Dette er begyndelsen til enden for musik
Fra : Ukendt

Dato : 18-02-11 00:04

Afledt af snevalsen i stafetten, forfulgte jeg "instrumentet" som den blev
fremført på i "dansktopversionen".

Her er Yamahas egen demonstrationsvideo af deres arrangementskeyboard
PSR-S900: http://www.youtube.com/watch?v=6v7hcuR7zFY

Rent teknisk må jeg beundre Yamahas formåen. Det er intet mindre end
fantastisk hvad man kan pakke ind i en kasse med tangenter.
Men som musiker græder mit hjerte over at se og høre, hvor lidt der skal til
for at frembringe "musik" med sådan en fætter. Samplingerne er efterhånden
så gode at det til tider kan være svært at høre forskel, og det er
imponerende lydflader man kan frembringe ved at kombinere. Men for pokker
hvor er det sterilt, ens og uden nogen form for sjæl. Jeg håber at verden
har bedre præferencer end dette, for ellers ser det sort ud for rigtige
musikere. Vi ender med kun at spille for hinanden, mens resten nøjes med
computerlavet dåsemusik.
Det ville være så sort en dag.

Prøv bare at høre nogle rædselseksempler på steril dåsemusik, og se hvor
lidt der skal til, ud over en programmør i Japan:

http://www.youtube.com/watch?v=WMrFKAfPcqE
http://www.youtube.com/watch?v=1BenuXOc2QY
http://www.youtube.com/watch?v=o7rksmEr-Us
http://www.youtube.com/watch?v=eM6l6hUfW7A

Suk :-/

/Alex

Fra : Max

Dato : 18-02-11 00:47

Hej Alex

> Prøv bare at høre nogle rædselseksempler på steril dåsemusik, og se
> hvor lidt der skal til, ud over en programmør i Japan:

Hvor er det godt at vi har så meget gammelt musik at høre på.

Max

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-11 09:24

> Hvor er det godt at vi har så meget gammelt musik at høre på.

Ja, til en vis grad. Men jeg synes vi skal stille krav til ny musik, i
stedet for at acceptere at kvaliteten strandede i fortiden.
Ellers dør musikken.

/Alex

Fra : Max

Dato : 18-02-11 09:43

Hej Alex

> Ja, til en vis grad. Men jeg synes vi skal stille krav til ny musik, i
> stedet for at acceptere at kvaliteten strandede i fortiden.

Vi kan da stille lige så mange krav vi vil, men det behøver jo
ikke at give kvalitet på hylderne. Man må jo erkende at den
krævende kundekreds er meget begrænset efterhånden så
der bliver længere og længere mellem guldkornene, og det
gælder jo ikke bare for musik, det er jo noget der ses i alle
grene af kulturen.

> Ellers dør musikken.

Nej, den bliver bare gammel.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-11 10:03

> Vi kan da stille lige så mange krav vi vil, men det behøver jo
> ikke at give kvalitet på hylderne.

Jo, hvis vi er nok der stiller krav. Jeg tror bare ikke vi er nok
efterhånden :(

> [...]
> der bliver længere og længere mellem guldkornene, og det
> gælder jo ikke bare for musik, det er jo noget der ses i alle

Præcis det jeg frygter. Det er ikke kun kultur, men alle grene af livet der
er ramt af tag-brug-og-smid-væk.

> Nej, den bliver bare gammel.

Alt der ikke udvikler sig, og stiller krav til sig selv, dør på et
tidspunkt.

Fra : Max

Dato : 18-02-11 10:13

Hej Alex

> Alt der ikke udvikler sig, og stiller krav til sig selv, dør på et
> tidspunkt.

Indtil vidre har historien jo ikke vist at det er tilfældet, f.eks.
musik kan jo indtil vidre blive flere hundrede år gammel uden
at dø. Og ægte kunst tror jeg lever evigt.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-11 10:19

> Indtil vidre har historien jo ikke vist at det er tilfældet, f.eks.
> musik kan jo indtil vidre blive flere hundrede år gammel uden
> at dø. Og ægte kunst tror jeg lever evigt.

