Baghjulstræk i glat føre
Fra : Steen F.

Dato : 16-02-11 16:00

Jeg er nu ellers glad for min tyske baghjulstrækker fra 2006, men hvad
gjorde folk før i tiden inden ESP og ABS osv? Jeg prøvede i dag på et
stort lukket område at køre uden ESP, og det er sgu livsfarligt i en
baghjulstrækker!
I en blød kurve med 70 km/t snurrer den pludselig ukontrolleret rundt om
sig selv! Med ESP var der ingen problemer overhovedet.

Jeg tænker på, hvor farligt det kan være at køre fx 110 km/t på våd vej
uden ESP og pludselig aquaplane med baghjulene. Eller pletvis glat kan
man jo ikke se.
Der må være tusinder af mennesker der i tidernes løb har mistet livet
pga. baghjulstrækket/mistet herredømme som man ellers sagtens ville
kunne forhindre i en forhjulstrukket bil.

Det var blot en tanke, og jeg vil da ikke fraråde folk og købe en
moderne baghjulstrækker, sålænge den har de elektroniske hjælpemidler.

Mvh
Steen

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-02-11 16:11

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er nu ellers glad for min tyske baghjulstrækker fra 2006, men hvad
> gjorde folk før i tiden inden ESP og ABS osv?

Vi kørte efter forholdene..;)

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 16-02-11 16:22

> Vi kørte efter forholdene..;)

Nemlig! - og så var der alle de kreative som mente at de kunne forbedre
køreegenskaberne med et par havefliser eller en sæk cement eller to i
bagagerummet....

Andreas M. Hansen

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-02-11 16:40

"Andreas Møller Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nemlig! - og så var der alle de kreative som mente at de kunne forbedre
> køreegenskaberne med et par havefliser eller en sæk cement eller to i
> bagagerummet....

Jep, på sådan en gammel papegøjepotte af mærket Opel, var vægt på baghjulene
et must i vinterføre.

Desuden havde vi heller ikke så forbandet (indbildt) travlt..

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-11 16:42

> [...]
>>

> Nemlig! - og så var der alle de kreative som mente at de kunne forbedre
> køreegenskaberne med et par havefliser eller en sæk cement eller to i

Husker øget vægt hjalp på at få bedre bid.

Fra : DMCN 721

Dato : 16-02-11 18:28

"Andreas Møller Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Nemlig! - og så var der alle de kreative som mente at de kunne forbedre
> køreegenskaberne med et par havefliser eller en sæk cement eller to i
> [...]

Ja eller en gearkasse mellem baghjulene :)
Mvh
Jarl

Fra : Z

Dato : 16-02-11 18:33

> Nemlig! - og så var der alle de kreative som mente at de kunne forbedre
> køreegenskaberne med et par havefliser eller en sæk cement eller to i
> bagagerummet....

Hehe, det havde Clarkson i en gammel 325i i forrige Top Gear.

Fra : Mcwm

Dato : 16-02-11 20:47

Den 16-02-2011 16:10, Bjørn J. skrev:
> "Steen F."<steen@steenmartin.dk> skrev i en meddelelse
>
> Vi kørte efter forholdene..;)

Det var da også min første tanke!. Vi kørte derfor altid et gear højere
i glat vejr, end vi ville have gjort på tør sommervej, blot for at nævne
et enkelt tiltag mod for stort træk på hjulene.

Venligst
Mcwm

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 16-02-11 20:59

"Mcwm" skrev i meddelelsen news:ijhd44.15o.1@playground.glostrup.it...

Det var da også min første tanke!. Vi kørte derfor altid et gear højere
i glat vejr, end vi ville have gjort på tør sommervej, blot for at nævne
et enkelt tiltag mod for stort træk på hjulene.
------------------
Vi kørte Volvo 245 - fantastisk bil på sne og is...

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-02-11 22:05

"Mogens (K)" <mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et enkelt tiltag mod for stort træk på hjulene.
> ------------------
> Vi kørte Volvo 245 - fantastisk bil på sne og is...

Jeg lærte at køre bil i en VW 1302 go jeg fyldte 18 i december...

Njaee... jeg begyndte nu egenhændigt med at køre i min fatters Opel Rekord
1900 Stationcar.

Herefter købte jeg min egen Opel Rekord 1700 Stationcar....det sidste ligger
dog helt tilbage i 1973.

Resten af de biler, jeg har bevæget mig rundt i, er (en lang) historie..;)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-02-11 22:10

"Bjørn J." skriver:
> Jeg lærte at køre bil i en VW 1302 go jeg fyldte 18 i december...

Hold da op B-J, så er du snart 60....

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-02-11 22:15

> Hold da op B-J, så er du snart 60....

1302 var ny i 1970-1972 så bilen var yngre end jeg.....

Min egen Opel Rekord 1700 Caravan, var en brugt A-model.

Min fatter var en ny Opel Rekord 1900 Caravan C-model.

Men du har ret, jeg er nærmere de 60 end 50 år......

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-11 00:22

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg lærte at køre bil i en VW 1302 go jeg fyldte 18 i december...

BMW 318i tilbage i 1988.

Fra : \"@

Dato : 18-02-11 18:16

Den 16-02-2011 16:10, Bjørn J. skrev:
> "Steen F."<steen@steenmartin.dk> skrev i en meddelelse
>
> Vi kørte efter forholdene..;)

Resten kørte bare galt.

