Tomgangsvanvid
Fra : Martin Larsen

Dato : 18-02-11 11:14

Vi bor lige overfor en Fakta hvor jeg på parkeringspladsen stort set
hver eneste dag ser biler holde i tomgang 10-15 minutter mens
manden/konen er inde og handle.

Det sker både sommer og vinter, så det er ikke et spørgsmål om at holde
bilen varm. For et par dage siden var sideruden sågar helt nedrullet, så
det var i al fald ikke pga. kulden.

Jeg synes det vanvittigt, både fordi vi andre skal indånde deres
udstødningsgasser, og pga. benzinspildet. Tit har jeg lyst til at skælde
folk ud, men som regel blander jeg mig udenom.

Er der noget jeg har overset mht. tomgang - nogle fordele jeg bør tage
med i betragtning? Eller er de pågældende bilister bare uden for
pædagogisk rækkevidde?

Holder du selv i tomgang i længere tid, og i så fald, hvorfor?

Hilsen
Martin

Fra : Martin Bak

Dato : 18-02-11 11:41

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> i betragtning? Eller er de pågældende bilister bare uden for pædagogisk

Eddie Murphy viste hvad en banan i udstødningen kan gøre. Er man rigtig ond
kan man forsøge sig med ekspansionsskum, men så er vi nok ovre i den
starfbare afdeling.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 18-02-11 11:53

> Eddie Murphy viste hvad en banan i udstødningen kan gøre. Er man rigtig
> ond kan man forsøge sig med ekspansionsskum, men så er vi nok ovre i den
> starfbare afdeling.
Bananen virker kun på film, men skum virker fint i virkligheden :)

--
Klaus G.

Fra : Leif

Dato : 18-02-11 13:07

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i meddelelsen
> Bananen virker kun på film, men skum virker fint i virkligheden :)
>
> --
> Klaus G.
Et kondom spændt med en strips er ok.....

Fra : Anders Majland

Dato : 18-02-11 13:10

> Et kondom spændt med en strips er ok.....

Hvor lang tid tager det en bil i tomgang at springe såden et ?

Fra : Leif

Dato : 18-02-11 18:37

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvor lang tid tager det en bil i tomgang at springe såden et ?
Har aldrig taget tid, en det bliver stort og andre griner højt...
/Leif

Fra : Klaus G.

Dato : 18-02-11 11:55

> Vi bor lige overfor en Fakta hvor jeg på parkeringspladsen stort set hver
> eneste dag ser biler holde i tomgang 10-15 minutter mens manden/konen er
> inde og handle.
Ude på arbejdet er der flere som møder ind om morgen der lader deres bil stå
i tomgang. Og det på trods af at de første skal afsted igen 30-60min senere.

Jeg plejer bare at hive nøglen ud og så smide den ned til håndbremsen. Så
kan folk måske overveje hvad de har gjort galt, imens de leder efter nøglen
:)

--
Klaus G.

Fra : Martin [6000]

Dato : 18-02-11 12:30

>Holder du selv i tomgang i længere tid, og i så fald, hvorfor?

Nope, hvis jeg har brug for varmen så tænder jeg oliefyret istedet,
ellers slukker jeg helst motoren.

Det huer mig ikke at holde for længe i tomgang - det er set ud fra
bilens synspunkt (jeg tror ikke den bryder sig om det) og ikke ud fra
et økonomisk synspunkt mht brændstofforbrug.

//Martin

Fra : Kim

Dato : 18-02-11 12:39

Hej

On 18-02-2011 11:14, Martin Larsen wrote:

> Vi bor lige overfor en Fakta hvor jeg på parkeringspladsen stort set
> hver eneste dag ser biler holde i tomgang 10-15 minutter mens
> manden/konen er inde og handle.

Irriterende. Min nabo holder bilen i tomgang i ~30 minutter når det er
koldt. Fyret er sikkert gået i stykker (den hár et) men det er stadig
ingen undskyldning.

Jeg standser pænt motoren når jeg holder parkeret eller standser (dog
ikke for rødt). Min bil har restvarme-udnyttelses-system som jeg
aktiverer i stedet. Der er elektrisk vandpumpe og gang i ventilationen
hvilket virker upåklageligt. Især når man cirkulerer kølevandet igennem
et stort lokum af en 2.8L motor :)

--
Mvh, Kim

Fra : Aage Andersen

Dato : 18-02-11 12:40

"Martin Larsen"

> [...]
> rækkevidde?
>
> Holder du selv i tomgang i længere tid, og i så fald, hvorfor?

Det er ulovligt at forlade en bil, naar motoren ikke er stoppet.

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-02-11 12:50

"Aage Andersen" <aaan(REMOVE)@email.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er ulovligt at forlade en bil, naar motoren ikke er stoppet.

Det er også ulovligt at tale i håndholdt mobiltelefon under kørslen.....

Forleden dag kom et gut stolt kørende i sin nye Bently her i grevskabet.

Desværre havde han brugt alle sparepengene på bilen og havde derfor ikke
haft råd til at få et handfri bluetoothsæt med i handlen, så han talte
naturligvis håndholdt mobilos.

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-02-11 14:38

Den 18-02-2011 12:39, Aage Andersen skrev:
> Det er ulovligt at forlade en bil, naar motoren ikke er stoppet.

Den er så ikke rigtig.

Det er ulovligt at efterlade din bil "tyvetækkelig", dvs lige til at gå
hen og stjæle.

Men står din bil med motoren i gang, men er aflåst så den ikke bare kan
stjæles, er det ikke ulovligt - endnu.

I andre lande har man indført regler om at biler kun må stå i tomgang så
og så mange minutter. I Sverige er det set mellem 1 og 3 minutter. Den
slags regler kunne vi jo også få herhjemme.

Fra : KASO

Dato : 18-02-11 14:45

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> og så mange minutter. I Sverige er det set mellem 1 og 3 minutter. Den
> slags regler kunne vi jo også få herhjemme.

Og det har vi også i mange steder - f.eks.
http://www.politi.dk/Sydoestjylland/da/loveogrettigheder/Lokalevedtaegter/tomgang/

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-02-11 14:59

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og det har vi også i mange steder - f.eks.
> http://www.politi.dk/Sydoestjylland/da/loveogrettigheder/Lokalevedtaegter/tomgang/

Folk har ikke haft besøg af en støttepædagog fra det lokale politi, så den
regel kender de intet til ...... i *deres* politikreds.

PS: Måske ikke en gang trådstarteren kender reglerne for motortomgangstid i
sin egen politikreds....
PSS: Dejligt med eftervarme fra motoren i op til 15 minutter i godt dansk
frostvejr.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-02-11 16:10

Den 18-02-2011 14:45, KASO skrev:
> Og det har vi også i mange steder - f.eks.
> http://www.politi.dk/Sydoestjylland/da/loveogrettigheder/Lokalevedtaegter/tomgang/

Og hvor mange mon kender til det?

I Sverige er det meget normalt at hvert eneste byskilt har fået en tavle
på der fortæller hvor længe det er tilladt at holde i tomgang i det område.

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-02-11 16:20

KLIP

> I Sverige er det meget normalt at hvert eneste byskilt har fået en tavle
> på der fortæller hvor længe det er tilladt at holde i tomgang i det
> område.

Hvad i al verden skulle det hjælpe ?

Der er dagligt tale om, at kørsel med håndholdt mobiltelefon er ulovligt og
det skider folk da på.

Find selv flere dagligt omtalte ulovligheder i trafikken som danskere bredt
skider på.....

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-02-11 00:48

Den 18-02-2011 16:19, Bjørn J. skrev:
> Hvad i al verden skulle det hjælpe ?

Om ikke andet så ville det hjælpe folk til at vide hvilke regler der
gæler det pågældende sted. Og uden at skulle undersøge politivedtægter
for hvert eneste område de kommer til.

> [...]
> det skider folk da på.
> Find selv flere dagligt omtalte ulovligheder i trafikken som danskere bredt

Der er nok flere der ikke kender tomgangsreglerne end der er der ikke
kender reglerne for brug af mobiltelefoner.

Overholdelsen af reglerne er en helt anden sag. Men uanset er det dog
nemmere at overholde regler man ved eksisterer.

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-11 21:00

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> Og det har vi også i mange steder - f.eks.
> [...]
hov nye regler for tomgangs regulativ i de fors. ko 1-3min.

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-11 20:56

> [...]
> og så mange minutter. I Sverige er det set mellem 1 og 3 minutter. Den
> slags regler kunne vi jo også få herhjemme.

I dk = 2,59sek. tomgang!

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-11 21:33

"Jens_a.jens" <jens_a.jens(snabel A)forum(prik)dk> skrev i en meddelelse

> "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse

> I dk = 2,59sek. tomgang!

Og så skulle der stå 2,59min. sf.

Jeg har selv en nabo, der har bilen til at holde en ½ time hver morgen i
tomgang, så det slut med at sove med åben vindue i soveværelse når det er
vinter Host host...

Fra : oz3bto

Dato : 18-02-11 15:07

"Aage Andersen" <aaan(REMOVE)@email.dk> skrev i en meddelelse

> "Martin Larsen"

> Det er ulovligt at forlade en bil, naar motoren ikke er stoppet.

Den paragraf vil jeg gerne se ......

Mig bekendt hedder det at man skal sikre køretøjet med tyveri.. står intet
om at bilen ikke må være startet
Har haft den diskution med en betjent der mente at min diesel hakker ikke
måtte stå i tomgang mens jeg var inde efter pizza.... Det endte med at han
måtte give sig så længe bilen var sikret mod tyveri og ellers ikke stod i
tomgang længere som 3 min.. Tyveri sikringen bestod af en hund..

Fra : alexbo

Dato : 18-02-11 15:40

"oz3bto" <no@in.dk> skrev

>Den paragraf vil jeg gerne se ......

Færdselsloven §28
Påbudt anordning til tyverisikring skal være sat i funktion.

Detailforskrifter:
Personbil M1 skal være forsynet med startspærre.

Men har man en ældre personbil fra før det blev indført med startspærre
eller en varevogn så
gælder reglen ikke.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-02-11 16:13

Den 18-02-2011 15:07, oz3bto skrev:
> [...]
> måtte give sig så længe bilen var sikret mod tyveri og ellers ikke stod i
> tomgang længere som 3 min.. Tyveri sikringen bestod af en hund..

Mener du har nævnt den en gang før.

Fra : Steffen

Dato : 18-02-11 19:36

> [...]
> måtte give sig så længe bilen var sikret mod tyveri og ellers ikke stod i
> tomgang længere som 3 min.. Tyveri sikringen bestod af en hund..

Det er da klart, at du ikke stopper din motor, du er jo taxa-chauffør.
Det er virkelig min klare overbevisning, at taxaer bliver leveret uden
startmotor, de er startet når de bliver leveret og bliver stoppet når de
bliver skrottet.
Her i byen har jeg ikke oplevet ret mange taxa-chauffører der stopper
motoren når de tanker, hvis man så påpeger, at der sidder nogle store
skilte, hvor der står at det ikke er tilladt at have motoren kørende når
der tankes, så kan man virkelig høre på svarene hvorfor ingen af dem er
medlem af Foreningen af Opfindere af Dybe Tallerkner.

mvh
steffen

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-02-11 23:38

Aage Andersen wrote:

> Det er ulovligt at forlade en bil, naar motoren ikke er stoppet.

Jeg var desværre upræcis i min beskrivelse. Den ene person sidder i
bilen mens den manden/konen er inde og handle.

Men det ændrer ikke ved det vanvittige i tomgangen.

Fra : Anders Majland

Dato : 18-02-11 12:48

> Holder du selv i tomgang i længere tid, og i så fald, hvorfor?

Nej - jeg slukke endda motoren hvis jeg holder og venter ved en
jernbaneoverskæring. Men begynder dog ikke at slukke mens jeg holder for
rødt eller triller nedad bakke ... Det må vente til næste bil hvor den slags
sikkert vil være standard

Men jeg observerer det også tit. F.eks i opmarchbåsene til færgerne hvor
mange har bilen kørende i tomgang de 10-30min de nu holder der. Men lader
man værre, men har strømforbrugere kørende så kan bilen også være tømt for
strøm når mans kal ombord ...

Imorges så jeg det også ved bageren (nej, jeg var inde på modsatte side af
gaden) og også ofte tit ved den lokale købmand.

/A

Fra : Leif

Dato : 18-02-11 13:09

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> de pågældende bilister bare uden for pædagogisk rækkevidde?
>
> Holder du selv i tomgang i længere tid, og i så fald, hvorfor?

Spørg hos kommunen hvor lang tid den må køre i tomgang.
Nogen steder max. 1 min., andre steder max. 3 min.

Smid så en kopi af emailen, brevet eller det bedste
en artikel i jeres lokale avis ind af vinduet.

/Leif

Fra : Anders Majland

Dato : 18-02-11 14:03

> Spørg hos kommunen hvor lang tid den må køre i tomgang.
> Nogen steder max. 1 min., andre steder max. 3 min.

Der er lige den krølle at man ikke må forlade en bil med nøglen i ...

Og at hvis nogen stjæler bilen så dækker forsikringen ikke ....

/A

Fra : KASO

Dato : 18-02-11 14:51

> Der er lige den krølle at man ikke må forlade en bil med nøglen i ...
>
> Og at hvis nogen stjæler bilen så dækker forsikringen ikke ....

Jeg har oplevet en traktor med nøglerne i placeret ved en skole. Det var kun
et spørgsmål om tid før en rask elev tog sig en køretur....

