En arvtager til HFS+
Fra : Snorre Berg

Dato : 25-02-11 11:58

ZFS fra Sun seilet opp som en mulig arvtager til HFS+ for noen år siden.
Nå er Sun kjøpt av Oracle, og utviklingen av filssystemet er i det blå.

http://en.wikipedia.org/wiki/ZFS

Kan man i dag installere OS X på en partisjon med ZFS?

Er det mulig å tyne noe mer ut av HFS+, eller er det overmodent for
utskifting?

Er det noe med satsingen på lesebrett og phones som gjør at utviklingen
kan ta en helt annen retning enn ZFS?

--
SB
En dåre kan spørre mer enn ti vise kan svare

Fra : Lyrik

Dato : 25-02-11 05:11

On 25 Feb., 11:57, Snorre Berg <snorrefakeb...@gmail.com> wrote:
> ZFS fra Sun seilet opp som en mulig arvtager til HFS+ for noen r siden.
> N er Sun kj pt av Oracle, og utviklingen av filssystemet er i det bl .
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/ZFS
>
> Kan man i dag installere OS X p en partisjon med ZFS?
>
> Er det mulig tyne noe mer ut av HFS+, eller er det overmodent for
> utskifting?
>
> Er det noe med satsingen p lesebrett og phones som gj r at utviklingen
> kan ta en helt annen retning enn ZFS?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Så vidt jeg kan læse kan du ikke.
Apple er stoppet med udviklingen af det som en mulighed. Hvad ville du
opnå med at gøre det?
Var det ikke smartere om Apple begyndte at supportere NTFS filsystem,
som basis for et Mac-system?

Eller måske at både MS og Apple mødtes i et UDF 2.50 filsystem?

MvH
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-02-11 13:46

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
> opnå med at gøre det?
> Var det ikke smartere om Apple begyndte at supportere NTFS filsystem,

hvorfor skulle de dog det ? ... NTFS er ikke den hellige gral ..

> Eller måske at både MS og Apple mødtes i et UDF 2.50 filsystem?

Jeg tror Apple er ret glade for HFS+

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 25-02-11 06:04

On 25 Feb., 13:46, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> hvorfor skulle de dog det ? ... NTFS er ikke den hellige gral ..

> Jeg tror Apple er ret glade for HFS+
>
> /thomas

Vi eksisterer ikke for at gøre Apple glade! Det er omvendt!

Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-02-11 14:10

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> Vi eksisterer ikke for at gøre Apple glade! Det er omvendt!

Jeg kigger bare på det arbejde Apple har lagt i HFS+ mht. metadata,
fsevents etc. etc.

Det giver ingen mening for Apple at skifte til f.eks. NTFS, det får de
ikke nogen fordele af, snarrere tværtimod ..

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-11 14:17

Hej,

> Jeg kigger bare på det arbejde Apple har lagt i HFS+ mht. metadata,
> fsevents etc. etc.

Jeg er enig med dig i at jeg ikke ser nogen idé i at skifte fra HTF+ til
NTFS som default-filsystem på Mac OS X.

Dog vil jeg lige påpege at fsevents ikke har noget med HFS+ at gøre - så
det kan ikke bruges som argument.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-02-11 14:23

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
> NTFS som default-filsystem på Mac OS X.
>
> Dog vil jeg lige påpege at fsevents ikke har noget med HFS+ at gøre - så

Nej, ikke direkte, men det hænger jo sammen ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-11 14:25

Hej,

> Nej, ikke direkte, men det hænger jo sammen ...

Hvordan mener du at det hænger sammen?

Fra : Harald Hanche-Olsen

Dato : 25-02-11 20:55

[Lyrik <jenserikbech@gmail.com>]

> Så vidt jeg kan læse kan du ikke.

Det stemmer godt, så vidt jeg vet.

> Apple er stoppet med udviklingen af det som en mulighed. Hvad ville du
> opnå med at gøre det?

ZFS har masse godiser som HFS+ ikke har: Ikke minst snapshots, som kan
brukes som en slags time machine på steroider. ZFS har også skikkelige
sjekksummer på alle data, så du er garantert at dataene du leser er
dataene du skrev.

Det er fullt mulig å bruke ZFS på mac i dag, bare ikke for selve OSet.
Den største ulempen er kanskje at Spotlight ikke vil indeksere
ZFS-volumer.

Kildekoden er under videreutvikling utenfor Apple. Kikk på
google-gruppen zfs-macos for mer informasjon.