Jeg håber du har ret, men jeg tror det ikke.
Hvor mange i vore børns generation kender f.eks. Mozart, og lytter til ham?
Den klasssiske musik ER allerede død i den næste genration desværre.

/Alex

Fra : Max

Dato : 18-02-11 10:25

Hej Alex

> Jeg håber du har ret, men jeg tror det ikke.

Jeg lever da også i håbet, man kan håbe at "kvalitet" får
en renæsance.

> Hvor mange i vore børns generation kender f.eks. Mozart, og lytter
> til ham? Den klasssiske musik ER allerede død i den næste genration
> desværre.

Nu er jeg gammel nok til at være bedstefar og jeg kender
faktisk kun Mozart af navn, men jeg ved at dem der har skabt
meget af det musik jeg dyrker, ja de kander ham, så hans
kvaliteter lever vidre selv om jeg ikke kender ham.

--
Mvh Max

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 18-02-11 11:18

"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen

> Den klasssiske musik ER allerede død i den næste genration desværre.
>
> /Alex

Det passer ikke. Klassisk musik har en tilhængskare, som bare ikke er særlig
stor. Sådan var det f.eks. også i 60-erne.
Det er marginalmusik, på smme måde som rock, metal og rap-rap og hvad det
hedder.

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 18-02-11 12:33

Den 18-02-2011 10:18, Alex Linaa skrev:

> Hvor mange i vore børns generation kender f.eks. Mozart, og lytter til ham?
> Den klasssiske musik ER allerede død i den næste genration desværre.

Det er jo en leg med tal og personlige meninger.
Der er jo slet ikke nogle reelle opgørelser.
Og hvad er mest populært/solgt?
Er det mest populært/solgt i hele verden, inklusive Sydamerika, Indien,
Rusland og Kina og Australien? Eller skal det kun være det, som er mest
populært/solgt i USA, England og Danmark?

Jeg vil meget stærkt understrege, at jeg absolut ikke er Poul Pott's fan.
Men tror du, at han ville have fået så mange kliks, hvis han i stedet
for Puccini, havde sunget et Pink Floyd nummer???
Så hvis man bruger argumenterne MEST og hvad der lever og dør, så må
dette eksempel da vise, at klassisk musik er noget af det mest levende
og populære:

http://www.youtube.com/watch?v=1k08yxu57NA

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-11 13:10

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Jeg vil meget stærkt understrege, at jeg absolut ikke er Poul Pott's fan.
> Men tror du, at han ville have fået så mange kliks, hvis han i stedet for
> Puccini, havde sunget et Pink Floyd nummer???

Absolut ikke, men Potts' målgruppe er heller ikke de helt unge, men derimod
deres forældre.

> Så hvis man bruger argumenterne MEST og hvad der lever og dør, så må dette
> eksempel da vise, at klassisk musik er noget af det mest levende og
> [...]

Nu vil jeg ikke kalde Potts for klassisk i egentlig forstand, men "kun" en
populistisk skygge af hvordan det kan lyde med en rigtig sanger.

Fra : Henning Jensen

Dato : 18-02-11 13:55

Den 18-02-2011 13:09, Alex Linaa skrev:
> [...]

> Nu vil jeg ikke kalde Potts for klassisk i egentlig forstand, men "kun" en
> populistisk skygge af hvordan det kan lyde med en rigtig sanger.

Underforstået i det jeg skrev:

Jeg vil slet ikke hævde, at det jeg skrev er rigtigt, blot understrege
en lille smule, at påstande om mest og flest og bedst ikke altid holder.
Ser man på link alene, så kan man også påstå, at den "unge dame" der
fulgte efter Pott's, er verdens populæreste sangerinde.

Og jeg er slet ikke enig i nogle af delene.

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-11 16:31

"Alex Linaa" <www.linaa.com> wrote in

> Jeg håber du har ret, men jeg tror det ikke.
> Hvor mange i vore børns generation kender f.eks. Mozart, og lytter til
> ham? Den klasssiske musik ER allerede død i den næste genration
> desværre.

