En siver
Fra : Leo Jensen

Dato : 19-02-11 13:33

Hej

Et af vinterhjulene til min Panda fra 2005 taber luft. En tur i
brusekabinen afslørede,at det siver mellem dæk og fælg på indersiden.
Fælgen er den originale stålfælg, så det er formentlig rust, der er
årsagen.
Er der nogle cowboytricks jeg skal prøve før jeg får dækket
afmonteret, fælgen afrenset og malet og dækket monteret igen ?? Det
siver ikke meget, men alligevel så meget, at man skal pumpe hver 3.
dag, og det gider jeg ikke...

MVH Leo

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-02-11 21:47

Den 19-02-2011 21:33, Leo Jensen skrev:
> [...]
> afmonteret, fælgen afrenset og malet og dækket monteret igen ?? Det
> siver ikke meget, men alligevel så meget, at man skal pumpe hver 3.

Nu når du alligevel har hjulet af, så kan du smutte forbi det lokale
dækcenter. De kan trykke dækket fri og smøre fælgen med noget der hedder
bead sealer. Det er beregnet til formålet. Det må ikke forveksles med
det svineri man kan hælde i hvis man er punkteret. Det virker selv på
dårlige fælge.

Apropos hjul i brusekabine. Det er nemmere med en blomsterforstøver med
lidt opvaskemiddel. Så skal hjulet ikke af i første omgang. Det afslører
selv den mindste siver.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Leo Jensen

Dato : 19-02-11 14:09

On 19 Feb., 21:47, Ib Jakobsen <sena...@post.tele.dk> wrote:

> Nu n r du alligevel har hjulet af, s kan du smutte forbi det lokale
> d kcenter. De kan trykke d kket fri og sm re f lgen med noget der hedder
> bead sealer. Det er beregnet til form let. Det m ikke forveksles med
> det svineri man kan h lde i hvis man er punkteret. Det virker selv p
> d rlige f lge.
>
> Apropos hjul i brusekabine. Det er nemmere med en blomsterforst ver med
> lidt opvaskemiddel. S skal hjulet ikke af i f rste omgang. Det afsl rer
> [...]

Thanks. Nu er et 13" med 155/80-dæk temmelig nemme at håndtere, så det
var en 10-minutters operation før hjulet sad på plads igen. Jeg havde
testet ydersiden med sæbevand med hjulet monteret, men at komme til at
se ordentligt, hvad der foregik på indersiden af hjulet virkede lidt
uoverskueligt ude i sne og frost...

MVH Leo

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 20-02-11 12:25

"Leo Jensen" skrev i meddelelsen

[...]
----------------
Jeg har her til morgen haft et lignende problem på venstre baghjul, men det
viste sig at være ventilen, der var gået løs. Så dækcentret (har åbent 24
7) spændte blot keglen. Ved samme lejlighed kunne vi så konstatere, at trods
det faktum, at jeg har fulgt manualens anvisninger, og at jeg løbende har
holdt øje med dækkene, ja så er bagdækkene fandme slidt mest på midten (for
lavt lufttryk). Pisse irriterende

Fra : Elmand

Dato : 20-02-11 12:37

"Mogens (K)" <mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det faktum, at jeg har fulgt manualens anvisninger, og at jeg løbende har
> holdt øje med dækkene, ja så er bagdækkene fandme slidt mest på midten
Ret mig lige, det virker lidt ulogisk på mig.- Slid på midten siger mig for
stor bule
på dækket = for højt dæktryk.
Med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-02-11 12:40

> [...]
> løbende har holdt øje med dækkene, ja så er bagdækkene fandme slidt mest
> på midten (for lavt lufttryk). Pisse irriterende

Hvordan giver for lavt lufttryk mest slid på midten?
Det burde da være lige modsat, for lavt tryk, mest slid ude i siderne.
Eller hvad overser jeg her?

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 20-02-11 12:49

On Sun, 20 Feb 2011 12:40:15 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leiti_NOSPAM_@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Hvordan giver for lavt lufttryk mest slid på midten?
>Det burde da være lige modsat, for lavt tryk, mest slid ude i siderne.

Du overser at det er nogen helvedesw brede sutter, og der er sliddet
lige omvendt af smalle dæk ved forkert lufttryk.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-02-11 12:53

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

> Du overser at det er nogen helvedesw brede sutter, og der er sliddet
> lige omvendt af smalle dæk ved forkert lufttryk.

Oki, så er der jo en god forklaring

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 20-02-11 13:00

"Uffe Bærentsen" skrev i meddelelsen

> Du overser at det er nogen helvedesw brede sutter, og der er sliddet
> lige omvendt af smalle dæk ved forkert lufttryk.

Oki, så er der jo en god forklaring
-----

He he - det lykkedes (at få en lille debat). Andreas har forklaringen.
Mit problem er ikke bredden på dækket, men det faktum, at min hastighed har
været for høj ift. det valgte dæktryk på lavprofildækkene. Derved
(hastighed) buler dækket ud på midten og bliver slidt abnormt.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-02-11 17:08

"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> <folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

> Oki, så er der jo en god forklaring

Så ved vi hvorfor Folmer slider sine dæk på midten...

Lastbildækkene ... :)

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-02-11 13:01

Den 20-02-2011 12:49, folmer@rasmussen.dk skrev:

> Du overser at det er nogen helvedesw brede sutter, og der er sliddet
> lige omvendt af smalle dæk ved forkert lufttryk.

Jeps. Så der må være en bredde hvor det vender. Altså hvor for lavt/højt
dæktryk giver slid på hele bredden.

Filosofien skulle være lige som et sjippetov. Står man langt fra
hinanden og har rimeligt lille yderdiameter på sine udslag, så vil man
kun ramme med et lille punkt på midten.

Står man tæt på hinanden og med stor yderdiameter vil man ramme med
stort set hele afstanden mellem personerne, Dæksidernes stivhed gør så
at den største belastning vil give sliddet i siderne.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 20-02-11 13:04

"Ib Jakobsen" skrev i meddelelsen

[...]
-------------
Og hastigheden har jo en dårlig indflydelse på ovenstående - jo højere
hastighed, jo mere ovalt bliver dækket, hvorved det trædder på det midterste
stykke og bliver slidt. Nå, jeg sælger alligevel bilen i løbet af foråret,
så det :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-02-11 18:04

"Mogens (K)" skriver:

> [...]
> stykke og bliver slidt. Nå, jeg sælger alligevel bilen i løbet af foråret,

Det var hurtigt....

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 20-02-11 19:26

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i meddelelsen

> Det var hurtigt....

Nøh, det er, som det plejer. Haft den eet år og kørt over 40.000 km med den.
Så derfor er det dags at købe en diesel, tror jeg...

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 20-02-11 12:53

> Hvordan giver for lavt lufttryk mest slid på midten?
> Det burde da være lige modsat, for lavt tryk, mest slid ude i siderne.
> Eller hvad overser jeg her?

For lavt dæktryk bevirker at midten slynges udad pga.
centrifugalkraften. Har du for lavt tryk i dækket, så er det midten der
buler ud når hjulet kører.
Prøv bare at se en slowmotion af en dragster som varmer dæk.

Andreas M. Hansen

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 20-02-11 13:16

"Mogens (K)" skrev i meddelelsen

[...]
------
Det skyldes nok, at vi havde sne- og isglatte i starten af vinteren. Nu er
vejene frie, og dermed har jeg hævet hastigheden betydeligt, men glemt at
justere dæktrykket efter de nye betingelser

Fra : Leo Jensen

Dato : 20-02-11 06:40

On 20 Feb., 13:00, Ib Jakobsen <sena...@post.tele.dk> wrote:

> Jeps. S der m v re en bredde hvor det vender. Alts hvor for lavt/h jt
> d ktryk giver slid p hele bredden.

Dvs der er en dækbredde, hvor dæktrykket er ligegyldigt ??

Leo

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-02-11 15:14

Den 20-02-2011 14:39, Leo Jensen skrev:

> Dvs der er en dækbredde, hvor dæktrykket er ligegyldigt ??

Tror nu nok lige man kommer til at stille et par empiriske formler op.
Og se lidt på graferne. Den kan du hygge dig med ved eftermiddags
kaffen.

Men jeg tror vi kender resultatet på forhånd.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 20-02-11 16:08

> Dvs der er en dækbredde, hvor dæktrykket er ligegyldigt ??

Som der står andet steds, så er problemet hastigheden og lavprofil. Når det
ere glat kører jeg under 130 km/t, hvilket svarer til det dæktryk, jeg
valgte ved vintertide (vinterdæk). Nu er det ikke glat mere, hvorfor
hastigheden er vokset. Og derfor burde jeg ha valgt et højere dæktryk, som i
manualen svarer til "en fuldlastet bil over 130 km/t"

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-02-11 17:19

Den 20-02-2011 16:08, Mogens (K) skrev:
> "Leo Jensen" skrev i meddelelsen

> Som der står andet steds, så er problemet hastigheden og lavprofil.

Jeps. Det var det som jeg beskrev med sjippetovet.

--
MVH
Ib Jakobsen