Fordele ved 3 cylindre ?
Fra : Jørgen

Dato : 19-02-11 07:28

Hej !

Hvad er fordelen ved 3 cylindre fremfor fx. 4 ?

Mange småbiler i dag har 3 cylindre - det så man ikke for 20 år siden. Det
var vist kun Wartburg og Daihatsu Charade, så vidt jeg husker.

Giver det bedre trækkraft, holdbarhed eller er det kun pga.
fremstillingsomkostninger, at fabrikanterne vælger 3-cylindre ?

Jeg tænker at man i årevis stort set kun har lavet 4 cylindrede (eller
flere) motorer - og nu pludselig ser lyset i 3- hvorfor ?

Jørgen

Fra : SvenP

Dato : 19-02-11 07:40

> Hvad er fordelen ved 3 cylindre fremfor fx. 4 ?

Mit gæt vil være brændstof-økonomi. Det er baseret på at jeg kun mener at
have hørt om 3.cylindrede motorer i de små økonomi biler.

Mvh. Sven

Fra : Klaus G.

Dato : 19-02-11 09:00

> Hvad er fordelen ved 3 cylindre fremfor fx. 4 ?
Økonomi.

Før i tiden, var brændstoføkonomi intet problem, derfor tænkte man aldrig i
de baner. Præcis det samme som da man ikke hulmursisolerede huse forhen. I
dag ligner ydermuren jo noget fra en rundkirke, så tyk er den, pga isolering
:)

Fiat har endda lavet en 2cyl motor med turbo:
http://kortlink.dk/bilzonen/8ry5

--
Klaus G.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-02-11 09:14

Jørgen skriver:

> Hvad er fordelen ved 3 cylindre fremfor fx. 4 ?

Friktionen på 3 cylindre er mindre end på 4.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Palle Bugtrup

Dato : 19-02-11 09:58

> Jørgen skriver:

> Friktionen på 3 cylindre er mindre end på 4.

Og endnu mindre i en to-takter. Mit første firehjulede køretøj, midt i
det forrige århundrede, var
DKW 3=6. - Man sammenlignede den med Opel's 6 cyl. Kapitän, der af
logo'et '3=6' - 3 spark pr.
omdrejning.

Palle

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-02-11 11:38

Palle Bugtrup skriver:

> Og endnu mindre i en to-takter.

Nej, friktionene er cirka den samme, men da en 2 takter "tænder"
dobbelt så mange gange som en 4 takter, så er den mere "effektiv".

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 19-02-11 12:14

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev

> Nej, friktionene er cirka den samme, men da en 2 takter "tænder"
> dobbelt så mange gange som en 4 takter, så er den mere "effektiv".

Kun hvis den ikke sviner med brændstoffet, og der mener jeg stadig den
taber.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-02-11 15:37

Den 19-02-2011 11:38, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Palle Bugtrup skriver:

> Nej, friktionene er cirka den samme, men da en 2 takter "tænder"
> dobbelt så mange gange som en 4 takter, så er den mere "effektiv".

Og du mener ikke der koster noget at drive knaster og
ventilarrangement?. Og for ikke at tale om oliepumpen.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-02-11 16:44

Ib Jakobsen skriver:

> Og du mener ikke der koster noget at drive knaster og
> ventilarrangement?. Og for ikke at tale om oliepumpen.

Det koster at drive skylleuftpumpen til en effektiv 2-takter. 2
taktsmotorer kan også have ventiler og oliepumper.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-02-11 18:00

Den 19-02-2011 16:43, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Ib Jakobsen skriver:

> Det koster at drive skylleuftpumpen til en effektiv 2-takter. 2
> taktsmotorer kan også have ventiler og oliepumper.

Du kan altid finde alternativer. Men på en konventionel totakter bruger
man ikke den slags.

Endelig kan man også finde firetakter uden knaster og kæder/hjul/remmer.
Og for den sags skyld almindelige ventiler.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-02-11 11:30

Den 19-02-2011 09:13, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Jørgen skriver:

> Friktionen på 3 cylindre er mindre end på 4.

