|
| Dampspær i gammelt hus Fra : Jens Rasmussen |
Dato : 26-02-11 07:45 |
|
Jeg skal til at sætte en gipsvæg op i stuen både for at få en jævn væg men
samtidig for at isolere lidt.
Kan det betale sig at sætte dampspær op, da huset er fra 1912 og jeg aldrig
kommer til at sætte dampspær på alle andre vægge bliver huset jo aldrig tæt,
og jeg vil vel bare få større mulighed for at få fugtskader, der hvor jeg
ikke har dampspær, eller ?
mvh
Jens R
| |
CC (26-02-2011)
| Kommentar Fra : CC |
Dato : 26-02-11 09:46 |
|
Den 26-02-2011 07:44, Jens Rasmussen skrev:
> Jeg skal til at sætte en gipsvæg op i stuen både for at få en jævn væg men
> samtidig for at isolere lidt.
> Kan det betale sig at sætte dampspær op, da huset er fra 1912 og jeg aldrig
> kommer til at sætte dampspær på alle andre vægge bliver huset jo aldrig tæt,
> og jeg vil vel bare få større mulighed for at få fugtskader, der hvor jeg
> ikke har dampspær, eller ?
>
Du skal ikke sætte dampspærre op, da dette giver fugtproblemer som du
selv påpeger.
Du kan købe gipsplader med påklæbet isolering, så kan du gøre begge ting
på engang.
Jeg vil du helle forslå, at du enten spatler væggen, eller får den
pudset op igen og undersøger om hulmuren kan isoleres.
| |
Hauge (26-02-2011)
| Kommentar Fra : Hauge |
Dato : 26-02-11 10:00 |
|
Den 26-02-2011 09:45, CC skrev:
> Du kan købe gipsplader med påklæbet isolering, så kan du gøre begge ting
> på engang.
Så er der jo også dampspær, hvis det er polestyren, da det jo også er
totalt vand- og fugttæt.
Jeg skal selv have efterisoleret mit hus, der er elendigt isoleret i
forvejen, og agter selv at lægge 100mm indenfor og dampspær + 50mm iso
mere til installationer.
Men hvis det er noget lort, skal der selvfølgelig gøres noget andet.
Mvh Hauge
| |
CC (26-02-2011)
| Kommentar Fra : CC |
Dato : 26-02-11 19:48 |
|
Den 26-02-2011 09:59, Hauge skrev:
> Den 26-02-2011 09:45, CC skrev:
>> Du kan købe gipsplader med påklæbet isolering, så kan du gøre begge ting
>> på engang.
>
> Så er der jo også dampspær, hvis det er polestyren, da det jo også er
> totalt vand- og fugttæt.
Det er ikke polystyren. Det er stenuld som fx.
http://www.billigbyg.dk/shop/knauf-danogips-isoleringvaeg-15330p.html
| |
Hauge (26-02-2011)
| Kommentar Fra : Hauge |
Dato : 26-02-11 20:02 |
| | |
Martin Bak (01-03-2011)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 01-03-11 01:32 |
|
"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse
news:8srtocFp5gU1@mid.individual.net...
> Den 26-02-2011 09:45, CC skrev:
>> Du kan købe gipsplader med påklæbet isolering, så kan du gøre begge ting
>> på engang.
>
> Så er der jo også dampspær, hvis det er polestyren, da det jo også er
> totalt vand- og fugttæt.
> Jeg skal selv have efterisoleret mit hus, der er elendigt isoleret i
> forvejen, og agter selv at lægge 100mm indenfor og dampspær + 50mm iso
> mere til installationer.
> Men hvis det er noget lort, skal der selvfølgelig gøres noget andet.
>
Det er den helt rigtige måde.
--
Martin
http://www.martinbak.dk
| |
Jens Rasmussen (01-03-2011)
| Kommentar Fra : Jens Rasmussen |
Dato : 01-03-11 19:54 |
|
Tak, for den mange svar, det er dejligt at høre både for og imod.
Med venlig hilsen
Jens
| |
cykelsmeden (02-03-2011)
| Kommentar Fra : cykelsmeden |
Dato : 02-03-11 10:45 |
| | |
CC (02-03-2011)
| Kommentar Fra : CC |
Dato : 02-03-11 19:54 |
|
Den 02-03-2011 10:44, cykelsmeden skrev:
> Den 01-03-2011 19:53, Jens Rasmussen skrev:
>> Tak, for den mange svar, det er dejligt at høre både for og imod.
>>
>> Med venlig hilsen
>
> Det dejlige ved News er at man kan få alle svar, og vælge det som passer
> en
>
> inden du vælger, så kig lige ind til Rockwool, som både kender love og
> regler, og har en kolonorm viden om isolering.
>
> Særlig interessant i denne kontekst er -renovering og dampspærre:
>
> http://www.rockwool.dk/r%c3%a5d+og+vejledning/den+lille+lune/energirenovering+og+efterisolering/dampsp%c3%a6rre+ved+efterisolering
>
Nu er det dig der er på vej ud af tangenten.......
Det omtalte afsnit omhandler lofter - ikke vægge.