Jeg tog nøglerne - fandt dem, der skulle bruge dem og forklarede dem lidt om
tåbelighederne i deres handling. Derefter fortalte jeg, at de kunne hente
nøglerne hos politiet på et senere tidspunkt, hvilket fik farven til at
forsvinde lidt fra deres ansigter. Efter at de var blevet "stegt" et stykke
tid, forbarmede jeg mig dog over dem og gav dem nøglerne efter at de havde
bedyret, at de ville tænke sig lidt mere om en anden gang. Jeg så dem da
heller ikke lave flere dumheder siden.....

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 19-02-11 09:54

On Fri, 18 Feb 2011 14:51:17 +0100, "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>bedyret, at de ville tænke sig lidt mere om en anden gang. Jeg så dem da
>heller ikke lave flere dumheder siden.....

Det er mig satanhakkeme fuldstændigt uforståeligt, at du, med de
fantastiske pædagogiske evner du lægger for dagen, ikke tog fast
ophold ved den skole og ventede på at en elev kom dalrende med
bukserne halvt nede over røven, og besteg den pågældende traktor.

Så ville det være på sin plads med en pædagogisk røvfuld, for ligesom
at få sat på plads hvad forskellen er på dit og mit.

Hvis jeg nogensinde skulle gribe dig i, at have dele af dit
luksuslegeme inde i mit automobil, med den hensigt at fjerne en evt.
tændingsnøgle, så ville jeg sætte himmel og jord, samt politi og en
håndfuld rockere i sving, for at gøre dig bevidst om at du ikke har en
skid at gøre i min bil, uden at være inviteret.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Leif

Dato : 19-02-11 11:19

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen news:pr0vl6tr0ouu1taj8q781e1cgh7jehai6c@4ax.com...
> [...]
> håndfuld rockere i sving, for at gøre dig bevidst om at du ikke har en
> skid at gøre i min bil, uden at være inviteret.

Håber ikke du handler hos Hjørnebageriet i Brande, for kunne
det være mig, der stod til skidebalde

Mvh, Leif

Fra : KASO

Dato : 19-02-11 11:30

> [...]
> håndfuld rockere i sving, for at gøre dig bevidst om at du ikke har en
> skid at gøre i min bil, uden at være inviteret.

Det ville i så fald glæde mig at afvente politiets ankomst, da du i den
situation ville stå med de suverænt dårligste kort - dvs. at du ville
modtage en bøde og jeg et "tak"

Nu håber jeg ikke, at du opfører dig så hjernedødt, at du efterlader din bil
med nøglerne i - og måske endda med motoren kørende, men skulle det ske,
hvor jeg kommer forbi, skal jeg ikke undlade at fjerne nøglerne. Jeg har
talt med politiet, og de opfordrer til at man afleverer nøglerne til dem i
en sådan situation - så det vil jeg da ikke tøve med. Så kan du jo altid
selv forklare dem, hvordan det kunne lade sig gøre......

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 19-02-11 11:45

On Sat, 19 Feb 2011 11:30:07 +0100, "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>>

>Det ville i så fald glæde mig at afvente politiets ankomst, da du i den
>situation ville stå med de suverænt dårligste kort - dvs. at du ville

Bare du fortæller mig hvorfor du ikke går i krig med den globale
skibsfart og deres afbrænding af heavy fuel. Så ville du nemlig gøre
en forskel hvis du fik succes.

Det der er gang i her i tråden er ikke andet end det sædvanlige
flueknepperi. .o))

> [...]

>en sådan situation - så det vil jeg da ikke tøve med. Så kan du jo altid
>selv forklare dem, hvordan det kunne lade sig gøre......

Jeg vil stadigvæk ikke tilråde, at jeg overrasker dig med dit korpus
inde i min bil, uden at være inviteret. Jeg kan faktisk slet ikke
forstå hvordan du kan finde på det?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : KASO

Dato : 19-02-11 12:13

> Bare du fortæller mig hvorfor du ikke går i krig med den globale
> skibsfart og deres afbrænding af heavy fuel. Så ville du nemlig gøre
> en forskel hvis du fik succes.

Det er ikke så ofte jeg oplever containerskibe på parkeringspladsen foran en
legeplads. Her gør det en betragtelig større forskel at stoppe de lokale
miljøsvin.

> Det der er gang i her i tråden er ikke andet end det sædvanlige
> flueknepperi. .o))

Det kan man jo mene, hvis man selv hører til miljøsvinene....

> Jeg vil stadigvæk ikke tilråde, at jeg overrasker dig med dit korpus
> inde i min bil, uden at være inviteret. Jeg kan faktisk slet ikke
> forstå hvordan du kan finde på det?

Jeg kan faktisk ikke forstå, hvordan nogen kunne finde på at blæse så meget
på deres medmennesker, at de sviner på den måde. Men hvis du vil supplere en
bøde med en tur i spjældet for vold - og du mener, at det er dét værd at få
lov til at svine, så må du jo tage de konsekvenser, der kommer. Det vil nok
ikke forbedre dine jobmuligheder i fremtiden - men du kan jo nok heller ikke
de nødvendige, østeuropæiske sprog

Hvordan jeg kan finde på det? Tjah - det er faktisk en borgerpligt at
forsøge at forhindre ulykker - og en bil med motoren igang og nøglen i er en
ulykke, der venter på at ske. Så jeg har ikke alene retten på min side - jeg
har faktisk også en vis forpligtelse.....

Fra : Bjørn J.

Dato : 19-02-11 12:58

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> en ulykke, der venter på at ske. Så jeg har ikke alene retten på min
> side - jeg har faktisk også en vis forpligtelse.....

Med alle de ulovligheder som sker foran næsen på dig hver dag, der *kunne*
føre til en ulykke, har du så overhovedet tid til at gå på arbejde og tjene
til livets ophold ?

Fra : KASO

Dato : 19-02-11 13:13

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Med alle de ulovligheder som sker foran næsen på dig hver dag, der *kunne*
> føre til en ulykke, har du så overhovedet tid til at gå på arbejde og

Det går lige - de 5 sek. det tager at pille en nøgle ud af en tændingslås -
de 2 gange jeg har gjort det - kan jeg godt lige få passet ind i kalenderen,
men du har måske en meget stram tidsplan, der kræver at du blæser på alle
andre?

Fra : Bjørn J.

Dato : 19-02-11 15:01

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> ind i kalenderen, men du har måske en meget stram tidsplan, der kræver at

Tjaeee...din borgerpligt rækker så ikke længere end til at gå ind i folks
biler og fjerne bilnøglen.

Synes du ikke selv det tangerer det latterlige ?

Fra : KASO

Dato : 19-02-11 23:32

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Tjaeee...din borgerpligt rækker så ikke længere end til at gå ind i folks
> biler og fjerne bilnøglen.

Hvordan når du den konklusion?

> Synes du ikke selv det tangerer det latterlige ?

Nej - jeg synes det er mere latterligt, at så mange forsvarer "retten" til
at svine unødigt. På den anden side - det er egentlig mere sørgeligt.......

Fra : Bjørn J.

Dato : 20-02-11 08:29

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvordan når du den konklusion?

Du har ikke nævnt andre ting.

> Nej - jeg synes det er mere latterligt, at så mange forsvarer "retten" til
> at svine unødigt. På den anden side - det er egentlig mere
> sørgeligt.......

Der er ingen der forsvarer tomgangskørsel.

Der er som du selv nævner, klare regler for det her i grevskabet.

Måden du øver selvtægt på er direkte barnlig, du kan nøjes med et påtale
ulovligligheden.

Fra : KASO

Dato : 20-02-11 09:36

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Du har ikke nævnt andre ting.

Nej - og det behøver jeg heller ikke.

> Der er ingen der forsvarer tomgangskørsel.

Der er masser her, der forsvarer tomgangskørsel. Det fremgår ikke klart,
hvorvidt du er en af dem, men siden du ikke ønsker det stoppet, må du jo
bifalde det?

> Der er som du selv nævner, klare regler for det her i grevskabet.

Det er jo ikke det samme som at de bliver fulgt.

> Måden du øver selvtægt på er direkte barnlig, du kan nøjes med et påtale
> ulovligligheden.

Det har intet med "selvtægt" at gøre - som nævnt er det blot at følge
politiets forslag til, hvordan man stopper en ulovlig og farlig situation.

Fra : Bjørn J.

Dato : 20-02-11 09:53

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej - og det behøver jeg heller ikke.

Jeg kan så forstår, du har specialiseret de borgerpligt/fritidinteresse til
at omhandle et ekstremt llle problem.

> Der er masser her, der forsvarer tomgangskørsel. Det fremgår ikke klart,
> hvorvidt du er en af dem, men siden du ikke ønsker det stoppet, må du jo
> bifalde det?

Jeg overholder loven i grevskabet til punkt og prikke på det område...også.

> Det er jo ikke det samme som at de bliver fulgt.

Nej, men det tager du så ikke så tungt på masser af andre områder.

> Det har intet med "selvtægt" at gøre - som nævnt er det blot at følge
> politiets forslag til, hvordan man stopper en ulovlig og farlig situation.

Politiet anbefaler normalt at observere og tilkalde dem.

Politiet er den udøvende magt, det er du ikke.

Et lille råd til dig, søg optagelse på politiskolen:

http://www.blivpolitibetjent.dk/site/uddannelsen/politiskolen/

så kan du også komme til at køre med blåt blink og udrykningshorn.

Fra : KASO

Dato : 20-02-11 10:19

> [...]
>
> Jeg kan så forstår, du har specialiseret de borgerpligt/fritidinteresse
> til at omhandle et ekstremt llle problem.

Nej - jeg behøver blot ikke diskutere alle mine gøremål her.

> Jeg overholder loven i grevskabet til punkt og prikke på det
> område...også.

Fint - så har du jo ingen problemer.

> Nej, men det tager du så ikke så tungt på masser af andre områder.

Såehh??? Hvilke??

Det var da noget af en påstand - som endda er ganske fejlagtig.

> Politiet anbefaler normalt at observere og tilkalde dem.

Nej - jeg har ringet og talt med politiet - og fået anbefalet
fremgangsmåden, så det passer så (heller) ikke.

> Politiet er den udøvende magt, det er du ikke.

Nej - men man har som borger ret og pligt til at gribe ind i en række
situationer - herunder denne.

> Et lille råd til dig, søg optagelse på politiskolen:
>
> http://www.blivpolitibetjent.dk/site/uddannelsen/politiskolen/
>
> så kan du også komme til at køre med blåt blink og udrykningshorn.

Så kan du jo passende blive forfatter med alle dine fantasifulde historier
og lemfældige omgang med sandheden.....

Fra : Bjørn J.

Dato : 20-02-11 10:24

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Såehh??? Hvilke??
>
> Det var da noget af en påstand - som endda er ganske fejlagtig.

Så fortæl da, hvor du ellers tror du er representant for den udøvende magt ?

> Nej - jeg har ringet og talt med politiet - og fået anbefalet
> fremgangsmåden, så det passer så (heller) ikke.

Kan du ikke oplyse navn og tjenestenummer på den politibetjent, så andre med
ligenende ærinde som du, kan ringe til/efter ham/hende ?

> Nej - men man har som borger ret og pligt til at gribe ind i en række
> situationer - herunder denne.

Jeg tror ganske bestemt, du helt og aldeles har misforstået alvoren i at
blande sig i politiopgaver.

Du kan af sagsøgt for dine handlinger !

Fra : KASO

Dato : 20-02-11 11:20

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Så fortæl da, hvor du ellers tror du er representant for den udøvende magt
> ?

Man behøver ikke at være den udøvende magt for følge reglerne.

> Kan du ikke oplyse navn og tjenestenummer på den politibetjent, så andre
> med ligenende ærinde som du, kan ringe til/efter ham/hende ?

Næh - men du er velkommen til at ringe til din lokale Politistation.

> Jeg tror ganske bestemt, du helt og aldeles har misforstået alvoren i at
> blande sig i politiopgaver.

Nej - jeg tror, at du har misfortået "borgerpligt", lovgivning og almindelig
sund fornuft.

> Du kan af sagsøgt for dine handlinger !

Dén sætning gav så ingen mening????

Men hvis den skulle betyde, at jeg kunne sagsøges for at stoppe en kriminel
handling - så imødeser jeg sagsanlægget med største sindsro, da jeg har
loven på min side.

Fra : Bjørn J.

Dato : 20-02-11 11:25

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Man behøver ikke at være den udøvende magt for følge reglerne.

Det gør du så helt klart ikke !

> Næh - men du er velkommen til at ringe til din lokale Politistation.

Mon ikke de har langt vigtigere sager, at tage sig til end biler, der kører
tomgangskørsel.

Jeg er overbevist om det !

Fra : KASO

Dato : 20-02-11 11:33

> [...]
>
> KLIP

> Det gør du så helt klart ikke !

> Mon ikke de har langt vigtigere sager, at tage sig til end biler, der

Det er så forskellen: Du tror på din overbevisning (selv om den er
forkert) - jeg undersøger tingene først!

Derfor giver fortsat debat ingen mening, da du ikke aner, hvad du taler
(skriver) om, men bare vil forsvare retten til at forurene - eller være på
tværs.

EOD

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 20-02-11 12:07

On Sun, 20 Feb 2011 11:32:44 +0100, "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote:

>"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

>Det er så forskellen: Du tror på din overbevisning (selv om den er
>forkert) - jeg undersøger tingene først!