Jeg deler heller ikke din bekymring. Da jeg var 20 (for 30 år siden)
interesserede klassisk musik mig ikke en dyt. Dengang var det Rainbow, Pink
floyd og Clapton, der gjaldt. I dag gælder disse stadig, MEN jeg lytter
også til Tallis, Mozart, Durufle og Nystedt, ligesom jeg også synger værker
af disse i de kor jeg deltager i.

Mine børn (20 og 23) har jeg da også taget i at lytte til Steppenwolf.

Du skal se, det går nok alt sammen. Det er fredag. Nap en flaske vin og sæt
noget vinyl på.

Venligst
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-11 16:52

"Daxhund" <dax-at-tyf-dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> floyd og Clapton, der gjaldt. I dag gælder disse stadig, MEN jeg lytter
> også til Tallis, Mozart, Durufle og Nystedt

Jeg kan sagtens genkende scenariet fra mig selv.
Men jeg har haft den fordel at være søn af en musiker, og har fået glæden
ved musikken ind med modermælken, både som udøvende og lyttende.

> Mine børn (20 og 23) har jeg da også taget i at lytte til Steppenwolf.

Mine børn er opflasket med alt fra Bethoven til Deep Purple, plus adskillige
års musikuddannelse på diverse musikskoler. Så jeg har præget dem på
musikken, det indrømmer jeg, men også (efter min egen ydmyge mening) givet
dem glæden ved musikken, evnen til fordybelse, og fornøjelsen ved at
udforske.
Men der hvor jeg ser forskellen er hos deres kammerater. De lytter ikke til
musik, de forbruger den. Musik er i den generation noget "baggrundsstøj" der
hører med til fester, og længere søger de ikke ned i det.

> Du skal se, det går nok alt sammen. Det er fredag. Nap en flaske vin og
> sæt
> noget vinyl på.

God ide. Det blev Supertramp med "Breakfast In America", og en dejlig kølig
rosé fra Languedoc :)

Skål :)

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-11 23:18

> Skål :)

Selv skål da

Kone og jeg tog på den lokale restaurant, og nød en tre retters menu med
god vin og glimrende betjening, og slapper nu af ved brændeovnen, ak ja de
midaldrendes glæder

allervenligst
Lars og Frue

Fra : Max

Dato : 18-02-11 10:29

Hej Alex

> Præcis det jeg frygter. Det er ikke kun kultur, men alle grene af
> livet der er ramt af tag-brug-og-smid-væk.

Måske det er det rigtige. Jeg så en dag en musikprofessor der
havde helt nye tanker omkring musik, han påstod at rigtig musik
slet ikke kunne lagres og kun eksisterede i nuet. Desværre tror
jeg ikke rigtig jeg fattede hvad han mente, og jeg havde ikke
tid til at fordybe mig i artiklen, og nu kan jeg ikke finde ham igen.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-11 13:43

> [...]
> jeg ikke rigtig jeg fattede hvad han mente, og jeg havde ikke
> tid til at fordybe mig i artiklen, og nu kan jeg ikke finde ham igen.

Et eller andet sted kan jeg godt følge tanken.
Musik på en cd er ikke musik før der er nogen der lytter til det, og
oplevelsen opstår som en symbiose mellem den udførende og den lyttende. Det
samme stykke musik lyder forskelligt, alt afhængig af hvilke omstændigheder
man hører det under, og i hvilket humør man er.
Men når det er sagt, så mener jeg at den ene part i ligningen sagtens kan
lagres, og tages frem igen til en ny oplevelse.
Der er dog ingen tvivl om, at den helt ægte musik opstår live som en
forening af musikere og publikum, og den oplevelse kan kun lagres i hjertet.

/Alex

Fra : Martin Bak

Dato : 18-02-11 10:09

> [...]
>
> Ja, til en vis grad. Men jeg synes vi skal stille krav til ny musik, i
> stedet for at acceptere at kvaliteten strandede i fortiden.

