Polering af lakskader
Fra : Dennis

Dato : 23-02-11 15:12

Hej NG.

Jeg har fået 2 meget små rustpletter i overkanten over min forrude, som
jeg er bange for vil udvikle sig :(
Om de er kommet at stenslag eller skidt der har siddet i gummilisten ved
jeg ikke, men det ser ud til, at der er en lille plet på størrelse med
et knappenålshoved som rusten trækker ud fra. Det ser mest ud til at
være overfladisk og ca. 5 mm i diameter.

Min mekaniker sagde, at jeg skulle prøve at polere det væk med noget
pudsemiddel, men jeg kan ikke huske hvad han kaldte det?

Derudover er der også noget der har ramt min højre bagdør, så der er
nogle trælse ridser som dog ikke er gået igennem grundlakken, og det
mente mekanikeren også jeg kunne gøre mindre tydeligt med samme pudsemiddel.

Er der nogen der ved hvad man kan/skal bruge for at prøve at få rusten
af lakken og hvor jeg kan købe det? Bilen er en sølgrå Avensis.

Jeg håber på at jeg kan få det meste væk og han sagde at man ikke ville
kunne se det på lakken, men der er jo selvfølgelig en chance for, at der
skal slibes væk og derefter lakeres.

Hilsen Dennis

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-11 16:32

Bobler pletten skal det slibes og lakeres. Politur er ikke nok.
Ridsen kan gøres mindre synlig med et polish som er pigmenteret,
dvs. med farve i.

http://www.fastcardirect.co.uk/cart/images/turtlewax.gif

De finder det på hylden hos T-Hansen.

Fra : Dennis

Dato : 23-02-11 19:18

Den 23-02-2011 16:31, >> Eque << skrev:
> Bobler pletten skal det slibes og lakeres.

Der er heldigvis ikke kommet nogen bobler endnu, det virker bare som om
det er "smittet af" på lakken, så det er derfor jeg har fået anbefalet
at pudse/polere på det.

> Ridsen kan gøres mindre synlig med et polish som er pigmenteret,
> dvs. med farve i.
>
> http://www.fastcardirect.co.uk/cart/images/turtlewax.gif
>
> De finder det på hylden hos T-Hansen.

Jeg synes ikke det var det, kan det passe der findes noget i en tube?
Men det du linker til, kan det bruges til at tage de meget små kanter
der er kommet i ridsen og til at lukke den med?

Hilsen Dennis

Fra : Ivar

Dato : 24-02-11 10:18

Dennis skrev:

> Jeg synes ikke det var det, kan det passe der findes noget i en tube?

Det findes et utal af produkter. Hvis du ønsker lige præcis det, din
mekanikeren anbefalede, bør du spørge ham igen.

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min brødrister

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-11 17:51

Der er nok tale om Slipol eller Slipoline hvilket dog lyder krast til et
måske lille problem.
Kik i lyset og se om der ikke er en lille forhøjning
der pletten er. Er der det er der nok rust bagved.

Midlet med farve er godt at pudse lakken i. Der følger en lille stift med
farve som er god til mindre stenslag/ridser.

Vil personligt anbefale TurtleWax da dette produkt er nemmere at arbejde med
end eks, Sonax, som tilmed blir noget værre fedteri hvis motorhjelmen er
lidt lun. Med andre ord, så er det ikke så nemt at polere til højglans.
Blot et tip :

Fra : Ivar

Dato : 24-02-11 17:59

> Vil personligt anbefale TurtleWax da dette produkt er nemmere at arbejde med
> end eks, Sonax,

Turtle Vax og Sonax er varemærker, der hver producerer et utal af
forskellige produkter. Du skal have en produktbetegnelse med,
hvis nogen skal have glæde af dine råd.

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min støvsuger

Fra : KASO

Dato : 23-02-11 20:06

"Dennis" <vaeringFJERN@MIGgmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Min mekaniker sagde, at jeg skulle prøve at polere det væk med noget
> pudsemiddel, men jeg kan ikke huske hvad han kaldte det?

