Lastvognsbranchen står IGEN for
Fra : Henrik B.

Dato : 24-02-11 14:05

....i aften på DR1, kl. 20.00:

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1508584.ece

"Trafiksikkerheden på landevejene betyder mindre, når bare jeg kan score
kassen på det.
Det synes at være moralen hos direktør Finn Borg fra Padborg Elektro A/S.
Han hjælper i hvert fald glad og gerne lastbilchauffører og vognmænd med at
bryde farthastighederne og køre- og hvilebestemmelserne mod kontant
betaling.

En fed fidus
Faktisk tjener Finn Borg præcist 9.375 kr., hver gang han hjælper en
vognmand med at bryde loven, og det gør han rigtig ofte, afslører han i
aften i tv-udsendelsen ’Bag facaden’ på DR1.

Udsendelsen går tæt på den pilrådne transportbranche, hvor den seneste fidus
går ud på at snyde køretøjernes digitale fartmålere, de såkaldte
tacho-grafer.

Skyhøjt dødstal
Fidusen går i al sin enkelhed ud på at montere en magnet omkring
køretøjernes digitale fartmålere, så de hverken kan registrere fart eller
hviletid.
Dermed kan dødtrætte chaufførerne køre hurtigere og længere bag rattet på de
tonstunge uhyrer, uagtet at lastbilchauffører årligt er skyld i op imod 60
dødsulykker på vejene.

Ryger i spjældet
Finn Borg ved godt, at det er kriminelt at hjælpe chaufførerne med at
montere de ulovlige magneter.
Han tilbyder derfor DRs undercover-chauffør, at han kan køre sin lastbil ud
på hans værksted og få mekanikeren til at vise, hvordan han nemt og hurtigt
kan gøre det selv:

– Vi ryger i spjældet, hvis vi monterer det, siger Finn Borg, som nægter at
skrive en rigtig faktura:
– Vi kalder det en tyverialarm – dem har vi solgt mange af, siger Finn Borg
til DR’s skjulte kamera.

Politiet kigger med
Ekstra Bladet forsøgte i går forgæves at få en kommentar til ulovlighederne
fra Finn Borg, men han ønsker ikke at kommentere sagen.

Han kan dog se frem til, at politiet i aften vil nærstudere ’Bag facaden’
med henblik på at notere lovovertrædelser:
– Det er ulovligt at manipulere med fartmålerne, siger rigspolitiets
pressechef, Niels Otto Fisker.

Beskeden risiko
Finn Borg er dog langt fra alene om at tjene kassen på at snyde fartmålerne.

Ifølge Ekstra Bladets kilder, som ønsker at være anonyme, konkurrerer Finn
Borg med omkring 20 andre skrupelløse værksteder på landsplan.
Det store antal værksteder skyldes ifølge Ekstra Bladets og DRs kilder, at
snyderiet er stærkt udbredte i Danmark, fordi risikoen for at blive stoppet
af politiet i Danmark er uendelig lille sammenlignet med landene omkring os.

Meget udbredte
– Magneterne er meget udbredte både blandt danske og udenlandske chauffører.
Danske chauffører må dog leve med den risiko, at de mister deres kørekort i
op til tre år, hvis de bliver taget i en kontrol, mens udenlandske
chauffører slipper med en bøde på 20.-40.000 kr. og et kørselsforbud i
Danmark i et halvt år, siger en kilde til Ekstra Bladet.

Rigspolitiet afviser blankt, at kontrollen er slap på de danske veje:
– Vi har stor fokus på fartmålerne. Sidste år foretog vi samlet 1299
målrettede kontroller på tungvognsområdet, hvor vi kontrollerede flere end
10.000 køretøjer, siger pressechef Niels Otto Fisker.

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 24-02-11 21:55

Henrik B. wrote:
> ...i aften på DR1, kl. 20.00:
>
> http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1508584.ece
>
> "Trafiksikkerheden på landevejene betyder mindre, når bare jeg kan score
> kassen på det.

Link til de Bag Facaden usdendelser der hidtil er sendt
http://www.dr.dk/DR1/Dokumentar/2011/Bag_facaden/#/6362

/Lars

Fra : S.B.

Dato : 25-02-11 15:25

Sådan af nysgerrighed...
hvis du alligevel linker til EB's side hvorfor så kopiere det samme som står
der - herind?

Søren

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-02-11 15:30

"S.B." skriver:

> Sådan af nysgerrighed...
> hvis du alligevel linker til EB's side hvorfor så kopiere det samme som står
> der - herind?

Til gavn for os der læser her og ikke gider at se på ekstrabladets
hjemmeside fyldt med rekvalmer.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Andersen [3650]

Dato : 25-02-11 16:19

Den 25-02-2011 15:30, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Til gavn for os der læser her og ikke gider at se på ekstrabladets
> hjemmeside fyldt med rekvalmer.

Lige præcis. Vi gider kun side 9 ;oP
Der er rekvalmerne nemlig også frække.