Lidt lige som 3 kantede hjul giver et bump mindre end 4 kantede pr
omgang.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ivar

Dato : 19-02-11 12:08

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Friktionen på 3 cylindre er mindre end på 4.

Ja, det og den mindre pris er hovedårsagen til at lave tre-cylindrede
motorer. I jagten på bedre brændstoføkonomi er friktionstabet et
af de parametre der skal tages hensyn til.

Der er endnu mindre tab i en to-cylindret, men den motortype
har problemer med vibrationer, og en tilfredstillende to-cylindret
motor bliver let dyrere end en tre-cylindret.

Jeg er sikker på at Fiats nye to-cylindrede motor, blot er
den første i en række af to-cylindrede motorer, man vil se
i små og mellemstore biler.

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min Nefa-lygte

Fra : AS

Dato : 21-02-11 12:48

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote in message
> den første i en række af to-cylindrede motorer, man vil se
> i små og mellemstore biler.

Muligvis snart kan vi se 1-cylyndret motor i C1 eller Smart

Fra : Ivan Madsen

Dato : 19-02-11 11:59

On Sat, 19 Feb 2011 07:27:54 +0100, Jørgen <mesked@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Jeg tænker at man i årevis stort set kun har lavet 4 cylindrede (eller
>flere) motorer - og nu pludselig ser lyset i 3- hvorfor ?

Der er så vidt jeg husker en del økonomiske grunde til at nøjes med 3
cylindre til små maskiner.
Det er noget med, at man har fundet ud af, at man opnår bedst økonomi
med en cylinder på 400 ccm. Så 4-benede 1.0'ere taber der - de går så
lidt mere jævnt. Derudover er det formodentlig billigere med 3 af alt
i stedet for 4.

Den 3-cylindrede motors ulempe er vibrationer - men det har så man så
fået værktøjer til at håndtere med tiden.

Fra : Ivar

Dato : 19-02-11 13:01

Ivan Madsen skrev:

> Det er noget med, at man har fundet ud af, at man opnår bedst økonomi
> med en cylinder på 400 ccm.

Det er ikke rigtigt. Store motorer (fx diesel i skibsmotorer) har
bedre økonomi end små bilmotorer.

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min støvsuger

Fra : Leo Jensen

Dato : 19-02-11 05:35

On 19 Feb., 13:01, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> Det er ikke rigtigt. Store motorer (fx diesel i skibsmotorer) har
> bedre konomi end sm bilmotorer.
>
> Ivar Magnusson
>
> --
> - Sendt fra min st vsuger

Korrekt, men hvis du vælger at have nogle ens og brugbare
forudsætninger (literydelse, omdrejningstal, trykladning eller ej,
brændstof) er en 400 cm3 cylinder en god størrelse til bilmotorer. Du
kan jo ikke rigtig bruge en 27-liters motor på 400 hk på heavy fuel og
en egenvægt på 3500 kg til noget i en bil. Alle tal fiktive, jeg gad
ikke google...
Mindre cylindre giver for meget friktonstab, større cylindre giver
dårligere flow/forbrænding. Formentlig vil den optimale
cylinderstørrelse vokse med bedre værktøjer til simulering af flow
samt større fokus på forbrug end på ydelse. Dieselmotorerne har jo
forlængst lært folk, at omdrejningstal over 4000 var noget man havde i
gamle dage...

MVH Leo

Fra : Ivan Madsen

Dato : 19-02-11 14:00

On Sat, 19 Feb 2011 04:34:36 -0800 (PST), Leo Jensen
<leo.5500@gmail.com> wrote:

> [...]
>samt større fokus på forbrug end på ydelse. Dieselmotorerne har jo
>forlængst lært folk, at omdrejningstal over 4000 var noget man havde i

Pas på - nu kommer Hondaerne efter dig )

Fra : Ivar

Dato : 19-02-11 15:52

Leo Jensen skrev:

> Korrekt, men hvis du vælger at have nogle ens og brugbare
> forudsætninger (literydelse, omdrejningstal, trykladning eller ej,
> brændstof) er en 400 cm3 cylinder en god størrelse til bilmotorer.