>--

For mit vedkommende har du ikke ret. Der har du nemlig ikke undersøgt
tingene. Jeg lader aldrig min bil køre unødig tomgang, men jeg kan
ikke have hunde, børn og andre uinviterede i min bil.

Det kan du synes er underligt, men sådan er det med mig. Desuden
bryder jeg mig heller ikke så meget om folk der er emsige.

Jeg fik en tanke her i formiddags da jeg læste tråden igennem. Tænk
hvis du nu ikke brød dig om dem som kører unødigt med tågebaglygterne
tændt! Hold da kæft hvor skal du så have store lommer til alle de
pærer du så skulle afmontere.

> [...]

>(skriver) om, men bare vil forsvare retten til at forurene - eller være på

Ja, det kender jeg godt. Nok er nok - nogen gange.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : KASO

Dato : 20-02-11 23:07

> For mit vedkommende har du ikke ret. Der har du nemlig ikke undersøgt
> tingene. Jeg lader aldrig min bil køre unødig tomgang, men jeg kan
> ikke have hunde, børn og andre uinviterede i min bil.

Det er da fint, hvis du ikke lader bilen stå i tomgang - og jeg vil da
heller ikke have ubudne gæster i bilen - derfor udnytter jeg da også den
fine, fjernbetjente lås, som den er udstyret med. Andre kan jo passende gøre
det samme.

> Det kan du synes er underligt, men sådan er det med mig. Desuden
> bryder jeg mig heller ikke så meget om folk der er emsige.

Det gør jeg heller ikke, men det er jo så et valg, hvornår der er tale om at
være "emsig" og hvornår der er tale om rettidig indgriben.

> [...]
> hvis du nu ikke brød dig om dem som kører unødigt med tågebaglygterne
> tændt! Hold da kæft hvor skal du så have store lommer til alle de

Dem bryder jeg mig skam heller ikke om, men de er ikke umiddelbart til fare
for andre og deres (mer-)forurening er næppe målelig. Jeg nøjes med
lejlighedsvis at gøre opmærksom på den forkert lygteføring.

Fra : jan@froerup.dk

Dato : 21-02-11 06:19

folmer@rasmussen.dk skrev :

> [...]
>hvis du nu ikke brød dig om dem som kører unødigt med tågebaglygterne
>tændt! Hold da kæft hvor skal du så have store lommer til alle de

Hvorfor ikke bare nøjes med en hammer ?
--
Jan_stevns

Life sucks !! - pass the beernut's

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-02-11 14:05

Den 20-02-2011 11:20, KASO skrev:
> Nej - jeg tror, at du har misfortået "borgerpligt", lovgivning og
> almindelig sund fornuft.

Det vil sige at næste gang du bevæger dig ud af motorstien med mere end
110/130 km/t har jeg lov/pligt til at køre endnu stærkere for at stoppe dig?

Syntes du ikke selv at den is du bevæger dig på er ved at komme
betænkelig nær til foråret?

> Dén sætning gav så ingen mening????
> Men hvis den skulle betyde, at jeg kunne sagsøges for at stoppe en
> kriminel handling - så imødeser jeg sagsanlægget med største sindsro, da
> jeg har loven på min side.

Sådan for at vi andre ligesom kan følge dig, kan du så ikke lige
definere hvad, der i din verdensopfattelse, er af forskel på en ulovlig
handling og en kriminel handling?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-02-11 13:58

Den 20-02-2011 10:18, KASO skrev:
> Nej - jeg har ringet og talt med politiet - og fået anbefalet
> fremgangsmåden, så det passer så (heller) ikke.

Og fået en (1) betjents indstilling til emnet.

Men ganske ligesom herinde er der også hos politiet delte meninger om
hvordan tingene skal gøres.

> Nej - men man har som borger ret og pligt til at gribe ind i en række
> situationer - herunder denne.

Kan du ikke lige vise os hvor det står nævnt at folk har pligt til at
stoppe motoren på andres biler hvor de holder i tomgang ud over det
foreskrevne?

Fra : Steen F.

Dato : 21-02-11 02:58

Den 20-02-2011 10:18, KASO skrev:
> Nej - men man har som borger ret og pligt til at gribe ind i en række
> situationer - herunder denne.

Det er simpelthen en gang vås. Du har hverken ret eller pligt til at
rende rundt og stoppe folks motorer fordi de holder i tomgang. Lige så
lidt som du har ret eller pligt til at åbne folks bildøre og tænde deres
blinklys fordi de har glemt det i lyskryds.

Mvh
Steen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-02-11 13:53

Den 20-02-2011 09:35, KASO skrev:
> Der er masser her, der forsvarer tomgangskørsel. Det fremgår ikke klart,
> hvorvidt du er en af dem, men siden du ikke ønsker det stoppet, må du jo
> bifalde det?

Du syntes mig at blive lidt for Bush'sk. "Hvis du ikke er med mig, er du
imod mig!"

Er det ikke lidt kedeligt at alt kun kan være sort eller hvid? Hvad med
alle farverne?

Du kunne jo tage et kig her:
http://www.facebook.com/pages/The-Inbetweens/187240724639330?v=wall
(Den er på engelsk, og handler ikke en sk*d om biler.)

> Det har intet med "selvtægt" at gøre - som nævnt er det blot at følge
> politiets forslag til, hvordan man stopper en ulovlig og farlig situation.

Og det er dig der beskylder mig for at have et alternativt forhold til
lovgivningen.

Fra : KASO

Dato : 20-02-11 23:10

> Og det er dig der beskylder mig for at have et alternativt forhold til
> lovgivningen.

Nej - jeg konstaterer det blot.....

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-02-11 15:06

Den 19-02-2011 11:30, KASO skrev:
> Det ville i så fald glæde mig at afvente politiets ankomst, da du i den
> situation ville stå med de suverænt dårligste kort - dvs. at du ville
> modtage en bøde og jeg et "tak"

Det skal du så ikke være så sikker på bliver resultatet.

Det er muligt at Folmer kommer til at betale de vel 500,- kr det kan
koste at efterlade bilen med motoren i gang. Men det tyveri du begår,
også selvom du har leveret det stjålne tilbage, er ikke noget politiet
har forud definerede bøderammer for. Det er noget der er så alvorligt at
det bliver overladt til en dommer at fastsætte straffen.

> [...]
> til dem i en sådan situation - så det vil jeg da ikke tøve med. Så kan
> du jo altid selv forklare dem, hvordan det kunne lade sig gøre......

Jeg kan også finde en betjent der vil sige at det gør ikke så meget at
du kører over 160 km/t på motorvejen, blot du ikke bliver opdaget.

For at de beskeder du får fra politiet holder vand skal du sørge for at
det er samme betjent der har givet dig beskeden der også tager sig af
sagen. Blot risikerer du at han ' er blevet klogere' i mellemtiden.

Fra : KASO

Dato : 19-02-11 23:36

> [...]
> forud definerede bøderammer for. Det er noget der er så alvorligt at det
> bliver overladt til en dommer at fastsætte straffen.

Nu er der ikke tale om tyveri, men at stoppe en ulovlig handling - hvilket
man har ret til.

> [...]
> det er samme betjent der har givet dig beskeden der også tager sig af
> sagen. Blot risikerer du at han ' er blevet klogere' i mellemtiden.

Ja-da. Du har jo mange gange "bevist", at du er meget klogere på
lovgivningen end politiet med dine egne fortolkninger - så du må jo vide
bedst.....

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-02-11 00:51

Den 19-02-2011 23:35, KASO skrev:
> Nu er der ikke tale om tyveri, men at stoppe en ulovlig handling -
> hvilket man har ret til.

Når du stikker overkroppen ind i Folmer's bil, uden at Folmer har
inviteret dig er du i gang med et tyveri.

De eneste muligheder du har til at komme ind i en anden mands bil uden
at få lov først er hvis du er betjent med enten en dommerkendelse, eller
en begrundet mistanke om at der foregår noget kriminelt, eller hvis du
er ansat tolder, og er på arbejde.

Tolderne er de eneste der må gå ind på privat område uden tilladelse
eller dommerkendelse. Det er vist ikke noget der sker så tit, men det er
set at politiet har allieret sig med en tolder for at kunne komme ind og
kigge steder hvor de ellers først skulle have en dommerkendelse.

> Ja-da. Du har jo mange gange "bevist", at du er meget klogere på
> lovgivningen end politiet med dine egne fortolkninger - så du må jo vide
> bedst.....

Det har intet at gøre med at være klogere end andre, men den simple
fakta at det en betjent giver dig af besked ikke nødvendigvis bakkes op
af andre betjente. Betjente er lige så forskellige som resten af samfundet.

Så hvis du vil følge den betjents råd bør du nok sikre dig at det også
er ham du afleverer nøglerne til.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-02-11 07:45

Finn Guldmann skriver:

> De eneste muligheder du har til at komme ind i en anden mands bil uden
> at få lov først er hvis du er betjent med enten en dommerkendelse, eller
> en begrundet mistanke om at der foregår noget kriminelt,

Det er jo netop det der gør - tomgangskørsel...

> eller hvis du er ansat tolder, og er på arbejde.

Så, ser man en mand der har fået et ildebefindende i sin bil, må man
ikke stikke overkroppen ind og hente ham ud, næh, der skal man vente
på politi, toldere, eller skynde sig til nærmeste domhus og få en
dommerkendelse?

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : KASO

Dato : 20-02-11 08:35

> [...]
> ikke stikke overkroppen ind og hente ham ud, næh, der skal man vente
> på politi, toldere, eller skynde sig til nærmeste domhus og få en

Præcis - men Finn har jo sine helt egne fortolkninger af landets lovgivning
og han er overbevist om, at hans fortolkninger er rigtige, og Politi,
jurister, domstole m.fl. alle tager fejl. Hvis han har været soldat, var han
garanteret også den eneste, der gik i takt

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-02-11 13:45

Den 20-02-2011 07:44, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Det er jo netop det der gør - tomgangskørsel...

Mener vi har fået defineret forskellen mellem 'kriminelt' og 'ulovligt'.

Men du sov måske over den dag?

> [...]
> ikke stikke overkroppen ind og hente ham ud, næh, der skal man vente
> på politi, toldere, eller skynde sig til nærmeste domhus og få en

Selvfølgelig må du det. For der har du jvf. anden lovgivning pligt til
at hjælpe.

Husk i øvrigt at det, i det tilfælde, vil være en naturlig del af din
indsats at stoppe motoren. Men lad endelig nøglerne sidde, ellers
bevæger du dig over i retning af tyveri.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-02-11 18:01

Finn Guldmann skriver:

> Mener vi har fået defineret forskellen mellem 'kriminelt' og 'ulovligt'.
>
> Men du sov måske over den dag?

Åbanbart. Men du kan da lige give et resume.

> Husk i øvrigt at det, i det tilfælde, vil være en naturlig del af din
> indsats at stoppe motoren. Men lad endelig nøglerne sidde, ellers
> bevæger du dig over i retning af tyveri.

Også når jeg tager nøglerne fra en spritbillist?

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : tom jensen

Dato : 20-02-11 18:05

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i meddelelsen

Finn Guldmann skriver:

> [...]
> bevæger du dig over i retning af tyveri.

Også når jeg tager nøglerne fra en spritbillist?

ja klaus ,kan du da så lade dem sidde ,du skal da ikke gå og spille politi
mand ))))

ironi kan forekomme

mvh tom

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-02-11 18:37

Den 20-02-2011 18:00, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Åbanbart. Men du kan da lige give et resume.
> Også når jeg tager nøglerne fra en spritbillist?

Grundet forskellene mellem en spritter og en tilskadekommen vil du nok
kunne slippe af sted med den.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-02-11 19:01

Finn Guldmann skriver:

> Grundet forskellene mellem en spritter og en tilskadekommen vil du nok
> kunne slippe af sted med den.

Så det er altså ikke ulovligt at tage andre nøgler?

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-02-11 19:56

Den 20-02-2011 19:00, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Så det er altså ikke ulovligt at tage andre nøgler?

Det kommer an på omstændighederne.

Men i en sort/hvid verden kan det selvfølgelig godt være svært at få øje på.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-02-11 20:44

Finn Guldmann skriver:

> Det kommer an på omstændighederne.

Netop. Men problemet er hvem der definerer omstændinghederne og
hvordan de tolkes. Det er såmænd tolkningen KASO og dig er uenige om.

HAn har så talt med en myndighed om det, du har???

> Men i en sort/hvid verden kan det selvfølgelig godt være svært at få øje på.

Det må du jo vide noget om!

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : KASO

Dato : 20-02-11 23:17

> [...]
>
> Det må du jo vide noget om!
>

> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

Nu må du huske på, at iflg. Finn, er det kun lastbilschauffører, der må
definere lovgivningen - og de udgør også udøvende magt - f.eks. når 2
vognbaner bliver til 1 - engang langt fremme. Her må Finn gerne selv
definere loven - og udøve selvtægt ved at regulere færdslen.

Det samme gør sig gældende ved kørsel i lygtetændingstiden på motorvejen -
her er Finn også lovgivende og udøvende magt i een og samme person.

Moral er godt - dobbelmoral er dobbelt så godt.....

Og nu må du ikke forstyrre Finn mere - han er igang med at skrive afløseren
til Karnov - også kaldet "Finns lovsamling", hvor Finn fortolker alle
landets love, som de bedst passer ham.

