Nye MacBook Pro
Fra : Lyrik

Dato : 25-02-11 02:52

Som I sikkert har informeret jer om, så er der kommet en ny MacBook
Pro serie.

I den forbindelse vil jeg komme med nogle kommentarer.
Først skal jeg gøre skyldig reverens overfor Apple, Steve Jobs, og
alle de positive Mac-kræfter på dk.edb.mac.

Nu springer de over på quad core. De MB jeg lige har købt er godt nok
i5, men de kører dual core. Der fandtes ikke nogen MBP med quad core
hidintil. det er verificeret.

Det der holdt tilbage var strømforbruget, især på core i7. Givetvis
derfor de har valgt så lavt som 2,2 Gigahertz Core i7. Alligevel ser
jeg en batterinedgangstid på 7 timer overfor min core i5 der holder 9
timer på sin 2,53 GHz.

Prisen der i forvejen var over smertegrensen med 17.499,- for 17", er
nu steget til 18.999,-.;-(

Man havde håbet at "Sandy Bridge" ville have sænket prisen. Men ud
over den indbyggede grafikadapter på chippen, så har det været
nødvendigt at supplere med et egentligt grafikkort, som er skiftet fra
NVIDIA Geforce GT 330 M, til (ATI)/AMD Radeon HD 6750 M. Kun 13"
modellerne nøjes fornuftigvis med den indbyggede grafikchip. Og holder
derfor prisen! De kunne roligt have gjort det samme med 15/17"
modellerne og så holdt prisen. Det kan udelukkende være "tabe ansigt
effekten" der har afholdt dem fra at gøre det.
Det ville nemlig have betydet at den foregående model ville have løbet
en smule fra de nye grafikmæssigt.

Det er vel sådan med 17" -modellerne, således at hver maskine er sin
egen personlighed. Med sine egne fordele og få ulemper.
Det var 17" G4 fra 2003 der tændte mit eget ønske om en 17". Den jeg
har er jeg glad for, selv om der nu er dukket en ny model op. De 9
timers nominel batteritid har jeg især haft stor glæde af, med aftener
i MacBrugerklubben uden strømforsyning nødvendig.

Der er ikke noget, ud over priserne, man kan fortryde, med MacBook Pro
modellerne.

MvH
Jens