P.s. Jeg er enig i at der skal dampspærre i lofter, for det har alle
hovedparten af huse der er bygget i Danmark
| |
Hauge (02-03-2011)
| Kommentar Fra : Hauge |
Dato : 02-03-11 20:05 |
|
Den 02-03-2011 19:54, CC skrev:
> P.s. Jeg er enig i at der skal dampspærre i lofter, for det har alle
> hovedparten af huse der er bygget i Danmark
Med undtagelse af de lofter der er etageadskillelse i et parcelhus.
Mvh Hauge
| |
Jens Christian Gram (02-03-2011)
| Kommentar Fra : Jens Christian Gram |
Dato : 02-03-11 21:00 |
|
On 2011-03-02 19:54, CC wrote:
> Den 02-03-2011 10:44, cykelsmeden skrev:
>> Den 01-03-2011 19:53, Jens Rasmussen skrev:
>>> Tak, for den mange svar, det er dejligt at høre både for og imod.
>>>
>>> Med venlig hilsen
>>
>> Det dejlige ved News er at man kan få alle svar, og vælge det som passer
>> en
>>
>> inden du vælger, så kig lige ind til Rockwool, som både kender love og
>> regler, og har en kolonorm viden om isolering.
>>
>> Særlig interessant i denne kontekst er -renovering og dampspærre:
>>
>> http://www.rockwool.dk/r%c3%a5d+og+vejledning/den+lille+lune/energirenovering+og+efterisolering/dampsp%c3%a6rre+ved+efterisolering
>>
>>
>
> Nu er det dig der er på vej ud af tangenten.......
> Det omtalte afsnit omhandler lofter - ikke vægge.
>
> P.s. Jeg er enig i at der skal dampspærre i lofter, for det har alle
> hovedparten af huse der er bygget i Danmark
>
"Ved indvendig efterisolering, skal der altid være en dampspærre på den
varme side af konstruktionen."
fra
http://www.rockwool.dk/r%C3%A5d+og+vejledning/den+lille+lune/energirenovering+og+efterisolering/efterisolering+af+yderv%C3%A6g#f5795
som omhandler indvendig efterisolering af ydermure
| |
CC (03-03-2011)
| Kommentar Fra : CC |
Dato : 03-03-11 01:02 |
| | |
cykelsmeden (03-03-2011)
| Kommentar Fra : cykelsmeden |
Dato : 03-03-11 10:57 |
|
Den 03-03-2011 01:01, CC skrev:
> Jeps - På en enkelt stens ydermur.
du har ikke fattet meget om isolering og fugtdannelse!
//finn
| |
Hauge (03-03-2011)
| Kommentar Fra : Hauge |
Dato : 03-03-11 15:17 |
|
Den 03-03-2011 10:56, cykelsmeden skrev:
> du har ikke fattet meget om isolering og fugtdannelse!
Det er lidt som at se ham kloge sig i el-gruppen, det er også morskab.
Men ok, der er nu mange der bør holde sig til emner de har forstand til,
ikke på papiret, men i virkligheden.
Mvh Hauge
| |
CC (03-03-2011)
| Kommentar Fra : CC |
Dato : 03-03-11 18:16 |
|
Den 03-03-2011 15:17, Hauge skrev:
> Den 03-03-2011 10:56, cykelsmeden skrev:
>> du har ikke fattet meget om isolering og fugtdannelse!
>
> Det er lidt som at se ham kloge sig i el-gruppen, det er også morskab.
jamen det viser bare dit intelligens niveau
>
> Men ok, der er nu mange der bør holde sig til emner de har forstand til,
> ikke på papiret, men i virkligheden.
Jeps - Gå ud og se dig i spejlet og gentage sætningen, måske kan du nå
det inden der står: "Tilt - Vi beklager den forringede billedkvalitet"
| |
CC (03-03-2011)
| Kommentar Fra : CC |
Dato : 03-03-11 18:13 |
|
Den 03-03-2011 10:56, cykelsmeden skrev:
> Den 03-03-2011 01:01, CC skrev:
>> Jeps - På en enkelt stens ydermur.
> du har ikke fattet meget om isolering og fugtdannelse!
>
Det var dog et underligt postulat. Manden linker til "Den lille lune"
hvor der omtales efterisolering af en enkeltstens ydermur - se
tegningen. Det er ikke det vi har her, se tilbage i tråden.
| |
cykelsmeden (03-03-2011)
| Kommentar Fra : cykelsmeden |
Dato : 03-03-11 18:29 |
|
Den 03-03-2011 18:12, CC skrev:
>>> Jeps - På en enkelt stens ydermur.
>> du har ikke fattet meget om isolering og fugtdannelse!
>>
> Det var dog et underligt postulat. Manden linker til "Den lille lune"
> hvor der omtales efterisolering af en enkeltstens ydermur - se
> tegningen. Det er ikke det vi har her, se tilbage i tråden.
principperne er jo ens hvadenten du ligger eller står !
men eot herfra
//finn
| |
CC (03-03-2011)
| Kommentar Fra : CC |
Dato : 03-03-11 18:47 |
|
Den 03-03-2011 18:29, cykelsmeden skrev:
> Den 03-03-2011 18:12, CC skrev:
>>>> Jeps - På en enkelt stens ydermur.