Fra : CL

Dato : 19-02-11 18:24

> [...]
> til dem i en sådan situation - så det vil jeg da ikke tøve med. Så kan
> du jo altid selv forklare dem, hvordan det kunne lade sig gøre......

Hvis jeg så dig inde i min bil, ville jeg tro du var en biltyv
og jeg ville så foretage en civil anholdelse,og det ville du helt
sikkert kunne mærke/føle.

Carsten Larsen

Fra : KASO

Dato : 19-02-11 23:37

"CL" <FFF@FFF.FF> skrev i meddelelsen

> Hvis jeg så dig inde i min bil, ville jeg tro du var en biltyv
> og jeg ville så foretage en civil anholdelse,og det ville du helt
> sikkert kunne mærke/føle.

Du ville i så fald kunne mærke fængelslivet på egen krop, da du jo ville
føje vold til din første lovovertrædelse. Du kunne jo også undgå problemet
ved at stoppe din motor og låse bilen - meget nemmere - og bedre for os
alle.....

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-02-11 00:58

Den 19-02-2011 23:37, KASO skrev:
> [...]
> føje vold til din første lovovertrædelse. Du kunne jo også undgå
> problemet ved at stoppe din motor og låse bilen - meget nemmere - og

Man kan sagtens lave en effektiv civil anholdelse uden at det indebærer
vold.

Hvis det var overfor mig, og du viste dig meget opsat på at komme væk
fra stedet, ville du blive lagt ned, og få mig siddende oven på dig. Det
ville ikke være vold, men du ville helt sikket blive der, og du ville
helt sikkert kunne mærke/føle det.

Fra : KASO

Dato : 20-02-11 08:37

> Man kan sagtens lave en effektiv civil anholdelse uden at det indebærer
> vold.

Forskellen er bare: Det ville ikke være en civil anholdelse, da du i så fald
ville være den "kriminelle".

> [...]
> stedet, ville du blive lagt ned, og få mig siddende oven på dig. Det ville
> ikke være vold, men du ville helt sikket blive der, og du ville helt

Ja-ja - du kan jo altid drømme om dine evner.... Føler du dig bedre tilpas
nu?

Men derudover ville det være ulovlig frihedsberøvelse - kan du mærke
håndjernene?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-02-11 13:35

Den 20-02-2011 08:37, KASO skrev:
> Forskellen er bare: Det ville ikke være en civil anholdelse, da du i så
> fald ville være den "kriminelle".

Hvordan får du det vendt så den der laver noget ulovligt bliver 'den
lovlige' hvis en anden laver en civil anholdelse mod vedkommende? (Der
indgår ikke vold i pågældende civile anholdelse.)

> Ja-ja - du kan jo altid drømme om dine evner.... Føler du dig bedre
> tilpas nu?

Det er afprøvet, og det virker.

> Men derudover ville det være ulovlig frihedsberøvelse - kan du mærke
> håndjernene?

Som du dog kæmper for at få ret.

Måske jeg lige skal gøre opmærksom på at jeg har en uddannelse indenfor
emnet. Så jeg kender udmærket forskellen på en civil anholdelse og en
ulovlig frihedsberøvelse.

Fra : tom jensen

Dato : 20-02-11 18:02

"Finn Guldmann" skrev i meddelelsen

Måske jeg lige skal gøre opmærksom på at jeg har en uddannelse indenfor
emnet. Så jeg kender udmærket forskellen på en civil anholdelse og en
ulovlig frihedsberøvelse.

uddannelse

ha ha , vidste finn havde været i hjemmeværnet ))

mvh tom

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-02-11 18:35

Den 20-02-2011 18:01, tom jensen skrev:
> [...]
> ulovlig frihedsberøvelse.
> uddannelse
> ha ha , vidste finn havde været i hjemmeværnet ))

Beklager, men jeg har aldrig været tilknyttet "Grøn Fritid". Da jeg
havde udstået mine pligter til "Cirkus Milli", mente jeg at jeg havde
fået nok af den slags.

Fra : KASO

Dato : 20-02-11 23:20

> [...]
> lovlige' hvis en anden laver en civil anholdelse mod vedkommende? (Der
> indgår ikke vold i pågældende civile anholdelse.)

Det kaldes "ulovlig frihedsberøvelse" - og man kan ikke foretage en civil
anholdelse, da jeg netop intet ulovligt foretager mig.

> Det er afprøvet, og det virker.

Dream on.....

> Som du dog kæmper for at få ret.

Nej - jeg har allerede retten på min side - men du er desperat for at
forsøge at forsvare din ret til at svine....

> Måske jeg lige skal gøre opmærksom på at jeg har en uddannelse indenfor
> emnet. Så jeg kender udmærket forskellen på en civil anholdelse og en
> ulovlig frihedsberøvelse.

Det har du netop vist, at du ikke gør.

Fra : Steen F.

Dato : 21-02-11 03:02

Den 20-02-2011 23:19, KASO skrev:

> [...]
>
> Nej - jeg har allerede retten på min side - men du er desperat for at
> forsøge at forsvare din ret til at svine....

Hvorfor er den mand så sur?? Man skulle tro at hele verden var imod ham hehe

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-02-11 08:35

> Det kaldes "ulovlig frihedsberøvelse" - og man kan ikke foretage en
> civil anholdelse, da jeg netop intet ulovligt foretager mig.

Du har bevæget dig ind på privat område, uden at havde fået lov. Det er
ulovligt.

Du har oven i købet fjernet noget fra dette private område. det er
tyveri. Det er også ulovligt.

Hvori består dit problem med at indse at det du gør er ulovligt?

Ifølge retspraksis accepterer man at visse lovovertrædelser begås for at
afværge en endnu større lovovertrædelse.

Men tomgangskørsel udgør ikke nogen umiddelbar fare for liv eller
ejendom, så den er ikke med i det man kan "slippe af sted med".

> Dream on.....

Jeg har endnu ikke mødt nogen der var så store at de ikke kunne ligge
ned.

> Nej - jeg har allerede retten på min side - men du er desperat for at
> forsøge at forsvare din ret til at svine....

Jeg tror du skal læse lidt op på begreberne inden du fortsætter.

> Det har du netop vist, at du ikke gør.

Du har ganske ret. Jeg kender ikke din definition af de to begreber. Men
det vil jo også være lidt svært, i medfør af at du knap nok selv kender dem.

Fra : KASO

Dato : 21-02-11 21:37

> Men tomgangskørsel udgør ikke nogen umiddelbar fare for liv eller ejendom,
> så den er ikke med i det man kan "slippe af sted med".

Du fatter bare ikke en bjælde?

Nej - tomgangskørsel er ikke farligt, men det er farligt at efterlade en
ulåst bil med nøgler i og motoren kørende et sted, hvor mange børn kommer
forbi. En svag sjæl fristes - og ulykken sker.

Derfor er det ulovligt at parkere bilen ulåst med nøglerne i - uanset om
motoren kører eller ej.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-02-11 01:37

Den 21-02-2011 21:37, KASO skrev:
> [...]
> kommer forbi. En svag sjæl fristes - og ulykken sker.
> Derfor er det ulovligt at parkere bilen ulåst med nøglerne i - uanset om

Det er så din opfattelse. Men faren ved det er ikke umiddelbar nok til
at din ulovlige indtrængen og dit tyveri accepteres.

Hvis du gør det fordi du lige har set et barn kravle ind bag rattet, er
vi i en lidt anden kategori.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-02-11 06:13

Finn Guldmann skriver:

> Det er så din opfattelse. Men faren ved det er ikke umiddelbar nok til
> at din ulovlige indtrængen og dit tyveri accepteres.

Ud fra dine synspunkter eller?

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : KASO

Dato : 22-02-11 07:05

> Finn Guldmann skriver:

> Ud fra dine synspunkter eller?

Udfra "Finns Lovsamling", der meget snart vil være grundlaget alle sager
skal bedømmes på ved landets domstole.

Fra : KASO

Dato : 22-02-11 07:03

> Det er så din opfattelse. Men faren ved det er ikke umiddelbar nok til at
> din ulovlige indtrængen og dit tyveri accepteres.

Nej - det er ikke min _opfattelse_. Sådan er _loven_, men du har jo som
sædvanligt din helt private fortolkning af landets love. Jeg vælger nu at
stole mere på politiet end på dine privatfortolkninger.

Fra : Martin [6000]

Dato : 19-02-11 19:21

>Det ville i så fald glæde mig at afvente politiets ankomst, da du i den
>situation ville stå med de suverænt dårligste kort - dvs. at du ville
>modtage en bøde og jeg et "tak"

Sikker?

Politiet plejer ellers at være meget opsat på, at man som civil ikke
skal blande sig.

Jeg tvivler på du får et tak.. nok nærmere et "det var dumt, det kunne
være endt meget galt...".

//Martin

Fra : KASO

Dato : 19-02-11 23:38

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> skal blande sig.
>
> Jeg tvivler på du får et tak.. nok nærmere et "det var dumt, det kunne

Jeg er helt sikker - jeg har konsulteret politiet, der anbefalede at fjerne
nøglerne og aflevere dem på politistationen for at undgå ulykker.

Fra : Martin [6000]

Dato : 20-02-11 10:04

>Jeg er helt sikker - jeg har konsulteret politiet, der anbefalede at fjerne
>nøglerne og aflevere dem på politistationen for at undgå ulykker.

Jeg tvivler stadig, men det kunne være interessant hvis du afprøvede
din teori... ;)

//Martin

Fra : Bjørn J.

Dato : 20-02-11 10:07

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tvivler stadig, men det kunne være interessant hvis du afprøvede
> din teori... ;)

Jep, her skal KASO nemlig opgive sit navn mv. samt oplysninger om det
køretøj, han har fjernet nøglerne fra.

Det næste bliver vel, KASO foretager en civil anholdelse af en bilist, der
kører 10 km/t for stærkt over Vejlefjord broen.

Fra : KASO

Dato : 20-02-11 10:21

> "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Jep, her skal KASO nemlig opgive sit navn mv. samt oplysninger om det
> køretøj, han har fjernet nøglerne fra.

Og det vil jeg gøre med største fornøjelse - og uden problemer (for andre
end den, der skulle hente nøglerne igen).

> Det næste bliver vel, KASO foretager en civil anholdelse af en bilist, der
> kører 10 km/t for stærkt over Vejlefjord broen.

Nej - det næste bliver vel, at du begår mord ?

Begge dele er lige realistisk - og passer lige godt ind i sammenhængen....
(Når du nu er så ivrig for at forsvare forbrydelser og så gerne vil have lov
til at begå dem).

Fra : Bjørn J.

Dato : 20-02-11 10:28

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og det vil jeg gøre med største fornøjelse - og uden problemer (for andre
> end den, der skulle hente nøglerne igen).

Du har vist helt og aldeles misforstået (aldeles overset) grænsen mellem
selvtægt og civil indgriben/anholdelse.

http://www.retssal.dk/?page=emne&id=841&indexid=461

Fra : KASO

Dato : 20-02-11 11:23

> [...]
>
> KLIP

> Du har vist helt og aldeles misforstået (aldeles overset) grænsen mellem

Civil anholdelse - af nøgler????? *LOL*

Du er ved at være ualmindeligt langt ude.....

Fra : Bjørn J.

Dato : 20-02-11 11:26

KLIP

> Civil anholdelse - af nøgler????? *LOL*
>
> Du er ved at være ualmindeligt langt ude.....

Tag nu din knallert og kør ned til bageren efter fastelavnsboller.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-02-11 14:09

Den 20-02-2011 11:26, Bjørn J. skrev:
> Tag nu din knallert og kør ned til bageren efter fastelavnsboller.

Du er sikker på det ikke er citronmåner, sådan ligesom for at ligne de
rigtige lidt?

Fra : KASO

Dato : 20-02-11 23:21

> Du er sikker på det ikke er citronmåner, sådan ligesom for at ligne de
> rigtige lidt?

Du mener lastbilssjafutterne, der ligger og forsøger at regulere trafikken?

Fra : Martin [6000]

Dato : 20-02-11 10:41

>Det næste bliver vel, KASO foretager en civil anholdelse af en bilist, der
>kører 10 km/t for stærkt over Vejlefjord broen.

Og det mens bilerne er i bevægelse...

//Martin

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-11 14:43

> [...]

> i betragtning? Eller er de pågældende bilister bare uden for pædagogisk

Tror du skal ta en slapper

> Holder du selv i tomgang i længere tid, og i så fald, hvorfor?

Fordi jeg ikke har kørt i næsten 2.5 måned og ville
ha strøm på batteriet til næste startforsøg.

Fra : KASO

Dato : 18-02-11 14:48

> [...]
> rækkevidde?
>
> Holder du selv i tomgang i længere tid, og i så fald, hvorfor?

Det ser jeg desværre også jævnligt - og jeg afholder mig ikke fra at påtale
det. De fleste tager det pænt, undskylde og stopper motoren.

Jeg har også oplevet en bil stå og ose ind på legepladsen ved en
børnehave/vuggestue mens forældrene afleverede poden. De kunne så lede efter
nøglerne et sted på gulvet bagi i, da de kom ud.....

Fra : Allan F

Dato : 18-02-11 17:47

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeg har også oplevet en bil stå og ose ind på legepladsen ved en
> børnehave/vuggestue mens forældrene afleverede poden. De kunne så lede
> efter nøglerne et sted på gulvet bagi i, da de kom ud.....

Du huskede vel at spørge dem først, om det var mere end 5 minutter siden de
havde fået starthjælp af falck? Du ved, sådan at bilen havde nået at lade
nok strøm på batteriet til at den kunne starte selv?

