Spiring af drivhusfrø - undervarme?
Fra : Klaus

Dato : 14-02-11 20:03

Snart er det forår, selvom man godt kan blive i tvivl i denne kolde
vintertid. Og som sædvanlig sår jeg mine tomatplanter d. 1. februar, så
de er klar til udplantning i april i drivhuset. Mine frilandstomater
kommer fint frem, men drivhustomaterne (en alm. rød og en gul pæretomat)
er ikke lykkedes særlig godt(ca. 25% af frøene spirer). Jeg tror jeg har
givet dem for lidt undervarme, de fik ca. 22 til 24 grader. Hvor meget
undervarme får jeres drivhusplanter?

--
mvh.
Klaus Ankerstjerne

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-02-11 11:09

Klaus wrote:

> Jeg tror jeg har givet dem for lidt undervarme, de fik ca. 22 til 24
> grader. Hvor meget undervarme får jeres drivhusplanter?

Det burde være rigeligt. Måske er dine frø ikke så sunde?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-02-11 14:55

On Mon, 14 Feb 2011 20:02:42 +0100, Klaus <ke@aigis.dk> wrote:

> [...]
>er ikke lykkedes særlig godt(ca. 25% af frøene spirer). Jeg tror jeg har
>givet dem for lidt undervarme, de fik ca. 22 til 24 grader. Hvor meget

Jeg er slet ikke gået i gang endnu. Venter stadig på nogle peber- og
tomatfrø skal komme med posten.

Men som Martin siger, det er formentlig dine frø den er gal med. Jeg
tror godt de kunne tåle lidt mere undervarme, indtil de er kommet op,
men det har mere at sige i forhold til hvor hurtigt de spirer, og burde
ikke, i hvert fald med de temperaturer du kører med, have noget at sige
ifht. spireprocenter.

Hvor har du dine frø fra? Købte, egen avl, købte men gemt fra sidste år?
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Klaus

Dato : 16-02-11 15:48

Den 16-02-2011 14:55, Mads Lie Jensen skrev:

> [...]
> ifht. spireprocenter.
>
> Hvor har du dine frø fra? Købte, egen avl, købte men gemt fra sidste år?

Jeg har købt mine frø i Plantorama og de er fra frøfirmaet
Weibull/Econova. Da jeg havde fået dem hjem, puttede jeg dem i jorden i
en spirebakke. Jorden er let nærringsfattig og luftig jord. De fik lidt
vand og så satte jeg dem ud i mit ud på mit værksted, hvor der er 5
graders varme, der stod de i ca. 5 dage (de blev stratificeret hedder
det vidst). Herefter kom de ind i varmen og blev sat på pillefyret, hvor
jeg med et termometer i en af spirebakkerne kontrollerer, at varmen
ligger mellem 22 og 24 grader.

--
mvh.
Klaus Ankerstjerne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-02-11 18:21

On Wed, 16 Feb 2011 15:48:00 +0100, Klaus <ke@aigis.dk> wrote:

> [...]
>det vidst). Herefter kom de ind i varmen og blev sat på pillefyret, hvor
>jeg med et termometer i en af spirebakkerne kontrollerer, at varmen

Det vurde jo være fint nok.
Tomater behøver ikke nogen kuldebehandling, men 5 grader i 5 dage burde
heller ikke gøre nogen forskel, spiremæssigt.

Jeg vil skyde på det bare er dårlige frø, desværre. Jeg har været ude
for det et par gange, indkøbte frø fra anerkendt firma som ikke spirer
ret godt.
I gamle dage stod der ofte på frøposerne hvilken spireprocent man kunne
forvente. Jeg kan ikke huske om det står der længere.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Klaus

Dato : 16-02-11 19:00

Den 16-02-2011 18:21, Mads Lie Jensen skrev:

> [...]
> I gamle dage stod der ofte på frøposerne hvilken spireprocent man kunne
> forvente. Jeg kan ikke huske om det står der længere.

Der står, at jeg kan forvente en spire% på mellem 65% og 95%. Jeg har
nok bare været uheldig, så jeg må prøve igen.

--
mvh.
Klaus Ankerstjerne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-02-11 20:47

On Wed, 16 Feb 2011 19:00:00 +0100, Klaus <ke@aigis.dk> wrote:

>Der står, at jeg kan forvente en spire% på mellem 65% og 95%. Jeg har
>nok bare været uheldig, så jeg må prøve igen.

Hvis du køber nye frø, af samme sort og fra samme leverandør, så gem
lige for en sikkerheds skyld både den nye og den gamle frøpose. Måske
står der et batch-nummer eller lign. derpå. Og så så dine nye frø med
det samme, sæt dem også gerne på varme med det samme. Hvis det samme så
sker igen, at de spirer meget dårligt, og så kontakt leverandøren
(econova). Det _kan_ jo være de har haft et uheldigt parti frø ...

Jeg var selv en gang ude for at mine frø spirede meget dårligt. Det var
ikke nogle bestemte ting, det var bredt fordelt. De var sået samtidigt,
det var "nemme" ting, de havde det varmt nok osv. Men de frø var købt i
en butik ret tidligt på sæsonen, og jeg havde så haft dem liggende på
køkkenbordet i over en måned. Jeg tror det var derfor, at de har lagt
for varmt for længe.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/