Mikael

Fra : P3R W!IDAU

Dato : 23-02-11 17:17

""@" <""redhat(\"@)ifh.dk"> skrev i en meddelelse

> Resten kørte bare galt.
>

> Mikael

Jeg er overbevist om at den risiko man løber er konstant. Sådan at forstå at
når der kommer en eller anden ny smart ting, så sætter folk hastigheden op,
og folk kører med stort set samme risiko som før denne nye ting.

Jeg kører selv i en forhjulstrukket bil uden eps. Sidste gang jeg kørte
nordpå blev jeg overhalet af en Audi. Jeg ved det ikke, men jeg gætter på at
der var tale om en 4-hjulstrukket med eps og pigdæk.

Hvis jeg prøver at hænge på ham bliver det rigtigt farligt for mig og mine
passagerer.

Men jeg tror at ham i Audien med alle de features den end måtte have løber
stort set samme risiko som mig, han kører ikke et dug sikrere end jeg gør.

P3R

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-11 17:34

"P3R W!IDAU" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> stort set samme risiko som mig, han kører ikke et dug sikrere end jeg gør.

Hvis i er ´lige gode om det´, så når Audikøreren blot hurtigere frem og
det var det du oplevede gætter jeg på.

Fra : P3R W!IDAU

Dato : 23-02-11 17:57

">> Eque <<" <n/a> skrev i en meddelelse

> "P3R W!IDAU" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis i er ´lige gode om det´, så når Audikøreren blot hurtigere frem og
> det var det du oplevede gætter jeg på.

Præcist.

Omstændighederne er iørigt, at føret er sammenkørt sne/is, hvor man faktisk
ikke rigtigt kan køre hvad hastighedsgrænserne tillader.

P3R

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-11 16:41

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i en meddelelse

> hvad gjorde folk før i tiden inden ESP og ABS osv? Jeg prøvede i dag på et

Jeg kørte forsigtigt og var opmærksom.
Har aldrig haft et uheld.

> Jeg tænker på, hvor farligt det kan være at køre fx 110 km/t på våd vej
> uden ESP og pludselig aquaplane med baghjulene. Eller pletvis glat kan man
> jo ikke se.

En vandfyldt rende i højre side af vejen kan være lumsk hvis
man er upmærksom.

> Der må være tusinder af mennesker der i tidernes løb har mistet livet pga.
> baghjulstrækket/mistet herredømme som man ellers sagtens ville kunne
> forhindre i en forhjulstrukket bil.

Svært at sige præcist, men gætter på langt de fleste
ulykker idag involverer forhjulstrukne, forholdsvis
moderne biler....

Fra : Leo Jensen

Dato : 16-02-11 09:26

On 16 Feb., 16:40, ">> Eque <<" <n/a> wrote:

> [...]
> man er upmærksom.

> Svært at sige præcist, men gætter på langt de fleste
> ulykker idag involverer forhjulstrukne, forholdsvis

Jeg er endda ret sikker på at forhjulstrækkerne er overrepræsenteret
ift hvor mange der kører af dem. Formentlig betyder ESP heller ikke
det store i forhold til hvor tit folk kører galt, tempoet bliver jo
bare øget indtil der køres på grænsen igen. Folk gider bare ikke
sikkerhedsmargen...

MVH Leo

Fra : KASO

Dato : 16-02-11 19:34

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
On 16 Feb., 16:40, ">> Eque <<" <n/a> wrote:
> [...]

det store i forhold til hvor tit folk kører galt, tempoet bliver jo
bare øget indtil der køres på grænsen igen. Folk gider bare ikke

Der lader til at være konsensus om, at ESP er en af de vigtigste
sikkerhedsfaktorer i en bil idag - kun overgået af sikkerhedsseler. (Hvordan
man så laver statistik over de ulykker, som jo netop IKKE er sket - det er
så et godt spørgsmål )

Fra : DMCN 721

Dato : 16-02-11 18:30

">> Eque <<" <n/a> skrev i meddelelsen

> [...]
> man er upmærksom.

> Svært at sige præcist, men gætter på langt de fleste
> ulykker idag involverer forhjulstrukne, forholdsvis

Der er vel egentlig heller ikke så mange rigtige baghjulsttrækkere tilbage,
de fleste nyere biler er da lavet træk foran.
Jarl

Fra : Leo Jensen

Dato : 16-02-11 13:05

On 16 Feb., 19:34, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> det store i forhold til hvor tit folk k rer galt, tempoet bliver jo
> bare get indtil der k res p gr nsen igen. Folk gider bare ikke
> sikkerhedsmargen...
>
> MVH Leo
>
> ---------------------------------------------------------------------------­--
>
> Der lader til at v re konsensus om, at ESP er en af de vigtigste
> sikkerhedsfaktorer i en bil idag - kun overg et af sikkerhedsseler. (Hvordan
> man s laver statistik over de ulykker, som jo netop IKKE er sket - det er
> s et godt sp rgsm l  )- Skjul tekst i anførselstegn -

Jamen, jeg er da enig. Hvis du kører for hurtigt efter forholdene
redder ESP dig sikkert, mens du uden ESP sikkert kører galt.
Der hvor jeg mener kæden falder af er når bilisterne kører markant
hurtigere, fordi deres bil har vinterdæk/airbags/ESP/osv.
Så er overlevelseschancen sikkert den samme som uden vinterdæk/airbags/
ESP/osv. Bilisterne accepterer en vis risiko, og med mere sikre biler
er de 'nødt til' at køre hurtigere for at køre lige så risikofyldt som
før ESP.
Jeg ved udmærket, at min teori ikke understøttes af tallene for
trafikdræbte, men tendensen er der bestemt.
Jeg blev overhalet af en Audi A6 med anslået 160 km/t i snesjap på
motorvejen tirsdag eftermiddag, og jeg nægter at tro på, at samme mand
ville have kørt med samme hastighed i en 20 år ældre Audi 100. Eller
hed den mon allerede A6 i 1991 ?

