Saab med kvalitetsproblemer...
Fra : KASO

Dato : 26-02-11 11:24

Henrik B. plejer jo altid at yde god forbrugeroplysning så snart et mærke
har problemer, men han har åbenbart for travlt for tiden, så vi andre må jo
hjælpe

http://www.vibilagare.se/test/langtest/saab-kampar-med-kranglande-95-30370

Den nye Saab 9-5 lader til at have en del børnesygdomme, der kan bringe
minder om de fordomme visse af gruppens skribenter har om sydlandske mærker.
Til forskel fra de franske, italinske m.fl. mærker, rammer disse problemer
til gengæld kun få kunder - der er jo ikke så mange, der køber de svenske
problembørn....

Fra : Henrik B.

Dato : 28-02-11 00:16

> [...]
> har problemer, men han har åbenbart for travlt for tiden, så vi andre må

Nu kan jeg ikke være over hele "nettet", hele tiden...

> [...]
>
> Den nye Saab 9-5 lader til at have en del børnesygdomme, der kan bringe
> minder om de fordomme visse af gruppens skribenter har om sydlandske

Nu vil jeg ikke kalde en software-fejl, det samme som de el-fejl som rammer
over en bred kam, hos de sydlandske mærker.
Desuden ér det jo første årgang af Saab 9-5, så det er vist en umulighed at
undgå børnesygdomme helt - jeg har ihvertfald aldrig hørt om
mærker/modeller, som kan sige sig fri...

Så længe evt. problemer håndteres hurtigt og professionelt, så går det nok.
Ikke som de "service" historier man hører om andre sydligere mærker.

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Fra : KASO

Dato : 28-02-11 08:15

> Nu kan jeg ikke være over hele "nettet", hele tiden...

Nej - men mere mistro personer kunne få den tanke, at det var lettere
selektivt, hvad du nåede til at viderebringe

> Nu vil jeg ikke kalde en software-fejl, det samme som de el-fejl som
> rammer over en bred kam, hos de sydlandske mærker.

Dén ville undskyldning ville bestemt ikke være valid, hvis det var et
sydlandsk mærke.
Desuden er det tvivlsomt, om alle problemer hidrører fra software - det
minder stærkt om en dårlig undskyldning....

> Desuden ér det jo første årgang af Saab 9-5, så det er vist en umulighed
> at undgå børnesygdomme helt - jeg har ihvertfald aldrig hørt om
> mærker/modeller, som kan sige sig fri...

Det forlanger du da ellers af de sydlandske - de må ikke have børnesygdomme,
men Saab må godt?

> Så længe evt. problemer håndteres hurtigt og professionelt, så går det
> nok. Ikke som de "service" historier man hører om andre sydligere mærker.

Det lader så ikke til at være tilfældet - som du kan se, tog det Saab en hel
måned at komme med et svar, som er meget svævende - såeh - det klarede de
ikke så godt....

Fra : Henrik B.

Dato : 28-02-11 12:56

> "KASO" skrev i meddelelsen
>
> Det forlanger du da ellers af de sydlandske - de må ikke have
> børnesygdomme, men Saab må godt?

Øh nå!? El-fejl som er spredt bredt ud over et modelprogram, og i hele
modellens levetid, vil jeg sgytte kalde for børnesygdomme.

> Det lader så ikke til at være tilfældet - som du kan se, tog det Saab en
> hel måned at komme med et svar, som er meget svævende - såeh - det klarede
> de ikke så godt....

Hvis man ikke har fundet en konkret fejlretning, eller ikke har nok grundlag
til at stille en nøjagtig diagnose, er der vel intet forkert i at vente med
at svare konkret?

P.S.: Saab solgte i øvrigt 1.990 biler alene i uge 7. Prøv at gange det op
med ét år.
Jo, jeg véd godt at dét ikke er realistisk, men der tilkommer så stadig to
nye modeller i år, som kommer til at øge salgstallene.

