Tøj købt fra USA
Fra : Hans

Dato : 16-02-11 05:35

Hej, jeg har købt 3 Ralph Lauren poloer fra USA. Jeg har givet 630kr.
for det inkl. fragt. Men når jeg skal betale moms, told osv. for
varerne. Bliver det så af det beløb jeg har givet for varerne, eller
kigger de på varernes pris i Danmark og regner det ud derfra? For så
kan det løbe op i mange penge. Håber I kan hjælpe med at svare på det

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-02-11 13:58

"Hans" <hesammalik_91@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Bliver det så af det beløb jeg har givet for varerne

Ja - det er ikke relevant, hvad de koster i Danmark i den sammenhæng.

Du skal betale af hele beløbet - og derudover kommer der et gebyr til
Post Danmark eller det alternative firma, der sørger for transporten og
afregning til Skat.

Jan

Fra : Per

Dato : 16-02-11 18:04

Jan Vestergaard wrote:

> Ja - det er ikke relevant, hvad de koster i Danmark i den sammenhæng.
>
> Du skal betale af hele beløbet

Er det også inklusiv fragt ?
En kollega fortalte mig at afgiften bliver beregnet af hele beløbet altså
varens pris + fragt.

Det undrer mig at man skal betale moms og told af en fragtpris ?

Det skulle forstås sådan at hvis man køber en vare i fx. USA til max 80 kr,
der jo er nedre grænse for fritagelse af moms og told. Fragtprisen ville så
blive lagt oveni således at det ikke længere var told/momsfrit - kan det
passe ?

Mvh. Per

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-02-11 18:57

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Er det også inklusiv fragt ?

Ja - her er reglerne:

http://www.postdanmark.dk/contentfull.dk?content=/cms/da-dk/faq/faq-category9524.htm&menufile=

> [...]
> 80 kr, der jo er nedre grænse for fritagelse af moms og told.
> Fragtprisen ville så blive lagt oveni således at det ikke længere var

Læs ovenstående link - der er eksempler på beregningen.

Jan

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-02-11 14:01

"Hans" <hesammalik_91@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Hej, jeg har købt 3 Ralph Lauren poloer fra USA.

PS - det er nok egentlig ikke et jura-spørgsmål, men mere et
forbruger-spørgsmål og emnet er jævnlig oppe i news:dk.forbruger

Jan

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-02-11 14:03

On Wed, 16 Feb 2011 04:35:19 -0800 (PST), Hans
<hesammalik_91@hotmail.com> wrote:

> [...]
>kigger de på varernes pris i Danmark og regner det ud derfra? For så
>kan det løbe op i mange penge. Håber I kan hjælpe med at svare på det

Hvis der i/på pakken er noget der beviser din købspris (værdi af
indholdet) så bruges det som udgangspunkt for (import)momsberegningen,
dertil kommer så evt. told (afhænger af varens art), evt. afgift
(afhænger af varens art).
Disse 3 ting kaldes samlet SKAT.
Oven i dette kommer et importgebyr og moms (regn med 160 kr. ialt) af
samme.
Ovenstående forudsætter at pakken fanges af PostDanmarks Internatioale
Postcenter eller anden speditør der klarer fortoldningen på dine
vejne, gør den ikke det så slap du med skrækken.

/Hans

Fra : TL

Dato : 16-02-11 17:10

On Wed, 16 Feb 2011 16:02:56 +0300, in dk.videnskab.jura Hans
Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
>Postcenter eller anden speditør der klarer fortoldningen på dine
>vejne, gør den ikke det så slap du med skrækken.

Har det nogen betydning, hvis en forsendelse er mærket "gave"?

--
TomL, CA

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-02-11 17:23

On Thu, 17 Feb 2011 00:10:17 +0800, TL <tl_dp@roadrunner.com> wrote:

>Har det nogen betydning, hvis en forsendelse er mærket "gave"?
Nej, der skal stadig under visse betingelser betales hvis værdien er
over et vist beløb, se evt. selv mere på
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1770359&vId=0

/Hans

Fra : TL

Dato : 16-02-11 17:27

On Wed, 16 Feb 2011 19:23:13 +0300, in dk.videnskab.jura Hans
Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

>Nej, der skal stadig under visse betingelser betales hvis værdien er
>over et vist beløb, se evt. selv mere på
>http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1770359&vId=0

Jeg tror gerne på dit svar, men linket handler om køb af varer på
internet.