--
* Harald Hanche-Olsen <URL:http://www.math.ntnu.no/~hanche/>
- It is undesirable to believe a proposition

Fra : Terje Kvernes

Dato : 28-02-11 09:15

Harald Hanche-Olsen <hanche@math.ntnu.no> writes:

> [...]
> kan brukes som en slags time machine på steroider. ZFS har også
> skikkelige sjekksummer på alle data, så du er garantert at dataene

For Apple, selv før ZFS ble lagt på hylla, ville nok problemet være at
ZFS er en volum manager, en software RAID løsning og et filsystem i en
og samme boks. Det er således ikke mulig å bare "erstatte"
filsystemet man bruker i dag med ZFS da det kreves endringer langt
innover i OSet.

> Det er fullt mulig å bruke ZFS på mac i dag, bare ikke for selve
> OSet. Den største ulempen er kanskje at Spotlight ikke vil
> indeksere ZFS-volumer.

I og med at man ikke får selve OSet (eller noen andre rene
Apple-enheter som Time Capsule) på ZFS så er nytten noe begrenset.

Når det kommer til HFS+ så var det på mange måter feil valg allerede
da det først ble tatt i bruk. Jeg ser heller ikke helt for meg
hvorfor Apple skal jobbe med lavnivå ting (filsystemer / VMer /
schedulere etc) når det tross alt er de store tingene de er gode på.
Framfor å skape en ny HFS+ så håper jeg inderlig at Apple, spesielt
ettersom de la ned Xserve, kjøper eller lisensierer noe utenfra og
bruker kreftene sine på det de faktisk gjør bra.

Dog, jeg skal innrømme at så lenge begrensningen er kommersielle
og ikke-GPL-lisensierte filsystemer så er valgene tidvis triste i
dag. :-/

--
Terje

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-03-11 23:37

Harald Hanche-Olsen <hanche@math.ntnu.no> wrote:

> ZFS har masse godiser som HFS+ ikke har: Ikke minst snapshots, som kan
> brukes som en slags time machine på steroider.

Kommer det ikke i Mac OS X Lion i form af "versions"?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-11 17:58

Hej,

> Kommer det ikke i Mac OS X Lion i form af "versions"?

Nej, det er noget helt andet.

Versions er på filniveau, snapshots er på filsystemsniveau.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-03-11 06:26

> Kommer det ikke i Mac OS X Lion i form af "versions"?

Har Apple ikke droppet ZFS efter at systemet har skiftet ejer? Var det
ikke Sun (og dermed nu Oracle) der stod for det?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-11 10:02

Hej,

> Har Apple ikke droppet ZFS efter at systemet har skiftet ejer? Var det
> ikke Sun (og dermed nu Oracle) der stod for det?

Der er ikke umiddelbart noget der indikerer, at der skulle være en
sammenhæng.

Problemet var at ZFS ikke er under en licens som tillader at Apple bare
uden videre kan bruge det. De havde derfor brug for at lave en
licensaftale med Sun, og de kunne ikke blive enige om en sådan. Det blev
bekræftet af en Vice President hos Sun.

Oracles køb af Sun skete over et halvt år senere.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 14-03-11 16:54

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> [...]
> licensaftale med Sun, og de kunne ikke blive enige om en sådan. Det
> blev bekræftet af en Vice President hos Sun.

Interessant. Det havde jeg ikke hørt. Så Apple kunne ikke lide CDDL'en
- det var vel forudsigeligt.

Trist ellers, ZFS er lysår foran hvad der ellers er at vælge imellem,
men nu har vi jo Time Machine. Det smager da lidt af fugl :)

Fra : Harald Hanche-Olsen

Dato : 14-03-11 19:01

[nospam0002+20110314@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20110314)]

> Trist ellers, ZFS er lysår foran hvad der ellers er at vælge imellem,
> men nu har vi jo Time Machine. Det smager da lidt af fugl :)

Foruten en gratis versjon av ZFS for mac som vedlikeholdes aktivt, ser
det nå ut som det kan dukke opp en annen port. For penger denne gangen:

http://info.tenscomplement.com/

Jeg vet egentlig ikke om de vil ta seg betalt for det og i tilfelle hvor
mye, men det vil vel vise seg etterhvert. Det er i hvert fall verdt å
holde et øye med det. Det skal være en tidligere utvikler fra Apple (Don
Brady) som står bak det, så han vet nok hva han gjør.