Hvorfor skal man begrænse til bestemte omdrejningstal etc, hvis
man kan få bedre økonomi under andre forhold?

Man kan opstille nogle krav, så det mest økonomiske er en
cylinderstørrelse på 400 ccm, og så vil en størrelse på 400 ccm
naturlivis være bedst, men det vil ikke give nogen mening.

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min Nefa-lygte

Fra : Leo Jensen

Dato : 19-02-11 08:38

On 19 Feb., 15:51, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> Hvorfor skal man begr nse til bestemte omdrejningstal etc, hvis
> man kan f bedre konomi under andre forhold?
>
> Man kan opstille nogle krav, s det mest konomiske er en
> cylinderst rrelse p 400 ccm, og s vil en st rrelse p 400 ccm
> naturlivis v re bedst, men det vil ikke give nogen mening.
>
> Ivar Magnusson
>
> --
> - Sendt fra min Nefa-lygte

OK, ens forudsætninger var dumt udtrykt...

Lad os nøjes med at forudsætte, at den resulterende motor skal være
brugbar i en personbil.

Skibsmotorerer fungerer godt med lave omdrejninger, lav literydelse og
smalt effektregister. For at få en bilmotor ud af det koncept skal
motoren have stort slagvolumen for at have ydelse nok. Måske 6-8-10
liter, og den bliver derfor tung. Samtidig skal der en masse gear
(eller milliongear) til for at få mulighed for at accelerere, da
motoren kun fungerer mellem f.eks. 900-1100 o/m.
Lastbiler er jo allerede lidt ovre i denne kategori med 16 (eller
sikkert flere) gear samt temmelig tunge motorer med lav literydelse.
Ja-ja, momentet er højt, men det er nu engang effekten, der driver
bilen fremad...
Heldigvis er formålet med en lastbil at kunne flytte en helvedes masse
kilo, og så betyder 2-300 kg ekstra motorvægt jo ikke meget, men i en
personbil ville det da være fjollet.

I en personbil må man ønske minimal motorvægt, minimalt volumen af
motorrum og tilhørende aggregater, maksimal komfort, maksimal bredde
af motorens ydelsesregister (nemmere at køre, færre gear/gearskift
nødvendigt) samt minimalt forbrug. Vi er enige om at dagsordenen er
ved at ændre sig, så et smalt effektregister og reduceret komfort kan
accepteres, hvis det medfører bedre økonomi (2-3 cylindre og diesel
generelt), og derfor tror jeg da også, at trenden vil fortsætte væk
fra forrige arhundredes 4- eller mere-cylindrede behagelige, men ikke
særligt økonomiske forbrændingsmotorer hen imod 'skibsmotorer' med
reduceret komfort og forbedret økonomi.

Det specifikke forbrug kan reduceres ved at bygge en skibsmotor-
inspireret motor ind i bilen og måske 5-doble motorens vægt og
fordoble motorinstallationens pladskrav og indføre milliongear eller
gearkasser med masser af trin, men motorens vægt og pladskrav vil være
så uforholdsmæssigt stor, at fordelene vil være for små eller
formentlig ikke eksisterende, efter min beskedne mening. Godt nok er
bilindustrien konservativ, men jeg tror på at de efterhånden har fået
overvejet alternativerne.

MVH Leo

Fra : Ivar

Dato : 19-02-11 16:51

Leo Jensen skrev:

> [...]
> smalt effektregister. For at få en bilmotor ud af det koncept skal
> motoren have stort slagvolumen for at have ydelse nok. Måske 6-8-10

Nu er der mange ting imellem en skibsmotor og en bilmotor.
Skibsmotoren er blot nævnt for at vise, at 400 ccm ikke er det mest
økonomiske slagvolumen.

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min standerlampe

Fra : AS

Dato : 19-02-11 19:14

"Jørgen" <mesked@hotmail.com> wrote in message
>...> Giver det bedre trækkraft, holdbarhed eller er det kun pga.
>fremstillingsomkostninger, at fabrikanterne vælger 3-cylindre ?

Kortere levetid = hurtigere skaffes en ny bil. Samt
produktionsomkostningerne er lavere.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-02-11 19:21

AS skriver:

> Kortere levetid

Ud fra?