>>> du har ikke fattet meget om isolering og fugtdannelse!
>>>
>> Det var dog et underligt postulat. Manden linker til "Den lille lune"
>> hvor der omtales efterisolering af en enkeltstens ydermur - se
>> tegningen. Det er ikke det vi har her, se tilbage i tråden.
> principperne er jo ens hvadenten du ligger eller står !
>
"Wrong again"
| |
Hauge (01-03-2011)
| Kommentar Fra : Hauge |
Dato : 01-03-11 19:59 |
|
Den 01-03-2011 01:31, Martin Bak skrev:
> Det er den helt rigtige måde.
Tak for svaret herfra også, selvom: "Hauge er vi ikke så mage der tager
alvorligt"
Mvh Hauge
| |
cykelsmeden (26-02-2011)
| Kommentar Fra : cykelsmeden |
Dato : 26-02-11 10:38 |
|
Den 26-02-2011 09:45, CC skrev:
> Du skal ikke sætte dampspærre op, da dette giver fugtproblemer som du
> selv påpeger.
Det var dog er ufatteligt dumt svar!
Dampspærre opsættes for at forhindre varm fugtig luft i at nå
fortætningspunktet inde i isoleringen, Jo bedre isolering, des vigtigere
er dampspærren, - med mindre at isoleringen er penetrerende! (eks. papiruld)
> Du kan købe gipsplader med påklæbet isolering, så kan du gøre begge ting
> på engang.
Så er gipspladen behandlet så den bliver dampspærre.
> Jeg vil du helle forslå, at du enten spatler væggen, eller får den
> pudset op igen og undersøger om hulmuren kan isoleres.
og isolerer du hulmuren med eks. rockwool/glasuld, bør indervæggen
behandles med fugtspærrende maling(= dampspærre).
Isolerer du med eks. papiruld, kan det være en fordel at behandle væggen
med mineralsk maling (=penetrerende) som eks. Cempexo
//finn
| |
Jens Rasmussen (26-02-2011)
| Kommentar Fra : Jens Rasmussen |
Dato : 26-02-11 20:17 |
|
"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i en meddelelse
news:4d68c9f7$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Den 26-02-2011 09:45, CC skrev:
>> Du skal ikke sætte dampspærre op, da dette giver fugtproblemer som du
>> selv påpeger.
> Det var dog er ufatteligt dumt svar!
> Dampspærre opsættes for at forhindre varm fugtig luft i at nå
> fortætningspunktet inde i isoleringen, Jo bedre isolering, des vigtigere
> er dampspærren, - med mindre at isoleringen er penetrerende! (eks.
> papiruld)
>
>> Du kan købe gipsplader med påklæbet isolering, så kan du gøre begge ting
>> på engang.
> Så er gipspladen behandlet så den bliver dampspærre.
>
>> Jeg vil du helle forslå, at du enten spatler væggen, eller får den
>> pudset op igen og undersøger om hulmuren kan isoleres.
> og isolerer du hulmuren med eks. rockwool/glasuld, bør indervæggen
> behandles med fugtspærrende maling(= dampspærre).
> Isolerer du med eks. papiruld, kan det være en fordel at behandle væggen
> med mineralsk maling (=penetrerende) som eks. Cempexo
>
> //finn
>
>
ja, der er åbenbart for og imod, men er der noget om at der kommer mere fugt
de steder der ikke er isoleret hvis jeg sætter dampspær op på nogle af
væggene?
Jens
| |
cykelsmeden (26-02-2011)
| Kommentar Fra : cykelsmeden |
Dato : 26-02-11 20:42 |
|
Den 26-02-2011 20:17, Jens Rasmussen skrev:
> ja, der er åbenbart for og imod, men er der noget om at der kommer mere fugt
> de steder der ikke er isoleret hvis jeg sætter dampspær op på nogle af
> væggene?
>
der kommer fugt, hvor temperaturen når dugpunktet!
Dvs. at der vil komme fugt på en dampspærre hvor der er koldt på den
anden side. Til gengæld vil du opdage fugten og kunne fjerne den inden
den skader. Hvis der er isolering men inden dampspærre, kan fugten i
stedet dannes inde i konstruktionen/isoleringen, og derved ikke opdages.
I stedet er du så kandidat for råd, svamp og skimmelsvamp.
//finn
| |
Martin Bak (26-02-2011)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 26-02-11 22:00 |
|
"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i en meddelelse
news:4d695778$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Den 26-02-2011 20:17, Jens Rasmussen skrev:
>> ja, der er åbenbart for og imod, men er der noget om at der kommer mere
>> fugt
>> de steder der ikke er isoleret hvis jeg sætter dampspær op på nogle af
>> væggene?
>>
> der kommer fugt, hvor temperaturen når dugpunktet!
