Hjælp til imovie
Fra : Jane/Klappekage

Dato : 25-02-11 14:02

Hejsa, håber nogen her kan hjælpe....når jeg importerer video fra mit
canon legria hfs 20 kamera, bliver billedkvaliteten væsentligt
dårligere end når jeg se klippene direkte fra kameraet på et
hdtv......har prøvet at rette på diverse instillinger i imovie og på
kameraet men intet hjælper.....er der nogen der har et forslag?
Billederne bliver udflydende og hakker når man bevæger kameraet.....

Fra : Lyrik

Dato : 25-02-11 15:28

On 25 Feb., 22:01, "Jane/Klappekage" <klappekage...@gmail.com> wrote:
> [...]
> kameraet men intet hjælper.....er der nogen der har et forslag?
> Billederne bliver udflydende og hakker når man bevæger kameraet.....
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Det hænger ikke sammen! Når du importerer bliver kvaliteten væsentlig
dårligere? Importvideoen kan du da ikke se på dit HDTV. Det er Apple
Intermediate Codec Professionel, som overfører med over 80 megabit i
bitrate. Det alene skulle ikke forringe din video. Du kan ikke rette
importindstillingerne i iMovie. At dimse ved kameraet hjælper heller
ingenting.
Du skal da ikke bruge kameraet ved import af video! Kun når du optager
video "ude i skoven hvor din bedstemor har sit hus, kommer det til at
hoppe når du løber fra ulven, mens du optager i vilden sky!" Du skal
holde kameraet stille. Prøv med et kinostativ. Du skal ikke panorere i
tide og utide, så bliver du bare mere forvirret.

Selv om du lige nu banker i bordet og hyler:"Video! Video! Mig ha'
video der er flot!" Så skal du begynde i det små. Du skal lære
kameraet at kende. Du skal lære din nyanskaffede iMac at kende. Og
ikke mindst du skal møjsommeligt lære eksportformaterne at kende
UDENAD!
Om et halvt årt kan vi så snakke, når du har øvet dig og er holdt op
med dit "Mig ha'!"

jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-02-11 08:45

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> Om et halvt årt kan vi så snakke, når du har øvet dig og er holdt op
> med dit "Mig ha'!"

meget modent indlæg ....

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-02-11 08:45

Jane/Klappekage <klappekage.dk@gmail.com> wrote:

> [...]
> kameraet men intet hjælper.....er der nogen der har et forslag?
> Billederne bliver udflydende og hakker når man bevæger kameraet.....

Hvilken version af iMovie ?

Hvilke steps tager du for at importere ? Hvordan står indstillinger når
du importerer ?

/thomas

Fra : Jane/Klappekage

Dato : 26-02-11 06:08

On 25 Feb., 23:27, Lyrik <jenserikb...@gmail.com> wrote:
> [...]
> UDENAD!
> Om et halvt årt kan vi så snakke, når du har øvet dig og er holdt op

Hej Jens, jeg har købt Mac fordi det skulle være meget brugervenligt,
og det synes jeg egentligt også det er, alt andet på min mac fungerer
perfekt, derfor er dette også meget frustrerende.....mht video er det
jo altså ikke alle optagelser der egner sig til stativ
Jeg kan afspille videoen direkte fra kameraet og se det på et HDtv,
der er optagelserne flotte og der er minmal sløring når jeg bevæger
kameraet....så her er der ikke gjort noget ved optagelserne

Fra : Jane/Klappekage

Dato : 26-02-11 06:11

On 26 Feb., 08:45, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Hvilken version af iMovie ?
>
> Hvilke steps tager du for at importere ? Hvordan st r indstillinger n r
> du importerer ?
>
> /thomas

Hej Thomas, når jeg tilslutter kameraet via usb åbner imovie sig
automatisk, og jeg beder om at overføre videoen til imovie i
fuldstørrelse......men selv uden nogen form for redigering eller
fiflen med indstillinger bliver videoen ringere....jeg har lagt et par
optagelser på youtube....prøver lige at linke til dem