--
TomL, CA

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-02-11 17:42

On Thu, 17 Feb 2011 00:27:24 +0800, TL <tl_dp@roadrunner.com> wrote:

>Jeg tror gerne på dit svar, men linket handler om køb af varer på
>internet.
Import af varer er import af varer uanset hvordan du har købt dem.

Noget søgning på SKATs hjemmeside vil vise interesante resultater, søg
på gave og udland og "nært beslægtede".

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789723&vId=0
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1788632&vId=0

Det bliver svært at slippe for afgiften/momsen som privatperson, som
ehvervsdrivende kan du modtage en vareprøve uden at skulle svare
afgift/moms, men der kan muligvis også være reskriktioner på der.

/Hans

Fra : TL

Dato : 17-02-11 17:52

On Wed, 16 Feb 2011 19:42:25 +0300, in dk.videnskab.jura Hans
Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

>Import af varer er import af varer uanset hvordan du har købt dem.

Jeg taler om gaver. Ikke køb.

>Noget søgning på SKATs hjemmeside vil vise interesante resultater, søg
>på gave og udland og "nært beslægtede".
>
>http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789723&vId=0
>http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1788632&vId=0

Som taler om gaveafgift, ikke moms og told.

>Det bliver svært at slippe for afgiften/momsen som privatperson, som
>ehvervsdrivende kan du modtage en vareprøve uden at skulle svare
>afgift/moms, men der kan muligvis også være reskriktioner på der.

Jeg har altid troet, at gaver f.eks. fra familie i udlandet, var
fritaget for moms og told. Indtil for nyligt, hvor min kone sendte en
gave (værdi omkring Kr. 1000) til familie i Danmark, pakken var
tydeligt mærket "gave" i det dertil indrettede felt. Alligevel blev
modtager ramt med moms og told, desværre.

--
TomL, CA

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-02-11 18:06

On Fri, 18 Feb 2011 00:51:47 +0800, TL <tl_dp@roadrunner.com> wrote:

> [...]
>tydeligt mærket "gave" i det dertil indrettede felt. Alligevel blev
>modtager ramt med moms og told, desværre.
Man kan klage over den vurdering "Post Danmarks Internatioale
Postcenter" har foretaget hvis man ikke er enig deri, hvis det ellers
er dem der har toldbehandlet enes forsendelse.
http://www.postdanmark.dk/contentfull.dk?content=/cms/da-dk/faq/faq-category9524.htm#9529
Se nederst på siden.

/Hans

Fra : Erik Olsen

Dato : 16-02-11 19:27

TL wrote:

> Har det nogen betydning, hvis en forsendelse er mærket "gave"?

Der foregår en masse forsøg på omgåelse af reglerne ved mærkning af
forsendelser som gave. Hvis Skat eller den som afgiftsbehandler
forsendelsen skønner at varen er købt i udlandet, kan man komme til at
betale det fulde afgiftsbeløb og gebyr.

Det er ikke afgørende om varen er købt via internettet. Den kan lige så
vel være bestilt pr. post eller telefon.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 18-02-11 09:34

"TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i en meddelelse

> Har det nogen betydning, hvis en forsendelse er mærket "gave"?

Jeg havde netop en kunde, der absolut ville have sin forsendelse mærket
"gave" i håb om at slippe for at betale Norsk moms og evt. told.
Pakken blev returneret af det Norske toldvæsen, så kun kommer han til at
betale fragt 3 gange (Danmark-Norge, Norge-Danmark og Danmark-Norge) + moms
og evt. told.
Hvor meget har han mon sparet på sit lille stunt

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-02-11 19:28

Hans skrev den 16-02-2011 13:35:
> Hej, jeg har købt 3 Ralph Lauren poloer fra USA. Jeg har givet 630kr.
> for det inkl. fragt. Men når jeg skal betale moms, told osv.

momsen og tolden er ofte minimale beløb i forhold til røveri-gebyret fra
StjæleDanmark.