>
> Dvs. at der vil komme fugt på en dampspærre hvor der er koldt på den anden
> side. Til gengæld vil du opdage fugten og kunne fjerne den inden den
> skader. Hvis der er isolering men inden dampspærre, kan fugten i stedet
> dannes inde i konstruktionen/isoleringen, og derved ikke opdages. I stedet
> er du så kandidat for råd, svamp og skimmelsvamp.
>
>
Altså... Læs lige hvad du selv skriver. Det er slet og ret vrøvl. Selvom du
sikkert godt ved hvad du mener, så er det ikke forståeligt.
Lad mig prøve.
Dampspærren er en god ide, også i gamle huse, hvor der ikke kan laves
damspærre overalt. Fordi, når du isolerer, så flytter du fortætningspunktet
for damp ind i væggen, dertil hvor den oprindelige mur er kold. Altså vil du
gerne undgå at vanddamp fra rummet når derind. Det kan du undgå ved at
etablere en dampspærre.
Så de steder du isolerer bør du etablere dampspærre. Hvor der ikke isoleres
skal der selvfølgelig ikke etableres dampspærre.
Der bliver hverken mere eller mindre fugt af at etablere dampspærre. Du kan
bare forhindre fugten i at nå steder hvor den helst ikke skal være.
Det er klart, at den fugt der er i et rum får færre steder at slippe ud, når
du sådan spærrer for den på udvalgte steder. Så det kan se ud som om at der
er mere fugt hvor der ikke er isoleret. Det må du så ventilere dig ud af.
Dampspærre skal der være, hvis du vil isolere effektivt og samtidig
forhindre at der går "svimmel og skamp" i det hele
--
Martin
http://www.martinbak.dk
| |
cykelsmeden (26-02-2011)
| Kommentar Fra : cykelsmeden |
Dato : 26-02-11 22:08 |
|
Den 26-02-2011 21:59, Martin Bak skrev:
> Det er klart, at den fugt der er i et rum får færre steder at slippe ud, når
> du sådan spærrer for den på udvalgte steder. Så det kan se ud som om at der
> er mere fugt hvor der ikke er isoleret. Det må du så ventilere dig ud af.
> Dampspærre skal der være, hvis du vil isolere effektivt og samtidig
> forhindre at der går "svimmel og skamp" i det hele
Jeg erkender du er bedre til at forklare
men vi er jo svjks. enige!
- jeg startede med at påpege at:
>>> Du skal ikke sætte dampspærre op, da dette giver fugtproblemer som
>>> du selv påpeger.
er et dårligt råd, og det står jeg ved
//finn
| |
Jens Rasmussen (26-02-2011)
| Kommentar Fra : Jens Rasmussen |
Dato : 26-02-11 23:06 |
|
"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i en meddelelse
news:4d696b6a$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Den 26-02-2011 21:59, Martin Bak skrev:
>> Det er klart, at den fugt der er i et rum får færre steder at slippe ud,
>> når
>> du sådan spærrer for den på udvalgte steder. Så det kan se ud som om at
>> der
>> er mere fugt hvor der ikke er isoleret. Det må du så ventilere dig ud af.
>> Dampspærre skal der være, hvis du vil isolere effektivt og samtidig
>> forhindre at der går "svimmel og skamp" i det hele
>
> Jeg erkender du er bedre til at forklare
> men vi er jo svjks. enige!
>
> - jeg startede med at påpege at:
> >>> Du skal ikke sætte dampspærre op, da dette giver fugtproblemer som du
> >>> selv påpeger.
> er et dårligt råd, og det står jeg ved
>
> //finn
Nu tror jeg at jeg er overbevist, jeg sætter dampspærre op.
Men skal jeg så gøre noget ved den gamle indervæg, som er pudset ?
Jens
| |
Martin Bak (26-02-2011)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 26-02-11 23:45 |
|
"Jens Rasmussen" <jens@razmussen.dk> skrev i en meddelelse
news:4d69793e$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i en meddelelse
> news:4d696b6a$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Den 26-02-2011 21:59, Martin Bak skrev:
>>> Det er klart, at den fugt der er i et rum får færre steder at slippe ud,
>>> når
>>> du sådan spærrer for den på udvalgte steder. Så det kan se ud som om at
>>> der
>>> er mere fugt hvor der ikke er isoleret. Det må du så ventilere dig ud
>>> af.
>>> Dampspærre skal der være, hvis du vil isolere effektivt og samtidig
>>> forhindre at der går "svimmel og skamp" i det hele
>>
>> Jeg erkender du er bedre til at forklare
>> men vi er jo svjks. enige!
>>
>> - jeg startede med at påpege at:
>> >>> Du skal ikke sætte dampspærre op, da dette giver fugtproblemer som du
>> >>> selv påpeger.
>> er et dårligt råd, og det står jeg ved
>>
>> //finn
>
> Nu tror jeg at jeg er overbevist, jeg sætter dampspærre op.
> Men skal jeg så gøre noget ved den gamle indervæg, som er pudset ?