Fra : Jane/Klappekage

Dato : 26-02-11 06:22

On 26 Feb., 14:10, "Jane/Klappekage" <klappekage...@gmail.com> wrote:

> [...]
> fiflen med indstillinger bliver videoen ringere....jeg har lagt et par
> optagelser på youtube....prøver lige at linke til dem

Første link
http://www.youtube.com/watch?v=X8h-iShCCeU

http://www.youtube.com/watch?v=qDILMYmMtlE

Jeg har på apples supportside kunne læse at der kan være
stabilitetsproblemer med cmos kameraer og at de anbefaler at man ikke
bruger stabilisering i imovie, men det gør ingen forskel for
kvaliteten om jeg udfører stabilisering i imovie eller ej........hvis
jeg søger på optagelser med tilsvarende camera i youtube ser de
umiddelbart bedre ud, også de optagelser der er håndholdte og
redigeret med macprogrammer....

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-02-11 16:59

> [...]

> jeg søger på optagelser med tilsvarende camera i youtube ser de
> umiddelbart bedre ud, også de optagelser der er håndholdte og

Kan du stille på kameret hvormange fps den skal skyde i ? .. har du
prøvet at sætte den til 24, 25 eller 30 fps som er de 3 modes iMovie kan
håndtere ?

/thomas

Fra : Niels

Dato : 26-02-11 06:35

On Feb 26, 2:10 pm, "Jane/Klappekage" <klappekage...@gmail.com> wrote:
> [...]

Hvordan kobler du HDtv'et til iMac'en?
Hvad vælger du under "Share"?

(Tag dig ikke af Jens, han må ha' svære tømmermænd i dag).

--
Niels

Fra : Jane/Klappekage

Dato : 26-02-11 07:24

On 26 Feb., 14:34, Niels <nbo...@gmail.com> wrote:

> Hvordan kobler du HDtv'et til iMac'en?
> Hvad vælger du under "Share"?
>
> (Tag dig ikke af Jens, han må ha' svære tømmermænd i dag).
>
> --
> Niels

Hej Niels, de ter ikke imac'en jeg kobler til hdtv'et, men selve
videokameraet, så videoen bliver afspillet fra kameraet og ser fint
ud.....problemerne kommer først når jeg importerer videoen til
imac'en.....jeg har slet ikke prøvet at koble mac og tv
sammen.........

Fra : Niels

Dato : 26-02-11 09:22

On 26 Feb., 15:23, "Jane/Klappekage" <klappekage...@gmail.com> wrote:

> [...]
> ud.....problemerne kommer først når jeg importerer videoen til
> imac'en.....jeg har slet ikke prøvet at koble mac og tv

Så sammenligner du æbler og pærer efter min erfaring. Jeg mener, at
iMovie viser dig en lavopløst version indtil du beslutter dig til at
"Share" din video. Afspiller du den importerede video i fuld
skærmstørrelse fra iMovie? Og er det den, du sammenligner med
versionen på dit HDtv?

Du er meget sparsommelig i din beskrivelse af problemet...

--
Niels

Fra : Lyrik

Dato : 26-02-11 10:22

On 26 Feb., 14:07, "Jane/Klappekage" <klappekage...@gmail.com> wrote:

> [...]
> der er optagelserne flotte og der er minmal sløring når jeg bevæger
> kameraet....så her er der ikke gjort noget ved optagelserne
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jamen hvordan kan man trænge igennem til dig? Du optager filmen
forkert!!!
Den hastighed du bevæger kameraet med overstiger den lukkerhastighed
som kameraet har. Ganske enkelt!
Forestil dig at det var et fotografiapparat som var indstillet på 1/25
sekund(eller 1/50) Så snurrede du rundt med det som du gør med
filmkameraet og mens du snurrede så tog du et billede!
Derefter konstaterede du at billedet var lidt udflydende. Du fik
besked på at holde kameraet stille, men du svarede at det var mere
overraskende når du snurrede rundt og man ikke vidste når du tog
billedet!
Du angiver ovenikøbet at billedet er 50i, altså interlaced, hviket vil
sige at billedet optages i 2 halvdele. Først øverste halvdel og
derefter nederste halvdel. Så sætter kameraet dem sammen og spytter 25
billeder ud i sekundet som er limet sammen på midten.