Hvis du ser en teenager komme trækkende med en cykel, låser du den så også
lige, så du kan være sikker på at han har nøglen/koden?

Sommetider skal man ikke blande sig i ting, som man ikke har forstand på.

Allan F

Fra : Leif

Dato : 18-02-11 18:45

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> af falck? Du ved, sådan at bilen havde nået at lade nok strøm på batteriet til at den kunne starte

Det har intet med sagen at gøre - nye batterier er ikke dyre.

> Hvis du ser en teenager komme trækkende med en cykel, låser du den så også lige, så du kan være
> sikker på at han har nøglen/koden?

Sikkert ikke, men en kørende uden lys får en bemærkning med på vejen.

> Sommetider skal man ikke blande sig i ting, som man ikke har forstand på.

Helt korrekt, men jeg tror, de fleste herinde udmærket ved, hvad man skal.
At det så ikke altid er det, andre gør er en anden sag.
Lad os bare gøre opmærksom på miljøbelastning.

En parrallel er vel, at gøre andre opmærksom på defekt lys........
De færreste checker lyste med en runde omkring bilen inden kørsel.
Jeg tjekker selv med div. mure, butiksvinduer eller andre parkerede biler,
når jeg starter bilen.

Mvh, Leif
Der gerne må kaldes hellig

Fra : KASO

Dato : 18-02-11 19:30

> [...]
> de havde fået starthjælp af falck? Du ved, sådan at bilen havde nået at
> lade nok strøm på batteriet til at den kunne starte selv?

Næh - og jeg er også ganske ligeglad, for det er ulovligt og farligt at
efterlade en ulæst bil med motoren igang. Mangler man strøm på sit batteri,
må man sætte en lader på eller køre sig en tur - man skal ikke efterlade
bilen i tomgang med ulåste døre og udstødningen ind på en legeplads.

> Hvis du ser en teenager komme trækkende med en cykel, låser du den så også
> lige, så du kan være sikker på at han har nøglen/koden?

Næh - det har heller intet med sagen at gøre, da det ikke er ulovligt at
trække en cykel - og det giver ingen forurening og udgør ingen fare.

> Sommetider skal man ikke blande sig i ting, som man ikke har forstand på.

Men det gjorde du jo så alligevel.......

Fra : Fister

Dato : 18-02-11 19:57

KASO explained on 2/18/2011 :

Fra : Steffen

Dato : 18-02-11 19:36

Allan F <A_Folmer@post5.tele.dk> wrote:

> Sommetider skal man ikke blande sig i ting, som man ikke har forstand på.
>
> Allan F

Unødigt svineri af vores fælles miljø kan man vel godt blande sig i,
selv om man ikke er miljøingeniør.

mvh
steffen

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-11 10:53

Hørt.
Smagdommeri og ´politiarbejde´..

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-11 10:44

Morsomt som folk synes det er ok at bryde ind i andres ejendom for at mele
deres egen miljøpolitik.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 18-02-11 19:49

On Fri, 18 Feb 2011 11:14:11 +0100, Martin Larsen
<martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

<...>

>Holder du selv i tomgang i længere tid, og i så fald, hvorfor?

Det sker en sjælden gang - og KUN på egen matrikel, der er det sq kun
hundene der hoster over det
Det sker hvis jeg lige har brugt 4 timer med lader og hekseri for at
få liv i Puntoen - så kan den godt få lov at brumme mens jeg får
vasket hænder og bliver klar til at køre. Det samme hvis Xsaraen er
helt iset indvendig - hvordan?? aner det ikke, men formoder det har
noget med intens varme til fodrummet og ingen udluftning at gøre,
kører den ikke dagligt - så kan den godt få lov at varme sig selv så
meget op, at operative indgreb på indvendig is er unødvendig.

Det sker så ca. 1 gang pr. bil om året at de står længere end
rimeligt. Om det er OK - jeg kender godt bekendtgørelsen, men aner
egentlig ikke hvad jeg skal gøre. Køre med is på ruden - se lige
fætter færdsel bruge to notesblokke på at notere Og jeg ville kun
kunne se ved at åbne sideruden og sidde med hovedet ude kulden To
notesblokke mere - når brillerne også er iset )

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 18-02-11 20:39

On Fri, 18 Feb 2011 12:50:29 +0100, Bjørn J. wrote:

> [...]
>
> Desværre havde han brugt alle sparepengene på bilen og havde derfor ikke
> haft råd til at få et handfri bluetoothsæt med i handlen, så han talte

Han har _lånt_ bilen

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 18-02-11 20:47

On Fri, 18 Feb 2011 18:44:48 +0100, Leif wrote:

<snip>

> [...]
> færreste checker lyste med en runde omkring bilen inden kørsel. Jeg
> tjekker selv med div. mure, butiksvinduer eller andre parkerede biler,

Jeg har sommetider nævnt det for folk hvis deres bil har en defekt lygte.

Standartsvaret: "Jae, jeg ved det godt"

--
sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Ivan Madsen

Dato : 18-02-11 20:49

On 18 Feb 2011 19:47:20 GMT, Martin Mose Larsen <mamola.dk@gmail.com>
wrote:

>On Fri, 18 Feb 2011 18:44:48 +0100, Leif wrote:
>
><snip>

>Jeg har sommetider nævnt det for folk hvis deres bil har en defekt lygte.
>
>Standartsvaret: "Jae, jeg ved det godt"

Jeg havde nær fået tæv på P-pladsen forleden. Bare fordi jeg
opfordrede en medborger til at slukke nærlyset, når nu den ene lampe
ikke virkede og han alligevel havde tåbelyset tændt. (nååh, ja - med
den formulering) Han blev sq sur)

Fra : .J.S...

Dato : 18-02-11 22:47

Vi trænger sgu til en verdenskrig så folk kan få flyttet deres bagatelgrænse
!

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 19-02-11 09:56

On Fri, 18 Feb 2011 22:47:05 +0100, ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com>
wrote:

>Vi trænger sgu til en verdenskrig så folk kan få flyttet deres bagatelgrænse
>!

>--

Det suverænt klogeste der er skrevet i denne debat.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : KASO

Dato : 19-02-11 11:32

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i meddelelsen

> Vi trænger sgu til en verdenskrig så folk kan få flyttet deres
> bagatelgrænse !

Jeg skal da hjertens gerne fylde dit hjem med udstødningsgasser, hvis du
mener, at det er ligegyldigt.....

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-11 17:54

> ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i meddelelsen

> Jeg skal da hjertens gerne fylde dit hjem med udstødningsgasser, hvis du
> mener, at det er ligegyldigt.....

Det er da ligegyldigt set i det omfang samfundet ellers sviner og ellers er
indrettet og faktisk fungerer.

Jeg blev ikke et gladere menneske selvom jeg pludselig
kørte i bil med katalysator....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-02-11 19:12

">> Eque <<" skriver:

> Det er da ligegyldigt set i det omfang samfundet ellers sviner

Nå ja, du smider gladeligt McD affald ud af vinduet.....

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 19-02-11 20:47

Den 19-02-2011 19:11, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> ">> Eque<<" skriver:

> Nå ja, du smider gladeligt McD affald ud af vinduet.....

Der burde trykke køberens cprnr eller kreditkortnr på fastfood-emballage
og engangsdåser. Så kunne det være det blev kasseret på forsvarligt.

Leif

Fra : From Sydsjælland

Dato : 19-02-11 21:26

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Der burde trykke køberens cprnr eller kreditkortnr på
> fastfood-emballage
> og engangsdåser. Så kunne det være det blev kasseret på forsvarligt.
>
> Leif

Dagens bedste.

Sikke en ballade der kunne blive, hvis man kom traskende med alle
mandens tabte dåser og papbægre
Og stillede hele lortet op ad hoveddøren så det væltede ind, når manden
skulle afsted næste morgen.

Mvh Knud

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-11 03:36

>">> Eque <<" skriver:

> Nå ja, du smider gladeligt McD affald ud af vinduet.....

Sandt.....

Fra : Allan F

Dato : 21-02-11 04:38

">> Eque <<" <n/a> skrev i meddelelsen

> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:4D6007E7.9A284DE0@du.kan.finde.den...

> Sandt.....

Men beholder papiret og pappet og smider det i en skraldespand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-02-11 18:35

Allan F skriver:

> Men beholder papiret og pappet og smider det i en skraldespand.

Nej, "Ekko" smider gerne det hele ud, for "det forsvinder jo". Så det
er intet problem.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-11 19:17

Korrekt Klaus Sludder.
Oprydningen efter miljøsvinene koster samfundet nok det samme i ´drift´
årligt
som det Kgl teater.
Som en kuriositet tror jeg dieselbilisterne som kører i byen såmænd
udgør en større miljøbelastning for dyr og mennesker end en smule
pap og papir i en grøftekant.
JEG er ikke hellig modsat så mange andre....

Fra : Martin Bak

Dato : 21-02-11 19:29

">> Eque <<" <n/a> skrev i en meddelelse
> [...]
> pap og papir i en grøftekant.
> JEG er ikke hellig modsat så mange andre....

Tænk at der virkelig findes så store tåber. Det troede jeg faktisk ikke.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-11 19:34

> Tænk at der virkelig findes så store tåber. Det troede jeg faktisk ikke.

Hvad gør et stykke papir sammenlignet med dieselpartiklerne ?
Vær lidt mere konkret næste gang hvis du evner det.

Fra : Martin Bak

Dato : 22-02-11 13:06

">> Eque <<" <n/a> skrev i en meddelelse

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad gør et stykke papir sammenlignet med dieselpartiklerne ?
> Vær lidt mere konkret næste gang hvis du evner det.

Det har da intet med sagen at gøre. Du kan da ikke bruge eksistensen af en
type forurening som undskyldning for at belaste med en anden.

Kun en egoistisk, doven og ligeglad tåbe finder på at smide affald fra sig i
naturen. Når det oven i købet sker ud af bilruden, hvor alternativet, nemlig
at beholde det i bilen og skille sig af med det i først tilgængelige
affaldsspand er så ligetil, understreger det yderligere mangel på omløb i
hovedet hos pågældende.

Og når det tilmed sker efter overvejelse og dermed ikke kan undskyldes som
et øjebliks tankeløshed er idiotien fuldkommen. En sådan adfærd burde udløse
et par års samfundstjeneste i vejkanten med opsamling af affald under
indåndelse af alle de dieselpartikler trafikken kan mobilisere.

Var det konkret nok?

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-11 19:39

> Det har da intet med sagen at gøre. Du kan da ikke bruge eksistensen af en
> type forurening som undskyldning for at belaste med en anden.

Føler intet behov for at undskylde. Ellers var der ingen
grund til at gå public med min handling.
Jeg bjæffer heller ikke over folk der ryger og
smider skoddet fra sig. En offentlig lagt hundelort
ser jeg da som en ulækker ting og går som regel
udenom, men den forsvinder ofte af sig selv med tiden.
Ser dermed hverken dig, - lorten....eller noget brunt papir
som noget jeg vil bruge for megen tid på. For mig er der
heldigvis langt vigtigere ting i livet end være online og
harme sig over andres behændigheder.

> [...]
> tilgængelige affaldsspand er så ligetil, understreger det yderligere
> mangel på omløb i hovedet hos pågældende.

Du må jo lære at affinde dig med det, det er mit
bedste råd. Du har godt af at blive konfronteret
med virkeligheden og se, hvordan verden også er.
Du omtaler dog måske på den måde nogen
i din omgangskreds uden at vide det.
Det er af princip ikke særlig venligt eller sundt, med mindre
man er ligeglad med alt og alle når det kommer til stykket.

Erindrer en mindre morsomhed mht. papiret, - engang smed jeg
denne uskyldige brune papirspose, måske af genbrugspapir,
ud af vinduet. Den ramte antennen og blev siddende de næste
par kilometre. Min første og største bekymring var, om
antennen kunne have taget skade af dette møde.

> [...]
> udløse et par års samfundstjeneste i vejkanten med opsamling af affald
> under indåndelse af alle de dieselpartikler trafikken kan mobilisere.

Jeg indrømmer det gerne og har det fint med det.
Det er basalt det du ikke kan håndtere.
Du sku måske endda skamme dig og følge lidt
med i hvad der sker af ulykkelige ting rundt om i verden
istedet for at bekymre dig om mit bidrag til samfundet.
Nu har jeg ikke kørt bil i ca. 3 måneder, så grøftekanten
må kikke i vejviseren efter næste udposning...

> Var det konkret nok?

Troede du som visesanger ku vride mere ud af det end som så.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-02-11 20:36

">> Eque <<" skriver:

> Føler intet behov for at undskylde. Ellers var der ingen
> grund til at gå public med min handling.

Hvorfor gør du det så?

> Du må jo lære at affinde dig med det, det er mit
> bedste råd.

Jeg tror langt de fleste har lært at affinde sig med dit manglende
omløb i hovedet....

> Troede du som visesanger ku vride mere ud af det end som så.

Så kom den lille personlige "skubben til", hvor du forsøger at svine
manden til. Det får dig blot til at fremstå som et endnu større
fjols......

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-02-11 21:46

">> Eque <<" skriver:

> Korrekt Klaus Sludder.
> Oprydningen efter miljøsvinene koster samfundet nok det samme i ´drift´
> årligt som det Kgl teater.

Ja, tænk om vi kunne spare både omkostningerne på det kongelige _OG_
miljøsvinene. Så var der råd til at sænke afgiften på biler!

