VW Touran med DSG, sløv slæde
Fra : Ukendt

Dato : 13-02-11 16:22

Jeg var ude og køre en lille tur i en Touran med DSG i aftes.

Jeg er ikke imponeret. Den kunne ikke drives over 90 km/t på en
strækning på ca. 1 km!
Hvis jeg trådte speederen helt ned (kick down), gearede den bare ned og
der skete ikke stort andet.
Jeg nænnede ikke at fortælle ejeren hvor skuffet jeg var, for hun er så
stolt over bilen.

Kan der ha' været en fejl på den pågældende bil?

I må ikke spørge hvilken motorstørrelse, men det var en diesel og bilen
havde bl.a. lædersæder og xenonlys.

Jeg har aldrig været fan af VW og andre mærker fra samme koncern, det er
ikke blevet bedre nu.

--
Mvh. Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar.

Fra : Brian Sørup

Dato : 13-02-11 16:29

"Anders Sørensen" <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> skrev i
meddelelsen news:4d57f71b$0$23763$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> stolt over bilen.
>
> Kan der ha' været en fejl på den pågældende bil?

Der har helt klart været en fejl på bilen, VAG produkter er jo de hurtigste,
bedste, mest økonomiske, mest fejlfri og stærkeste køretøjer der nogen sinde
er produceret....

Huskede du at tage den 24 fods campingvogn af inden prøveturen ?

[der kan være en anelse sarkasme og ironi i ovenstående...]

Det kunne tyde på en dårlig MAF eller en turbo der er stået af
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-11 16:35

Den 13/02/11 16.29, Brian Sørup skrev:

> [...]
>
> Der har helt klart været en fejl på bilen, VAG produkter er jo de
> hurtigste, bedste, mest økonomiske, mest fejlfri og stærkeste køretøjer
Nåh ja, det havde jeg glemt...

> Huskede du at tage den 24 fods campingvogn af inden prøveturen ?
Jeg troede da bare der var tonede ruder i, siden jeg ikke ku' se bagud

> [der kan være en anelse sarkasme og ironi i ovenstående...]
>
> Det kunne tyde på en dårlig MAF eller en turbo der er stået af
Jeg kunne godt nok ikke høre turboen når den fik gas.

Fra : Klaus G.

Dato : 13-02-11 17:39

> Kan der ha' været en fejl på den pågældende bil?
Joo deeet...

Hvis Luftmassmåleren er gået i mosen, så kan de være meget meget døde over
80kmt.

> I må ikke spørge hvilken motorstørrelse, men det var en diesel og bilen
> havde bl.a. lædersæder og xenonlys.
Hvis den var mere end 1år gammel, så var det nok den gamle model og så var
det en 2.0TDI 140hk.

> Jeg har aldrig været fan af VW og andre mærker fra samme koncern, det er
> ikke blevet bedre nu.
Ærgeligt du ikke lige får prøvet en model, hvor alt virker som det skal så
;)

--
Klaus G.

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-11 18:47

Den 13/02/11 17.38, Klaus G. skrev:
> [...]
> over 80kmt.

> Hvis den var mere end 1år gammel, så var det nok den gamle model og så
Den er over 1 år, nok nærmere 5.

> Ærgeligt du ikke lige får prøvet en model, hvor alt virker som det skal
> så ;)
Ja, men jeg kommer nu aldrig til at køre VW alligevel.

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 13-02-11 19:20

"Anders Sørensen" skrev i meddelelsen

> [...]
> over 80kmt.

> Hvis den var mere end 1år gammel, så var det nok den gamle model og så
Den er over 1 år, nok nærmere 5.

> [...]

Mvh. Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar.
Det er ikke en fejl - det er en udokumenteret feature!

Jeg kørte engang i en Fiat der var punkteret, den var vildt sløv, sådan en
skal jeg da aldrig eje....

/Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-11 17:14

Den 13/02/11 19.20, Carsten Hjorth skrev:

> [...]
>
>Jeg kørte engang i en Fiat der var punkteret, den var vildt sløv, sådan en skal jeg da aldrig eje....

Kan det sammenlignes?
Jeg mener: En Fiat kunne jeg måske godt overveje at købe...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-02-11 18:58

Anders Sørensen skriver:

> Jeg er ikke imponeret. Den kunne ikke drives over 90 km/t på en
> strækning på ca. 1 km!

Fra stående?

> Kan der ha' været en fejl på den pågældende bil?

Det lyder sådan, med mindre at det var en Bluemotion 1,6 diesel, men
skriver du at den er 5 år gammel, er det ikek den.