Jeg er ikke helt så bekymret som du. Det skyldes måske netop at jeg også
selv er musiker, så for mig er musik mere end bare noget jeg lytter til. Det
er også skabertrang og spilleglæde. Og uanset hvor stor en del af
rotationslisterne der fyldes ud med mere eller mindre computerskabt musik,
så vil de oplevelser vi får som musikere jo aldrig forsvinde. Det samme vil
de oplevelser et koncertpublikum får heller ikke.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-11 10:16

> [...]
> rotationslisterne der fyldes ud med mere eller mindre computerskabt musik,
> så vil de oplevelser vi får som musikere jo aldrig forsvinde.

Jeg er fuldstændig enig. Det er noget jeg nødig ville have undværet i mit
liv.

> Det samme vil de oplevelser et koncertpublikum får heller ikke.

Med mindre de to ikke mødes.
En "koncert" i dag, kan nemt være mere playback end live.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 18-02-11 11:14

"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen

> Men jeg synes vi skal stille krav til ny musik, i stedet for at acceptere
> at kvaliteten strandede i fortiden.

Det er ikke noget man bare lige kan gøre, sådan huu hej.
Det kræver oplæring af dem der kan.

> Ellers dør musikken.

Det skete allerede omkring 1990

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 18-02-11 07:23

Den 18-02-2011 00:03, Alex Linaa skrev:

> [...]
> har bedre præferencer end dette, for ellers ser det sort ud for rigtige
> musikere. Vi ender med kun at spille for hinanden, mens resten nøjes med

Jeg er også fascineret af sådanne tekniske vidundere og desværre har de
været i brug, også af musikere i mange år, i mere eller mindre
avancerede udgaver.

Men her ser man dog et menneske betjene tangenterne.
Men mere uhyggeligt er, at det kan det gøres meget mere avanceret end dette.
Jeg fik sidste år demonstreret et fikst lille musikprogram til computeren.
Ligesom man kan scanne sine tekstdokumenter ind i computeren og med et
OCR-program oversætte det scannede til redigerbar tekst, så kan man
scanne sine nodesider ind og få programmet til at oversætte til
redigerbare noder, der kan afspilles og gemmes som midi, eller kan
bruges til at fodre dit demonstrerede "musikinstrument" med.

Fremtidsvisionen: man lægger Bethovens 5. i scanneren og vupti, den helt
korrekte lyd strømmer ud af højtalerne, uden risiko for, at een eneste
musiker har ramt een eneste tone forkert.
Så en god scanner og et godt lydkort - der er ingen grund til, hverken
at lære at spille eller at investere i et dyrt instrument der står og
fylder op.

Syntetisk talegengivelse er noget der arbejder meget intenst på, og man
er nået meget langt frem. Det er jo direkte anvendeligt i undervisningen
og til handicappede og er prioriteret meget højt. Og kald mig Mads hvis
man ikke, om kort tid, også får disse syntetiske stemmer til at synge...

Henning. :-|

Fra : Max

Dato : 18-02-11 07:34

Hej Henning

> dette. Jeg fik sidste år demonstreret et fikst lille musikprogram til
> computeren. Ligesom man kan scanne sine tekstdokumenter ind i

Underligt at du ikke har set det før, jag fik sådan et system med
det første lydkort jeg fik for omkring 20 år siden.

> Så en god scanner og et godt lydkort - der er ingen grund til, hverken
> at lære at spille eller at investere i et dyrt instrument der står og
> fylder op.

Spørgsmålet er så om det er musik det laves.

> Syntetisk talegengivelse er noget der arbejder meget intenst på, og
> man er nået meget langt frem. Det er jo direkte anvendeligt i

Jeg arbejder med det hver dag, og der findes da talesynteser der
kan forståes, men de taler ikke.

--
Mvh Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 18-02-11 07:49

Den 18-02-2011 07:33, Max skrev:

> Underligt at du ikke har set det før, jag fik sådan et system med
> det første lydkort jeg fik for omkring 20 år siden.

Hej Max.

Jeg vidste ikke at det var "opfundet" for så længe siden. Jeg så det
først demonstreret sidste år, fordi jeg havde nogle gamle noder, hvortil
jeg måske kunne bruge et sådant program, til at skabe et hurtigt
lydbillede. Ved du om der findes en freeware udgave?