Det kongelige modtager 553 millioner i støtte om året. Du og dine
medsvinere koster i følge dig lige så meget. Det vil sige lidt over en
milliard i lettelse af bilafgifter.
http://www.information.dk/222321

> Som en kuriositet tror jeg dieselbilisterne som kører i byen såmænd
> udgør en større miljøbelastning for dyr og mennesker end en smule
> pap og papir i en grøftekant.

Du tror og du tror

> JEG er ikke hellig modsat så mange andre....

Fnis: "Mint condition"

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-11 22:02

> Ja, tænk om vi kunne spare både omkostningerne på det kongelige _OG_
> miljøsvinene. Så var der råd til at sænke afgiften på biler!

Netop den afgift har samfundet godt af.
Køber du brugt er det ikke et problem som sådan.
Kongehuset kan økonomien heller ikke helt undvære.

> Det kongelige modtager 553 millioner i støtte om året. Du og dine
> medsvinere koster i følge dig lige så meget. Det vil sige lidt over en
> milliard i lettelse af bilafgifter.
> http://www.information.dk/222321

Jeg er ligeglad med bilafgifterne.
Synes afgiften på mobil datatrafik berører mig mere..

> Du tror og du tror

Tror også der dør flere af os end af pap og papir.

> Fnis: "Mint condition"

Fnis: "Et forsøg på at samle op og dele ud af min viden."

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-02-11 22:10

">> Eque <<" skriver:

> Køber du brugt er det ikke et problem som sådan.

Nåh, det mener du ikke. Du skulel måske fatte regnestokken og se, hvad
det kunne gøre for prisen på de brugte biler.

> Jeg er ligeglad med bilafgifterne.

Nej, det er du ikke, men du kan bare ikke regne så stærkt...

> Tror også der dør flere af os end af pap og papir.

Ja, du tror og tror.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-11 22:21

>">> Eque <<" skriver:

> Nåh, det mener du ikke. Du skulel måske fatte regnestokken og se, hvad
> det kunne gøre for prisen på de brugte biler.

haha - næh du....pt står Le Alfredo mig kun i renteudgifterne
til den gamle

> Nej, det er du ikke, men du kan bare ikke regne så stærkt...

Jo, er ret ligeglad. Fuldstændigt.

> Ja, du tror og tror.

Der har mig bekendt ikke været skrevet
om lungekrædt eller andet mht. pap og papir,
og nej Klauz, jeg gider ikke føde dig på ny,
for dine manglende point får du aldrig ,o)

> Klaus
> Et forsøg på at samle op og dele ud af min viden.

tsk tsk...sidder der og deler ud *LOL*

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-02-11 22:25

">> Eque <<" skriver:

> haha - næh du....pt står Le Alfredo mig kun i renteudgifterne
> til den gamle

Netop, du ser ikke "the bigger picture". Dem kunne du have været
foruden.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-11 22:34

Ja, derfor jeg lader andre om at købe nyt.
Betaler kun det jeg synes varen er værd.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-02-11 22:37

">> Eque <<" skriver:

> Ja, derfor jeg lader andre om at købe nyt.

Du mener altså ikke at reduktion af registreringsafgift har
indflydelse på hvilken bil du kan købe for et vidst beløb?

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-11 22:56

>">> Eque <<" skriver:

> Du mener altså ikke at reduktion af registreringsafgift har
> indflydelse på hvilken bil du kan købe for et vidst beløb?

Ikke væsentligt og særligt interessant i mit tilfælde...

Hygge Klaus Kludder, gider ikke "forny mit helårsabonnement"
med dig her i 2011.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-02-11 22:58

">> Eque <<" skriver:

> Ikke væsentligt og særligt interessant i mit tilfælde...

Okay, du har misset det store billed ekan jeg forstå.

> Hygge Klaus Kludder, gider ikke "forny mit helårsabonnement"
> med dig her i 2011.

Fint med mig.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-02-11 23:44

Martin Larsen wrote:

> Vi bor lige overfor en Fakta hvor jeg på parkeringspladsen stort set
> hver eneste dag ser biler holde i tomgang 10-15 minutter mens
> manden/konen er inde og handle.

Jeg har opdaget at ovenstående sætning kan misforstås. Det jeg mener er
at den ene part sidder i bilen i tomgang mens manden/konen er inde og
handle!

Det er derfor ikke problemet med tyverisikring af bilen som er aktuelt,
men blot det at lade dytten kører i tomgang så længe :)

Fra : alexbo

Dato : 19-02-11 00:57

"Martin Larsen" skrev

> Jeg har opdaget at ovenstående sætning kan misforstås. Det jeg mener er at
> den ene part sidder i bilen i tomgang mens manden/konen er inde og handle!

Så når man hører om en vanvidsbilist, så er det ikke nødvendigvis en yngre
mandsperson der ræser gennem gågaden, så er det måske en ældre herre der
sidder foran Fakta og venter på konen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Steen F.

Dato : 20-02-11 05:03

Den 18-02-2011 11:14, Martin Larsen skrev:

> [...]
> pædagogisk rækkevidde?
>
> Holder du selv i tomgang i længere tid, og i så fald, hvorfor?

Jeg har en bekendt der måtte bekoste en ny starter efter 75.000 km i sin
årg. 2006 BMW 320i. Så den kan åbenbart ikke holde til ret mange
starter. Der er endda kommet en ombytningsstarter i nu, som holder endnu
kortere tid. Den kostede 4300 kr. Så jeg forstår godt hvis han ikke
stopper og starter motoren ret ofte i løbet af en dag.

Jeg skal ikke lege politimand og det skal I andre heller ikke (medmindre
I faktisk er det) hehe men om man holder 10 minutter i tomgang eller fru
Gammel Dansk på 85 år kører rundt i 2. gear i hele byen med 4500 o/m er
sgu lige meget hvad forurening angår. Men støjen kan genere.
Jeg deler baggård med en køreskole, og det er træls når dieselskolevogne
står i tomgang ½ time kl. 23.30 hver aften når eleverne har været ude på
mørkekørsel. Hvis det så havde et formål at de stod tændt, men de sidder
bare og snakker og griner og ryger derinde.
Det har jeg dog gjort opmærksom på, så nu kan jeg igen få min nattesøvn.

Mvh
Steen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-02-11 07:46

"Steen F." skriver:

> [...]
> kortere tid. Den kostede 4300 kr. Så jeg forstår godt hvis han ikke
> stopper og starter motoren ret ofte i løbet af en dag.

Jeg forstår ikke at han ikke finder et ordentligt værksted til sin
bil.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Steen F.

Dato : 21-02-11 02:32

Den 20-02-2011 07:46, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> "Steen F." skriver:

> Jeg forstår ikke at han ikke finder et ordentligt værksted til sin
> bil.

Jeg må med skam meddele, at i hovedparten af dine svar kan jeg ikke
gætte mig til hvad du præcis mener hehe Dine svar står tit hen i det åbne...
Hvad mener du i dette tilfælde? Alt er gået efter bogen. Det er
autoriseret BMW værksted (Terminalen), og Bosch-starterne bliver altid
ombyttet til renoverede modeller. Kulance kan ikke komme på tale pga.
alderen, og prisen er sat til X antal time-enheder. Den er ens hos alle
aut. BMW værksteder (medmindre man orker prutte om prisen).

Mvh
Steen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-02-11 18:37

"Steen F." skriver:

> Hvad mener du i dette tilfælde?

At de BMW'er jeg kender til i mogangskredsen har gået betydeligt
længere og aldirg haft problemer med starteren.

Hvis manden allerede har problemer med starter nummer 2, så må der
være noget alvorligt galt med bilen, som værkstedet åbenbart ikke
leder efter. Derfor - skift værksted!

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Steen F.

Dato : 01-03-11 04:38

Den 21-02-2011 18:36, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> At de BMW'er jeg kender til i mogangskredsen har gået betydeligt
> længere og aldirg haft problemer med starteren.

Jeg tror egentlig heller ikke at starterne er et generelt problem hos
BMW. Måske en enkelt dårlig produktion fra Bosch, hvem ved?

> Hvis manden allerede har problemer med starter nummer 2, så må der
> være noget alvorligt galt med bilen, som værkstedet åbenbart ikke
> leder efter. Derfor - skift værksted!

Der er ikke problemer med starter nr. 2. Men da det er en
ombytningsstarter, så er levetiden ikke som en tilsvarende helt ny. Det
påstår BMW i hvert fald selv. Nogle af delene bliver genbrugt, så HVIS
en ny starter kun holder 75.000 km så burde en ombytter kun holde 50.000
km hvis du forstår hvor jeg vil hen. Og det er jo grotesk. Og sikkert
også usandsynligt. Vi håber de 75.000 km var en enlig svale.

Mvh
Steen F.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-03-11 06:09

"Steen F." skriver:

> [...]
> km hvis du forstår hvor jeg vil hen. Og det er jo grotesk. Og sikkert
> også usandsynligt. Vi håber de 75.000 km var en enlig svale.

Det kan du nu sagtens regne med.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : KASO

Dato : 20-02-11 08:40

> Jeg har en bekendt der måtte bekoste en ny starter efter 75.000 km i sin
> årg. 2006 BMW 320i. Så den kan åbenbart ikke holde til ret mange starter.

Statistik baseret på en enkelt defekt starter????

> Der er endda kommet en ombytningsstarter i nu, som holder endnu kortere
> tid. Den kostede 4300 kr. Så jeg forstår godt hvis han ikke stopper og
> starter motoren ret ofte i løbet af en dag.

For bøder og brændstof er gratis????

Fra : Steen F.

Dato : 21-02-11 02:47

Den 20-02-2011 08:39, KASO skrev:

> Statistik baseret på en enkelt defekt starter????

Øh hvad? Jeg skriver, at hans bil åbenbart ikke kunne holde til ret
mange starter. Det er et faktum. Den holdt 4 år og 75.000 km ved
almindeligt brug. Starteren blev efterfølgende undersøgt, og
konklusionen var at kullene var slidt op.

> For bøder og brændstof er gratis????

Man kan alligevel holde nogle minutter i tomgang før man har brændt 4300
kr. benzin af
Men er der nogensinde blevet givet en bøde for at holde for længe i
tomgang? Ligger politiet på lur efter den slags? Jeg ville da foretrække
at de brugte ressourcer på de alvorlige overtrædelser.

Jeg husker for et par år tilbage, en politibetjent der uden for en
bagerbutik påtalte en bilists parkering foran selv samme bagerbutik. Det
var på et lille p-areal foran butikken hvor bilisten havde parkeret lidt
skævt. Der var dog ingen parkeringsbåse eller linjer. Da de begge havde
handlet hos bageren, spurgte bilisten betjenten om det var hver dag at
politiet hentede morgenbrød i patruljevogne. Betjenten blev mut og gav
et hurtigt blink med øjet og kørte så ellers sin vej. Så man skal lige
huske at feje for egen dør... :)

Mvh
Steen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-02-11 08:15

Den 21-02-2011 02:46, Steen F. skrev:
> Men er der nogensinde blevet givet en bøde for at holde for længe i
> tomgang? Ligger politiet på lur efter den slags? Jeg ville da foretrække
> at de brugte ressourcer på de alvorlige overtrædelser.

Det med tomgang har de KASO&Co. til at tage sig af.

Fra : KASO

Dato : 21-02-11 21:29

> Det med tomgang har de KASO&Co. til at tage sig af.

Og trafikken sørger du og dine kollegaer jo for at regulere - ulovligt....

Fra : KASO

Dato : 21-02-11 21:28

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> starter. Det er et faktum. Den holdt 4 år og 75.000 km ved almindeligt
> brug. Starteren blev efterfølgende undersøgt, og konklusionen var at

Nej - du konkluderer, at alle startere til den pågældende bil ikke kan holde
til ret mange starter, men da du kun kender levetiden på 1 (een!) starter,
kan du ikke vide, om det blot var et uheldigt eksemplar og de øvrige af
samme slags holder 600.000km.

Derudover koster et sæt kul måske et par hundrede kroner - så hvorfor skifte
hele starteren???

> Man kan alligevel holde nogle minutter i tomgang før man har brændt 4300
> kr. benzin af

Man man brænder ikke meget benzin af for prisen af et sæt kul - for ikke at
tale om, at en bøde er dyrere end kullene.

> Men er der nogensinde blevet givet en bøde for at holde for længe i
> tomgang? Ligger politiet på lur efter den slags? Jeg ville da foretrække
> at de brugte ressourcer på de alvorlige overtrædelser.

Jeg ved det faktisk ikke. Fra tid til anden bruger de ressourcerne rimeligt
uforudsigeligt...

Fra : Steen F.

Dato : 01-03-11 04:48

Den 21-02-2011 21:28, KASO skrev:
> [...]
> holde til ret mange starter, men da du kun kender levetiden på 1 (een!)
> starter, kan du ikke vide, om det blot var et uheldigt eksemplar og de

Jeg mener ikke at jeg konkluderer noget. Jeg synes blot det er grotesk
at hans BMW kun kan starte i 4 år før end lortet brænder sammen. HVIS
den skulle kunne holde til 600.000 km så burde BMW måske have fixet det
pr. kulance. Hvis jeg har skrevet "man", så hentyder jeg til hans
specifikke bil. Jeg kan ikke lave statistik på 1 starter, det er korrekt.

> Derudover koster et sæt kul måske et par hundrede kroner - så hvorfor
> skifte hele starteren???

