Dampspær i gammelt hus
Fra : Jens Rasmussen

Dato : 26-02-11 07:45

Jeg skal til at sætte en gipsvæg op i stuen både for at få en jævn væg men
samtidig for at isolere lidt.
Kan det betale sig at sætte dampspær op, da huset er fra 1912 og jeg aldrig
kommer til at sætte dampspær på alle andre vægge bliver huset jo aldrig tæt,
og jeg vil vel bare få større mulighed for at få fugtskader, der hvor jeg
ikke har dampspær, eller ?

mvh

Jens R

Fra : CC

Dato : 26-02-11 09:46

Den 26-02-2011 07:44, Jens Rasmussen skrev:
> [...]
> og jeg vil vel bare få større mulighed for at få fugtskader, der hvor jeg

Du skal ikke sætte dampspærre op, da dette giver fugtproblemer som du
selv påpeger.
Du kan købe gipsplader med påklæbet isolering, så kan du gøre begge ting
på engang.
Jeg vil du helle forslå, at du enten spatler væggen, eller får den
pudset op igen og undersøger om hulmuren kan isoleres.

Fra : Hauge

Dato : 26-02-11 10:00

Den 26-02-2011 09:45, CC skrev:
> Du kan købe gipsplader med påklæbet isolering, så kan du gøre begge ting
> på engang.

Så er der jo også dampspær, hvis det er polestyren, da det jo også er
totalt vand- og fugttæt.
Jeg skal selv have efterisoleret mit hus, der er elendigt isoleret i
forvejen, og agter selv at lægge 100mm indenfor og dampspær + 50mm iso
mere til installationer.
Men hvis det er noget lort, skal der selvfølgelig gøres noget andet.

Mvh Hauge

Fra : CC

Dato : 26-02-11 19:48

Den 26-02-2011 09:59, Hauge skrev:

> Så er der jo også dampspær, hvis det er polestyren, da det jo også er
> totalt vand- og fugttæt.

Det er ikke polystyren. Det er stenuld som fx.
http://www.billigbyg.dk/shop/knauf-danogips-isoleringvaeg-15330p.html

Fra : Hauge

Dato : 26-02-11 20:02

Den 26-02-2011 19:48, CC skrev:
> Det er ikke polystyren. Det er stenuld som fx.

http://byggesystemer.knaufdanogips.dk/products/thermal_laminate/xsp_panels/index.html

Mvh Hauge

Fra : Martin Bak

Dato : 01-03-11 01:32

> [...]
> mere til installationer.
> Men hvis det er noget lort, skal der selvfølgelig gøres noget andet.

Det er den helt rigtige måde.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 01-03-11 19:54

Tak, for den mange svar, det er dejligt at høre både for og imod.

Med venlig hilsen

Jens

Fra : cykelsmeden

Dato : 02-03-11 10:45

Den 01-03-2011 19:53, Jens Rasmussen skrev:
> Tak, for den mange svar, det er dejligt at høre både for og imod.
>
> Med venlig hilsen

Det dejlige ved News er at man kan få alle svar, og vælge det som passer
en

inden du vælger, så kig lige ind til Rockwool, som både kender love og
regler, og har en kolonorm viden om isolering.

Særlig interessant i denne kontekst er -renovering og dampspærre:

http://www.rockwool.dk/r%c3%a5d+og+vejledning/den+lille+lune/energirenovering+og+efterisolering/dampsp%c3%a6rre+ved+efterisolering

//finn

Fra : CC

Dato : 02-03-11 19:54

Den 02-03-2011 10:44, cykelsmeden skrev:

> [...]
> regler, og har en kolonorm viden om isolering.
>
> Særlig interessant i denne kontekst er -renovering og dampspærre:

Nu er det dig der er på vej ud af tangenten.......
Det omtalte afsnit omhandler lofter - ikke vægge.

P.s. Jeg er enig i at der skal dampspærre i lofter, for det har alle
hovedparten af huse der er bygget i Danmark

Fra : Hauge

Dato : 02-03-11 20:05

Den 02-03-2011 19:54, CC skrev:
> P.s. Jeg er enig i at der skal dampspærre i lofter, for det har alle
> hovedparten af huse der er bygget i Danmark

Med undtagelse af de lofter der er etageadskillelse i et parcelhus.