MVH Leo

Fra : KASO

Dato : 17-02-11 09:20

> [...]

motorvejen tirsdag eftermiddag, og jeg nægter at tro på, at samme mand
ville have kørt med samme hastighed i en 20 år ældre Audi 100. Eller

Du har helt sikkert ret i, at en del fortsat kører "til grænsen" - også
efter grænsen er flyttet. Jeg tror dog, at de fleste "deler" den nye
sikkerhedsmargin, så de kører med lidt hurtigere, men stadig med større
margin end tidligere.

Jeg oplever kun indblanding fra ESP'en, når jeg "kommer til" at bruge
håndbremsen til at lave en hurtig vending på en tom, snedækket p-plads
(Jeg kan kun lege i "konebilen" - en Yaris, da min egen har elektronisk
P-bremse efter on/off-princippet - og den er ikke egnet til formålet. På en
Yaris kan man til gengæld ikke slå ESP (VSC) fra - og den bliver lidt
"pirrelig", når jeg bruger håndbremsen).

Fra : Mcwm

Dato : 17-02-11 09:30

Den 17-02-2011 09:19, KASO skrev:
> [...]
> efter grænsen er flyttet. Jeg tror dog, at de fleste "deler" den nye
> sikkerhedsmargin, så de kører med lidt hurtigere, men stadig med større
Hvis folk kører "på følelsen", så er chancen for at de kører til "den
nye grænse" større. De holder først igen, når de mærker at bilen "ter"
sig. Det vil sige grænsen ER nået.

Venligst
Mcwm

Fra : Anders Majland

Dato : 17-02-11 10:08

> Hvis folk kører "på følelsen", så er chancen for at de kører til "den nye
> grænse" større. De holder først igen, når de mærker at bilen "ter" sig.
> Det vil sige grænsen ER nået.

Der er stadig stor forskel

Når man kan mærke at en ikke ESP baghjulstrækker har mistet grebet så kan
man nemt være meget tæt på en ulykke medmindre man er rutineret nok til at
håndtere den.

Med en ESP baghjulstrækker fortæller eletronikken at grænsen er nået
hurtigere end man selv kan reagere på det OG holde en på kursen. Så kan
også en amatør holde bilen på vejen.

Men selvfølgelig er der dem der bare holder på og lader elektronikken blinke
løs ...

/A

Fra : Mcwm

Dato : 17-02-11 10:20

Den 17-02-2011 10:07, Anders Majland skrev:
> Med en ESP baghjulstrækker fortæller eletronikken at grænsen er nået
> hurtigere end man selv kan reagere på det OG holde en på kursen. Så kan
> også en amatør holde bilen på vejen.
Så langt vil jeg give dig ret. Så længe vi altså taler om acceleration.
Er du først oppe i fart og presser yderligere, og ligger på grænsen, så
tror jeg ikke det hjælper meget med elektronikken. Den redder dig på vej
ind i problemer tæt på grænsen, men derefter giver den op i
forvirringen, fordi føreren bliver overrasket over at det alligevel
kunne gå galt, hvorefter denne flår febrilsk i rattet.

Jeg ved, det er et ældre system jeg selv kører med, men ovennævnte er
afprøvet under sikre forhold, hvor det holder vand.

Fra stillestående kan jeg end ikke få potten til at slippe den mindste
smule, selv ved fuld skrald og max udslag på rattet. 60 km/t i en kurve
hvor der drejes for ivrigt på glat underlag, giver en helt anden oplevelse.

Venligst
Mcwm

Fra : Anders Majland

Dato : 17-02-11 18:39

> [...]
> føreren bliver overrasket over at det alligevel kunne gå galt, hvorefter

Medmindre man er langt over fyssikkens grænser skulle elektronikken jo netop
holde en på kursen så man ikke får lyst til at hive og flå i rettet...

Mhs nyere baghjulstrækker så er min smart et godt eksempel på en bil der
ville være livsfarlig uden elektronisk hjælp ... Ikke at det er nogen
hindring til at ryge af vejen (been there - done that) men med ESP'en aktiv
gribes der ind så snart man er på vej ud i noget snavs - Både på lige vej og
i sving.

Sjoveste baghjulstrækker jeg har leget i en vinterdag var en gammel
hjemmetunet ford escort tilbage i start 90'erne. Der kunne der på en glat
p-plads virkeligt køres sidelæns samtidig med at jeg havde en stor
fornemmelse af kontrol (det meste af tiden

Men tilbage til smarten - Denne vinter har givet rig mulighed for at
udfordre ESP systemet og jeg er meget imponeret over hvad den kan redde for
mig. Med ESP'en slået fra er det nærmest umligt at få bilen til at køre
fremad og komplet umuligt at tage et skarpt sving uden at skride meget ud
.... Har den ved underlaget understyrer den kraftigt, men det varer jo kun
ved til den mister grebet på de trækkende hjul og uden ESP så spærer man
lynhurtigt for de modkørende ...

C5'en ESP tager anderledes adstadig på tingene - men den bil er jo også
noget længere så der er længere fra en lille udskridning til en snurretur.
Der kan man lade bagenden hænge ret langt ude i en blød kurve inden ESP'en
griber ind. Samme sving i smarten giver øjeblikkelig indgriben fra ESP'en

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-02-11 17:20

>"Steen F." skrev i meddelelsen
>Jeg er nu ellers glad for min tyske baghjulstrækker fra 2006, men hvad
>gjorde folk før i tiden inden ESP og ABS osv?