Pas. Jeg kender ikke de helt nøjagtige facts omkring det, men starteren
må jo have været ødelagt. Der var snak om, at man normalt hamrer 10
gange på starteren for at få "forbindelse" et kort øjeblik, hvilket de
gjorde og den startede igen. Dermed var det åbenbart bevist, at den var
udskiftningsmoden. Ellers havde slagene ødelagt starteren... men det
kunne da være interessant at vide hvorfor man ikke blot udskiftede
kullene hvis de virkelig er så billige.

> Man man brænder ikke meget benzin af for prisen af et sæt kul - for ikke
> at tale om, at en bøde er dyrere end kullene.

Det kostede 2500 kr. alene i arbejdsløn, så kullenes pris er ikke
vigtige her.

Mvh
Steen F.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-02-11 13:39

Den 20-02-2011 05:02, Steen F. skrev:
> [...]
> kortere tid. Den kostede 4300 kr. Så jeg forstår godt hvis han ikke
> stopper og starter motoren ret ofte i løbet af en dag.

Hvornår har Bimmer indført det der med 'stop/start' ved korte ophold?
Så en dag en tysk en af slagsen holde for rødt lys. Lagde egentlig ikke
mærke til at motoren stoppede, med derimod at den startede igen. Og
endda uden at man kunne se det på lyset.

Fra : Bjørn J.

Dato : 20-02-11 13:48

KLIP

> Hvornår har Bimmer indført det der med 'stop/start' ved korte ophold?

Kan ikke lige huske årstallet, men det kom som en option med BMW
EfficientDynamics.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-02-11 14:21

Den 20-02-2011 13:47, Bjørn J. skrev:
> Kan ikke lige huske årstallet, men det kom som en option med BMW
> EfficientDynamics.

Ok, det her var en 5'er eller 7'er. Og da den var tysk har der nok været
råd til det også.

Fra : Bjørn J.

Dato : 20-02-11 15:13

KLIP

> Ok, det her var en 5'er eller 7'er. Og da den var tysk har der nok været
> råd til det også.

Så vidt jeg lige kan finde ud af, så begyndte 5-serien at tilbyde Stop and
Go fra 2007 (LCI-modellen).

Jeg ved ikke rigtig om jeg savner Stop and Go eller ej.

Umiddelbart kan jeg læse, BMW vil have samtlige modeller med Stop and Go fra
2012.

Fra : Steen F.

Dato : 21-02-11 02:51

Den 20-02-2011 13:39, Finn Guldmann skrev:
> [...]
> mærke til at motoren stoppede, med derimod at den startede igen. Og
> endda uden at man kunne se det på lyset.

Den omtalte BMW havde søreme ikke engang start/stop funktion. Men ganske
almindelig starter (dog med den finesse at selve starten var et
forprogrammeret forløb, så man ikke kunne smadre starteren eller
motoren. Når start-knappen blev trykket - bare en brøkdel af et sekund -
blev start-sekvensen indledt og starteren kører rundt indtil bilen
starter. Ikke noget med at man skal slippe i rette øjeblik for ikke at
smadre starteren. I ved sikkert hvad jeg mener her. Jeg har ikke oplevet
dette start-system i ret mange biler ud over BMW og MB).

Mvh
Steen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-02-11 00:56

On 18 Feb., 11:14, Martin Larsen <martin+spamfree+lar...@bigfoot.com>
wrote:
> Holder du selv i tomgang i l ngere tid, og i s fald, hvorfor?

Meget meget lidt.
Normale morgener og eftermiddage klarer oilefyret opvarmning /
afisning.
Jeg kan godt finde på at holde i tomgang hvis jeg tanker om morgenen
fordi det er kort efter jeg har startet.
Men ellers stort set aldrig andet en rødt lys.

--
Christian

Fra : Henning

Dato : 21-02-11 11:56

>Jeg kan godt finde på at holde i tomgang hvis jeg tanker om morgenen
>fordi det er kort efter jeg har startet.

Gider du uddbyde det? Hvad skulle der ske ved at stoppe motoren og
starte den igen tre minutter senere, fordi du lige er startet?

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 21-02-11 13:36

Henning udtrykte præcist:
> Hvad skulle der ske ved at stoppe motoren og
> starte den igen tre minutter senere, fordi du lige er startet?

Endnu en koldstart?

Ikke at jeg selv gør det...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-02-11 18:38

"Christian B. Andresen" skriver:

> Jeg kan godt finde på at holde i tomgang hvis jeg tanker om morgenen
> fordi det er kort efter jeg har startet.

Hvorfor i alverden det?

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-11 19:17

> Jeg kan godt finde på at holde i tomgang hvis jeg tanker om morgenen
> fordi det er kort efter jeg har startet.

Samme her.
Så er kabinen dejlig lun efterflg.,
og man sparer en start som slider
på batteri og starter.

> Men ellers stort set aldrig andet en rødt lys.

Selvom der kommer tog lader jeg den gå i tomgang
og holder katalysatoren opvarmet så den forblir
effektiv når jeg gasser op igen
Aldrig ved rødt lys. Den oftest korte tid gør
det mere besværligt.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-02-11 21:50

">> Eque <<" skriver:

> Så er kabinen dejlig lun efterflg.,

Vidste ikke at en Alfa var så utæt at den bliver kold indvendig ved at
stå stille i 5 minutter. Mon ikke du skal se at få den lappet, eller
er den også i "mint condition"

> og man sparer en start som slider
> på batteri og starter.

Har du overvejet bare at lade bilen stå i garagen. Tænk på at starten
der er en koldstart (modsat den på tanken), som slider ufatteligt
hårdt på både batteri, starter og ikke mindst motor.

Så vil du også spare brændstof og dæk, og dine stakkels hjulophæng
bliver også sparet for slid.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-11 22:17

>">> Eque <<" skriver:

> Vidste ikke at en Alfa var så utæt at den bliver kold indvendig ved at
> stå stille i 5 minutter. Mon ikke du skal se at få den lappet, eller
> er den også i "mint condition"

"Et forsøg på at samle op og dele ud af min viden.": fniser stadig.
Jeg har 400 meter til min tank og de færreste
biler når at blive dejlig lun på 400 mtr....

> Har du overvejet bare at lade bilen stå i garagen. Tænk på at starten
> der er en koldstart (modsat den på tanken), som slider ufatteligt
> hårdt på både batteri, starter og ikke mindst motor.

Den står altid i garage. Lukket men velventileret.
Og turen til tanken må også ha kostet en koldstart forinden.

> Så vil du også spare brændstof og dæk, og dine stakkels hjulophæng
> bliver også sparet for slid.

Jeg har 1300 meter til arbejdet. 9 års kørsel frem og tilbage
x 2 koldstart daglig + det løse...uha....godt man har sine cykler.
Og ja, selv sliddele koster...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-02-11 22:23

">> Eque <<" skriver:

> "Et forsøg på at samle op og dele ud af min viden.": fniser stadig.

Fnis du bare, jeg har viden at dele ud af, modsat dig....

> Jeg har 400 meter til min tank og de færreste
> biler når at blive dejlig lun på 400 mtr....

Og de resterene bliver alligevel ikke varme af t stå 4 minutter i
tomgang.

> Den står altid i garage. Lukket men velventileret.
> Og turen til tanken må også ha kostet en koldstart forinden.

Jeps, og når du starter på tanken igen, er det ike en koldstart, for
nu er der stadigvæk olie alle steder (med mindre motoren i Alfaen er
lige så ringe som den i Sierraen var).

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-11 22:31

>">> Eque <<" skriver:

> Fnis du bare, jeg har viden at dele ud af, modsat dig....

hehe..godt du er ydmyg og skriver ordet "forsøg"
Klaus, hele din eksistens beror jo på et forsøg.

> Og de resterene bliver alligevel ikke varme af t stå 4 minutter i
> tomgang.

Der slides kun på starter + batteri 1 x.

> Jeps, og når du starter på tanken igen, er det ike en koldstart, for
> nu er der stadigvæk olie alle steder (med mindre motoren i Alfaen er
> lige så ringe som den i Sierraen var).

Jeg lader den jo stå tændt for at holde den lun
hvis du erindrer..
Sierraen havde modsat Alfaen ingen knastforstillerlyde
efter et tidsrums stilstand, men det må jeg leve med
og kan sagtens til den pris...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-02-11 22:35

">> Eque <<" skriver:

> hehe..godt du er ydmyg og skriver ordet "forsøg"
> Klaus, hele din eksistens beror jo på et forsøg.

Ej, skulle det være et forsøg på at fornærme meg?
Det mislykkedes sku...

> Der slides kun på starter + batteri 1 x.

Til gengæld slides der 4 minutter ekstra på motor og batteri aflades
(nej, en bil lader ikek i tomgang).

> Jeg lader den jo stå tændt for at holde den lun
> hvis du erindrer..

Nej, den er jo ikke lun på 400 meter - det har du lige skrevet.....

> Sierraen havde modsat Alfaen ingen knastforstillerlyde
> efter et tidsrums stilstand, men det må jeg leve med
> og kan sagtens til den pris...

Det vil sige at al olien når at løbe ned fra toppen ar Alfaen på 4
minutter?

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-11 22:52

>">> Eque <<" skriver:

> Ej, skulle det være et forsøg på at fornærme meg?
> Det mislykkedes sku...

Naturligvis ikke....

> Til gengæld slides der 4 minutter ekstra på motor og batteri aflades
> (nej, en bil lader ikek i tomgang).

Der slides 1 x på koldstart og batteri, som lades op
når du kører videre...

> Nej, den er jo ikke lun på 400 meter - det har du lige skrevet.....

Den er lun når jeg er færdig med at tanke...ikke gennemvarm, men lun.

> Det vil sige at al olien når at løbe ned fra toppen ar Alfaen på 4
> minutter?

Tror jeg ikke. Knastforstilleren lyder bare sådan med tiden
og er ikke pga manglende olie.
"Variable valve timing gave the Twin Spark engine very good performance for
its cubic capacity, but it is one of the weaker areas of the 16 valve
engine. The variator that controls the cam timing is prone to wear or jam.
Symptoms are a slight loss of performance and a diesel type rattle from the
top of the engine, which appears at startup and gradually lasts for longer.
It is therefore advisable to get the variator changed regardless of its
apparent condition at the 36,000 mile (60,000 km) cambelt replacement."

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-02-11 22:57

">> Eque <<" skriver:

> Der slides 1 x på koldstart og batteri, som lades op
> når du kører videre...

Hvad er det der er galt ved en koldstart?
Prøv at beskriv det.

> Den er lun når jeg er færdig med at tanke...ikke gennemvarm, men lun.

Ja, du må jo have råd til brændstoffet....

Du skal lige have en fransk med, nu du er der?

> Tror jeg ikke. Knastforstilleren lyder bare sådan med tiden
> og er ikke pga manglende olie.

Også efter et stop på 4 minutter?

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-11 23:07

>">> Eque <<" skriver:

> Også efter et stop på 4 minutter?

Okay da, så afslutningsvis en sidste kommentar, - så raller
min ikke når den har stået stille natten over/ i ugevis
men netop efter eks. 10-15 minutters stop.
Ha det nu godt i dit liv men se at komme lidt videre med det...
- gør et forsøg.....igen igen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-02-11 23:11

">> Eque <<" skriver:

> Okay da, så afslutningsvis en sidste kommentar,

NMå, vi er belvet vægelsindet - okay.

> - så raller
> min ikke når den har stået stille natten over/ i ugevis
> men netop efter eks. 10-15 minutters stop.

Altså du har (endnu) en defekt bil, så det er okay at forurene
unødigt?
Det viser nok, hvor snævert dit syn er. Få da repareret den bil.

> Ha det nu godt i dit liv men se at komme lidt videre med det...

I lige måde.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : KASO

Dato : 21-02-11 21:31

wrote:
> [...]

afisning.
Jeg kan godt finde på at holde i tomgang hvis jeg tanker om morgenen
fordi det er kort efter jeg har startet.

Og skiltene med at stoppe motoren mens du tanker ....????

Kan din starter da ikke holde at starte flere gange på en dag?
Det er jo ikke en koldstart eftersom du har haft fyret kørende.....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-02-11 01:11

On 21 Feb., 11:56, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> Gider du uddbyde det? Hvad skulle der ske ved at stoppe motoren og
> starte den igen tre minutter senere, fordi du lige er startet?

En start af en kold motor koster langt mere end 3 min tomgang.

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-02-11 01:12

On 21 Feb., 18:38, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> "Christian B. Andresen" skriver:

> Hvorfor i alverden det?

Fordi jeg ikke synes at bilen behøver endnu en koldstart, det er dog
oftest de gange hvor jeg har startet ud brug af fyret om morgenen.

--
Christian

Fra : KASO

Dato : 22-02-11 09:13

> [...]

Fordi jeg ikke synes at bilen behøver endnu en koldstart, det er dog
oftest de gange hvor jeg har startet ud brug af fyret om morgenen.

Det er jo netop ikke en koldstart, når du har haft fyret kørende - og med
mindre du skal tanke flere tusinde liter, når motoren ikke at blive kold på
de minutter, det tager at tanke....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-02-11 01:14

On 21 Feb., 19:16, ">> Eque <<" <n/a> wrote:

> Selvom der kommer tog lader jeg den g i tomgang

Jeg stopper motoren ved overskæringer (når bommene er nede)

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-02-11 01:16

On 21 Feb., 21:31, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:
> [...]
> fordi det er kort efter jeg har startet.
>
> Og skiltene med at stoppe motoren mens du tanker ....????