Mvh Hauge

Fra : Jens Christian Gram

Dato : 02-03-11 21:00

On 2011-03-02 19:54, CC wrote:

> Nu er det dig der er på vej ud af tangenten.......
> Det omtalte afsnit omhandler lofter - ikke vægge.
>
> P.s. Jeg er enig i at der skal dampspærre i lofter, for det har alle
> hovedparten af huse der er bygget i Danmark

"Ved indvendig efterisolering, skal der altid være en dampspærre på den
varme side af konstruktionen."

fra
http://www.rockwool.dk/r%C3%A5d+og+vejledning/den+lille+lune/energirenovering+og+efterisolering/efterisolering+af+yderv%C3%A6g#f5795
som omhandler indvendig efterisolering af ydermure

Fra : CC

Dato : 03-03-11 01:02

Den 02-03-2011 21:00, Jens Christian Gram skrev:

> [...]
> som omhandler indvendig efterisolering af ydermure

Jeps - På en enkelt stens ydermur.

Fra : cykelsmeden

Dato : 03-03-11 10:57

Den 03-03-2011 01:01, CC skrev:
> Jeps - På en enkelt stens ydermur.
du har ikke fattet meget om isolering og fugtdannelse!

//finn

Fra : Hauge

Dato : 03-03-11 15:17

Den 03-03-2011 10:56, cykelsmeden skrev:
> du har ikke fattet meget om isolering og fugtdannelse!

Det er lidt som at se ham kloge sig i el-gruppen, det er også morskab.

Men ok, der er nu mange der bør holde sig til emner de har forstand til,
ikke på papiret, men i virkligheden.

Mvh Hauge

Fra : CC

Dato : 03-03-11 18:16

Den 03-03-2011 15:17, Hauge skrev:

> Det er lidt som at se ham kloge sig i el-gruppen, det er også morskab.

jamen det viser bare dit intelligens niveau

> Men ok, der er nu mange der bør holde sig til emner de har forstand til,
> ikke på papiret, men i virkligheden.

Jeps - Gå ud og se dig i spejlet og gentage sætningen, måske kan du nå
det inden der står: "Tilt - Vi beklager den forringede billedkvalitet"

Fra : CC

Dato : 03-03-11 18:13

> du har ikke fattet meget om isolering og fugtdannelse!

Det var dog et underligt postulat. Manden linker til "Den lille lune"
hvor der omtales efterisolering af en enkeltstens ydermur - se
tegningen. Det er ikke det vi har her, se tilbage i tråden.

Fra : cykelsmeden

Dato : 03-03-11 18:29

Den 03-03-2011 18:12, CC skrev:

> Det var dog et underligt postulat. Manden linker til "Den lille lune"
> hvor der omtales efterisolering af en enkeltstens ydermur - se
> tegningen. Det er ikke det vi har her, se tilbage i tråden.
principperne er jo ens hvadenten du ligger eller står !

men eot herfra
//finn

Fra : CC

Dato : 03-03-11 18:47

Den 03-03-2011 18:29, cykelsmeden skrev:

> principperne er jo ens hvadenten du ligger eller står !

"Wrong again"

Fra : Hauge

Dato : 01-03-11 19:59

Den 01-03-2011 01:31, Martin Bak skrev:
> Det er den helt rigtige måde.

Tak for svaret herfra også, selvom: "Hauge er vi ikke så mage der tager
alvorligt"

Mvh Hauge

Fra : cykelsmeden

Dato : 26-02-11 10:38

Den 26-02-2011 09:45, CC skrev:
> Du skal ikke sætte dampspærre op, da dette giver fugtproblemer som du
> selv påpeger.
Det var dog er ufatteligt dumt svar!
Dampspærre opsættes for at forhindre varm fugtig luft i at nå
fortætningspunktet inde i isoleringen, Jo bedre isolering, des vigtigere
er dampspærren, - med mindre at isoleringen er penetrerende! (eks. papiruld)

> Du kan købe gipsplader med påklæbet isolering, så kan du gøre begge ting
> på engang.
Så er gipspladen behandlet så den bliver dampspærre.

> Jeg vil du helle forslå, at du enten spatler væggen, eller får den
> pudset op igen og undersøger om hulmuren kan isoleres.
og isolerer du hulmuren med eks. rockwool/glasuld, bør indervæggen
behandles med fugtspærrende maling(= dampspærre).
Isolerer du med eks. papiruld, kan det være en fordel at behandle væggen
med mineralsk maling (=penetrerende) som eks. Cempexo

//finn

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 26-02-11 20:17

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Isolerer du med eks. papiruld, kan det være en fordel at behandle væggen
> med mineralsk maling (=penetrerende) som eks. Cempexo

ja, der er åbenbart for og imod, men er der noget om at der kommer mere fugt
de steder der ikke er isoleret hvis jeg sætter dampspær op på nogle af
væggene?