Fra : KASO

Dato : 28-02-11 15:24

> Øh nå!? El-fejl som er spredt bredt ud over et modelprogram, og i hele
> modellens levetid, vil jeg sgytte kalde for børnesygdomme.

Det er der så heller ikke mange sydlandske, der kan præstere - selv om du
gerne vil fremstille det sådan...

> Hvis man ikke har fundet en konkret fejlretning, eller ikke har nok
> grundlag til at stille en nøjagtig diagnose, er der vel intet forkert i at
> vente med at svare konkret?

Hvad blev der af "hurtigt og professionelt"???
Dén tolerance mangler da helt ifht. de sydlandske mærker....

> [...]
> Jo, jeg véd godt at dét ikke er realistisk, men der tilkommer så stadig
> to nye modeller i år, som kommer til at øge salgstallene.

Lad os nu se. Ved begyndelsen af 2010 var løfterne til salgstallene også
imponerende - da året var omme, så det noget anderledes ud.

Fra : Henrik B.

Dato : 28-02-11 17:18

> "KASO" skrev i meddelelsen
>
> Lad os nu se. Ved begyndelsen af 2010 var løfterne til salgstallene også
> imponerende - da året var omme, så det noget anderledes ud.

Spydigt sagde Victor Muller på Geneve Salon'en, at han nu skulle i gang med
at indkassere Magnum og kaviar, fra alle de som afsluttede væddemål på, at
Saab ikke levede efter et år.

Der sker en imponerende masse i Trollhättan i øjeblikket, med
omstrukturering, endnu mere reduktion af omkostninger (efter
Scania-princippet), udvikling af concept biler, tekniske samarbejder m.m.m.
Saab spurter på det nærmeste derudaf, udviklingsmæssigt...

Fra : KASO

Dato : 28-02-11 18:15

> [...]
> m.m.m.
> Saab spurter på det nærmeste derudaf, udviklingsmæssigt...

Jeps - og Amagerbanken klarer sig fremragende

Som sagt: Lad os nu se. Foreløbig har det været rene luftkasteller. Ganske
vist er de ikke lukket - men de sælger til gengæld heller intet ifht., hvad
de påstod at kunne sælge - og uden tilstrækkelige indtægter stopper
eventyret før eller siden.

Fra : Henrik B.

Dato : 28-02-11 20:42

> "KASO" skrev i meddelelsen
>
> Som sagt: Lad os nu se. Foreløbig har det været rene luftkasteller.

Ikke mere end at de præsenterer en ny prototype, på Geneve bilsalon'en i
morgen...

> Ganske vist er de ikke lukket - men de sælger til gengæld heller intet
> ifht., hvad de påstod at kunne sælge - og uden tilstrækkelige indtægter
> stopper eventyret før eller siden.

Målet er stadig 80.000 solgte i år, og de er godt på vej. Alle markeder
ligger væsentligt over sidste år. Og indenfor ganske kort tid, får de også
Saab 9-3 Stc. ned under 119 gr/km, så den på mange markeder vil kunne køre
med lav beskatning - og det med 180 Hk.

Fra : KASO

Dato : 28-02-11 21:21

> Ikke mere end at de præsenterer en ny prototype, på Geneve bilsalon'en i
> morgen...

Prototyper giver ingen indtægter....

> [...]
> Saab 9-3 Stc. ned under 119 gr/km, så den på mange markeder vil kunne køre

Sidste forår pralede de af, at de forventede at sælge 60.000 biler i 2010. 9
måneder senere blev regnskabet gjort op: 30.000 biler - altså det halve.
Skal vi gætte på, at Saab (hvis de ikke lukker undervejs) når op på 40.000
solgte biler i år?

Fra : Henrik B.

Dato : 28-02-11 22:24

> "KASO" skrev i meddelelsen
>
> Prototyper giver ingen indtægter....

Nej, men det viser kapacitet, vilje og teknisk kunnen.

> Sidste forår pralede de af, at de forventede at sælge 60.000 biler i 2010.
> 9 måneder senere blev regnskabet gjort op: 30.000 biler - altså det halve.