> I må ikke spørge hvilken motorstørrelse, men det var en diesel og bilen
> havde bl.a. lædersæder og xenonlys.

Dengang var det vidst kun 2,0/140HK der var med DSG, måske enkelte
1,9/105HK.

Jeg triller selv i en 2,0/140HK, der vejer på den forkerte side af 2
tons (firmaslæde). Direkte at kalde den sløv vil jeg nu ikke sige at
den er.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 14-02-11 01:07

On 13 Feb., 18:57, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:

> Jeg triller selv i en 2,0/140HK, der vejer p den forkerte side af 2
> tons (firmasl de). Direkte at kalde den sl v vil jeg nu ikke sige at
> den er.

Testede lige på et fladt stykke vej:

100 meter = 85 km/t
200 meter = 110 km/t
300 meter = 120 km/t

I følge speedometer og triptæller, hastigheder aflæst på speedometer,
idet triptæller skifter til hhv 0,1 0,2 og 0,3 km.

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-11 17:11

Den 14/02/11 09.07, Klaus D. Mikkelsen (google groups) skrev:

> Testede lige på et fladt stykke vej:
>
> 100 meter = 85 km/t
> 200 meter = 110 km/t
> 300 meter = 120 km/t

Det ligner mere det jeg havde forventet.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 14-02-11 20:33

> Det ligner mere det jeg havde forventet.

Den har sikkert fåt en chip :)
Den Altea TDI 140 DSG jég prøvede, var sløv - ik noget der passer til mit
temperament. Jeg ville mene, at man ska op i en 170 hk's, hvis man vil køre
de der TDI-modeller...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-02-11 22:27

"Mogens (K)" skriver:

> Den har sikkert fåt en chip :)

Min?

Nej, det har den ikke. Den er ganske standard i motoren og har gået
180.000 km

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-11 19:33

> [...]
>
> I følge speedometer og triptæller, hastigheder aflæst på speedometer,
> idet triptæller skifter til hhv 0,1 0,2 og 0,3 km.

Efter samme målemetode klarer min Yaris Verso 1,4 D-4D med 75 HK det sådan:

100 meter = 75 km/t
200 meter = 100 km/t
300 meter = 115 km/t

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-02-11 22:28

Anders Sørensen skriver:

> Efter samme målemetode klarer min Yaris Verso 1,4 D-4D med 75 HK det sådan:
>
> 100 meter = 75 km/t
> 200 meter = 100 km/t
> 300 meter = 115 km/t

Udemærket...

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-11 17:08

Den 13/02/11 18.57, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Anders Sørensen skriver:

> Fra stående?
Ja

Fra : Allan F

Dato : 14-02-11 02:17

> [...]
> stolt over bilen.
>
> Kan der ha' været en fejl på den pågældende bil?

Der har helt klart været en fejl i bilen. Min forhenværende passat med samme
140 Hk motor og tilsvarende gearkasse nåede omkring 140 km/t på under 300
meter flad vej.

Brændstofpumpen i tanken kan være problemet - eller dieselfilteret eller
turboladeren, eller . . . . . . 32 andre muligheder.

Kig ind på et værksted, det kan være der er hjælp at få.

Allan F

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-11 17:07

Den 14/02/11 02.17, Allan F skrev:

> [...]
> turboladeren, eller . . . . . . 32 andre muligheder.
>
> Kig ind på et værksted, det kan være der er hjælp at få.

Det er heldigvis ikke min bil.

Fra : Christian Stidsen

Dato : 15-02-11 00:27

?Nu vi er ved denne bil

Jeg har luret lidt på en brugt Touran 2,0 TDI 140 DSG fra 2005 med knap
300.000 km på klokken.
- den har kørt som lægebil, deraf de mange kilometer.

Men nu er spørgsmål så - er det at købe katten i sækken med så mange
kilometer, eller har det ingen reel betydning for den bil ?

Christian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-02-11 06:08

Christian Stidsen skriver:

> Jeg har luret lidt på en brugt Touran 2,0 TDI 140 DSG fra 2005 med knap
> 300.000 km på klokken.
> - den har kørt som lægebil, deraf de mange kilometer.

Al respekt for en sådan bil, så er den med 300.000 km på klokken altså
ved at være godt brugt. Gearkassen koster "kun" 30.000 at få skiftet.
En turbo er heller ikke billig.

inden du køber den skal du ihvertfald ud at køre en god tur i den for
at mærke om den skifter lækkert og blødt i gearene og om der er
trækkraft i den. Den må helst heller ikke have for megen "turbohylen".