*privat indlæg*

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Ivar

Dato : 16-02-11 23:03

Hans skrev:

> [...]
> kigger de på varernes pris i Danmark og regner det ud derfra? For så
> kan det løbe op i mange penge. Håber I kan hjælpe med at svare på det

Som udgangspunkt er det varens pris. Men er prisen urelistisk lav
forlanger Skat dokumentation for, at prisen er rigtig. Er den lav
vil de nok også tjekke om det er kopiprodukter. Hvis det er tilfældet
får du ikke varerne.

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min standerlampe

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-02-11 20:32

Ivar wrote:

> [...]
> forlanger Skat dokumentation for, at prisen er rigtig. Er den lav vil de
> nok også tjekke om det er kopiprodukter. Hvis det er tilfældet får du

Jo, du gør. Det er ikke ulovligt at importere mærkevareforfalskede varer
til eget brug. Kun erhvervsmæssig import til videresalg er forbudt.

--
Jesper Lund

Fra : Henning

Dato : 17-02-11 22:58

>Jo, du gør. Det er ikke ulovligt at importere mærkevareforfalskede varer
>til eget brug. Kun erhvervsmæssig import til videresalg er forbudt.

Llige netop den påstand ligger pt. til vurdering hos juristerne, jvf.
radioavisen i dag. Forbrugerrådet mener et, Skat mener noget andet.
http://www.business.dk/finans/forbrugerraadet-skat-overdriver-om-kopivarer

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 17-02-11 23:09

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> juristerne, jvf.
> radioavisen i dag. Forbrugerrådet mener et, Skat mener noget

Det er sådan at man ikke uden videre kan få tilsendt kopivarer
fra udlandet. Det er ikke i den nationale lovgivning I skal finde
dette, men i EU-forordning nr. 1383/2003 hvor en sådan
forsendelse forbydes. Men det er jo - som i de fleste andre
sager -en tolkning af reglnerne. Man kan godt købe kopivarer til
eget brug, men ikke få dem tilsendt uden problemer -sådan har det
hele tiden været (siden 2003), så hvis retten mener at praksis
ikke længere gælder, så bliver det spændende.

Fra : Hanne

Dato : 17-02-11 13:45

On 17 Feb., 17:51, TL <tl...@roadrunner.com> wrote:

> [...]
> tydeligt mærket "gave" i det dertil indrettede felt. Alligevel blev
> modtager ramt med moms og told, desværre.

Det link fra Post Danmark som blev givet nær starten af tråden
skriver, at gaver med værdi under 340 kr ikke giver anledning til
hverken moms, told eller gebyr. Over 340 kr kommer der moms + gebyr,
og over 1150 kr også told.

Den grænse på 340 kr er i hvert fald ikke ny, da jeg boede i USA i
starten af 00'erne plejede jeg at holde mig under $40 for at være
sikker. Selve beløbet hænger så vidt jeg ved sammen med en eller anden
Euro-værdi, så den ændres vel med toldkurserne.

Mvh
Hanne

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-02-11 23:27

Henning wrote:

> Llige netop den påstand ligger pt. til vurdering hos juristerne, jvf.
> radioavisen i dag. Forbrugerrådet mener et, Skat mener noget andet.

SKAT er ikke part i sagen, så de siger selv at de ikke mener noget. Det
afholder dem dog ikke fra groft at misinformere borgerne.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-02-11 23:35

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
> problemer -sådan har det hele tiden været (siden 2003), så hvis retten
> mener at praksis ikke længere gælder, så bliver det spændende.

EU forordningen er en hjemmel til at tilbageholde varerne og underrette
rettighedshaverne. Men eftersom du ikke kan overtræde varemærkeloven som
privatperson, er der ikke noget at komme efter når du køber til dig selv.

Hvis folk kender deres rettigheder, på trods af misinformationen fra SKAT
og grådige advokater som repræsenterer Nike o.lign., får de deres varer
udleveret.

Se her
<http://www.taenk.dk/artikler/kopivarer/proevesag-om-kopivarer/>

======
”Det bliver først ulovligt, hvis køberen vil videresælge produktet,”
siger jurist Knud Wallberg, der har skrevet den førende lærebog på
området 'Varemærkeret – varemærkeloven med kommentarer' og nu selv sidder
i et privat advokatfirma, der blandt andet rådgiver varemærkeindehavere.
======

Det er fra en advokat som repræsenterer varemærke rettighedshaverne.

--
Jesper Lund