Jeg bruger selv en ikke helt ny version af Musicator hvor jeg ikke kan
"oversætte" det scannede.

> Spørgsmålet er så om det er musik det laves.

Nej det er det selvfølgelig ikke.

> Jeg arbejder med det hver dag, og der findes da talesynteser der
> kan forståes, men de taler ikke.

I mit tænkte eksempel, i denne forbindelse, skal stemmen heller ikke
tale, men kun læse den tekst op der står skrevet i en sang.
Og læse tekst, det kan selv den discountmaskine jeg her sidder ved og
skriver på nu.

Henning.

Fra : Andreas Andersen

Dato : 18-02-11 08:36

Den 18-02-2011 07:22, Henning Jensen skrev:
> [...]
> Så en god scanner og et godt lydkort - der er ingen grund til, hverken
> at lære at spille eller at investere i et dyrt instrument der står og

At afspille noder med en computer er en helt banal opgave, ikke noget
fremtidsvision i det.

--
Andreas

Fra : Henning Jensen

Dato : 18-02-11 08:58

Den 18-02-2011 08:35, Andreas Andersen skrev:

> At afspille noder med en computer er en helt banal opgave, ikke noget
> fremtidsvision i det.

Jeg lærer noget hver dag.

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-11 09:31

> [...]

> lære at spille eller at investere i et dyrt instrument der står og fylder

Det der har ændret sig de seneste år, er kvaliteten af samplingerne.
En pc, uanset lydkortet, kunne ikke for 2-3 år siden frembringe noget der
lød som naturlige instrumenter. Men Yamahas teknologi og arbejde har flyttet
denne grænse, så rigtig mange instrumentgrupper ikke er lette at skelne fra
de rigtige. Kun strygere og blæsere halter efter, men mon ikke også de får
has på disse?
Ok, man kan godt høre forskel hvis man nærlytter, men hvem gør dette
efterhånden hvor musik er blevet en forbrugsvare der holder 3-4 uger, og
derefter erstattes af noget andet ens?

/Alex

Fra : Andreas Andersen

Dato : 18-02-11 08:31

Den 18-02-2011 00:03, Alex Linaa skrev:
> Vi ender med kun at spille for hinanden, mens resten nøjes med
> computerlavet dåsemusik.
> Det ville være så sort en dag.

Jeg synes, du er lidt hård ved os almindelige undermennesker, der ikke
forstår "god smag".

> Prøv bare at høre nogle rædselseksempler på steril dåsemusik, og se hvor
> lidt der skal til, ud over en programmør i Japan:

> [...]

Jeg tror ikke automatisk musik bliver enden på den manuelle mere end
lp'en blev enden på livemusik.

--
Andreas

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-11 09:22

"Andreas Andersen" <andreas2411@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg synes, du er lidt hård ved os almindelige undermennesker, der ikke
> forstår "god smag".

Nu var det absolut ikke et forsøg på smagsdommeri, og jeg mener ikke at smag
har noget at gøre i ligningen.
Nøgleordet er kvalitet, uanset hvilken musik man forsøger at frembringe.

Lad mig komme med et eksempel, helt ude af musikkens verden:
Hvis jeg vil nyde god mad, så går jeg på en restaurant hvor de kæler for
råvarerne, og lægger talent og kærlighed i hver eneste trin i processen fra
råvare til måltid. Jeg lader mig overraske og betage af det jeg spiser, og
glædes over de små nuancer jeg ikke troede var mulige at frembringe.
Modstykket til dette, er McDonalds. Her kan du være 100% sikker på du får
hvad du forventer hver eneste gang, for det er industrielt fremstillet.
Konsisttensen er ens, farven er ens, tilbehøret er ens, og smagen er ens.
Uanset om du får det i Herning eller Reykjavik, så er det den samme vare.