Jens

Fra : cykelsmeden

Dato : 26-02-11 20:42

Den 26-02-2011 20:17, Jens Rasmussen skrev:
> ja, der er åbenbart for og imod, men er der noget om at der kommer mere fugt
> de steder der ikke er isoleret hvis jeg sætter dampspær op på nogle af
> væggene?

der kommer fugt, hvor temperaturen når dugpunktet!

Dvs. at der vil komme fugt på en dampspærre hvor der er koldt på den
anden side. Til gengæld vil du opdage fugten og kunne fjerne den inden
den skader. Hvis der er isolering men inden dampspærre, kan fugten i
stedet dannes inde i konstruktionen/isoleringen, og derved ikke opdages.
I stedet er du så kandidat for råd, svamp og skimmelsvamp.

//finn

Fra : Martin Bak

Dato : 26-02-11 22:00

> [...]
> dannes inde i konstruktionen/isoleringen, og derved ikke opdages. I stedet
> er du så kandidat for råd, svamp og skimmelsvamp.

Altså... Læs lige hvad du selv skriver. Det er slet og ret vrøvl. Selvom du
sikkert godt ved hvad du mener, så er det ikke forståeligt.

Lad mig prøve.

Dampspærren er en god ide, også i gamle huse, hvor der ikke kan laves
damspærre overalt. Fordi, når du isolerer, så flytter du fortætningspunktet
for damp ind i væggen, dertil hvor den oprindelige mur er kold. Altså vil du
gerne undgå at vanddamp fra rummet når derind. Det kan du undgå ved at
etablere en dampspærre.

Så de steder du isolerer bør du etablere dampspærre. Hvor der ikke isoleres
skal der selvfølgelig ikke etableres dampspærre.

Der bliver hverken mere eller mindre fugt af at etablere dampspærre. Du kan
bare forhindre fugten i at nå steder hvor den helst ikke skal være.

Det er klart, at den fugt der er i et rum får færre steder at slippe ud, når
du sådan spærrer for den på udvalgte steder. Så det kan se ud som om at der
er mere fugt hvor der ikke er isoleret. Det må du så ventilere dig ud af.
Dampspærre skal der være, hvis du vil isolere effektivt og samtidig
forhindre at der går "svimmel og skamp" i det hele

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : cykelsmeden

Dato : 26-02-11 22:08

Den 26-02-2011 21:59, Martin Bak skrev:
> [...]
> Dampspærre skal der være, hvis du vil isolere effektivt og samtidig
> forhindre at der går "svimmel og skamp" i det hele

Jeg erkender du er bedre til at forklare
men vi er jo svjks. enige!

- jeg startede med at påpege at:
er et dårligt råd, og det står jeg ved

//finn

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 26-02-11 23:06

> Jeg erkender du er bedre til at forklare
> men vi er jo svjks. enige!
>
> - jeg startede med at påpege at:
> er et dårligt råd, og det står jeg ved
>
> //finn

Nu tror jeg at jeg er overbevist, jeg sætter dampspærre op.
Men skal jeg så gøre noget ved den gamle indervæg, som er pudset ?

Jens

Fra : Martin Bak

Dato : 26-02-11 23:45

"Jens Rasmussen" <jens@razmussen.dk> skrev i en meddelelse

> "cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i en meddelelse

> Nu tror jeg at jeg er overbevist, jeg sætter dampspærre op.
> Men skal jeg så gøre noget ved den gamle indervæg, som er pudset ?

Nej. kun hvis den er malet med diffussionstæt maling, bør du forsøge at få
malingen væk inden du isolerer. Det skyldes at din damspærre aldrig vil
kunne blive 100% tæt eller blive ved med at være det. Så hvis din mur er
malet med diffusionstæt maling, vil denne maling faktisk udgøre en form for
dampspærre, og så vil du ende med en konstruktion med to damptætte lag,
hvilket bestemt vil være noget skidt, idet eventuel fugt der trænger igennem
på trods af dampspærren, vil kunne blive spærret inde her. Så muren skal
være "åndbar". Er den det, kan du bare gå i gang.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Per H

Dato : 27-02-11 23:17

Det er nemlig helt korekt.

per

Fra : CC

Dato : 27-02-11 01:56

Den 26-02-2011 10:38, cykelsmeden skrev:
> Det var dog er ufatteligt dumt svar!
Tak for lort!