>
>
Nej. kun hvis den er malet med diffussionstæt maling, bør du forsøge at få
malingen væk inden du isolerer. Det skyldes at din damspærre aldrig vil
kunne blive 100% tæt eller blive ved med at være det. Så hvis din mur er
malet med diffusionstæt maling, vil denne maling faktisk udgøre en form for
dampspærre, og så vil du ende med en konstruktion med to damptætte lag,
hvilket bestemt vil være noget skidt, idet eventuel fugt der trænger igennem
på trods af dampspærren, vil kunne blive spærret inde her. Så muren skal
være "åndbar". Er den det, kan du bare gå i gang.
--
Martin
http://www.martinbak.dk
| |
Per H (27-02-2011)
| Kommentar Fra : Per H |
Dato : 27-02-11 23:17 |
|
On Sat, 26 Feb 2011 23:44:45 +0100, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:
>Nej. kun hvis den er malet med diffussionstæt maling, bør du forsøge at få
>malingen væk inden du isolerer. Det skyldes at din damspærre aldrig vil
>kunne blive 100% tæt eller blive ved med at være det. Så hvis din mur er
>malet med diffusionstæt maling, vil denne maling faktisk udgøre en form for
>dampspærre, og så vil du ende med en konstruktion med to damptætte lag,
>hvilket bestemt vil være noget skidt, idet eventuel fugt der trænger igennem
>på trods af dampspærren, vil kunne blive spærret inde her. Så muren skal
>være "åndbar". Er den det, kan du bare gå i gang.
Det er nemlig helt korekt.
--
Mvh
per
| |
CC (27-02-2011)
| Kommentar Fra : CC |
Dato : 27-02-11 01:56 |
|
Den 26-02-2011 10:38, cykelsmeden skrev:
> Den 26-02-2011 09:45, CC skrev:
>> Du skal ikke sætte dampspærre op, da dette giver fugtproblemer som du
>> selv påpeger.
> Det var dog er ufatteligt dumt svar!
Tak for lort!
> Dampspærre opsættes for at forhindre varm fugtig luft i at nå
> fortætningspunktet inde i isoleringen, Jo bedre isolering, des vigtigere
> er dampspærren, - med mindre at isoleringen er penetrerende! (eks.
> papiruld)
Nu har jeg læst tråden ned igennem til og med Martin Bak's indlæg d. 26/2.
Vi har tilsyneladende alle en forskellig holdning til en fugtspærre og
den anvendelse.
Så inden vi sender Jens Rasmussen i byen og købe et eller andet syntes
jeg, at vi skal undersøges sagen tilbunds.
Huset er fra 1912. Derfor gætter jeg, at væggen består af en ydermur
(mursten?) og en indermur (mursten?) og der er hulmur med eller uden
isolering er jeg i tvivl om, men lad os få det opklaret inden vi
anbefaler varmevæg med eller uden celleplast/stenuld. Væg med / uden
dampspærre, malet med / uden diffusionensåben maling.
| |
Jens Rasmussen (27-02-2011)
| Kommentar Fra : Jens Rasmussen |
Dato : 27-02-11 20:23 |
|
"CC" <cc@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4d69a127$0$23760$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 26-02-2011 10:38, cykelsmeden skrev:
>> Den 26-02-2011 09:45, CC skrev:
>>> Du skal ikke sætte dampspærre op, da dette giver fugtproblemer som du
>>> selv påpeger.
>> Det var dog er ufatteligt dumt svar!
> Tak for lort!
>
>> Dampspærre opsættes for at forhindre varm fugtig luft i at nå
>> fortætningspunktet inde i isoleringen, Jo bedre isolering, des vigtigere
>> er dampspærren, - med mindre at isoleringen er penetrerende! (eks.
>> papiruld)
>
> Nu har jeg læst tråden ned igennem til og med Martin Bak's indlæg d. 26/2.
>
> Vi har tilsyneladende alle en forskellig holdning til en fugtspærre og den
> anvendelse.
> Så inden vi sender Jens Rasmussen i byen og købe et eller andet syntes
> jeg, at vi skal undersøges sagen tilbunds.
>
> Huset er fra 1912. Derfor gætter jeg, at væggen består af en ydermur
> (mursten?) og en indermur (mursten?) og der er hulmur med eller uden
> isolering er jeg i tvivl om, men lad os få det opklaret inden vi anbefaler
> varmevæg med eller uden celleplast/stenuld. Væg med / uden dampspærre,
> malet med / uden diffusionensåben maling.
Mursten på begge sider, pudset indvendigt og udvendigt, om der er
hulmursisolering er jeg ikke sikker på, da jeg skiftede vindue faldt der en
masse krymmel ned, måske det er en form for isolering?
Jens
| |
Martin Bak (27-02-2011)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 27-02-11 22:36 |
|
"Jens Rasmussen" <jens@razmussen.dk> skrev i en meddelelse
news:4d6aa490$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "CC" <cc@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:4d69a127$0$23760$14726298@news.sunsite.dk...
>> Den 26-02-2011 10:38, cykelsmeden skrev:
>>> Den 26-02-2011 09:45, CC skrev:
>>>> Du skal ikke sætte dampspærre op, da dette giver fugtproblemer som du
>>>> selv påpeger.
>>> Det var dog er ufatteligt dumt svar!
>> Tak for lort!