Musik frembragt af musikere på rigtige instrumenter er gourmetmaden, mens
dåsemusikken er McDonalds. Jeg er blot bange for at tidens trend er, at man
nøjes med det kendte og hurtige, frem for kvaliteten som man selv skal
arbejde med at "fordøje" og opleve.
Jeg håber jeg tager fejl.

> Jeg tror ikke automatisk musik bliver enden på den manuelle mere end lp'en
> blev enden på livemusik.

Jeg håber du har ret. Men prøv at nærlytte hvor meget af dagens musik der er
syntetisk, lige fra akkompagnering, til autotune på stemmerne. Det er
faktisk skræmmende.

/Alex

Fra : Andreas Andersen

Dato : 18-02-11 09:54

Den 18-02-2011 09:21, Alex Linaa skrev:
> [...]
> nøjes med det kendte og hurtige, frem for kvaliteten som man selv skal

Jeg tror, de fleste har plads til både det hurtige og det raffinerede i
deres liv. Jeg elsker McDonald's, men jeg kan også lide at prøve
Michelinstjernerestauranter.

Jeg faldt for nylig over et computerspil, jeg spillede på min Commodore
64 som barn. Musikken var frygtelig syntetisk og monoton, men gjorde mig
alligevel i godt humør med gode barndomsminder og jeg nynnede med til
den. Omvendt elsker jeg at se og høre et symfoniorkester fremføre noget
klassisk musik live.

> Jeg håber du har ret. Men prøv at nærlytte hvor meget af dagens musik der er
> syntetisk, lige fra akkompagnering, til autotune på stemmerne. Det er
> faktisk skræmmende.

Der er meget syntetisk musik, men jeg tror aldrig musikken bliver
adskilt fra de mennesker, der fremfører den, og ægte talent vil altid
kunne tryllebinde folk.

--
Andreas

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-11 10:08

> Jeg tror, de fleste har plads til både det hurtige og det raffinerede i
> deres liv. Jeg elsker McDonald's, men jeg kan også lide at prøve
> Michelinstjernerestauranter.

Hver ting til sin tid. Med gedigne tømmermænd giver McD god mening ;)
Det jeg blot skræmmes af, er den store gruppe der ikke stiller højere krav
til noget end McD, og dermed omdefinerer begrebet kvalitet af ren uvidenhed.

> [...]
> alligevel i godt humør med gode barndomsminder og jeg nynnede med til den.
> Omvendt elsker jeg at se og høre et symfoniorkester fremføre noget

Enig på begge punkter. Men Commodoren prøvede heller ikke at lyde som et
symfoniorkester, den lavede Commodore-lyd, som var ret unik.

> Der er meget syntetisk musik, men jeg tror aldrig musikken bliver adskilt
> fra de mennesker, der fremfører den, og ægte talent vil altid kunne
> tryllebinde folk.

Jeg håber du har ret. Men et blik ned over hitlisterne og X-faktor, siger
altså noget andet :(

Fra : Michel Husted

Dato : 18-02-11 09:03

On 18 Feb., 00:03, "Alex Linaa" <www.linaa.com> wrote:
> [...]
> fremført på i "dansktopversionen".
>
> Her er Yamahas egen demonstrationsvideo af deres arrangementskeyboard

Hun er rigtigt god til at spille på keyboard. Og som hun beviser, kan
man skam lave musik på et keyboard! Jeg foretrækker dog, at keyboardet
supplerer "levende" instrumenter.

Og vi alle har nok været udsat for en begivenhed i familien med suppe,
steg og is, hvor underholdningen meget "passende" er en
keyboardspiller, der klimprer sig igennem "Rigtige venner" og derefter
maltrakterer "Moonlight Shadow" og i værste fald synger til. Det
kræver en ikke uanselig mængde rødvin at dæmpe den stress i nerverne,
det medfører

I 2006 købte jeg et Yahama PSR-3000, og jeg indrømmer, at jeg har
været on and off - nok mest off - siden da, men jeg har da forsøgt
mig, selv om det ikke er stor kunst, men for mig giver det glæde. Og
det er vel dybest set det, musik handler om. Jeg gider ikke spille
andres melodier, da jeg er så heldig at kunne spille lige ud af
hovedet. Men teknikken halter for mig, og det bliver aldrig bedre.
Endnu et nyt og famlende forsøg efter alt for lang pause er denne:

Sinavera: http://www.youtube.com/watch?v=KeMZ-nd6Grw

Og nogle lidt ældre:

Silvery Moon: http://www.youtube.com/watch?v=yh1a_ffcLWI
Abend in Tirol: http://www.youtube.com/watch?v=fLzOuIO9GiE
Andante: http://www.youtube.com/watch?v=1d4wSrbD4yI

Jeg har selv spillet orgel siden jeg var barn, lært noder, glemt dem
igen, genopdaget dem osv. osv. Mit første keyboard købte jeg tilbage i
1989, og i midten af 90'erne købte jeg en pc med et godt lydkort,
hvorefter jeg eksperimenterede med at lave musik på denne måde. Hver
enkelt tone blev sat op på et nodeblad, og rytmen måtte jeg selv
programmere, men det gav nogle muligheder for variation. Det tog en
aften at lave en melodi, men det var sjovt.

Et af mine første forsøg fra 1995 er denne:

Luna de Mexico (1995 version): http://www.youtube.com/watch?v=DspSG1l5gts

Efter et par års pause gik jeg i gang med at sample lyde fra andres
musik, som jeg kunne bruge som instrumenter, og i 2000 var jeg tilpas
inspireret af dance-musikken til at lave en ret anderledes version af
ovennævnte:

Luna de Mexico (Millenium Remix): http://www.youtube.com/watch?v=tjIAFnCmB8A

Min konklusion? Jo, andre end mig kan lave musik på et keyboard...

Mange hilsner
Michel

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-11 17:18

"Michel Husted" <michelsanomi@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Hun er rigtigt god til at spille på keyboard. Og som hun beviser, kan
>man skam lave musik på et keyboard!

Hun er tilsyneladende en habil pianist, men det hun laver der er i mine ører
ikke musik. Det er lyde frembragt af en programmør i Japan, som hun
kombinerer og klimprer lidt til. Det er dødt, trist og uden sjæl. Som at
kalde McDonalds for mad ;)

Man kan faktisk godt lave musik på et keyboard, som f.eks. Jean Michel Jarre
er en ganske god eksponent for:
http://www.youtube.com/watch?v=x8dqzTl0vUI
Man hans udgangspunkt er totalt modsat det i det forrige klip. Han bruger
synthesizerne til noget som ikke kan laves på andet, og får skabt noget
unikt. Dåsemusikken fra før er ikke at skabe, men at frembringe en metervare
som alle kan frembringe.

> Jeg foretrækker dog, at keyboardet
> supplerer "levende" instrumenter.

Jeg foretrækker levende musikere. Dåsetrommer, standardfigurer på akkorder
og bas, og chorus og overdubbing på alt er til at brække sig over.

/Alex

Fra : Michel Husted

Dato : 18-02-11 10:18

On 18 Feb., 17:18, "Alex Linaa" <www.linaa.com> wrote:
> Hun er tilsyneladende en habil pianist, men det hun laver der er i mine ører
> ikke musik.

Det er så din mening. Mine ører er helt uenige.

> Man kan faktisk godt lave musik p et keyboard, som f.eks. Jean Michel Jarre

Han er formidabel. Og dette kunne ikke laves på et simpelt keyboard
(fnis):

Jean Michel Jarre: "The last Rumba" - http://www.youtube.com/watch?v=kWZb-o9_BpA

> Jeg foretrækker levende musikere. Dåsetrommer, standardfigurer på akkorder
> og bas, og chorus og overdubbing på alt er til at brække sig over.

Jeg håber, du ikke bliver kvalt i det.

Michel

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-11 18:49

> [...]
> ører
> ikke musik.

> Det er så din mening. Mine ører er helt uenige.