Hvis der trækker rustpletter ud på lakken - så er der hul i lakken og rust
nedenunder. Så hjælper det ikke at polere lakken - der skal
slibes/sandblæses ned til rent metal og lakeres igen. Du kan evt. være
heldig, at skaden er lille nok til at du kan klare det med spidsen af en
hobbykniv, men vær forberedt på, at rusten ofte rækker længere ud under
lakken, end det lige ser ud til.

> Derudover er der også noget der har ramt min højre bagdør, så der er nogle
> trælse ridser som dog ikke er gået igennem grundlakken, og det mente
> mekanikeren også jeg kunne gøre mindre tydeligt med samme pudsemiddel.

Her kan du til gengæld sagtens polere med f.eks. Slipoline og derefter give
en god lakforsegler - f.eks. fra Sonax. Det kan kræve udholdenhed - men til
gengæld kan du glæde dig over resultatet bagefter. Husk at vaske bilen
først, så du ikke tværer små sandkorn rundt i lakken.

Fra : Dennis

Dato : 24-02-11 17:39

Den 23-02-2011 20:05, KASO skrev:
> Hvis der trækker rustpletter ud på lakken - så er der hul i lakken og
> rust nedenunder. Så hjælper det ikke at polere lakken - der skal
> slibes/sandblæses ned til rent metal og lakeres igen.

Puha, det lyder dyrt, men kan jo desværre være det det ender med. Men
hvis det alligevel bliver løsningen, kan jeg jo godt forsøge med at
redde lidt inden og se om det er nok.

> [...]
> men til gengæld kan du glæde dig over resultatet bagefter. Husk at vaske
> bilen først, så du ikke tværer små sandkorn rundt i lakken.

Slipoline, jeg tror det var det han snakkede om :)
Det vil jeg forsøge med i første omgang og evt. se om jeg kan skrabe
rusten ud som du foreslår med en hobby kniv. Jeg har også tidligere fået
2 små beholdere som er blandet til farven på min bil, så måske det er en
god ide at bruge det, men så skal der nok slibes lidt.

Hvor kan man købe Slipoline og hvad kan man evt. bruge til at slibe med,
hvis man kun skal ramme en plet med en diameter på 5-6 mm? Hvis jeg kan
slibe alt væk lige på pletten, er det jo nemt at lakkere det og bagefter
bruge Slipoline og så pudse godt op bagefter?

Hilsen Dennis

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-11 17:53

Køb Slipol som er grovere og nok
mere effektivt hvis du skal prøve dig frem.

Fra : KASO

Dato : 24-02-11 20:36

> [...]
> det alligevel bliver løsningen, kan jeg jo godt forsøge med at redde lidt

Hvor dyrt det skal være, afhænger jo af, om det skal være perfekt, eller om
du kan leve med at du selv reparerer det.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=4940647646&n=-2027216004&pn=-2027215977

> [...]
> plet med en diameter på 5-6 mm? Hvis jeg kan slibe alt væk lige på
> pletten, er det jo nemt at lakkere det og bagefter bruge Slipoline og så

Jeg har normalt fjernet mest mulig rust med spidsen af hobbykniven og
sikret, at der var helt tørt. Så har jeg duppet lidt maling på med en fin
pensel - det har holdt fint. Hvis du vil være lidt mere sikker, kan du
starte med glat Hammerite, der binder fint på lidt rust og som forhindrer ny
rust. Når det er tørt, kan du maler over med bilens rigtige farve (med
mindre Hammerite'n ligner godt nok).

Fra : CL

Dato : 24-02-11 22:31

Den 24-02-2011 17:38, Dennis skrev:

> [...]
> slibe alt væk lige på pletten, er det jo nemt at lakkere det og bagefter
> bruge Slipoline og så pudse godt op bagefter?

Jeg ville bruge en Dremmel med en stålbørste og grunde med zinkmaling.
og så med maling i bilens farve, og polere det med Dremmel med
polerbørste og slipoline

Carsten Larsen