> [...]
> fortætningspunktet inde i isoleringen, Jo bedre isolering, des vigtigere
> er dampspærren, - med mindre at isoleringen er penetrerende! (eks.

Nu har jeg læst tråden ned igennem til og med Martin Bak's indlæg d. 26/2.

Vi har tilsyneladende alle en forskellig holdning til en fugtspærre og
den anvendelse.
Så inden vi sender Jens Rasmussen i byen og købe et eller andet syntes
jeg, at vi skal undersøges sagen tilbunds.

Huset er fra 1912. Derfor gætter jeg, at væggen består af en ydermur
(mursten?) og en indermur (mursten?) og der er hulmur med eller uden
isolering er jeg i tvivl om, men lad os få det opklaret inden vi
anbefaler varmevæg med eller uden celleplast/stenuld. Væg med / uden
dampspærre, malet med / uden diffusionensåben maling.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 27-02-11 20:23

"CC" <cc@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> varmevæg med eller uden celleplast/stenuld. Væg med / uden dampspærre,
> malet med / uden diffusionensåben maling.

Mursten på begge sider, pudset indvendigt og udvendigt, om der er
hulmursisolering er jeg ikke sikker på, da jeg skiftede vindue faldt der en
masse krymmel ned, måske det er en form for isolering?

Jens

Fra : Martin Bak

Dato : 27-02-11 22:36

> [...]
> hulmursisolering er jeg ikke sikker på, da jeg skiftede vindue faldt der
> en masse krymmel ned, måske det er en form for isolering?

Det er det sikkert. Og det er i virkeligheden uden betydning for dit
projekt. Hvis du laver en fortsatsvæg, sådan som du har beskrevet at du vil,
bør du lave dampspærre. Så enkelt kan det siges.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : CC

Dato : 27-02-11 22:42

Den 27-02-2011 20:22, Jens Rasmussen skrev:
> [...]
> hulmursisolering er jeg ikke sikker på, da jeg skiftede vindue faldt der en
> masse krymmel ned, måske det er en form for isolering?

Jeg vil holde mig til mit 1. svar. Ingen dampspærre, og ingen
efterisolering med polystyren. Hvis der skal efterisoleres så brug sten-
eller glasuld.

Indvendig vil jeg fjerne alt tapet, rep. muren, pudse/spartler, sætte
tapet/væv op og male.

Inden du går i gang med indervægge så få et proff. firma ud og give et
tilbud på hulmursisolering. Undersøg også muligheden for at få tilskud.

Hvis hulmursisolering er ude af billedet, så læg 100 mm på indervæggene,
gipsplader etc. Eller få isoleret facaden (terrænbats fastgøres
udvendigt, huset pudses på ny og males.)

http://guiden.rockwool.dk/vaerktoejer/arbejdsvejledninger/efterisolering/facadeisolering-med-puds

Fra : Martin Bak

Dato : 27-02-11 23:11

> [...]
> gipsplader etc. Eller få isoleret facaden (terrænbats fastgøres udvendigt,

Nu må du da stoppe med det der forvirring. Hvor har du det med polystyren
fra? Manden vil lave en forsatsvæg på helt normal vis. Og der SKAL altså
dampspærre på hvis det skal laves korrekt. Længere er den ikke.
Du ævler om ditten og datten. Manden har bare stillet et simpelt spørgsmål,
som kan besvares lige så simpelt.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : CC

Dato : 28-02-11 18:28

Den 27-02-2011 23:11, Martin Bak skrev:

> Nu må du da stoppe med det der forvirring. Hvor har du det med polystyren
> fra?

Læse Hauges indlæg af 26/2 kl. 20.02. det kræver at du følger hans link.

Manden vil lave en forsatsvæg på helt normal vis. Og der SKAL altså
> dampspærre på hvis det skal laves korrekt. Længere er den ikke.
Sludder og vrøvl - Længere er den ikke

> Du ævler om ditten og datten. Manden har bare stillet et simpelt spørgsmål,
> som kan besvares lige så simpelt.