Jamen det kan vi jo ikke gøre noget ved, og så længe du har fornøjelse af
det, så for min skyld ingen alarm :)

>Han er formidabel. Og dette kunne ikke laves på et simpelt keyboard
>(fnis):
>Jean Michel Jarre: "The last Rumba" -
>http://www.youtube.com/watch?v=kWZb-o9_BpA

Hehe, det der er vist en joke fra Jarres side :)

> Jeg håber, du ikke bliver kvalt i det.

Det er der ingen fare for. Jeg undgår bare lortet.
Det eneste jeg frygter er, at det på et tidspunkt er det eneste man kan få,
fordi kvalitetskravene i den brede befolkning er helt forsvundet.

Fra : .J.S...

Dato : 18-02-11 22:59

"Alex Linaa" wrote in message

>Det eneste jeg frygter er, at det på et tidspunkt er det eneste man kan få,
>fordi kvalitetskravene i den brede befolkning er helt forsvundet.

Det er da en fare, sådan er det jo ved at være med f.eks madvarer men tror
dog du overdriver hvor galt det står til.
Der har været produceret metervare i mange årtier, der sker bare det at alt
det ligegyldige går i glemmebogen så kun guldkornene huskes, og så er det
nok også sådan at det musik der var fremme da man selv var ung bare var lidt
bedre

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-11 00:36

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Det er da en fare, sådan er det jo ved at være med f.eks madvarer

Præcis min pointe. Ingen tid eller lyst til hverken nydelse eller
fordybelse.

> [...]
> alt det ligegyldige går i glemmebogen så kun guldkornene huskes, og så er
> det nok også sådan at det musik der var fremme da man selv var ung bare

Egentlig ikke, for der er masser af talent ude i øvelokalerne og på de små
spillesteder, men det hårde arbejde og talentet belønnes bare ikke ret ofte.
Primært på grund af en kombination af at udbuddet er så enormt at det er
svært at finde guldkornene, og at tidens vej til anerkendelse ikke går
gennem talent, men som Max så præcist udtrykte det, gennem at kysse de
rigtige røve og vrikke med bart maveskind.
Bare tag X-faktor som et lysende eksempel på hvor galt det står til, eller
en "berømthed" der blev berømt fordi han har samme efternavn som sin afdøde
far.
Jeg håber ikke entusiasmen blandt vore unge mennekser forsvinder på grund af
denne udsigt til, at hårdt arbejde ikke betaler sig. Så var vi for alvor på
r....

/Alex

Fra : P.Petersen

Dato : 19-02-11 02:12

> [...]
> Jeg håber ikke entusiasmen blandt vore unge mennekser forsvinder på grund
> af denne udsigt til, at hårdt arbejde ikke betaler sig. Så var vi for

Alex du behøver ikke være så bekymret.
Sådan har det været hele min levetid og jeg er 54.
Se på X-factor. De dør jo stille og roligt i glemselen.
Fatter bare ikke at de "kompente" dommere, gider for det første, at være med
og for det andet, at de hidser sig selv op til, at tro, at de arbejder med
"guld".
Opium for folket.
I 4-5 uger. Og derefter evig glemsel for "talenterne".
Den ærlige, kompetente musik vil altid overleve.
Mozart, Bach, Beethoven, Led Zeppelin, Pink Floyd, Deep Purple og så alle de
2000 seneste, jeg ikke orker at opremse, skal nok klare den.
Jeg er ikke bekymret. Ægte kunst har altid overlevet. Og ungdommen er godt
nok forbrugere men der er heldigvis en masse af ungerne, der kan skelne skæg
fra snot.
So be happy. Don't worry.
Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-11 10:25

"P.Petersen" <psp@ka-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nok forbrugere men der er heldigvis en masse af ungerne, der kan skelne

Du har nok ret. Så længe 75.000 mennesker tager til Wacken metalfestival i
år, og vi var en fyldt KB-hal til Disturbed, så kan det ikke stå helt så
slemt til som jeg frygtede.
Men der er stadig flere der hellere vil høre en gang dåse-playback til en
Britney Spears-koncert, end alle de andre tilsammen. Desværre er det dem der
sætter trenden.

> So be happy. Don't worry.

I am, I dont - Men diskussionen var interessant ;)

/Alex