Jeg har kørt bil i snart 30 år.
Det har vel været fordelt med ca. 20% med forhjulstræk og resten med
baghjulstræk.
Min nuværende bil er med baghjulstræk og automatgear (og uden ESP) og den
klarer også føret fint.
Har aldrig ejet en bil med ESP og har aldrig haft problemer af nogen art på
grund af vinterføret.
Kun én gang (for mange år siden), har jeg været kørt fast i sneen (det var i
en Ford Escort mk1 baghjulstrækker), men det var nærmest med vilje.
Jeg har endda også kørt med kombinationen baghjulstræk og sommerdæk, gennem
flere vintre, uden skyggen af problemer (men det skal du ikke sige til nogen
herinde, så bliver jeg bare henrettet )

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-02-11 18:27

Den 16-02-2011 17:19, Per Beer Hansen skrev:
> [...]
> gennem flere vintre, uden skyggen af problemer (men det skal du ikke
> sige til nogen herinde, så bliver jeg bare henrettet )

fordi du har klaret dig på sommerdæk bliver du ikke henrettet, blot
hængt ud.

Nej, hvis nogen skulle få lyst til at henrette dig er det fordi at dit
indlæg, måske med meget god vilje, kunne antyde at evner og erfaring
kunne betyde lige så meget som vinterdæk og støttepædagoger.

Fra : Leo Jensen

Dato : 16-02-11 09:35

On 16 Feb., 15:59, "Steen F." <st...@steenmartin.dk> wrote:
> [...]
>
> Det var blot en tanke, og jeg vil da ikke frar de folk og k be en
> moderne baghjulstr kker, s l nge den har de elektroniske hj lpemidler.

Som de andre siger: Vi kører efter forholdene. Jeg har ABS og
vinterdæk samt en vægtfordeling på stort set 50-50 i Jaguaren, og det
går faktisk rimeligt godt i vinterføre, men jeg ligger da heller ikke
og kører på grænsen. Jeg kan sagtens køre og powerslide lidt, hvis
føret er entydigt glat, men kunne aldrig finde på at udnytte
hovedparten af friktionen til at køre stærkt på en snoet, tør vej i
frostvejr. Den slags fungerer om sommeren, og hvis man gør det om
vinteren hører man hjemme i bil med kaskoforsikring, ESP og 5 NCAP-
stjerner...
Aquaplaning gør ikke det store ved sådan en slæde. Den slags opleves
oftest ved højt tempo på motorvejen, og den fortsætter altså ligeud,
ligesom motorvejen...

MVH Leo

Fra : Henrik B.

Dato : 23-02-11 15:25

> "Leo Jensen" skrev i meddelelsen
>
> Aquaplaning gør ikke det store ved sådan en slæde. Den slags opleves
> oftest ved højt tempo på motorvejen, og den fortsætter altså ligeud,
> ligesom motorvejen...

Jeg er sikker på at den MB-fører, som jeg fulgtes med på motorvejen - for år
tilbage - ikke vil give dig ret! Det var før ESP'ens tid. Han mente at 140
km/t var en fin hastighed på den Fynske motorvej, i regnvejr. Jeg fulgte
MB's hastighed, i passende afstand. I overhalingsbanen, lige før
Blommenslyst, slog MB'en pludselig nogle gevaldige slag med røven.
MB-føreren valgte at sænke hastigheden betragtelig og trække ind i højre
spor. Jeg kunne herefter forsætte med uforandret hastighed i
overhalingssporet - i min forhjulstrækker.
Aquaplaning er langt mere udramatisk i en forhjulstrækker, som blot "rykker
i rattet" men fortsætter ligeud...

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-11 16:40

> Aquaplaning er langt mere udramatisk i en forhjulstrækker, som blot
> "rykker i rattet" men fortsætter ligeud...

Min Sierra rykkede også i rattet og vandet var vel nærmest
væk inden baghjulet ´nåede frem´, så jeg oplevede ikke
den ligefrem slog med røven. Kørte dog ikke 140.

Fra : Leo Jensen

Dato : 23-02-11 08:08

On 23 Feb., 15:25, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> tilbage - ikke vil give dig ret! Det var f r ESP'ens tid. Han mente at 140
> km/t var en fin hastighed p den Fynske motorvej, i regnvejr. Jeg fulgte
> MB's hastighed, i passende afstand. I overhalingsbanen, lige f r
> Blommenslyst, slog MB'en pludselig nogle gevaldige slag med r ven.
> MB-f reren valgte at s nke hastigheden betragtelig og tr kke ind i h jre
> spor. Jeg kunne herefter fors tte med uforandret hastighed i
> overhalingssporet - i min forhjulstr kker.
> Aquaplaning er langt mere udramatisk i en forhjulstr kker, som blot "rykker

Med en kampvægt omkring de 2 ton og hen imod halvdelen på bagakslen +
smalle dæk (225) flytter jeg altså meget vand, men selvfølgelig har
jeg da prøvet at aquaplane med hjulene i den ene side igennem et par
dybe 'vandpytter' på motorvejen, f.eks. ved kombinationen tøvand og et
stoppet afløb, og det har ikke virket problematisk overhovedet. Man
mister kontakten til asfalten, det rykker godt i rattet og så er det
sådan set overstået. Ikke noget med at bilen stiller sig på tværs.