Uheldigvis snurrer du rundt når du filmer således at du når at flytte
kameraet mens det optager øverste halvdel, således at når nederste
halvdel filmes, så har motivet flyttet sig.
Du brokker dig så over at resultatet bliver halvdårligt!

Hvad skal man stille op med dig?)) Du er en af de der ustyrlige
kvinder der flagrer efter forgodtbefindende!

Mvh
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 26-02-11 10:25

On 26 Feb., 18:21, Lyrik <jenserikb...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Hvad skal man stille op med dig?)) Du er en af de der ustyrlige
> kvinder der flagrer efter forgodtbefindende!

Ikke færdig endnu!
Kameraet prøver at fokusere på afstande når du optager. Når du snurrer
er kameraet hele tiden igang med at flytte fokus, hvilket bidrager til
uskarphed.

Glo dog engang på spillefilm! Man holder nogenlunde faste baggrunde,
mens personer i forgrunden får lov at bevæge sig! Det er der en grund
til klappekagekvinde!

MvH
Jens

Fra : Jane/Klappekage

Dato : 27-02-11 10:41

On 26 Feb., 17:22, Niels <nbo...@gmail.com> wrote:

> [...]
> versionen på dit HDtv?
>
> Du er meget sparsommelig i din beskrivelse af problemet...

Hej Niels, jeg har prøvet at dele filmen og har valgt den højeste
opløsning som passer til computer og hd tv, tror den hedder 19**x 10**
i håb om at det som du siger er lavere opløst så længe det kun ligger
som klip i imovie, men jeg synes ikke det gør den store forskel, jeg
har prøvet at afspille dem i quicktime og i det her front row, hvor
man kan afspille film.....klippene hedder mov til sidst når jeg har
eksporteret dem til filmmappen....disse film har jeg endnu til gode at
se på hdtv'et da jeg ikke har brændt dem til dvd......mon jeg kan
sende dem til min NAS server og derefter se dem på HDtv' et???
Mine klip er optaget med 24fps eller cinemamode 25fps, og selvfølgelig
er det amatørvideo som den lidt gnave Jens påpeger.......det skal jeg
bestemt ikke modsige ham....jeg kunne også godt acceptere den dårlige
kvalitet, hvis det var ligeså dårligt når jeg så klippene direkte fra
kameraet på tv'et. Det er jo nok fordi jeg gør et eller andet forkert
når jeg importerer.....jeg kontrollerer at fps i imovie og på kameraet
stemmer overens og jeg beder imovie importere i fuld
størrelse........jeg ved godt jeg er amatør både på mac og
videofeltet...er desværre kun sygeplejerske ....håber dog det bare
er en lille ting jeg gør forkert....

Fra : Pico

Dato : 27-02-11 23:53

Den 27-02-2011 18:40, Jane/Klappekage skrev:
> eksporteret dem til filmmappen....disse film har jeg endnu til gode at
> se på hdtv'et da jeg ikke har brændt dem til dvd......mon jeg kan
Jeg synes du skulle prøve at brænde en DVD i iDVD og så se den på dit
hdtv, der er da en stor sandsynlighed for at dit TV opskaller til en
"brugbar" størrelse/kvalitet.
Du sammenligner det du ser på dit sikkert fremragende TV med det du ser
på computeren, det er ikke helt retfærdigt.
Jeg er forbavset over den måde Jens (Lyrik) svare dig på, han plejer at
være utrolig hjælpsom, han har hjulpet mig meget, så prøv at spørg ham
hvordan han gemmer video til en høj kvalitet.

--
MVH
Pico

Fra : Jane/Klappekage

Dato : 27-02-11 10:48

> [...]
>
> Hvad skal man stille op med dig?)) Du er en af de der ustyrlige
> kvinder der flagrer efter forgodtbefindende!