Min holdning er at de nok mest er tiltænkt benzinbiler som jeg er en
del mere brandfarlige.

> Kan din starter da ikke holde at starte flere gange p en dag?

Utvivlsomt

> Det er jo ikke en koldstart eftersom du har haft fyret k rende.....

Det er oftest de gange jeg ikke har det, det er jo ikke alle gange man
bruger det, nogle gange kan man ikke planlægge 30-40 min i forvejen at
man skal køre,. andre gange er ture så lille at man ikke når at lade
den strøm som fyret bruger.

--
Christian

Fra : KASO

Dato : 22-02-11 10:41

> [...]
>
> Og skiltene med at stoppe motoren mens du tanker ....????

Min holdning er at de nok mest er tiltænkt benzinbiler som jeg er en

Så regler gælder ikke for dig?
Så hvis jeg mener, at hastighedsgrænserne kun gælder for andre - så behøver
jeg ikke at følge dem?

> [...]

bruger det, nogle gange kan man ikke planlægge 30-40 min i forvejen at
man skal køre,. andre gange er ture så lille at man ikke når at lade

Derfor er det stadig sundest for såvel motor som miljø at stoppe motoren -
den har ikke godt af at stå og kokse til i tomgang.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-02-11 02:12

On 22 Feb., 09:13, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:
> Det er jo netop ikke en koldstart, n r du har haft fyret k rende - og med
> mindre du skal tanke flere tusinde liter, n r motoren ikke at blive kold p
> de minutter, det tager at tanke....

"det er dog oftest de gange hvor jeg har startet ud brug af fyret om
morgenen."

Og har man kørt 1 km i en nyere dieselbil så er det stadig en
koldsstart hvis man stopper og starter.

--
Christian

Fra : KASO

Dato : 22-02-11 10:39

> [...]

morgenen."

Og har man kørt 1 km i en nyere dieselbil så er det stadig en

Jeg så ikke første sætning - men under alle omstændigheder har en dieselbil
bedre af en ekstra start end af at stå og tøffe i tomgang i kold tilstand,
da den ikke bliver varmere af at køre i tomgang, så du slider langt mere ved
din fremgangsmåde (jeg kører selv diesel - med fyr).

Fra : alexbo

Dato : 22-02-11 12:40

"Christian B. Andresen" skrev

> Og har man kørt 1 km i en nyere dieselbil så er det stadig en
> koldsstart hvis man stopper og starter.

Det er jeg ikke enig i det er kun "koldstart" første gang man starter.

Faktisk er en nystart af en varm motor værre, varm olie løber hurtigere væk
end kold olie, kold olie hænger i cylindrene og lejer meget længere end varm
olie.
Så genstart af en varm motor er værre end genstart af en kold motor.

Problemet med rigtig koldstart, den første start med kold motor, er at olien
er kold og tyk og er længe om at komme frem, men når først den er fremme er
den længe om at komme væk igen.
At lade motoren køre for at undgå en ekstra koldstart er meningsløst.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-02-11 13:50

"Christian B. Andresen" skriver:

> En start af en kold motor koster langt mere end 3 min tomgang.

Nej, når motoren er kold er tomgangsforbruget højere. Det forbrug
sparer du ved at bilen hurtigere bliver varm når du giver gas.

Det der slider mest ved en koldstart er det manglende olietryk. lider
din bil af det efter en 4-5 minutters tankning, er der noget galt med
din motor.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-02-11 07:19

On 22 Feb., 13:49, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> "Christian B. Andresen" skriver:

> Nej, n r motoren er kold er tomgangsforbruget h jere. Det forbrug
> sparer du ved at bilen hurtigere bliver varm n r du giver gas.

Nu tager en tankning sjældent 4-5 min fra man holder stille foran
standeren og til man kører videre igen.

> Det der slider mest ved en koldstart er det manglende olietryk. lider
> din bil af det efter en 4-5 minutters tankning, er der noget galt med
> din motor.

Næppe
Der er jo heller ikke noget olietryk når motoren er slukket, så det er
vel kvaliteten af oliefilmen som afgør friktionen når man starter
igen.

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-02-11 07:21

On 22 Feb., 12:39, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> "Christian B. Andresen"  skrev

> Det er jeg ikke enig i det er kun "koldstart" f rste gang man starter.
>
> Faktisk er en nystart af en varm motor v rre, varm olie l ber hurtigere v k
> end kold olie, kold olie h nger i cylindrene og lejer meget l ngere end varm
> olie.
> S genstart af en varm motor er v rre end genstart af en kold motor.

De argumenter lyder fornuftige, jeg er blevet overbevidst og vil
fremover undlade tomgang ved tankning.

Jeg er overbevist

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-02-11 07:23

On 22 Feb., 10:40, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:

> Min holdning er at de nok mest er tilt nkt benzinbiler som jeg er en
> del mere brandfarlige.
>
> S regler g lder ikke for dig?

Det gør de da

> S hvis jeg mener, at hastighedsgr nserne kun g lder for andre - s beh ver
> jeg ikke at f lge dem?

> Det er oftest de gange jeg ikke har det, det er jo ikke alle gange man
> bruger det, nogle gange kan man ikke planl gge 30-40 min i forvejen at
> man skal k re,. andre gange er ture s lille at man ikke n r at lade
> den str m som fyret bruger.
>
> Derfor er det stadig sundest for s vel motor som milj at stoppe motoren -
> den har ikke godt af at st og kokse til i tomgang.

Af hensyn til motoren, ikke miljøet, har jeg valgt at stoppe med det.
Skulle jeg gøre det for miljøet skulle jeg måske helt have valgt en
anden bil.......

--
Christian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-02-11 17:53

"Christian B. Andresen" skriver:

> Nu tager en tankning sjældent 4-5 min fra man holder stille foran
> standeren og til man kører videre igen.

Det kommer jo an på, hvem man er. "Ekko"s Alfa kunne nå at blive lun
på den tid det tager ham at tanke.

> Der er jo heller ikke noget olietryk når motoren er slukket, så det er
> vel kvaliteten af oliefilmen som afgør friktionen når man starter
> igen.

Og om den overhovedet er der, eller er løbet væk. Det er netop ikke et
problem når man holder stille i kort tid.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Mikael

Dato : 21-02-11 01:58

wrote:

> Holder du selv i tomgang i l ngere tid, og i s fald, hvorfor?

Kun når jeg er på arbejde og skal vente i længere tid, har en bil med
både restvarme funktion og kabinevarmer, men det rækker ikke helt hvis
jeg skal sidde og vente i flere timer. Jeg bruger disse ting så langt
det kan lade sig gøre resten må tomgang ordne, jeg nægter at sidde og
fryse fordi jeg skal passe mit arbejde.
Så ja ind i mellem holder jeg lang tid i tomgang, enkelte gange i
timer.
Min privat vogn holder kun i tomgang mens jeg skal skraber ruderne
fri.

MIkael

Fra : KASO

Dato : 21-02-11 21:35

wrote:

> [...]
jeg skal sidde og vente i flere timer. Jeg bruger disse ting så langt
det kan lade sig gøre resten må tomgang ordne, jeg nægter at sidde og

Så find et andet sted at opholde dig istedet for at genere alle andre.....

Så ja ind i mellem holder jeg lang tid i tomgang, enkelte gange i
timer.

Direkte idiotisk og hensynsløst - og ulovligt mange steder.

Fra : Mikael

Dato : 23-02-11 02:25

On 21 Feb., 21:34, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:
> [...]
>
> Kun n r jeg er p arbejde og skal vente i l ngere tid, har en bil med
> b de restvarme funktion og kabinevarmer, men det r kker ikke helt hvis
> jeg skal sidde og vente i flere timer. Jeg bruger disse ting s langt
> det kan lade sig g re resten m tomgang ordne, jeg n gter at sidde og
> fryse fordi jeg skal passe mit arbejde.
> --------------------------------------------------------------------------- ----
>
> S find et andet sted at opholde dig istedet for at genere alle andre.....

Øhh.. Hvor? Skal jeg banke på i det nærmeste private hjem og kræve en
sofa eller hvordan?
> --------------------------------------------------------------------------- ----
>
> S ja ind i mellem holder jeg lang tid i tomgang, enkelte gange i
> timer.
>
> --------------------------------------------------------------------------- ----
>
> Direkte idiotisk og hensynsl st - og ulovligt mange steder.

Hensynsløst? Vil du sidde i en bil i 2 timer i -5 grader og vente uden
varme?

Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-11 16:44

"Mikael" <miklarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
On 21 Feb., 21:34, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:

Hensynsløst? Vil du sidde i en bil i 2 timer i -5 grader og vente uden
varme?

Mikael

************
Det er også op til folk hvordan de vil anvende deres brændstof.
Jeg glemte engang at slukke motoren da jeg blot sku et kort
ærinde men kom i snak og blev budt på kaffe mens motoren
snurrede et par timer

Fra : Martin Bak

Dato : 23-02-11 18:10

">> Eque <<" <n/a> skrev i en meddelelse

> Jeg glemte engang at slukke motoren

Åh ja... Det sker jo for os alle sammen?
Er en så fremskreden demens forenelig med at føre motorkøretøj?

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : KASO

Dato : 23-02-11 20:08

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> ">> Eque <<" <n/a> skrev i en meddelelse

> Åh ja... Det sker jo for os alle sammen?
> Er en så fremskreden demens forenelig med at føre motorkøretøj?

Det passer vel meget godt med ikke at kunne huske forskel på naturen og
skraldespande?

Eller med at mene, at en Sierra er "flot" (jo-jo - den er blevet udstillet
på museum - ligesom den lige så flotte Fiat Multipla)....

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-11 17:51

> ">> Eque <<" <n/a> skrev i en meddelelse

> Åh ja... Det sker jo for os alle sammen?

Det er nok liiige at spænde buen makker,
Det kræver vel normalt en bil ?

> Er en så fremskreden demens forenelig med at føre motorkøretøj?

Må du tale med lægen om hvis du tør.

Fra : KASO

Dato : 23-02-11 17:43

> [...]
>
> S find et andet sted at opholde dig istedet for at genere alle andre.....

Øhh.. Hvor? Skal jeg banke på i det nærmeste private hjem og kræve en

Der findes restauranter, caféer, biblioteker, cafeteriaer - fortsæt selv
listen.

> [...]
>
> Direkte idiotisk og hensynsl st - og ulovligt mange steder.

Hensynsløst? Vil du sidde i en bil i 2 timer i -5 grader og vente uden

Nej - jeg ville finde et andet sted at opholde mig. Hvad laver du i bilen i
de 2 timer?

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-11 17:57

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Der findes restauranter, caféer, biblioteker, cafeteriaer - fortsæt selv
> listen.

Så skal man muligvis slæbe sit guthaben
frem og tilbage. Duer sikkert ikk.
Vil dog anbefale McDonalds hvor man
kan få noget at spise mens man sidder i
bilen....

Fra : Steffen

Dato : 23-02-11 21:30

Mikael <miklarsen@gmail.com> wrote:

> [...]
> timer.
> Min privat vogn holder kun i tomgang mens jeg skal skraber ruderne

Hvad er det for et arbejde, hvor man får løn for at sidde uden at lave
noget i flere timer? (det er sådan jeg læser dit indlæg - hvis det er
forkert, så ret mig).

mvh
steffen

Fra : Mikael

Dato : 24-02-11 05:27

On 23 Feb., 17:42, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:

> hh.. Hvor? Skal jeg banke p i det n rmeste private hjem og kr ve en
> sofa eller hvordan?
> ---------------------------------------------------------------------------­-------
>
> Der findes restauranter, caf er, biblioteker, cafeteriaer - forts t selv
> listen.

Dem er der ikke så mange af alle steder slet ikke efter kl.20 hvor jeg
ofte er på arbejde. Der er vist heller ikke mange af de omtale steder
der ønsker at fungere som varmestue..

> Hensynsl st? Vil du sidde i en bil i 2 timer i -5 grader og vente uden
> varme?
> ---------------------------------------------------------------------------­---
>
> Nej - jeg ville finde et andet sted at opholde mig. Hvad laver du i bilen i
> de 2 timer?

Venter, hviler, ser fjernsyn, læser avis forbereder mig til næste stop
på ruten, men som oftest hviler jeg.

Mikael

Fra : Mikael

Dato : 24-02-11 05:28

On 23 Feb., 21:29, s...@neffets.dk (Steffen) wrote:

> Hvad er det for et arbejde, hvor man f r l n for at sidde uden at lave
> noget i flere timer? (det er s dan jeg l ser dit indl g - hvis det er
> forkert, s ret mig).

Chauffør. Der er ofte ventetid.

Mikael

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-02-11 16:37

Den 24-02-2011 13:28, Mikael skrev:
> Chauffør. Der er ofte ventetid.

Lyder lidt som en taxichauffør der kører fast for en vagtlæge.
I så fald må man jo end ikke gå med ind til "kunderne" og få lidt varme.
Og man skal vel oven i købet blive i bilen, og "holde vagt" ved telefonen?

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 24-02-11 16:43

>"Finn Guldmann" skrev i meddelelsen
>Lyder lidt som en taxichauffør der kører fast for en vagtlæge.

Det kunne nu også sagtens være en lastvognschauffør.
Jeg har da tidligere kørt lidt transport, hvor der ofte var flere timers
ventetid, der holdt jeg da ofte også med maskineriet igang i længere
perioder.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport