Lastbiler og overhalingsforbud
Fra : Fly Christensen

Dato : 15-02-11 13:40

Davs!

I dag på vej hjem ad motorvejen er der lige en lastbil, som skal
overhale mens, der er overhalingsforbud for lastbiler, busser og biler
med anhænger.

Det er der desværre ikke noget nyt i.

Det nye var, at han kørte med 10 km/t mere end lastbilen, som han
overhalede. Derfor gik overhalingen let og hurtigt.

Hvis det altid var på den måde, så har jeg ikke rigtig noget problem
med, at lastbilerne overhaler i forbudszonerne.

Fly

Fra : Leo Jensen

Dato : 15-02-11 06:13

On Feb 15, 1:39 pm, Fly Christensen <x_nospa...@gmx.net> wrote:
> [...]
>
> Hvis det altid var på den måde, så har jeg ikke rigtig noget problem
> med, at lastbilerne overhaler i forbudszonerne.

Den spændende detalje er så, om han overhalede med 100 km/t eller om
han overhalede en lastbil, der var begrænset til 80 km/t ??

Den sidste, temmelig hypotetiske mulighed, nemlig at ham der blev
overhalet tog hensyn til de øvrige trafikanter og lettede på gassen i
15 sekunder kan vi nok se bort fra...

MVH Leo

Fra : Henrik K

Dato : 15-02-11 17:52

Mine erfaringer fra sydmotorvejen er at de kører alt for stærkt.
Overhaler efter behag og er pisse ligeglade med overhalingsforbud.
Dt mest syge var da Farøbroen åbnede igen efter stormen. Der kom jeg til
broen i sydgående retning få minuttet (3-8 min) efter at skiltevognene var
blevet fjernet
og der var en bunke lastbiler. Personbilerne var jo ledt fra mod
storstrømsbroen. Men så snart lastbilerne kom til Falster, så begyndte de at
overhale.
1,2 og 3 lastbiler skulle de uden om for at komme først til færgen 50 km
længere fremme hvor de igen kunne holde i kø.
Men dem der skulle overhales kører generelt 90-95 kmt og den der overhaler
omkring 100-105 kmt.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 15-02-11 21:34

On Tue, 15 Feb 2011 17:51:33 +0100, "Henrik K" <Abuse@willcostyou.now>
wrote:

> [...]
>længere fremme hvor de igen kunne holde i kø.
>Men dem der skulle overhales kører generelt 90-95 kmt og den der overhaler

Nu begynder det at blive lidt svært for mig at følge med.

Din påstand er, at mindstehastigheden på samtlige de lastbier du så på
det pågældende tidspunkt var 90 km/t., og max. hastigheden ca 15 km/t.
højere?

Til at begynde med vil jeg godt slå fast, at det er forbundet med
bl.a. inddragelse af kørselstilladelse at pille ved begrænseren på en
dansk registreret lastbil. For chaufføren er der tale om ubetinget
frakendelse af førerretten.

Lastbiler i DK er begrænset til 89-90 km/t., og der ses gennem
fingrene med de sidste kilomet fra politiets side på motorveje.

Konklusionerne er derefter følgende:

Du har en rigelig positiv fejlvisning på dit speedometer.

Der er tale om udenlandsk registrerede lastbiler, hvorfor det er ufint
at fremture med i et forum der stort set kun læses af danskere.

At du i situationen har været så frustreret at du "er kommet til" at
smøre lidt tykt på.

Er der muligheder jeg har overset, så sig endelig frem.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Leo Jensen

Dato : 15-02-11 13:49

On 15 Feb., 21:33, fol...@rasmussen.dk wrote:

> [...]
> frakendelse af f rerretten.
>
> Lastbiler i DK er begr nset til 89-90 km/t., og der ses gennem
> fingrene med de sidste kilomet fra politiets side p motorveje.
>
> Konklusionerne er derefter f lgende:
>
> Du har en rigelig positiv fejlvisning p dit speedometer.
>
> Der er tale om udenlandsk registrerede lastbiler, hvorfor det er ufint
> at fremture med i et forum der stort set kun l ses af danskere.
>
> At du i situationen har v ret s frustreret at du "er kommet til" at
> sm re lidt tykt p .
>
> Er der muligheder jeg har overset, s sig endelig frem.