>>
>>> Dampspærre opsættes for at forhindre varm fugtig luft i at nå
>>> fortætningspunktet inde i isoleringen, Jo bedre isolering, des vigtigere
>>> er dampspærren, - med mindre at isoleringen er penetrerende! (eks.
>>> papiruld)
>>
>> Nu har jeg læst tråden ned igennem til og med Martin Bak's indlæg d.
>> 26/2.
>>
>> Vi har tilsyneladende alle en forskellig holdning til en fugtspærre og
>> den anvendelse.
>> Så inden vi sender Jens Rasmussen i byen og købe et eller andet syntes
>> jeg, at vi skal undersøges sagen tilbunds.
>>
>> Huset er fra 1912. Derfor gætter jeg, at væggen består af en ydermur
>> (mursten?) og en indermur (mursten?) og der er hulmur med eller uden
>> isolering er jeg i tvivl om, men lad os få det opklaret inden vi
>> anbefaler varmevæg med eller uden celleplast/stenuld. Væg med / uden
>> dampspærre, malet med / uden diffusionensåben maling.
>
>
> Mursten på begge sider, pudset indvendigt og udvendigt, om der er
> hulmursisolering er jeg ikke sikker på, da jeg skiftede vindue faldt der
> en masse krymmel ned, måske det er en form for isolering?
>
>
Det er det sikkert. Og det er i virkeligheden uden betydning for dit
projekt. Hvis du laver en fortsatsvæg, sådan som du har beskrevet at du vil,
bør du lave dampspærre. Så enkelt kan det siges.
--
Martin
http://www.martinbak.dk
| |
CC (27-02-2011)
| Kommentar Fra : CC |
Dato : 27-02-11 22:42 |
|
Den 27-02-2011 20:22, Jens Rasmussen skrev:
> "CC"<cc@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:4d69a127$0$23760$14726298@news.sunsite.dk...
>> Den 26-02-2011 10:38, cykelsmeden skrev:
>>> Den 26-02-2011 09:45, CC skrev:
>>>> Du skal ikke sætte dampspærre op, da dette giver fugtproblemer som du
>>>> selv påpeger.
>>> Det var dog er ufatteligt dumt svar!
>> Tak for lort!
>>
>>> Dampspærre opsættes for at forhindre varm fugtig luft i at nå
>>> fortætningspunktet inde i isoleringen, Jo bedre isolering, des vigtigere
>>> er dampspærren, - med mindre at isoleringen er penetrerende! (eks.
>>> papiruld)
>>
>> Nu har jeg læst tråden ned igennem til og med Martin Bak's indlæg d. 26/2.
>>
>> Vi har tilsyneladende alle en forskellig holdning til en fugtspærre og den
>> anvendelse.
>> Så inden vi sender Jens Rasmussen i byen og købe et eller andet syntes
>> jeg, at vi skal undersøges sagen tilbunds.
>>
>> Huset er fra 1912. Derfor gætter jeg, at væggen består af en ydermur
>> (mursten?) og en indermur (mursten?) og der er hulmur med eller uden
>> isolering er jeg i tvivl om, men lad os få det opklaret inden vi anbefaler
>> varmevæg med eller uden celleplast/stenuld. Væg med / uden dampspærre,
>> malet med / uden diffusionensåben maling.
>
>
> Mursten på begge sider, pudset indvendigt og udvendigt, om der er
> hulmursisolering er jeg ikke sikker på, da jeg skiftede vindue faldt der en
> masse krymmel ned, måske det er en form for isolering?
Jeg vil holde mig til mit 1. svar. Ingen dampspærre, og ingen
efterisolering med polystyren. Hvis der skal efterisoleres så brug sten-
eller glasuld.
Indvendig vil jeg fjerne alt tapet, rep. muren, pudse/spartler, sætte
tapet/væv op og male.
Inden du går i gang med indervægge så få et proff. firma ud og give et
tilbud på hulmursisolering. Undersøg også muligheden for at få tilskud.
Hvis hulmursisolering er ude af billedet, så læg 100 mm på indervæggene,
gipsplader etc. Eller få isoleret facaden (terrænbats fastgøres
udvendigt, huset pudses på ny og males.)
http://guiden.rockwool.dk/vaerktoejer/arbejdsvejledninger/efterisolering/facadeisolering-med-puds
| |
Martin Bak (27-02-2011)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 27-02-11 23:11 |
|
"CC" <cc@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4d6ac52e$0$23752$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 27-02-2011 20:22, Jens Rasmussen skrev:
>> "CC"<cc@mail.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4d69a127$0$23760$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Den 26-02-2011 10:38, cykelsmeden skrev:
>>>> Den 26-02-2011 09:45, CC skrev:
>>>>> Du skal ikke sætte dampspærre op, da dette giver fugtproblemer som du
>>>>> selv påpeger.
>>>> Det var dog er ufatteligt dumt svar!
>>> Tak for lort!
>>>
>>>> Dampspærre opsættes for at forhindre varm fugtig luft i at nå
>>>> fortætningspunktet inde i isoleringen, Jo bedre isolering, des
>>>> vigtigere
>>>> er dampspærren, - med mindre at isoleringen er penetrerende! (eks.