Godt det halve, eftersom de nåede 32.000+.
Og det havde sine årsager - nemlig mere end nedlukket fabrik, end svigtende
salg.

> Skal vi gætte på, at Saab (hvis de ikke lukker undervejs) når op på 40.000
> solgte biler i år?

Gæt du bare løs! Med din stærkt begrænsede indsigt i Saab, vil det under
alle omstændigheder være grinagtige bud.

Fra : KASO

Dato : 28-02-11 23:43

> Nej, men det viser kapacitet, vilje og teknisk kunnen.

Det afhænger i høj grad af, om det er en reel prototype, eller blot en tom
skal til showbrug.

Måske burde de anvende deres kunnen til at løse problemerne på de modeller,
der rent faktisk er til salg....

> Godt det halve, eftersom de nåede 32.000+.
> Og det havde sine årsager - nemlig mere end nedlukket fabrik, end
> svigtende salg.

Selv da produktionen kom igang, skete der ikke rigtigt noget med salget. Du
var hurtig til at fortælle, at de snart skulle have gang i flere skift for
at følge med efterspørgslen. Det er nu ½ år siden - uden at der vist skete
mere??

> Gæt du bare løs! Med din stærkt begrænsede indsigt i Saab, vil det under
> alle omstændigheder være grinagtige bud.

Man kan diskutere, hvor stor din "indsigt" er, når du blot videregiver
marketingsafdelingens skønmalerier istedet for at forholde dig kritisk til,
hvad der reelt sker....

Jeg synes, at det er mere grinagtigt at blive ved med desperat at skamrose
fabrikken og bevidstløst gengive deres marketingsmateriale istedet for at se
realiteterne i øjnene. Det pynter aldrig på et regnskab kun at sælge det
halve af, hvad man har budgetteret med og det er vanskeligt at tro på at de
denne gang skulle være realistiske. Fortsætter de samtidig med den ringe
kvalitetet - så bliver der ikke mange kunder tilbage.

Misforstå mig ikke: Jeg håber skam, at de klarer skærene. Jo flere mærker,
jo større konkurrence og jo mere variation på vejene - det er kun godt. Men
en smule realisme skader aldrig...

Fra : Henrik B.

Dato : 01-03-11 13:29

> "KASO" skrev i meddelelsen
>
> Man kan diskutere, hvor stor din "indsigt" er, når du blot videregiver
> marketingsafdelingens skønmalerier istedet for at forholde dig kritisk
> til, hvad der reelt sker....

Og du nægter kategorisk at forholde dig til, at jeg har bekendtskaber og
forbindelser "inde" i Saab!

Fra : KASO

Dato : 02-03-11 06:37

> Og du nægter kategorisk at forholde dig til, at jeg har bekendtskaber og
> forbindelser "inde" i Saab!

Dem, der sidder med de fantastisk præcise beregninger af forventet salg?
Hvor det 9 måneder senere viser sig, at salget så har været det halve?
Dem, der fortæller om behovet for ekstra skiftehold?
Dem, der fortalte at alt var GM's skyld - og at det slet ikke var deres egen
skyld, at Saab havde klaret sig så ringe i så mange år?

Jo - jeg kan godt se, at du ligger inde med værdifuld insiderviden -
realistisk, troværdig og præcis information.....

Skal vi ikke bare lade den ligge her - og så se, hvad der sker? Tiden vil
vise, hvem der får ret - og med mindre vi selv farer ud og køber en
frygtelig masse Saab'er (hvilket jeg ikke har planer om), kan vi alligevel
ikke ændre resultatet....

Fra : Henrik B.

Dato : 02-03-11 08:49

> "KASO" skrev i meddelelsen
>
> Dem, der fortalte at alt var GM's skyld - og at det slet ikke var deres
> egen skyld, at Saab havde klaret sig så ringe i så mange år?

1. Jeg har tidligere nævnt det, og hér kommer den igen: Læs de to bøger der
er skrevet omkring Saab/GM. Det er skræmmende læsning, hvad angår GM's måde
at navigere på...