Hej Jens, jeg kan godt høre du synes jeg er komplet idiot...og ja jeg
er bestemt ikke avtekniker Det er rigtig fint alt det du skriver,
se det har jeg ikke kunnet læse mig til nogen steder, og er bestemt
noget jeg vil tænke over i fremtiden....men er der intet der kan rede
det video jeg har lavet? Det er bestemt ikke brok det jeg kommer med,
men blot en undren over at videoen bliver så meget dårligere når den
kommer igennem imovie.....jeg gør tydeligvis et eller andet galt, det
er jo derfor jeg beder om hjælp.......jeg har ikke intentioner om at
lave professionel video, vil bare gerne lave familievideo som jeg kan
nyde med mine dejlige unger på kolde vinteraftner

Fra : Kurt Brixen

Dato : 28-02-11 09:29

On 2011-02-27 18:47:55 +0100, Jane/Klappekage said:

> [...]
> lave professionel video, vil bare gerne lave familievideo som jeg kan
> nyde med mine dejlige unger på kolde vinteraftner

Hej Jane - Jens har misforstået hvad interlaced video er.
http://en.wikipedia.org/wiki/Interlaced_video

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Lyrik

Dato : 27-02-11 19:00

On 27 Feb., 18:47, "Jane/Klappekage" <klappekage...@gmail.com> wrote:

> [...]
> lave professionel video, vil bare gerne lave familievideo som jeg kan
> nyde med mine dejlige unger på kolde vinteraftner
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hvis du vil se dine originale filer på TV kan det gøres hvis du har et
par programmer og en Blu-ray player. Jeg har lavet en video til
lejligheden:
http://www.youtube.com/watch?v=JaJ71kDWJ-g
Ellers arbejd stille og roligt i iMovie.
Du kan hente TsMuxer her:
http://luen.dk/TsMuxerSnowLeopard.zip

Toast Titanium 10 med Blu-ray plugin, må du selv skaffe.
MvH
Jens

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 28-02-11 10:09

Tag dig ikke af Jens/Lyrik, han har vist totalt misforstået dit problem.

Som jeg hører det:

Du har optaget video, og når du ser det afspillet fra kameraet til dit
fladskærms HDTV ser det fint ud.

Når du importerer til og klipper i iMovie, og derefter afspiller den
redigerede film: "Billederne bliver udflydende og hakker når man bevæger
kameraet" - dvs. der, hvor du i optagelsen bevægede kameraet.
(Læs ovenstående 1 gang til, Jens)

For at kunne sammenligne originaloptagelsen med den redigerede version, skal
de begge afspilles fra samme kilde og på samme skærm.

Kan du ekportere fra iMovie tilbage til kameraet?

Når du afspiller .mov-videoen i Quicktime, kan du ved at vælge Æble+i se
hvilket format den er i. Hvad står der her?

Kan du afspille en af originaloptagelserne i Quicktime og se hvilket format
det er optaget i?

- Mikael

Fra : Lyrik

Dato : 28-02-11 02:42

On 28 Feb., 09:29, Kurt Brixen <kbri...@gmail.invalid> wrote:

> Hej Jane - Jens har misforst et hvad interlaced video er.http://en.wikipedia.org/wiki/Interlaced_video
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hvad skal Jane bruge den henvisning til? Intelaced billede er et
billede som bliver optaget i to dele odd og even. De lige liner og de
ulige linier. I to omgange-det er det vigtige sammenlignet med
progressivt skannede optagelser som optager hele billedet i et hug!
Forklaringen gik kun på at billedet bliver optaget af to gange og der
kan være forskydningsforskel mellem de to.