>>>> papiruld)
>>>
>>> Nu har jeg læst tråden ned igennem til og med Martin Bak's indlæg d.
>>> 26/2.
>>>
>>> Vi har tilsyneladende alle en forskellig holdning til en fugtspærre og
>>> den
>>> anvendelse.
>>> Så inden vi sender Jens Rasmussen i byen og købe et eller andet syntes
>>> jeg, at vi skal undersøges sagen tilbunds.
>>>
>>> Huset er fra 1912. Derfor gætter jeg, at væggen består af en ydermur
>>> (mursten?) og en indermur (mursten?) og der er hulmur med eller uden
>>> isolering er jeg i tvivl om, men lad os få det opklaret inden vi
>>> anbefaler
>>> varmevæg med eller uden celleplast/stenuld. Væg med / uden dampspærre,
>>> malet med / uden diffusionensåben maling.
>>
>>
>> Mursten på begge sider, pudset indvendigt og udvendigt, om der er
>> hulmursisolering er jeg ikke sikker på, da jeg skiftede vindue faldt der
>> en
>> masse krymmel ned, måske det er en form for isolering?
>
> Jeg vil holde mig til mit 1. svar. Ingen dampspærre, og ingen
> efterisolering med polystyren. Hvis der skal efterisoleres så brug sten-
> eller glasuld.
>
> Indvendig vil jeg fjerne alt tapet, rep. muren, pudse/spartler, sætte
> tapet/væv op og male.
>
> Inden du går i gang med indervægge så få et proff. firma ud og give et
> tilbud på hulmursisolering. Undersøg også muligheden for at få tilskud.
>
> Hvis hulmursisolering er ude af billedet, så læg 100 mm på indervæggene,
> gipsplader etc. Eller få isoleret facaden (terrænbats fastgøres udvendigt,
> huset pudses på ny og males.)
>
>
Nu må du da stoppe med det der forvirring. Hvor har du det med polystyren
fra? Manden vil lave en forsatsvæg på helt normal vis. Og der SKAL altså
dampspærre på hvis det skal laves korrekt. Længere er den ikke.
Du ævler om ditten og datten. Manden har bare stillet et simpelt spørgsmål,
som kan besvares lige så simpelt.
--
Martin
http://www.martinbak.dk
| |
CC (28-02-2011)
| Kommentar Fra : CC |
Dato : 28-02-11 18:28 |
|
Den 27-02-2011 23:11, Martin Bak skrev:
>
> Nu må du da stoppe med det der forvirring. Hvor har du det med polystyren
> fra?
Læse Hauges indlæg af 26/2 kl. 20.02. det kræver at du følger hans link.
Manden vil lave en forsatsvæg på helt normal vis. Og der SKAL altså
> dampspærre på hvis det skal laves korrekt. Længere er den ikke.
Sludder og vrøvl - Længere er den ikke
> Du ævler om ditten og datten. Manden har bare stillet et simpelt spørgsmål,
> som kan besvares lige så simpelt.
Det syntes jeg har givet et helt simpelt svar, men du og andre vil hele
tiden finde de svære løsninger
Selv om du er tømre, så blive på øen og forsæt med det du er bedst til -
Spille musik
| |
Martin Bak (28-02-2011)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 28-02-11 18:39 |
|
"CC" <cc@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4d6bdb1d$0$23764$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 27-02-2011 23:11, Martin Bak skrev:
>>
>> Nu må du da stoppe med det der forvirring. Hvor har du det med polystyren
>> fra?
>
> Læse Hauges indlæg af 26/2 kl. 20.02. det kræver at du følger hans link.
>
> Manden vil lave en forsatsvæg på helt normal vis. Og der SKAL altså
>> dampspærre på hvis det skal laves korrekt. Længere er den ikke.
> Sludder og vrøvl - Længere er den ikke
>
>> Du ævler om ditten og datten. Manden har bare stillet et simpelt
>> spørgsmål,
>> som kan besvares lige så simpelt.
>
> Det syntes jeg har givet et helt simpelt svar, men du og andre vil hele
> tiden finde de svære løsninger
>
>
Han vil lave en fortsatsvæg. Det har hele tiden været udgangspunktet, og det
er en god og fornuftig løsning. Der er, som du kan se af det oprindelige
indlæg, andre ting han gerne vil opnå end isoleringsværdien. Så er det
fjollet at begynde at blande alt muligt andet, som hulmurs- eller udvendig
isolering ind i det. Fortsatsvæggen er en glimrende løsning, og tilmed
uproblematisk selv for ikke-fagfolk at konstruere, hvis de ikke forvirres
unødigt.
--
Martin
http://www.martinbak.dk
| |
cykelsmeden (28-02-2011)
| Kommentar Fra : cykelsmeden |
Dato : 28-02-11 20:53 |
|
Den 28-02-2011 18:38, Martin Bak skrev:
> Fortsatsvæggen er en glimrende løsning, og tilmed
> uproblematisk selv for ikke-fagfolk at konstruere, hvis de ikke forvirres
> unødigt.