Det er jo nok en kombination af fejlvisning og overdrivelse. De der
lynende hurtige udenlandsk registrerede lastbiler har jeg endnu til
gode at møde.

2CV'en har ikke brug for at prale, og dens speedometer viser derfor
korrekt, og når jeg ligger og hygger mig i inderbanen på motorvejen er
det min erfaring, at rigtig mange lastbiler kører 88-90 km/t, mens
nogle få kører ca. 80 km/t.

MVH Leo

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 15-02-11 22:20

On Tue, 15 Feb 2011 12:48:33 -0800 (PST), Leo Jensen
<leo.5500@gmail.com> wrote:

>Det er jo nok en kombination af fejlvisning og overdrivelse. De der
>lynende hurtige udenlandsk registrerede lastbiler har jeg endnu til
>gode at møde.

>--

Ja, men jeg håber at du forstår at jeg en gang imellem får røde
knopper af det hakken på lastbilchaufførerne.

> [...]

>korrekt, og når jeg ligger og hygger mig i inderbanen på motorvejen er
>det min erfaring, at rigtig mange lastbiler kører 88-90 km/t, mens

Det er nemlig sådan det er. Der er de firmaer som har en politik om
den sag, og så er der de 98% der ikke har, som kører 89 km/t.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : jan@froerup.dk

Dato : 16-02-11 12:22

folmer@rasmussen.dk skrev :

>Ja, men jeg håber at du forstår at jeg en gang imellem får røde
>knopper af det hakken på lastbilchaufførerne.

knopper eller ej - ændrer ikke noget ved at den person der sidder bag
rattet i en laastbil er en lstbilchauffør. Kører han åndssvagt, er
det temmeligt underordnet hvor han kommer fra, sålænge han færdes i
den trafik vi alle færdes i.

tåbeligheder kender ikke til landegrænser.

Et overhaling forbudt skilt gælder for alle, også udenlandske tumber,
herunder især svenskere i turistbusser. De er - om nogen - særdeles
slemme til at tonse derudaf

--
Jan_stevns

Life sucks !! - pass the beernut's

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 16-02-11 15:48

On Wed, 16 Feb 2011 12:22:05 +0100, jan@froerup.dk wrote:

> [...]
>
>Et overhaling forbudt skilt gælder for alle, også udenlandske tumber,
>herunder især svenskere i turistbusser. De er - om nogen - særdeles

Det var lige alle de rigtige meninger i kort form.

Begynd du bare med en tråd om dem under 3500 kg. Det gælder jo alle,
og ryger der et par udlændinge med, skal jeg nok bære over med dig.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Leif Neland

Dato : 16-02-11 17:10

Den 16-02-2011 12:22, jan@froerup.dk skrev:

> Et overhaling forbudt skilt gælder for alle, også udenlandske tumber,
> herunder især svenskere i turistbusser. De er - om nogen - særdeles
> slemme til at tonse derudaf

Ovi på Nokia'en kan advare "Du overskrider den tilladte hastighed".
Eller med en "custom voice" a la Hyacinth: "Honey, please observe the
speedlimit".

Det kunne være interessant, hvis den tog højde for den generelle
hastighedsgrænse for busser.

Hvor længe mon det ville vare før man og/eller telefonen blev smidt af
en (Ski-)turistbus?

Leif

Fra : Leo Jensen

Dato : 16-02-11 01:40

On 15 Feb., 22:19, fol...@rasmussen.dk wrote:

> Ja, men jeg håber at du forstår at jeg en gang imellem får røde
> knopper af det hakken på lastbilchaufførerne.

Det er temmelig nemt at forstå, for det sker tit...

Tænk hvis der var en tilsvarende hetz imod idioterne, som konsekvent
kører i overhalingsbanen. Jeg tænker i modsætning til de fleste ikke
på dem der sinker trafikken.

Dem der mener de er de vigtigste mennesker i verden og altid er for
sent på den, så alle skal flytte sig for dem. De er idioterne, der
skaber den onde stemning i trafikken, og det er dem der burde have
nogle klip i kørekortet. Nemlig...

MVH Leo