Find ud af om der har været skiftet turbo go/eller gearkase på den.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Christian Stidsen

Dato : 15-02-11 13:14

> [...]
> trækkraft i den. Den må helst heller ikke have for megen "turbohylen".
>
> Find ud af om der har været skiftet turbo go/eller gearkase på den.

Jeg ved der er blevet skiftet gearkasse i den for nylig, men turboen er jeg
ikke bekendt med tilstanden på.
Må undersøge sagen :)

Fra : Leo Jensen

Dato : 15-02-11 00:31

On 15 Feb., 06:08, "Klaus D. Mikkelsen"
> [...]
> trækkraft i den. Den må helst heller ikke have for megen "turbohylen"..
>
> Find ud af om der har været skiftet turbo go/eller gearkase på den.

Det har der da efter al sandsynlighed...

OK, mit statistiske grund er ikke stort, men af 4 kollegaer med nyere
VAG-TDI har de 3 fået lavet turbo ved 120-150.000 km, mens 1 ud af 2
DSG-gearkasser er skiftet. De kører skam fint, men
driftsomkostningerne er jeg ikke så imponeret af...

MVH Leo

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-02-11 17:13

Leo Jensen skriver:

> Det har der da efter al sandsynlighed...

Nej

> [...]
> DSG-gearkasser er skiftet. De kører skam fint, men
> driftsomkostningerne er jeg ikke så imponeret af...

Du glemte den 5. bil du kender til. Den har jeg lige skrevet om. Jeg
kan så tilføje den 6. der smed motoren ved cirka 30.000 km og har nu
gået 150.000 - på samme gearkasse.

Jeg kan tilføje en anden fejl - vandpumpen på tilskudsfyret. Den er
stået af på min, samt min kollegas. Den har været i restordre siden
før jul, min kollega har fået monteret en pumpe fra en transporter.
Jeg gætter på at min snart får det samme

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : KASO

Dato : 15-02-11 17:49

"Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Men nu er spørgsmål så - er det at købe katten i sækken med så mange
> kilometer, eller har det ingen reel betydning for den bil ?

Husk, at det ikke kun er motor/gearkasse, der har kørt så mange km. Alt er
slidt: Undervogn, sæder, dørehængsler - you name it - og så er 300.000km en
sjat for en husholdningsbil....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-02-11 18:21

KASO skriver:

> Husk, at det ikke kun er motor/gearkasse, der har kørt så mange km. Alt er
> slidt: Undervogn, sæder, dørehængsler - you name it - og så er 300.000km en
> sjat for en husholdningsbil....

Helt enig.

Jeg er måske luksussmenneske, men at købe en bil med det km-tal er
ikke lige mig.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Christian Stidsen

Dato : 16-02-11 00:18

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> slidt: Undervogn, sæder, dørehængsler - you name it - og så er 300.000km
Jeg hæfter mig lidt ved at den IKKE har kørt som alm. husstandsbil, og man
derfor må forvente at f.ek.s sæder, døre m.m. ikke er slidt på samme måde -
men jeg ved ikke noget om det, så det er rent gætteri.

Christian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-02-11 05:59

Christian Stidsen skriver:

> Jeg hæfter mig lidt ved at den IKKE har kørt som alm. husstandsbil, og man
> derfor må forvente at f.ek.s sæder, døre m.m. ikke er slidt på samme måde -
> men jeg ved ikke noget om det, så det er rent gætteri.

Bilen har fået meget slid, uanset om den har kørt lægebil, eller
personbil.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : KASO

Dato : 16-02-11 14:42

> Jeg hæfter mig lidt ved at den IKKE har kørt som alm. husstandsbil, og man
> derfor må forvente at f.ek.s sæder, døre m.m. ikke er slidt på samme
> måde - men jeg ved ikke noget om det, så det er rent gætteri.

Hmm - har den kørt uden fører?

Ellers har (minimum) førersædet været besat i alle 300.000km - og førerdøren
er blevet åbnet og lukket rigtigt mange gange, da det typisk er relativt
korte ture, en lægebil kører. Det betyder også mange starter og en del km
med lunken motor i vinterhalvåret (bilen står og bliver halvkold mens lægen
er inde - derefter kører den videre til næste stop - måske uden at blive
helt varm, hvorefter den igen står og køler før den......).

Fra : Brian Sørup

Dato : 16-02-11 15:57

> [...]
> mens lægen er inde - derefter kører den videre til næste stop - måske uden
> at blive helt varm, hvorefter den igen står og køler før den......).

Det er vel sådan 98% af alle biler bliver brugt..
En oliebrænder er jo ikke driftsvarm før den har kørt mindst 15Km, og det
gennemsnitlige km-tal for køreture er svjh. under 10Km....