>
og de husker at lave dampspærre for at undgå skimmelsvamp :)
//finn
| |
Martin Bak (28-02-2011)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 28-02-11 23:53 |
|
"CC" <cc@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4d6bdb1d$0$23764$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 27-02-2011 23:11, Martin Bak skrev:
>>
>> Nu må du da stoppe med det der forvirring. Hvor har du det med polystyren
>> fra?
>
> Læse Hauges indlæg af 26/2 kl. 20.02. det kræver at du følger hans link.
>
>
Hauge er vi ikke så mage der tager alvorligt. Jeg ser sjældent hvad han
skriver.
I dette tilfælde var det heller ikke besværet værd.
--
Martin
http://www.martinbak.dk
| |
CC (01-03-2011)
| Kommentar Fra : CC |
Dato : 01-03-11 18:50 |
|
Den 28-02-2011 23:52, Martin Bak skrev:
> "CC"<cc@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:4d6bdb1d$0$23764$14726298@news.sunsite.dk...
>> Den 27-02-2011 23:11, Martin Bak skrev:
>>>
>>> Nu må du da stoppe med det der forvirring. Hvor har du det med polystyren
>>> fra?
>>
>> Læse Hauges indlæg af 26/2 kl. 20.02. det kræver at du følger hans link.
>>
>>
> Hauge er vi ikke så mage der tager alvorligt. Jeg ser sjældent hvad han
> skriver.
> I dette tilfælde var det heller ikke besværet værd.
>
så lad være med at sidde og dunke mig oven i hovedet for, at jeg
argumentere for det.
| |
CC (01-03-2011)
| Kommentar Fra : CC |
Dato : 01-03-11 18:54 |
|
Den 01-03-2011 18:49, CC skrev:
> så lad være med at sidde og dunke mig oven i hovedet for, at jeg
> argumentere for det.
Der skulle selvfølgelig have stået "imod det" og ikke "for det".
| |
cykelsmeden (28-02-2011)
| Kommentar Fra : cykelsmeden |
Dato : 28-02-11 13:09 |
|
Den 27-02-2011 22:41, CC skrev:
>
> Jeg vil holde mig til mit 1. svar. Ingen dampspærre, og ingen
> efterisolering med polystyren. Hvis der skal efterisoleres så brug sten-
> eller glasuld.
Og jeg vil stadig holde på at det er dumt. Dampspærre vil ALDRIG skade,
men undladelse vil OFTE skade
til gengæld vil:
> Indvendig vil jeg fjerne alt tapet, rep. muren, pudse/spartler, sætte
> tapet/væv op og male.
>
> Inden du går i gang med indervægge så få et proff. firma ud og give et
> tilbud på hulmursisolering. Undersøg også muligheden for at få tilskud.
>
> Hvis hulmursisolering er ude af billedet, så læg 100 mm på indervæggene,
> gipsplader etc
--- og DAMPSPÆRRE på den varme side. ---
> Eller få isoleret facaden (terrænbats fastgøres
> udvendigt, huset pudses på ny og males.)
>
> http://guiden.rockwool.dk/vaerktoejer/arbejdsvejledninger/efterisolering/facadeisolering-med-puds
>
Være en ganske fornuftig fremgangsmåde.
//finn
| |
CC (01-03-2011)
| Kommentar Fra : CC |
Dato : 01-03-11 19:11 |
|
Den 28-02-2011 13:08, cykelsmeden skrev:
> Dampspærre vil ALDRIG skade, men undladelse vil OFTE skade
> --- og DAMPSPÆRRE på den varme side. ---
Prøv at bruge jeres sunde fornuft.......
Huset er opbygget af en ydermur, et hulrum og en indermur
Begge mure er af mursten. I hulrummet kan der evt. være isolering -
ellers er det den stillestående luft, der virker som isolering.
Hvor mange huse kender i - Martin Bak og Cykelsmeden - der er opført med
denne vægtype der har en dampspærre i væggene og hvor sidder den?
Jeg kender ingen.....
Endvidere argumentere Cykelsmeden for, at dampspærren skal sidder på den
varme side altså mellem isolering og gipsplade.
Den damspærre bliver "punkteret" første gang der bliver hængt et billed
op !!
At eftermonterer en dampspærre på denne vægtype (uanset hvor den bliver
placeret) er et komplet spild af tid og penge, og den har ingen effekt.
| |
Ivar (27-02-2011)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 27-02-11 23:11 |
|
Jens Rasmussen skrev:
> Kan det betale sig at sætte dampspær op, da huset er fra 1912 og jeg aldrig
> kommer til at sætte dampspær på alle andre vægge bliver huset jo aldrig tæt,
> og jeg vil vel bare få større mulighed for at få fugtskader, der hvor jeg
> ikke har dampspær, eller ?
Du skal sætte dampspær op hvis du isolerer på indersiden af væggen.
Ideen med dampsær er ikke at ændre luftfugtigheden i rummet, men
at fjerne risikoen for at der opstår et dugpunkt i væggen. Det har
altså igen betydning om de andre vægge har dampspær eller ej.
Ivar Magnusson
--
- Sendt fra min brødrister
| |
|
|