Mine tidligere forhjulstrækkere med egenvægt på op til 1150 kg har
lystigt aquaplanet i sporrillerne over Fyn, det er ikke et problem nu,
heller ikke ved 140+

Jeg har prøvet at køre Sierra Mk1 på sommerdæk i sne, det giver altså
en markant anderledes oplevelse af baghjulstræk end det jeg har nu, og
hvis al min erfaring med baghjulstræk kom fra sådan en ville jeg da
også sige, at det burde forbydes at køre på andet end tør asfalt med
baghjulstræk...

MVH Leo

Fra : Steen F.

Dato : 28-02-11 03:00

Den 23-02-2011 16:08, Leo Jensen skrev:
> [...]
> mister kontakten til asfalten, det rykker godt i rattet og så er det
> sådan set overstået. Ikke noget med at bilen stiller sig på tværs.

Har du prøvet at aquaplane med baghjulene? Så blir det til ukontrolleret
speedway - blot med 120 km/t

Fra : Leo Jensen

Dato : 28-02-11 00:38

On Feb 28, 3:00 am, "Steen F." <st...@steenmartin.dk> wrote:

> Har du pr vet at aquaplane med baghjulene? S blir det til ukontrolleret
> speedway - blot med 120 km/t

Åbenbart ikke. Det ser dermed ud til, at jeg altid kører efter
forholdene, siden jeg ikke oplever de problemer I andre kan berette
om....
Jeg synes at 120 km/t er for høj hastighed, hvis der ligger 3-4 cm
vand på kørebanen og viskerne har svært ved at rydde forruden, men
sådan er vi jo så forskellige. Måske det ændrer sig, når jeg får
ESP...

MVH Leo

Fra : Steen F.

Dato : 01-03-11 04:31

Den 28-02-2011 08:38, Leo Jensen skrev:
> Åbenbart ikke. Det ser dermed ud til, at jeg altid kører efter
> forholdene, siden jeg ikke oplever de problemer I andre kan berette
> om....

Ja, du er en helt - uden fejl? hehe

> [...]
> vand på kørebanen og viskerne har svært ved at rydde forruden, men
> sådan er vi jo så forskellige. Måske det ændrer sig, når jeg får

Som med alt andet er der nuancer der skal tages i betragtning. Man kan
sagtens køre 120 km/t i let regnvejr, men hvis der pludselig er
niveauforskelle i asfalten, så kan man godt aquaplane de antal meter som
niveauforskellen varer hvis der ligger vandpytter. Jeg har kun oplevet
det få steder og det ligger 15 år tilbage (uden ESP), men én uheldig
oplevelse kan som bekendt også være nok. Og hvis dækkene synger på
sidste vers hvad mønsterdybde angår, så kan man også komme ud for
ovenstående med lavere hastighed. Det er altid det uforudsete man bliver
overrasket over.

Mvh
Steen F.

Fra : Leo Jensen

Dato : 01-03-11 06:23

On 1 Mar., 04:31, "Steen F." <st...@steenmartin.dk> wrote:

> Ja, du er en helt - uden fejl? hehe

Lidt fejl har jeg nok, men det er ikke mange...

> Som med alt andet er der nuancer der skal tages i betragtning. Man kan
> sagtens k re 120 km/t i let regnvejr, men hvis der pludselig er
> niveauforskelle i asfalten, s kan man godt aquaplane de antal meter som
> niveauforskellen varer hvis der ligger vandpytter. Jeg har kun oplevet
> det f steder og det ligger 15 r tilbage (uden ESP), men n uheldig
> oplevelse kan som bekendt ogs v re nok. Og hvis d kkene synger p
> sidste vers hvad m nsterdybde ang r, s kan man ogs komme ud for
> ovenst ende med lavere hastighed. Det er altid det uforudsete man bliver
> overrasket over.

Det med at ryge ud på 'dybt vand' med ret højt tempo i let regn har
jeg efterhånden prøvet en del gange på motorvejen, og det er i de
situationer jeg ikke oplever min baghjulstrækker uden ESP som mere
ustabil og dårligere end de forhjulstrækkere jeg har haft, men det kan
da være jeg bare har været heldig...

Leo

Fra : Steen F.

Dato : 03-03-11 04:16

Den 01-03-2011 14:22, Leo Jensen skrev:
> [...]
> situationer jeg ikke oplever min baghjulstrækker uden ESP som mere
> ustabil og dårligere end de forhjulstrækkere jeg har haft, men det kan

Ja, eller vægten på baghjulene har jo også meget at sige. Jaguaren er
sikkert tung i røven

Mvh
Steen F.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 03-03-11 20:58

> Ja, eller vægten på baghjulene har jo også meget at sige. Jaguaren er
> sikkert tung i røven

Dvs. at Leo er gumpetung?
Jeg siger ikke mere..........

Sorry Leo

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Leo Jensen

Dato : 03-03-11 03:03

On Mar 3, 4:15 am, "Steen F." <st...@steenmartin.dk> wrote:

> Ja, eller v gten p baghjulene har jo ogs meget at sige. Jaguaren er
> sikkert tung i r ven
>
> Mvh
> Steen F.

Den er tung i begge ender...
Begge aksler sidder ret langt fremme, og motor/gearkasse hænger ikke
ude mellem forlygterne som på en Audi. Det rykker jo tyngdepunktet
tilbage (ikke det Audi gør, men det Jaguar gør...)