2. De har trods alt stadig givet overskud! Min. 2 gange i halvfemserne, og
to gange i totusindtallet. Og det selvom nogle "sensationsjournalister" gang
på gang skriver at de har givet overskud de sidste 20 år!

> Skal vi ikke bare lade den ligge her - og så se, hvad der sker? Tiden vil
> vise, hvem der får ret - og med mindre vi selv farer ud og køber en

Salget i USA for februar var ca. 700 stk., hvilket passer med det
budgetterede. I Sverige solgte man 707 stk. Hvilket er pænt op i forhold til
sidste år. Alle øvrige markeder viser stigninger i forhold til sidste år,
hvér eneste måned, hvilket kun peger i én retning.

Fra : KASO

Dato : 04-03-11 12:23

> 1. Jeg har tidligere nævnt det, og hér kommer den igen: Læs de to bøger
> der er skrevet omkring Saab/GM. Det er skræmmende læsning, hvad angår GM's
> måde at navigere på...

At nogen skriver en bog, ophøjer ikke deres budskab til den evige og fulde
sandhed....
Hvad er deres motiv, baggrund m.m. for at skrive bogen?

> 2. De har trods alt stadig givet overskud! Min. 2 gange i halvfemserne, og
> to gange i totusindtallet. Og det selvom nogle "sensationsjournalister"
> gang på gang skriver at de har givet overskud de sidste 20 år!

Det gør det ikke just til en rentabel virksomhed. Hvis det virkelig var et
guldæg, GM lå inde med - så kan man undre sig over, at ingen af de
etablerede stod i kø for at købe Saab.

> [...]
> til sidste år. Alle øvrige markeder viser stigninger i forhold til sidste
> år, hvér eneste måned, hvilket kun peger i én retning.

Du kom med lignende budskaber sidste år på denne tid. Kan du huske
slutresultatet?

Desuden er ca. 1400 solgte biler jo ikke ligefrem svimlende tal med mindre
man hedder "Morgan" eller lign.

Fra : Martin [6000]

Dato : 04-03-11 12:30

>Hvad er deres motiv, baggrund m.m. for at skrive bogen?

Det kan du vel finde ud af ved at læse bogen. Du tror alligevel ikke 2
meter på hvad Henrik fortæller dig jo

//Martin

Fra : KASO

Dato : 04-03-11 15:01

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> Det kan du vel finde ud af ved at læse bogen. Du tror alligevel ikke 2
> meter på hvad Henrik fortæller dig jo

Korrekt - det var også mere et hint om "kildekritik"

Fra : Henrik B.

Dato : 04-03-11 13:36

> "KASO" skrev i meddelelsen
>
> At nogen skriver en bog, ophøjer ikke deres budskab til den evige og fulde
> sandhed....

Én af forfatterne sad med ved forhandlingerne i forbindelse med salget af
Saab...

> Det gør det ikke just til en rentabel virksomhed. Hvis det virkelig var et
> guldæg, GM lå inde med - så kan man undre sig over, at ingen af de
> etablerede stod i kø for at købe Saab.

Det kan måske hænge sammen med, at alle de "etablerede" havde nok at slås
med i forvejen - specielt økonomisk.

Og endnu engang vælger du bevidst at fordreje tingene...

Fra : KASO

Dato : 04-03-11 15:06

> Én af forfatterne sad med ved forhandlingerne i forbindelse med salget af
> Saab...

Og hvordan og hvorfor forlod han firmaet?
En lykkelig "skilsmisse" - eller et forsøg på "payback"?

> Det kan måske hænge sammen med, at alle de "etablerede" havde nok at slås
> med i forvejen - specielt økonomisk.

Så meget mere grund til at gribe fat i et "guldæg" - og det økonomiske er jo
intet problem - anskaffelsen var jo ikke just bekostelig....

> Og endnu engang vælger du bevidst at fordreje tingene...

