Montering af fodlister
Fra : Jørgen J. Jensen

Dato : 12-02-11 14:57

Hej,
Jeg mangler en anvisning på hvorledes man monterer fodlister uden at skære i
45 graders smig, men hvor man istedet støder listerne sammen og laver et
trick i toppen af listerne. Kan nogen hjælpe?
Mvh Jørgen

Fra : CC

Dato : 12-02-11 15:44

Den 12-02-2011 14:57, Jørgen J. Jensen skrev:
> [...]
> 45 graders smig, men hvor man istedet støder listerne sammen og laver et
> trick i toppen af listerne. Kan nogen hjælpe?

Kik ind i hjørnet.
Venstre liste skære du lodret af (90 gr.) og skubber helt op i hjørnet
Højre liste skære du næste lodret af (90 gr.) i en vinkel af ca. 88 gr.
(i forhold til vandret), så den høje malede kant står helt skarpt på den
anden høje malede flade.

Tricket ligger i at den højre ikke skal skæres helt igennem, men næsten,
så der er tunge på ca 1-3 mm tykkelse. Denne tunge skubbes ind over den
venstre fodliste. Tungen skæres til med en hobbykniv i en vinkel af 45
gr. og så ligner samlingen en 45 gr. samling.

Da der alligevel skal spartles sømhuller og revnen mellem listen og
væggen, inden en evt. slutmaling, så skære jeg i 45 gr.
Herefter lapper jeg skævheder med akryl fugemasse så det hele ser pænt ud.

Fra : Leif

Dato : 12-02-11 17:55

"CC" <cc@mail.dk> skrev i meddelelsen news:4d569cc2$0$23761$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> slutmaling, så skære jeg i 45 gr.
> Herefter lapper jeg skævheder med akryl fugemasse så det hele ser pænt ud.

Og hvis du er venstre-håndet, bytter du bare rækkefølgen.
Det er lettest at skære den højre (for højre-håndede) når den holdes i
venstre hånd med bunden opad og den malede (for)side mod dig selv.

Start med at skære det 45° snit 1-2 cm ned.
Vend listen om som ovenfor beskrevet og sav fra bunden indtil,
du møder det første snit.
Du kan nu forsigtigt - med sav eller hobbykniv - lave et snit, der medfører
den tunge "CC" beskriver. Jo tyndere du kan lave denne tunge - jo flottere
bliver dit resultat.

Har du gjort dig umage eller været heldig - evt. øvet dig lidt først, får du det
perfekte hjørne, der ikke behøver spartling / fugemasse, men evt. kan holdes
på plads med lidt hvid trælim. Undlad limen hvis listerne bare skal bejdses.

Pas på når du sætter listen med tungen på plads - du kommer let til at knække
tungen, fordi den ikke har det samme smig som venstre listes skrå overkant.

Du finder hurtigt ud af, hvad jeg mener hermed

Denne måde er den rigtige "gammeldags" håndværkermetode, som også
i dag bør bruges - der er ikke mange hjørner, der er perfekt i 90°.

Leif
Udlært snedker - tømrer - glarmester med guds nåde.

Fra : CC

Dato : 13-02-11 02:30

Den 12-02-2011 17:55, Leif skrev:

> [...]
>
> Leif
> Udlært snedker - tømrer - glarmester med guds nåde.

Se så lærte jeg også noget i dag - dejligt

Fra : Leif

Dato : 13-02-11 08:22

"CC" <cc@mail.dk> skrev i meddelelsen news:4d573405$0$23751$14726298@news.sunsite.dk...

> Se så lærte jeg også noget i dag - dejligt

Jeg synes ellers, det lader til, du kan det uden problemer!
Din beskrivelse er helt ok. Jeg skar det bare ud i pap

Mvh, Leif

Fra : cykelsmeden

Dato : 13-02-11 11:33

Du får formodentligt et endnu flottere resultat hvis du maler listerne
inden de sættes op

//finn

Fra : CC

Dato : 13-02-11 13:58

Den 13-02-2011 11:32, cykelsmeden skrev:

> Du får formodentligt et endnu flottere resultat hvis du maler listerne
> inden de sættes op
>
> //finn
Livet er for kort til at male fodlister. Jeg køber dem færdigmalet