Jeg har ikke lige et tal for vægtfordelingen på akslerne, men jeg tror
ikke der er meget under 50% på bagakslen, og med en tørvægt på 1750 kg
er det jo en hel del. Den kører temmelig afbalanceret og sporsikkert
hvis man giver gas. Det bedste er at den kører stort set lige kort på
literen uanset speederfoden, og den er bygget solidt og piver ikke
over at få lidt tæsk

MVH Leo

Fra : Rasmus

Dato : 16-02-11 19:35

Den 16-02-2011 15:59, Steen F. skrev:
> [...]
> I en blød kurve med 70 km/t snurrer den pludselig ukontrolleret rundt om
> sig selv! Med ESP var der ingen problemer overhovedet.

i min tyske baghjulstrækker fra 1993 uden ESP kommer jeg da ganske nemt
frem ved at køre efter forholdene.

> Det var blot en tanke, og jeg vil da ikke fraråde folk og købe en
> moderne baghjulstrækker, sålænge den har de elektroniske hjælpemidler.

Nej, jeg kan læse ud af nedenstående artikel at ESP er livsnødvendigt:

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1504980.ece

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 16-02-11 20:21

On Wed, 16 Feb 2011 18:26:32 +0100, Finn Guldmann wrote:

> [...]
> indlæg, måske med meget god vilje, kunne antyde at evner og erfaring
> kunne betyde lige så meget som vinterdæk og støttepædagoger.

Uh, jeg kan næsten lugte røgen fra kætterbålet!

--
sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : AS

Dato : 16-02-11 21:16

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> wrote in message
> Jeg er nu ellers glad for min tyske baghjulstrækker fra 2006, men hvad
> gjorde folk før i tiden inden ESP og ABS osv?

En analogisk eksempel. Hvordan man kunne fotografere i de gamle dage, indtil
digital foto? Og hvordan kunne man fokusere på motivet før autofokus blev
lavet?

Man har brugt hovedet mere, end de fleste i dag No offence, ingering
personligt IMHO folk er så meget vant til ABS, ESP, EBD, EBSW....., at
mange tror at alle de uorståelige forkortelse klarer alt, hvad de kaster sig
i. Ja, delvis, indtil nogen grænse, men hvis denne grænse er overskredet, så
er kun gud kan hjælpe. I de gamle dagekunne man mærke bilen og vejen bedre,
man har ikke akcelereret, heller ikke bremset for hurtigt. Man har heller
ikke lavet en pludselig sving ved 80-100 km/t.

Fra : AS

Dato : 16-02-11 21:23

Bl.a., man snakker hele tiden, at FWD er bedre, mere sikkert osv. I knap så
gamle dage, da Fiat Ritmo blev født, har man lavet en eksperiment på våd
vej, hvor folk fik mulighed at køre skiftevis i bil med FWD og RWD.
Konklusionen var, at med FWD man kunne klare lidt, lidt hurtigere det samme
strækning med mange sving. Samtidigt alle, inklusiv helt grønne og
prodrivere, har været betydeligt tættere til den grænse, hvor bilen begynder
at skride/glide. Noget tankevækkende?

Fra : KASO

Dato : 17-02-11 09:28

"AS" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> bilen og vejen bedre, man har ikke akcelereret, heller ikke bremset for
> hurtigt. Man har heller ikke lavet en pludselig sving ved 80-100 km/t.

Ganske enig. Jeg er glad for de nye hjælpesystemer og vil ikke undvære dem
idag, men jeg har da kørt 10-11år med baghjulstræk uden hjælpesystemer -
uden uheld eller problemer. Det var fordelt på 8½ år i en MB 280S (W116) og
2-3år i en Seat 1430E. Mercedes'en havde da en løs bagende, og man skulle
være varsom med at fyre alle 160hk af på glat vej - så det undlod jeg så.
Seat'en var lidt nemmere at styre, men det gik da fint med begge.

Jeg har også haft nogle år med baghjulstræk og alle bogstaverne - så går det
jo nemt

Pt. har jeg 2 x forhjulstræk - med alle bogstaverne.....

Fra : oz3bto

Dato : 16-02-11 21:57

> [...]
>
> Det var blot en tanke, og jeg vil da ikke fraråde folk og købe en moderne
> baghjulstrækker, sålænge den har de elektroniske hjælpemidler.

Når den begynder at skride prøv så at trykke koblingen ned så stopper den
normalt ret hurtig med at skride ud
Vi har et par hundai H1 heroppe som taxa med rwd og de har mig bekendt ikke
div elektronik..
Udover at de let sidder fast i løs sne hvis man ikke tænker sig om så er
der ingen problemer i at køre med dem

Prøv at smide noget vægt bag i din bil .. 100kg gør underværker

Fra : Steen F.

Dato : 16-02-11 23:54

Den 16-02-2011 21:56, oz3bto skrev:
> Når den begynder at skride prøv så at trykke koblingen ned så stopper den
> normalt ret hurtig med at skride ud

Den har aut.gear. Det foregik i snevejret i dag, så bilen burde jo også
skride ud, det var fremprovokeret. Men jeg husker engang i 1996 i en MB
E300D w210 hvor fartpiloten pludselig slog fra på motorvejen i en blød
kurve. Det var fordi baghjulene ikke kunne få greb (aquaplaning). Havde
det været i en w124 med fartpilot, så havde den muligvis fortsat med at
trække selvom baghjulene ikke kunne få fat. Kan I forestille jer scenariet?

> Prøv at smide noget vægt bag i din bil .. 100kg gør underværker

Det er ikke noget problem i dagæogdagen med ESP slået til. Det er kun
når man presser til grænsen uden ESP.
Mere vægt på bagakslen... bliver resultatet ikke en Porsche 911
pendul-reaktion ved udskridning?

Mvh
Steen

Fra : M.J.

Dato : 17-02-11 00:28

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i melding

> [...]
> man presser til grænsen uden ESP.
> Mere vægt på bagakslen... bliver resultatet ikke en Porsche 911

Vekten må ikke ligge bak bagakselen da kommer pendulen hardt.
mvh. MJ.