Nej - jeg forholder mig blot realistisk til tingene - du skulle tage at
prøve det

Fra : Henrik B.

Dato : 04-03-11 15:34

> "KASO" skrev i meddelelsen
>
> Og hvordan og hvorfor forlod han firmaet?
> En lykkelig "skilsmisse" - eller et forsøg på "payback"?

Han har intet med "firmaet" at gøre!!

> Så meget mere grund til at gribe fat i et "guldæg" - og det økonomiske er
> jo intet problem - anskaffelsen var jo ikke just bekostelig....

Et trecifret millionbeløb er ikke bekosteligt??

> Nej - jeg forholder mig blot realistisk til tingene - du skulle tage at
> prøve det

Hvordan kan du forholde dig realistisk til, hvordan Saab's salg går, ud fra
TO markeder? Dét er sat'me useriøst, og som nævnt endnu engang blot en
forvanskning, for at holde en diskussion igang.

EOD herfra...

Fra : KASO

Dato : 04-03-11 17:42

> Han har intet med "firmaet" at gøre!!

Hvilken rolle havde han så ved bordet?

> Et trecifret millionbeløb er ikke bekosteligt??

Ikke i denne sammenhæng - og da slet ikke, hvis Saab var det guldæg, du
gerne vil gøre det til.

> Hvordan kan du forholde dig realistisk til, hvordan Saab's salg går, ud
> fra TO markeder? Dét er sat'me useriøst, og som nævnt endnu engang blot en
> forvanskning, for at holde en diskussion igang.

De 2 vigtigste markeder - og de to, du selv fremhævede, men når man ikke
bliver imponeret, er de lige pludseligt ikke interessante længere....

> EOD herfra...

Det forsøgte jeg for adskillige indlæg siden med besked om, at vi jo blot
kan vente og se - men du ville absolut forsøge at få Saab til at se ud som
om de nu var i kæmpe fremgang (som du har hævdet så mange gange før - og
hver gang viste det sig at være forkert). Så jeg prøver igen: Lad os se,
hvad der sker!

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-11 09:38

Dine perifære bekendtskaber sælger
stadig ingen biler, ergo sidder du
der bare pga kendiseffekten haha....
SAAB er død, der er ingen penge og
ingen kunder.
Enhver, undtagen dig naturligvis, vil sige,
det er al for tynd is at drive en butik på.
De lever i et fælles håb men ved godt
kampen er tabt. Nu handler det om at
tømme de sidste resourcer og inden jul
er det slut.

Fra : Henrik B.

Dato : 20-03-11 10:39

> [...]
> ingen kunder.
> Enhver, undtagen dig naturligvis, vil sige,
> det er al for tynd is at drive en butik på.

*LOL*
Den samme sang, sang du for et år siden. Det viser blot at du endnu engang
latterliggør dig selv, med dine patetiske forudsigelser...

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-11 13:00

> *LOL*
> Den samme sang, sang du for et år siden. Det viser blot at du endnu engang
> latterliggør dig selv, med dine patetiske forudsigelser...

På det år ER der sket noget dramatisk.
For at skabe kapital må russerne overtage Spykers
sportsvogns-produktion for at holde lidt længere
liv i SAAB. Dermed blev endnu en kapitel tilføjet
i dette latterlige og naive eventyr.
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1509253.ece

Groft sagt bygger Antonov nu Spykerbiler og Muller
sidder nærmest alene tilbage med SAAB og når pengene
er væk er det definitivt slut med SAAB.

2011 blir SAABs endeligt medmindre de igen igen
rokerer rundt med de få finanser for at holde skruen
i vandet. Langsigtet holder det naturligvis ikke

Fra : Henrik B.

Dato : 20-03-11 15:11

> [...]
> sportsvogns-produktion for at holde lidt længere
> liv i SAAB. Dermed blev endnu en kapitel tilføjet

*ROFL* Viser blot endnu engang at du reelt INTET aner om, hvad der foregår.
Desuden er handlen ikke gennemført endnu.

