i tykkelse, +0,5p i bredde pr. bogstav
- Charcial Li +0,75p i tykkelse, 0p i bredde pr. bogstav
- Optima MeBt +0,5p i tykkelse, 0p i bredde pr. bogstav
- Helvetica Medium +0,33p i tykkelse, 0p i bredde pr. bogstav

4:4. At det vil være muligt at kontrollere både skrifttype, størrelse og
farve på værktøjstips - og ikke mindst, at det vil være muligt at ændre
på den tid, et tips er om at forsvinde igen

4:5. At det vil være muligt at docke harddiske og _samtidig_ fjerne dem
fra skrivebordet uden brug af 3.-part værktøjer og, at når de trækkes
fri af docken igen, smutter de på plads på skrivebordet som normalt.

4:6. At det vil være muligt at vælge std. program uden brug af 3.-parts
værktøj eller, at man skal åbne dette eller hint program for inde i det
at vælge et andet program som default, så man fx. kan undgå at skulle
åbne Mail for at vælge Thunderbird eller Safari for at vælge SeaMonkey
eller Firefox osv..

4:7. At det ville være muligt både at ændre prioritetsnavne, tilføje nye
og selv bestemme farven på de Finder labels, men kan tildele div. mapper
og filer - akkurat, som man kunne i OS 9.x.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 09:28

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> og selv bestemme farven på de Finder labels, men kan tildele div. mapper
> og filer - akkurat, som man kunne i OS 9.x.

Har du sendt den liste til Apple ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-11 12:53

Thomas von Hassel wrote:

> Har du sendt den liste til Apple ?

Ikke i denne version, men jeg har tidligere sendt en lignende liste. Det
eneste, Apple har valgt at implementere er brugen af COM+V/H piletaster
til navigering, men kun inden for samme Finder vindue.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 13:28

> Ikke i denne version, men jeg har tidligere sendt en lignende liste. Det
> eneste, Apple har valgt at implementere er brugen af COM+V/H piletaster
> til navigering, men kun inden for samme Finder vindue.

Næsten al min navigation i finder foregår med tastaturet så jeg kan ikke
følger dig ...

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 28-02-11 05:45

On 28 Feb., 13:27, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> N sten al min navigation i finder foreg r med tastaturet s jeg kan ikke
> f lger dig ...
>
> /thomas
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg tror ikke en ønskeliste har nogen som helst indflydelse på hvad
der kommer til at ske. Så havde der være Blu-ray afspilning og UDF 2.5
filsystemmulighed i Diskværktøj for længst.
Apples ledelse oser ikke af demokrati.
Jeg vil afholde mig fra at ønske noget.

Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 13:55

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
> der kommer til at ske. Så havde der være Blu-ray afspilning og UDF 2.5
> filsystemmulighed i Diskværktøj for længst.

Det er fordi de ikke er et land eller et byråd ...

> Jeg vil afholde mig fra at ønske noget.

gid det var så vel ...

Fra : Lyrik

Dato : 28-02-11 09:28

On 28 Feb., 13:55, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Det er fordi de ikke er et land eller et byr d ...

> gid det var s vel ...
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ja så dukker der ønsker op alligevel.

At fly sit eget land for profit er en skændsel. Apple tjener rigeligt
til at kunne have en stolt fabrik i deres hjemland med hjemlige
arbejdere.

I den nye Macbook Pro fandt "iFix-its" teknikere 3 hardwarefejl!
Blandt andet en skrue der manglede! "Kineserne er begyndt at komme
sukker i cementen på grund af umenneskelige arbejdsforhold."

Bare Apple havde så megen faglig stolthed at de lavede deres produkter
i hjemlandet.

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-11 17:35

Hej,

> I den nye Macbook Pro fandt "iFix-its" teknikere 3 hardwarefejl!
> Blandt andet en skrue der manglede! "Kineserne er begyndt at komme
> sukker i cementen på grund af umenneskelige arbejdsforhold."

Prøv lige at få dine fakta i orden. De fandt en skrue, hvor hovedet var
beskadiget, så den var svær at skrue ud igen. Det er noget helt andet
end at der manglede en skrue.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-03-11 21:29

> [...]

> sukker i cementen på grund af umenneskelige arbejdsforhold."
>
> Bare Apple havde så megen faglig stolthed at de lavede deres produkter

Hvad fanden er det for noget venstreorienteret pladder. Apple skal sgu
da producere der hvor det er mest rentabelt og forsvarligt.

Mener du virkelig seriøst at Apple fx. ikke skal etablere en fabrik i et
fattigt land i Afrika og dermed skabe arbejdspladser fordi det er bedre
at amerikanere samler grejet, hvis det bedre kan betaler sig for Apple
at have en en fabrik i fx. Burkina Faso?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Lyrik

Dato : 28-02-11 09:43

On 28 Feb., 17:35, Jens Kristian Søgaard <j...@mermaidconsulting.dk>
wrote:
> Hej,

> Pr v lige at f dine fakta i orden. De fandt en skrue, hvor hovedet var
> beskadiget, s den var sv r at skrue ud igen. Det er noget helt andet
> end at der manglede en skrue.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
ifixits konklusion var at på så dyr en maskine var det betænkeligt med
sådanne fejl som de fandt. Så skulle det være helt på ads-ikke?

jens

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-11 17:50

Hej,

> ifixits konklusion var at på så dyr en maskine var det betænkeligt med
> sådanne fejl som de fandt. Så skulle det være helt på ads-ikke?

Mangler dit tastatur nogle bogstaver?

Og nej, dine konklusioner om kinesere og sukker og hvad du ellers fyrer
af af sjove historier stoler jeg ikke på.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 23:17

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Mangler dit tastatur nogle bogstaver?

Google groups har endnu ikke fundet ud af at håndtere mere end et
tegnsæt ..

> Og nej, dine konklusioner om kinesere og sukker og hvad du ellers fyrer
> af af sjove historier stoler jeg ikke på.

sjove ?

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 28-02-11 14:28

On 28 Feb., 17:49, Jens Kristian Søgaard <j...@mermaidconsulting.dk>
wrote:
> Hej,

> Mangler dit tastatur nogle bogstaver?
Det samme kunne man sige om dit- men mon ikke vi begge har oplevet at
nyhedslæserne snyder med æ,ø og å på en uberegnelig måde? Har du
løsningen, så begynd med dit eget tastatur.

> Og nej, dine konklusioner om kinesere og sukker og hvad du ellers fyrer
> af af sjove historier stoler jeg ikke p .
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Nej du må nok lukke øjnene for kendsgerningerne hvis du vil beholde
dit it-job.

MvH
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-11 10:50

Hej,

> Det samme kunne man sige om dit

Næh, det kan man nemlig ikke.

> Nej du må nok lukke øjnene for kendsgerningerne hvis du vil beholde
> dit it-job.

Nu har jeg ikke et it-job, så den må du længere ud på landet med. Du er
i øvrigt selvmodsigende nu.

Fra : Lyrik

Dato : 01-03-11 14:57

On 1 Mar., 21:29, jes...@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> et

> Hvad fanden er det for noget venstreorienteret pladder. Apple skal sgu
> da producere der hvor det er mest rentabelt og forsvarligt.

Nej nationale hensyn skal sættes først.
Det forlanger man af rekrutter.
Det venstreorienterede pladder kommer du til at høre mere af efter
næste valg, vil jeg skyde på. Folk er trætte af de højreekstreme
selskabstømmere og svindlere.

MvH
Jens