Fra : oz3bto

Dato : 17-02-11 13:54

> [...]
> man presser til grænsen uden ESP.
> Mere vægt på bagakslen... bliver resultatet ikke en Porsche 911

Problemet med en 911 er at den kun har vægten i røven

Prøv at smide lidt vægt bagi og tving den til at skride ud igen .. du vil
opdage at der skal meget mere til før den kommer ud med røven.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 17-02-11 19:43

"oz3bto" skrev i meddelelsen

Problemet med en 911 er at den kun har vægten i røven
Prøv at smide lidt vægt bagi og tving den til at skride ud igen .. du vil
opdage at der skal meget mere til før den kommer ud med røven.
-------------
Tilfør den 4x4, og det bliver "umuligt".

Kombination 4x4 plus al elektronikken gør, at en Porsche 911 har en
sporsikkerhed uden lige. Man tror det er løgn, men selv på stranden med al
hurlumhejet koblet fra trækker den helt vildt. Jeg oplevede det samme med
Audi V8, som selv i perlegrus havde et fantastisk vejgreb...

Fra : oz3bto

Dato : 17-02-11 19:48

> [...]
> hurlumhejet koblet fra trækker den helt vildt. Jeg oplevede det samme med
> Audi V8, som selv i perlegrus havde et fantastisk vejgreb...

Vil gætte på at han hentyede til 911 af lidt ældre dato = RWD og ja de var
på grænsen til at være livsfarlige

4x4 gør det ikke umuligt at skride ud .. men MEGET nemmere at kontrollere
udskridningen

Fra : DMCN 721

Dato : 18-02-11 10:10

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> man presser til grænsen uden ESP.
> Mere vægt på bagakslen... bliver resultatet ikke en Porsche 911

Nej.
Nærmere som Porsche 924 og Alfa 75, helt kontrollerbar, men absolut ikke for
begyndere.
Jarl

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 19-02-11 10:46

"DMCN 721" skrev i meddelelsen

> Nærmere som Porsche 924 og Alfa 75, helt kontrollerbar, men absolut ikke
> for begyndere.

Nope - det er uproblematisk. Min søn på 19 havde absolut ingen problemer med
at håndtere min 215 hk's Alfa Romeo 75 3,0 V6 QV...

Fra : Steen F.

Dato : 19-02-11 14:54

Den 19-02-2011 10:45, Mogens (K) skrev:
> Nope - det er uproblematisk. Min søn på 19 havde absolut ingen problemer
> med at håndtere min 215 hk's Alfa Romeo 75 3,0 V6 QV...

Men i en undvigemanøvre ville det nemmere kunne gå helt galt, end med ESP.

Mvh
Steen

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 19-02-11 16:16

"Steen F." skrev i meddelelsen

> Men i en undvigemanøvre ville det nemmere kunne gå helt galt, end med ESP.

Ja, det er jo klart. ESP er lige så stor en landvinding sikkerhedsmæssigt
som sikkerhedsseler, ABS og airbags.

Man behøver jo ikke engang selv være skyld i situationen - følgende foregår
med 80 km/t:
http://www.youtube.com/watch?v=gcZBNJbu3aQ - start ved 0:50

Fra : DMCN 721

Dato : 19-02-11 16:56

"Mogens (K)" <mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> skrev i meddelelsen
> "DMCN 721" skrev i meddelelsen

> Nope - det er uproblematisk. Min søn på 19 havde absolut ingen problemer
> med at håndtere min 215 hk's Alfa Romeo 75 3,0 V6 QV...
Det her må min søn absolut ikke få at vide, så kræver han bare at få fars
bil til låns :) 140 hk og 1000 kilo bil til knægt på 18 der lige har fået
styrebrev, så vil jeg med ved siden af. Men spændende bliver det at tage ham
med på glatbane og lære ham at snurre lidt rundt.
Jarl

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 19-02-11 19:42

> [...]
> styrebrev, så vil jeg med ved siden af. Men spændende bliver det at tage
> ham med på glatbane og lære ham at snurre lidt rundt.

Jeg har 2 knægte - der er 4 år mellem dem. De havde begge en bil fra de var
18 år - købt op til den dato, hvor kørerkortet forventligt ville komme i
hus. Den ældste kørte fra day one en 160 hk's Ford Sierra XR4i, mens den
yngste kørte BMW E30 323i med 143 hk. De har naturligvis begge altid været
medlem af klubben for de unge under 25 år på KTI i Roskilde:
www.ktklub.mono.net

De efterfølgende biler for drengene har været Ford Sierra Cosworth, BMW M3
(een hver), BMW 328i, BMW 325i cab, Porsche Boxster...

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-11 16:30

> [...]
>
> Det var blot en tanke, og jeg vil da ikke fraråde folk og købe en moderne
> baghjulstrækker, sålænge den har de elektroniske hjælpemidler.

Min storebror har lige oplevet "Som i Gamle dage"
Hans Bimmer 330 stc fra 2006 står til at skulle skiftes ud med en
firmapotte, så han har ikke villet investere i nye vinterdæk af samme grund.
De gamle var slidt ned.
På vej ud for at besøge os i tirsdags gik ESP'en så i udu og slog fra.
To hundrede og jeg ved ikke hvor mange hypper og så baghjulstræk, brede
brede sommerdæk og så sneglatte veje.
Rørte han speederen, kørte bilen sidelæns.
Vejen op til os er en lille bakke på 1½ meter over 45 meters strækning. Den
kunne han ikke forcere uden at lade rulle baglæns ud på et fladt stykke og
så køre i tomgang op ad bakken i 1. gear.
For Citronen er den bakke ikke noget vi regner overhovedet. hverken på
sommer eller vinterdæk. Med eller uden trailer.