Det syntes jeg har givet et helt simpelt svar, men du og andre vil hele
tiden finde de svære løsninger

Selv om du er tømre, så blive på øen og forsæt med det du er bedst til -
Spille musik

Fra : Martin Bak

Dato : 28-02-11 18:39

> [...]
> Sludder og vrøvl - Længere er den ikke

> Det syntes jeg har givet et helt simpelt svar, men du og andre vil hele

Han vil lave en fortsatsvæg. Det har hele tiden været udgangspunktet, og det
er en god og fornuftig løsning. Der er, som du kan se af det oprindelige
indlæg, andre ting han gerne vil opnå end isoleringsværdien. Så er det
fjollet at begynde at blande alt muligt andet, som hulmurs- eller udvendig
isolering ind i det. Fortsatsvæggen er en glimrende løsning, og tilmed
uproblematisk selv for ikke-fagfolk at konstruere, hvis de ikke forvirres
unødigt.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : cykelsmeden

Dato : 28-02-11 20:53

Den 28-02-2011 18:38, Martin Bak skrev:
> Fortsatsvæggen er en glimrende løsning, og tilmed
> uproblematisk selv for ikke-fagfolk at konstruere, hvis de ikke forvirres
> unødigt.

og de husker at lave dampspærre for at undgå skimmelsvamp :)

//finn

Fra : Martin Bak

Dato : 28-02-11 23:53

"CC" <cc@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Læse Hauges indlæg af 26/2 kl. 20.02. det kræver at du følger hans link.

Hauge er vi ikke så mage der tager alvorligt. Jeg ser sjældent hvad han
skriver.
I dette tilfælde var det heller ikke besværet værd.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : CC

Dato : 01-03-11 18:50

Den 28-02-2011 23:52, Martin Bak skrev:
> "CC"<cc@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hauge er vi ikke så mage der tager alvorligt. Jeg ser sjældent hvad han
> skriver.
> I dette tilfælde var det heller ikke besværet værd.

så lad være med at sidde og dunke mig oven i hovedet for, at jeg
argumentere for det.

Fra : CC

Dato : 01-03-11 18:54

Den 01-03-2011 18:49, CC skrev:
> så lad være med at sidde og dunke mig oven i hovedet for, at jeg
> argumentere for det.
Der skulle selvfølgelig have stået "imod det" og ikke "for det".

Fra : cykelsmeden

Dato : 28-02-11 13:09

Den 27-02-2011 22:41, CC skrev:

> Jeg vil holde mig til mit 1. svar. Ingen dampspærre, og ingen
> efterisolering med polystyren. Hvis der skal efterisoleres så brug sten-
> eller glasuld.

Og jeg vil stadig holde på at det er dumt. Dampspærre vil ALDRIG skade,
men undladelse vil OFTE skade
til gengæld vil:

> [...]
> tilbud på hulmursisolering. Undersøg også muligheden for at få tilskud.
>
> Hvis hulmursisolering er ude af billedet, så læg 100 mm på indervæggene,

--- og DAMPSPÆRRE på den varme side. ---

> Eller få isoleret facaden (terrænbats fastgøres
> udvendigt, huset pudses på ny og males.)
>
> http://guiden.rockwool.dk/vaerktoejer/arbejdsvejledninger/efterisolering/facadeisolering-med-puds

Være en ganske fornuftig fremgangsmåde.

//finn

Fra : CC

Dato : 01-03-11 19:11

Den 28-02-2011 13:08, cykelsmeden skrev:

> Dampspærre vil ALDRIG skade, men undladelse vil OFTE skade
> --- og DAMPSPÆRRE på den varme side. ---

Prøv at bruge jeres sunde fornuft.......

Huset er opbygget af en ydermur, et hulrum og en indermur
Begge mure er af mursten. I hulrummet kan der evt. være isolering -
ellers er det den stillestående luft, der virker som isolering.

Hvor mange huse kender i - Martin Bak og Cykelsmeden - der er opført med
denne vægtype der har en dampspærre i væggene og hvor sidder den?

Jeg kender ingen.....

Endvidere argumentere Cykelsmeden for, at dampspærren skal sidder på den
varme side altså mellem isolering og gipsplade.
Den damspærre bliver "punkteret" første gang der bliver hængt et billed
op !!

At eftermonterer en dampspærre på denne vægtype (uanset hvor den bliver
placeret) er et komplet spild af tid og penge, og den har ingen effekt.

Fra : Ivar

Dato : 27-02-11 23:11

Jens Rasmussen skrev:

> [...]
> og jeg vil vel bare få større mulighed for at få fugtskader, der hvor jeg

Du skal sætte dampspær op hvis du isolerer på indersiden af væggen.
Ideen med dampsær er ikke at ændre luftfugtigheden i rummet, men
at fjerne risikoen for at der opstår et dugpunkt i væggen. Det har
altså igen betydning om de andre vægge har dampspær eller ej.

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min brødrister