Jens

Fra : Lyrik

Dato : 28-02-11 02:45

On 28 Feb., 10:08, "nospamtoMike [8000 C]" <nos...@kern.dk> wrote:
> [...]
> redigerede film: "Billederne bliver udflydende og hakker n r man bev ger
> kameraet" - dvs. der, hvor du i optagelsen bev gede kameraet.
> (L s ovenst ende 1 gang til, Jens)
>
> For at kunne sammenligne originaloptagelsen med den redigerede version, skal
> de begge afspilles fra samme kilde og p samme sk rm.
>
> Kan du ekportere fra iMovie tilbage til kameraet?
>
> N r du afspiller .mov-videoen i Quicktime, kan du ved at v lge ble+i se
> hvilket format den er i. Hvad st r der her?
>
> Kan du afspille en af originaloptagelserne i Quicktime og se hvilket format

,,,,,,,,,,,,,,,,,

Du er jo helt ude i hampen nospamtomike/Mikael Jane er ikke leder af
et forskningshold for sammenligning af tanketorsk.
Hold dig til fiskeri. det har du mere forstand på.

Jens

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 28-02-11 11:53

On 28-02-2011 10:44, Lyrik wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
> Du er jo helt ude i hampen nospamtomike/Mikael Jane er ikke leder af
> et forskningshold for sammenligning af tanketorsk.
> Hold dig til fiskeri. det har du mere forstand på.

Har du ikke et eller andet overbelyst videoklip du kan gemme dig i ??
Du har fra dit første indspark i denne tråd kun råbt og skreget uden at
komme med noget konstruktivt, så burde du ikke bare klappe i og lade
andre hjælpe ?!?!

Jesper \

Fra : Lyrik

Dato : 28-02-11 02:50

On 28 Feb., 03:00, Lyrik <jenserikb...@gmail.com> wrote:

> [...]
> lejligheden:http://www.youtube.com/watch?v=JaJ71kDWJ-g
> Ellers arbejd stille og roligt i iMovie.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Du skal være opmærksom på tekstfilen som følger programmet. Der er to
koreanske fonte(bogstavtyper) som er nævnt i tekstfilen. De skal
fjernes før programmet kan køre. Det gøres på følgende måde:
Øverst i højre hjørne af din skærm er et forstørrelsesglas som du
trykker på og aktiverer "Spotlight" Her copy-paster du navnene på hver
af de koreanske fonte og sletter dem når deres position vises i
"Spotlight"
Når de er fjernet virker programmet.

MvH
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 28-02-11 05:15

On 28 Feb., 11:52, Jesper Hartoft <ne...@hartoft.net> wrote:

> Har du ikke et eller andet overbelyst videoklip du kan gemme dig i ??
> Du har fra dit f rste indspark i denne tr d kun r bt og skreget uden at
> komme med noget konstruktivt, s burde du ikke bare klappe i og lade
> andre hj lpe ?!?!
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg gider ikke skændes hverken med dig eller Mikespammeren. Klap i og
bland dig udenom hvad jeg råder Jane til. Har du noget råd så giv det..
Du skal ikke diskutere med mig. Jeg har intet med hverken dig eller
Mikespammeren at gøre. I er sådan nogen der dukker ud af jeres mørke
huler og kun kommer frem når i lugter stanken fra de ådsler I spreder
omkring jer.

Jens

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 28-02-11 14:43

On 28-02-2011 13:14, Lyrik wrote:

> [...]
> Mikespammeren at gøre. I er sådan nogen der dukker ud af jeres mørke
> huler og kun kommer frem når i lugter stanken fra de ådsler I spreder

Du råder jo netop ikke, men hyler som en 3-årig der ikke må få noget
slik i supermarkedet.
Der er meget omkring video du i forstår en pind af, men netop
konvertering burde du kunne komme med nogen fornuftige indspark omkring.
Det vælger du så ikke at gøre.

Jesper \

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 28-02-11 15:07

Jens, du råber og skriger og bidrager ikke med noget.
Du er MEGET ubehøvlet overfor en ny spørger her i gruppen. Jane får ikke
hjælp, men bliver bare svinet til... af dig! Det kan du ikke være bekendt.

Vi plejer heller ikke at svine hinanden til på den måde her i gruppen. Dit
sprog er uforskammet.

- Mikael

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-02-11 17:13

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> writes:

> Mikespammeren at gøre. I er sådan nogen der dukker ud af jeres mørke
> huler og kun kommer frem når i lugter stanken fra de ådsler I spreder
> omkring jer.

Synes du selv du kunne være den bemærkning bekendt?