Bimmeren?
Den er vist på værksted lige nu

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Steen F.

Dato : 20-02-11 18:57

Den 20-02-2011 16:29, Frodo Nifinger skrev:
> [...]
> For Citronen er den bakke ikke noget vi regner overhovedet. hverken på
> sommer eller vinterdæk. Med eller uden trailer.

Netop. Og uden ESP er baghjulstræk forældet og farligt (når vi snakker
hverdagsbiler og ikke motorsport osv.).

Mvh
Steen

Fra : AS

Dato : 20-02-11 21:43

> ...> Netop. Og uden ESP er baghjulstræk forældet og farligt (når vi
> snakker hverdagsbiler og ikke motorsport osv.).

Var der ikke dæk forældret i denne historie? Samtidigt orienteringsevne?

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 21-02-11 19:55

>"Steen F." skrev i meddelelsen
>Netop. Og uden ESP er baghjulstræk forældet og farligt (når vi snakker
>hverdagsbiler og ikke motorsport osv.).

Farligt?
Er de danske bilister ved at udvikle sig til en gang klynkere, som ikke kan
køre bil uden støttehjul, fordi det er for "farligt"?
Jeg har kørt i mange år, med baghjulstræk uden ESP, og ALDRIG været i fare
(på grund af det).

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Claus Frørup

Dato : 21-02-11 20:57

Isang tao pinangalanan, Per Beer Hansen nagsulat:

> [...]
>køre bil uden støttehjul, fordi det er for "farligt"?
>Jeg har kørt i mange år, med baghjulstræk uden ESP, og ALDRIG været i fare

Hehe.... jeg sidder også og smågriner over alle de elektroniske
hjælpemidler der nu er absolut livsnødvendige for at kunne få bilen
til at bevæge sig i den ønskede retning...

Ok,Ok,Ok... jeg indrømmer dog, at det er lækkert når de kan hjælpe i
extreme situationer..... f.eks. som da jeg beskrev mine oplevelser med
min vidunder bus i snekaoset ved Kastrup lufthavn
--
Previa.
Der er dælme plads til store armbevægelser

Nu med Honda Shadow VT750 årg.1983

Fra : alexbo

Dato : 21-02-11 21:12

"Per Beer Hansen" skrev

> Er de danske bilister ved at udvikle sig til en gang klynkere, som ikke
> kan køre bil uden støttehjul, fordi det er for "farligt"?

Næh, det er kun fordi denne gruppe har mange debatter angående sikkerhed, at
det kan virke som om det fylder meget i dagligdagen.
Langt de fleste kører bare og er fuldstændig ligeglade med ABS, ESP, FDB,
dækvalg, fart og spritgrænser, håndtelefon og hvad vi ellers diskuterer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-11 21:17

> [...]
> dækvalg, fart og spritgrænser, håndtelefon og hvad vi ellers diskuterer.

Jeg kører stadig på sommerdæk..

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-02-11 21:35

">> Eque <<" skriver:

> Jeg kører stadig på sommerdæk..

På cylken

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-11 21:45

>">> Eque <<" skriver:

> På cylken

Hvilken een ?
Den spritnye Centurion eller den
gamle hollænder fra 1971 ??

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-02-11 21:51

">> Eque <<" skriver:

> Hvilken een ?
> Den spritnye Centurion eller den
> gamle hollænder fra 1971 ??

Den du kører på selvfølgelig!

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-11 22:16

Lige nu sidder jeg i sofaen.
I går var det den....mint-blå.....i dag den
british racing-green fra 1971..uden gear
men med km-tæller ved forhjulet...tik--tik----tik----

Fra : \"@

Dato : 20-02-11 19:45

> [...]
> Den kunne han ikke forcere uden at lade rulle baglæns ud på et fladt
> stykke og så køre i tomgang op ad bakken i 1. gear.

Lad ham tage den i andet gear næste gang, hvis maskinen kan klare det...

Mikael

Fra : Leo Jensen

Dato : 22-02-11 00:20

On 21 Feb., 21:35, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> ">> Eque <<" skriver:

> P cylken

Her er det modsat. Pigdæk på cyklen og sommerdæk på 2 ud af 3 biler..
Faktisk er det sådan, at mine transportmidler med baghjulstræk har
vinterdæk, så der må jo være noget om at baghjulstræk er vildt
farligt...

MVH Leo

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 23-02-11 21:18

"Steen F." skrev i meddelelsen

[...]
----------------
Imorges var det pisseglat i Glostrup, fordi der var et snedække på vejen og
så koldt, at saltet ingen virkning havde. Indkørslen til arbejdspladsen (500
ansatte) var isglat og skråner svagt nedad, hvilket min BMW klarede komplet
uproblematisk. Al elektronikken sørgede for, at jeg hverken spandt med
baghjulene eller slog ud med bagenden eller andet lignende.

Men den forhjulstrukne Skoda Octavia bag mig snurrede ukontrolabelt rundt på
vejen og endte på fortovet med snuden den forkerte vej !!!
(ingen ESP)

Fra : Craner

Dato : 23-02-11 23:15

"Steen F." skrev i meddelelsen

[...]

De var gode til at fortælle om vejene var glatte. Det var typisk at
grøfterne flød med BMWer, lige såsnart der var is. De var nemme at
genkende, også selv om de lå på hoved, da der stod BMW på fælgen.

mvh
Poul