> Groft sagt bygger Antonov nu Spykerbiler og Muller
> sidder nærmest alene tilbage med SAAB og når pengene
> er væk er det definitivt slut med SAAB.

Øøøh, ja lige bortset fra, at Saab har adgang til et lån på €1 mia., hvis
der bliver behov for det...

> 2011 blir SAABs endeligt medmindre de igen igen
> rokerer rundt med de få finanser for at holde skruen
> i vandet. Langsigtet holder det naturligvis ikke

Nå, nu er det pludselig ikke "til Jul" Saab ikke lever længere, men derimod
"langsigtet". Vil du have endnu et forsøg? *ROFL*
*Tsk tsk* Stop nu med at læse hvad du "tror" du læser i pressen. Find dig
nogle reelle kilder, til dine informationer i stedet..

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-03-11 15:13

"Henrik B." skriver:

> *Tsk tsk* Stop nu med at læse hvad du "tror" du læser i pressen. Find dig
> nogle reelle kilder, til dine informationer i stedet..

Hvorfor skulle han pludesligt begynde med det?

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-11 18:01

> *ROFL* Viser blot endnu engang at du reelt INTET aner om, hvad der
> foregår. Desuden er handlen ikke gennemført endnu.

Sådan er historien so far, det kan alle
læse sig til og det kan dine ønsker ikke engang ændre på.
Skrev bevidst "må" og ikke "har"...

> Øøøh, ja lige bortset fra, at Saab har adgang til et lån på ?1 mia., hvis
> der bliver behov for det...

Lån skal normalt betales tilbage, og det skal
der være penge til, og SAAB tjener sikkert
ikke engang til renterne haha.

> Nå, nu er det pludselig ikke "til Jul" Saab ikke lever længere, men
> derimod "langsigtet". Vil du have endnu et forsøg? *ROFL*

Ja sålænge de kan lege bytte-bytte købmand går den jo,
men som jeg skrev, så holder denne metode ikke i længden
og når alle resourcer er udtømte, ja så sig nærmer tiden.

> *Tsk tsk* Stop nu med at læse hvad du "tror" du læser i pressen. Find dig
> nogle reelle kilder, til dine informationer i stedet..

Hele verdenspressen skriver det samme,
dine ønsker blir aldrig til noget.
SAABs benzinmåler er i det røde felt
og de har ikke råd til at fylde på.
Sådan er det.
Men held og lykke med projektet.

Fra : Henrik B.

Dato : 09-03-11 21:21

> [...]
> mærker. Til forskel fra de franske, italinske m.fl. mærker, rammer disse
> problemer til gengæld kun få kunder - der er jo ikke så mange, der køber

Og de kårer så nu selvsamme Saab som den bedste vinterbil, i deres
langturstest - endda uden den omtalte "virus" viser sig...
http://www.vibilagare.se/test/langtest/langtest-2011-saab-95-vinner-pa-vintern-30804

Fra : .J.S...

Dato : 09-03-11 23:33

"Henrik B." wrote in message

> [...]

Og de kårer så nu selvsamme Saab som den bedste vinterbil, i deres
langturstest - endda uden den omtalte "virus" viser sig...

Ha, det er sgu lidt som Tyske Autobild, de laver også mærkværdige
sammenligninger så de tyske ikke kan undgå at vinde.

Fra : Henrik B.

Dato : 10-03-11 08:16

> Ha, det er sgu lidt som Tyske Autobild, de laver også mærkværdige
> sammenligninger så de tyske ikke kan undgå at vinde.

Det er nu ikke årsagen, men derimod at det er de tre biler de pt har til
langturstest. Er du ikke så god til svensk? )

Fra : .J.S...

Dato : 10-03-11 19:07

"Henrik B." wrote in message

> [...]

Det er nu ikke årsagen, men derimod at det er de tre biler de pt har til
langturstest. Er du ikke så god til svensk? )

Har ikke de store problemer med Svensk.
Det er da latterligt at kåre en bil som bedst i et eller andet når det er i
en gruppe med helt forskellige biler.