Sommerhus beboelse
Fra : ___P.Sir

Dato : 18-02-11 10:38

Nogle bekendte har et sommerhus og vil nu lade deres søn og hendes kæreste
bo der fuldtid. De går begge i skole, teenagere. Huset er isoleret
tilstrækkeligt til også på denne tid af året at de kan holde varmen. Resten
af områdets sommerhuse er tilsyneladende tomme og der er meget stille og
tomt og mørkt rundt omkring.
Men de kan sikkert hygge sig gevaldigt dér - men er det lovligt? Og hvis
ikke - hvad skal der til, for at det bliver? Hvis det er lokal bestemt -
hvor kan man så søge oplysning om lovligheden i projektet?
Søren

Fra : Ole C

Dato : 18-02-11 11:03

___P.Sir skrev blandt andet:

> [...]
> hvis ikke - hvad skal der til, for at det bliver? Hvis det er lokal
> bestemt - hvor kan man så søge oplysning om lovligheden i projektet?

Det vil ikke være i overensstemmelsem med reglerne, som siger at man mellem
1. oktober og 31. marts kun må overnatte i sit sommerhus under kortvarige
ferieophold af højst 3-4 ugers varighed, dog højst 13 uger ialt.
Jeg tvivler på at de unge mennesker ville kunne opnå dispensation fra
reglerne hos kommunen, men da der er tale om skolesøgende teenagere vil
deres folkeregisteradresse formentlig stadig være hos forældrene - og så er
det højst tvivlsomt om nogen myndighed vil gribe ind overfor en
overskridelse, da det ville kræve konkret bevisførelse (læs: dyneløfteri).
Der er da også tusindvis af den slags beboelser af sommerhuse rundt om i
landet - udover dem der helt lovligt har valgt sommerhuset som
helårsbeboelse (pensionister etc.)
Mellem 1. april og 30. september er der i øvrigt ingen hindringer - heller
ikke for at tilmelde sig Folkeregistret på sommerhusadressen.

--
vh
Ole C

Fra : Henning

Dato : 18-02-11 12:45

On Fri, 18 Feb 2011 10:37:40 +0100, "___P.Sir"
<remove_ps@granvista.dk> wrote:

> [...]
>ikke - hvad skal der til, for at det bliver? Hvis det er lokal bestemt -
>hvor kan man så søge oplysning om lovligheden i projektet?

Et andet praktisk problem - bliver der ryddet sne i området? Bliver
der tømt skrald?

Fra : Ole C

Dato : 18-02-11 14:55

Henning skrev blandt andet:

> Et andet praktisk problem - bliver der ryddet sne i området? Bliver
> der tømt skrald?

Snerydning sker som regel kun hvis grundejerforeningen selv betaler og
arrangerer.
Skrald vil som regel blive hentet - men naturligvis ikke særligt ofte i
vinterhalvåret. Kommunen bør kunne oplyse nærmere.

--
vh
Ole C