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : AS

Dato : 19-02-11 19:33

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> AS skriver:

> Ud fra?

vibrationer

Fra : Ivan Madsen

Dato : 19-02-11 19:38

On Sat, 19 Feb 2011 19:33:29 +0100, "AS" <no@mail.com> wrote:

>"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message

>vibrationer

Det er da muligt vibrationer er et problem, men kig på Euro-bilers
hjemmeside og de påstår, de aldrig har set en Lupo3L "brække" sig
undtagen pga. tuning, dårlig vedligehold eller andet skidt. Så de har
biler med +½ mill km på klokken still going strong. Det er ganske pænt
for generelt når danske personbiler ikke 300000 - omend et ganske pænt
antal når dertil.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-02-11 19:46

AS skriver:

> vibrationer

Ivan skrev det jeg ville frem til.

"Nupo" 3L, men det er måske bare VW der er "dygtige"?

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : KASO

Dato : 20-02-11 08:32

> AS skriver:

> Ivan skrev det jeg ville frem til.
>
> "Nupo" 3L, men det er måske bare VW der er "dygtige"?

Nej - den gamle Daihatsu Charade var også kendt for at klare mange km uden
problemer. Jeg har nu heller ikke hørt om problemer med deres nyere 3-cyl.
motorer, som jo ligger i Yaris, Aygo, C1, 107, IQ m.fl.

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-11 13:58

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej - den gamle Daihatsu Charade var også kendt for at klare mange km uden
> problemer.

Mener den 3-cyl diesel Charade fra ca. 1983 var kendt for at havarere
pludseligt
uden nærmere forudgående varsel.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-02-11 15:23

Den 20-02-2011 13:58, >> Eque << skrev:
> "KASO"<SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Mener den 3-cyl diesel Charade fra ca. 1983 var kendt for at havarere
> pludseligt
> uden nærmere forudgående varsel.

Lyder meget sandsynligt. Man kan altid fjerne vibrationerne med
balanceaksler. Det er bare en lappeløsning. Men det fjerne ikke
belastningerne på f.eks krumtappen. Nu kan jeg ikke huske om den har
balanceaksler.

Men en tre cylindret motor er en dårlig løsning hvis man ser på det
konstruktionsmæssigt. Indre kræfter og momenter giver som man har
bemærket en masse vibrationer. En sekser række er en af de bedste. Den
udligner en masse af disse. Har man adgang til tyske Taschenbuch Dubbel,
så er der en masse om kræfter og momenter. At de kalder det en lommebog
skal lige tages med et gran salt. Den er stor som en gammel munkesten.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-02-11 18:44

Den 20-02-2011 15:23, Ib Jakobsen skrev:
> [...]
> så er der en masse om kræfter og momenter. At de kalder det en lommebog
> skal lige tages med et gran salt. Den er stor som en gammel munkesten.

Det vil sikkert øge pladskravet, men hvordan ville en 3-cylindret motor
have det med vibrationer og indre spændinger, hvis den blev lavet som
"Y-motor"? (Kan ikke lige få øje på hvordan 3 cylindere skulle kunne
fungere som "V-motor")

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-02-11 19:02

Finn Guldmann skriver:

> (Kan ikke lige få øje på hvordan 3 cylindere skulle kunne
> fungere som "V-motor")

På samme vis som en halv V6 motor - 2 cylindre i den ene side og en i
den anden. Alternativt som en W motor.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Ivan Madsen

Dato : 20-02-11 19:05

On Sun, 20 Feb 2011 19:02:04 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Finn Guldmann skriver:

>På samme vis som en halv V6 motor - 2 cylindre i den ene side og en i
>den anden. Alternativt som en W motor.

har VW ikke lavet noget VR5?? Synes jeg har set noget om det?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-02-11 20:51

Ivan Madsen skriver:

> har VW ikke lavet noget VR5?? Synes jeg har set noget om det?

Jo, det er en "forkortet" VR6. Men VR5 og 6 har den "sjove" egenskab
at den ikke er en traditionel V motor med 2 cylinderblokke, men alle
cylindre i en.

Læs evt: http://en.wikipedia.org/wiki/VR6_engine

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Ivan Madsen

Dato : 20-02-11 20:55

On Sun, 20 Feb 2011 20:51:12 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
> [...]

>Jo, det er en "forkortet" VR6. Men VR5 og 6 har den "sjove" egenskab
>at den ikke er en traditionel V motor med 2 cylinderblokke, men alle

Takker - synes det jo nok. Så må VR3 jo ikke være så langt væk
Men vi skal nok generelt tænke væk fra 4-6-8. 5 er jo standard for
mange i Volvo/MB/VW/Audi mv. 3 er ved at blive moderne i de små. Og
Fiat har en 2-er på programmet. Så vi ender sq nok med at "trampe
fluer" som i gamle dage med et-benede heste )

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-02-11 21:04

Ivan Madsen skriver:

> Takker - synes det jo nok. Så må VR3 jo ikke være så langt væk

Det er vel et spørgsmål om vinkelsliber/skærebrænder?

> [...]
> Fiat har en 2-er på programmet. Så vi ender sq nok med at "trampe
> fluer" som i gamle dage med et-benede heste )

Grunden til VR designet var pladsmangel. Man kunne "skohorne" en 6
cylindret ind på pladsen af en række4er.

Man kunne måske sige at pladsen i motorrummene er blevt strørre siden
da. Men igen vå vil en lille motor kunne sættes i en endnu mindre
bil......

kalus
http://www.moppe.dk

Fra : alexbo

Dato : 20-02-11 19:08

"Finn Guldmann" skrev

> [...]
> have det med vibrationer og indre spændinger, hvis den blev lavet som
> "Y-motor"? (Kan ikke lige få øje på hvordan 3 cylindere skulle kunne

Det er svært at sige, efter min mening er der ingen vibrationsproblemer i en
3 cylindret, jeg synes den kører som en symaskine.
Den har på intet tidspunkt alle stempler i yderstilling samtidig, mens en 4
cylindret vender alle fire på en gang.
Den 5 cylindrede er jo netop lavet for at undgå disse samtidige
stempelvendinger.

Det er så ikke helt nemt at gennemskue hvornår og hvorfor der bruges
balanceaksler, nogle kører med krumtappen andre modsat, nogen bruger dem på
række motorer, andre på V motorer.
Jeg fik engang monteret sådan en aksel forkert i en Mitsubishi Galant, den
kørte fint men rystede mærkeligt, det tog lang tid før jeg fandt fejlen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-02-11 19:32

Den 20-02-2011 19:07, alexbo skrev:

> Det er så ikke helt nemt at gennemskue hvornår og hvorfor der bruges
> balanceaksler, nogle kører med krumtappen andre modsat, nogen bruger dem
> på række motorer, andre på V motorer.

Det kan også hurtigt blive højere videnskab. Nogen har to balanceaksler.
En der kører samme omdrejninger som krumtappen. Og en der kører det
dobbelte. Kort beskrevet kompenserer man for kræfter der giver
op-ned-højre-venstre bevægelser, samt momenter der giver rotation om
krumtappen.

> Jeg fik engang monteret sådan en aksel forkert i en Mitsubishi Galant,
> den kørte fint men rystede mærkeligt, det tog lang tid før jeg fandt
> fejlen.

Første gang man er ude for den tror man ikke på den.

Ikke før man pille proppen ud ved balanceakslen og stikker en pind ind.
"Den står jo på mærket". Men den er bare en omgang ude af takt. Den er
jeg også hoppet på. Og har også måttet rette den når mindre kyndige har
skiftet tandrem på Mitsubishi/Hyundai.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-02-11 19:19

Den 20-02-2011 18:44, Finn Guldmann skrev:

> [...]
> have det med vibrationer og indre spændinger, hvis den blev lavet som
> "Y-motor"? (Kan ikke lige få øje på hvordan 3 cylindere skulle kunne

Åh, der bliver jeg svar skyldig. Der til er lærdommen for støvet. Man
kan forskyde cylinderne i vinkel. Også du siger i Y-form. Endelig kan
man også lave uens fordeling på krumtapssølerne. Gamle engelske
twinmotorer ryster også ad helvede til. Det kan løses ved at forskyde
sølerne 72 grader.

Jeg ved at man både har prøvet med V3 og V5 motorer. Men dem har jeg
ingen erfaringer med.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Per

Dato : 21-02-11 21:59

Finn Guldmann wrote:
> motor have det med vibrationer og indre spændinger, hvis den blev
> lavet som "Y-motor"? (Kan ikke lige få øje på hvordan 3 cylindere
> skulle kunne fungere som "V-motor")

Honda har haft et par 3 cylindre V-motorer på programmet i deres
motorcykler.

Her fra en 250 ccm , 2 takter
http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_MVX250F

Jeg har selv haft sådan en motorcykel - og den udmærkede sig ved at være
absolut fri for vibrationer ved alle omdrejninger !?
Selv 4-cylindrede jeg har kørt med har ikke kunne følge med hvad angår
vibrationer.

På nævnte maskine havde man valgt en tungere plejlstang på den opretstående
cylinder. Det fremgår også af billederne på linket. Det var åbenbart så
godt, at den var vibrationsfri.

Mvh. Per

Fra : Ivar

Dato : 21-02-11 23:12

Per skrev:

> Jeg har selv haft sådan en motorcykel - og den udmærkede sig ved at være
> absolut fri for vibrationer ved alle omdrejninger !?

Nu kan en tre-cylindret to-takter vibrationsmæssigt sammenlignes
med en fir-cylindret fir-takter.

DKW lavede en gang en tre-cylindret to-takter som simpelthen hed 3=6
http://en.wikipedia.org/wiki/DKW_3%3D6

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min støvsuger

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-02-11 12:34

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> problemer. Jeg har nu heller ikke hørt om problemer med deres nyere 3-cyl.
> motorer, som jo ligger i Yaris, Aygo, C1, 107, IQ m.fl.

Den gamle Charade diesel kender jeg kun som en bil der skal renoveres for
hver 100.000 km ..

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : KASO

Dato : 22-02-11 16:27

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Den gamle Charade diesel kender jeg kun som en bil der skal renoveres for
> hver 100.000 km ..

Jeps - dieselmotoren var ikke holdbar, men benzinversionen kørte mange
hundredetusinde km før den ikke kunne mere. Benzinversionen kunne også køre
omkring 19-20km/l - så behovet for diesel'en var ikke stort - og da bilen
ikke just indbød til meget lange ture har jeg lidt svært ved at se
dieselversionens berettigelse (men den aflivede som nævnt også sig selv
).

Fra : Anders Majland

Dato : 22-02-11 16:46

> "Nupo" 3L, men det er måske bare VW der er "dygtige"?

Njae ....

En kollega har "kun" kørt 400.000km i sin som han har haft fra ny...

Det/de første år havde han lidt problemer med den der primært skyldtes et
ikke kompetent autoriseret værksted (for nu at sige det pænt ...)

Så den har i praksis vist sig at være ganske godt bygget og nærmest
skræddersyet til danske afgifter - eller nærmere danske afgifter blev
skræddersyet til den ...

/A

Fra : Ivar

Dato : 22-02-11 16:59

Anders Majland skrev:

> Så den har i praksis vist sig at være ganske godt bygget og nærmest
> skræddersyet til danske afgifter - eller nærmere danske afgifter blev
> skræddersyet til den ...

Ja, der var vist noget med at 25% af de producerede blev solgt i
Danmerk.

ivar Magnusson

--
- Sendt fra min Nefa-lygte

Fra : Anders Majland

Dato : 22-02-11 18:19

> Ja, der var vist noget med at 25% af de producerede blev solgt i
> Danmerk.

Og min kollega parallelimporterede den fra Holland (via et firma der havde
specialiseret sig i det) fordi der var laaaang ventetid på en dansk. Mener
at den kostede ham ca 160.000kr Så selv hvis den var helt afskrevet nu er
det kun 40øre/km og trods næsten udelukkende motorvej holder han vist stadig
over de 25km/l. Det kan min rulleskøjte ikke med de hastigheder.

/A

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-02-11 17:54

Anders Majland skriver:

> En kollega har "kun" kørt 400.000km i sin som han har haft fra ny...

Du ved jo godt at det ikke er sandt. Den har jo kostet ham en halv,
hvis ikke en hel arm i renoverede motorer og gearkasser.

(ironi kan forekomme)
Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 22-02-11 18:13

> Du ved jo godt at det ikke er sandt. Den har jo kostet ham en halv,
> hvis ikke en hel arm i renoverede motorer og gearkasser.

Han nåede heldigvis at skifte til ikke autoriseret inden de ville skifte
gearkassen - og det var så kun skifterobotten der blev skiftet. Motoren er
stadig den samme ...

Jeg har ikke set regnestykket siden den havde kørt omkring 300.000km men der
har ikke været andet end alm service siden. Dengang var regnestykket som
kr/km forbilledligt lavt.

/A

Fra : Ivan Madsen

Dato : 22-02-11 18:20

On Tue, 22 Feb 2011 16:46:16 +0100, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

> [...]
>
>Så den har i praksis vist sig at være ganske godt bygget og nærmest
>skræddersyet til danske afgifter - eller nærmere danske afgifter blev

Hvis du kigger Eurobilers hjemmeside så har de en længere beskrivelse
af fordele og ulemper ved Lupo3L. Gearkassen mener de godt nok, man
skal forvente at gøre noget ved en gang imellem - men maskinen kører
og kører, hvis bare den ikke bliver tunet eller udsat for benzin eller
lav oliestand.

Fra : Ivar

Dato : 20-02-11 09:08

AS skrev:

> vibrationer

Vibration inden for det område motoren er konstrueret til,
har ikke betydning for levetiden.

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min standerlampe

Fra : AS

Dato : 20-02-11 22:19

> Vibration inden for det område motoren er konstrueret til,
> har ikke betydning for levetiden.

Muligvis. Vi skal se om muligvis 10-15 når der bliver flere den slags
motorer på dagen, og de bliver brugt samt misbrugt i noget længere tid.

Fra : Ivar

Dato : 20-02-11 22:39

AS skrev:

> Muligvis. Vi skal se om muligvis 10-15 når der bliver flere den slags motorer
> på dagen, og de bliver brugt samt misbrugt i noget længere tid.

Der er mange ting, der har betydning for en motors levetid.
En motor der sidder oven på en pladevibrator bliver ikke slidt
hurtigeren en hvis den sidder på en planeklipper, hvis blot
den er konstrueret til det.

Vibrationer har ikke meget at sige. Det har langt, langt større
betydning at motoren er konstrueret rigtigt med hensyn til
materiale belastninger og smøring. En moderne bilmotor bliver
lavet så den holder 200.000 km uden de store problemer.
Bilproducenterne har ingen ønsker om at motorene skulle holde
500.000 km. Hvis det havde været en konkurrence-parameter, som
ved lastbiler, lavede de motorerne så de holdt så længe - intet
problem. Det ville blot betyde tungere og dyrere motorer.

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min standerlampe

Fra : Leo Jensen

Dato : 19-02-11 11:33

On 19 Feb., 16:51, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> Nu er der mange ting imellem en skibsmotor og en bilmotor.
> Skibsmotoren er blot n vnt for at vise, at 400 ccm ikke er det mest
> konomiske slagvolumen.

Jeg tror nu 400 cc stadig er det rigtige cylindervolumen, hvis
forudsætningen er at det skal være en motor, som det giver mening at
montere i en personbil.

MVH Leo

Fra : Leo Jensen

Dato : 21-02-11 01:10

On Feb 20, 10:38 pm, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> Der er mange ting, der har betydning for en motors levetid.
> En motor der sidder oven på en pladevibrator bliver ikke slidt
> hurtigeren en hvis den sidder på en planeklipper, hvis blot
> den er konstrueret til det.

Lige det eksempel får mig til at tænke på Honda's industrimotorer. De
kan godt gå i stykker på en pladevibrator eller (det jeg arbejdede
med) en udlejningsgokart. Krumtaphuset knækker ganske enkelt.
De interne dele i motoren er ligeglade med vibrationer, men alt
omkring dem kan gå i stykker, og det vil også kunne blive et problem
for 2-3 cylindrede bilmotorer. Det nytter jo ikke at indmaden i
motoren holder de forprogrammerede 200000 km, hvis diverse påboltede
enheder knækker af eller går i stykker.

> [...]
> ved lastbiler, lavede de motorerne så de holdt så længe - intet
> problem. Det ville blot betyde tungere og dyrere motorer.

Jep, og dermed dyrere biler, som kører kortere på literen. Det er der
jo ingen kunder der vil have. Det er meget få nybilskøbere, der
spekulerer på, hvor mange kilometer bilen kommer til at køre før
ophug, den bliver jo normalt handlet et par gange før det er slut

MVH Leo

Fra : Benny

Dato : 24-02-11 14:42

On 19 Feb., 19:46, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> AS skriver:

> Ivan skrev det jeg ville frem til.
>
> "Nupo" 3L, men det er måske bare VW der er "dygtige"?
>
> Klaus

Nej Klaus

Jge har for et halvt år siden linket til et artikkel hvor at Bosch
beskriver deres fremtidige motor til Golf modellen. De tager en 2 l
diesel og saver en cylinder af. Lade trykket hæves således at ydelsen
med de 3 cylinder er den samme som der var med 4.
Bosch regner med at spare 20% på forbruget, både pga. den mindre
friktion og den lavere vægt.

Desuden stod det også at det var Bosch der udviklede Lupo 3L motoren
og tilhørende gearkasse.

Altså om I kan lide det eller ej, så er de 2 og 3 cylindrede motorer
kommet for at blive.

Hvad angåer 3 cylindrede motorers holdbarhed, så er jeg ikke bange.
BUCK lavede 3 cylindrede industrimotorer til deres traktorer. Den min
mester havde havde gået 10000 timer (600.000 km) inden jeg forlod
firmaet. Jeg tror problemet med holbarheden er et spørgsmål om
produktmodning.

Jeg kan tydelig huske den gang fabrikanterne begyndte at såtte turbo
på deres diesel bilmotorer. Der var mange det havde store problemer
med holdbarheden.

Fords P100 gik ikke over 100 kkm inden den døde
Toyotas Camry flækkede blokken ved 70 kkm
Izuzu kassebils motor smadrede plejl lejene kort efter den havde run
50 kkm.

Benny

Fra : Anders Majland

Dato : 24-02-11 22:59

> Altså om I kan lide det eller ej, så er de 2 og 3 cylindrede motorer
> kommet for at blive.

Jeg kan godt abstrahere fra at motoren ikke lyder rigtigt .... Vil alligevel
ikke betale fodderen til en V8

Da vi tilbage i 2004 ville have en fabia kunne vi stort set vælge mellem en
4cyl 1.4 og en 3cyl 1.2 med samme lave effekt. Den 3cyl havde på papiret en
bedre økonomi. Efter prøvetur i begge biler blev vi enige om at valget
mellem motorne var ligegyldigt. Den 3cyl skulle bare have ~500rpm mere for
det samme arbejde men støjen ved landevejsfart var der ikke megen forskel
på. Der kunne man alligevel ikke høre meget til motoren....

Hvor jeg vil hen. Jeg vil have en økonomisk motor der har kræfter nok... Om
den så er 1 cylindret og hjulet af elmotorer ...

Ved cruize hastighed skal der jo ikke bruges den store effekt men til en
kvik overhaling er det jo rart med lidt reserve. Noget hverken fabia'en
havde eller smart'en har

/A

Fra : Benny

Dato : 24-02-11 14:44

On 20 Feb., 08:31, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:

> Nej - den gamle Daihatsu Charade var også kendt for at klare mange km uden
> problemer. Jeg har nu heller ikke hørt om problemer med deres nyere 3-cyl.
> motorer, som jo ligger i Yaris, Aygo, C1, 107, IQ m.fl.

Det er også en viderudvikling af DAIHATSYS gamle motor.

Benny