Olielampe tænder og fjernlys slukker
Fra : ib tinning

Dato : 11-02-11 20:03

Hej gruppe,

Jeg har mig en Opel Astra F, 1,6, automatgear fra 1994, som er begyndt at
tænde olielampen og slukke for fjernlyset, når den kommer under 1000
omdrejninger.
Dvs. at når jeg holder for rødt, skal jeg gasse op for ikke at være mørk.

Jeg har nu hævet tomgangen til 1200 omdrejninger, men dette er nok en dårlig
løsning, så har I nogen forslag til, hvad der kan være galt ?

Med venlig hilsen
Ib Tinning
2620

Fra : cykelsmeden

Dato : 11-02-11 20:30

Den 11-02-2011 20:03, ib tinning skrev:
> [...]
>
> Jeg har nu hævet tomgangen til 1200 omdrejninger, men dette er nok en dårlig
> løsning, så har I nogen forslag til, hvad der kan være galt ?
kunne være et stel-problem, typisk til kontrolpanelet??
//finn

Fra : alexbo

Dato : 11-02-11 20:34

"ib tinning" skrev

> [...]
> omdrejninger.
> Dvs. at når jeg holder for rødt, skal jeg gasse op for ikke at være mørk.

For det første er det næppe fjernlyset men nærlyset, og nok heller ikke
nærlyset og olielampe, men kørelys og ladelampe.
Mange kørelysrelæer er styret af ladeningen, hvis bilen ikke lader i tomgang
slukker kørelyset og ladelampen tænder.
Måske er det en kombination, for lille olietryk og for lille ladning ved
tomgang, så lyser olielampen og kørelyset slukker.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-02-11 20:37

ib tinning skriver:

> Jeg har nu hævet tomgangen til 1200 omdrejninger, men dette er nok en dårlig
> løsning, så har I nogen forslag til, hvad der kan være galt ?

Træt generator, måske bare en af dioderne.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : ib tinning

Dato : 11-02-11 21:15

> Træt generator, måske bare en af dioderne.

Jeg vil imorgen prøve at kigge på stel-forbindelser og se om jeg kan hitte
ud af at måle på en generator, om den lader nok. Og du har nok ret i det med
lyset, men det ER olielampen.

Takker indtil videre. Men skriv endelig igen, hvis I kommer i tanker om
flere gode idéer.

Med venlig hilsen
Ib, som nu har lidt at gå efter

Fra : Uffe Ravn

Dato : 11-02-11 23:24

"ib tinning" <ib@1spambox.dk> skrev

> [...]
> med lyset, men det ER olielampen.
>
> Takker indtil videre. Men skriv endelig igen, hvis I kommer i tanker om

Jeg ville UBETINGET først kigge på den korte brune stelledning der løber
imellem generatoren og motorblokken.
Der er som regel rust der forhindrer ordentlig stelforbindelse.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Ivan Madsen

Dato : 11-02-11 21:58

On Fri, 11 Feb 2011 20:03:25 +0100, "ib tinning" <ib@1spambox.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg har nu hævet tomgangen til 1200 omdrejninger, men dette er nok en dårlig
>løsning, så har I nogen forslag til, hvad der kan være galt ?

Hyler kileremmen ved gasgivning? I givet fald skift den! Og se så,
hvad der sker.
Hvis ikke - så kontroller stelforbindelser, laderelæ, generator og
akkumulator. Forbindelsen til olielampen gør mig lidt skeptisk - øh,
automatgear - kontroller alle elektriske forbindelser til den
gearkasse. (vi har vist hørt om en Scorpio med tåbelige fejl, der
viste sig at være en banal kontakt)

Fra : Henrik K

Dato : 12-02-11 05:55

Du kan alligevel ikke tjekke olien ved kørsel ergo er der ingen grund til at
den lyser under kørsel og
du skal ikke bruge fjernlys når du holder stille, så det er jo bare en
intelligent bil du har.

Men med det navn, så burde du vist køre "GOLF".

Fra : ib tinning

Dato : 14-02-11 14:30

ja undskyld den sene tilbagemelding, men der kom lige en børnefødselsdag i
vejen, som jeg havde glemt. Så jeg har idag fået kigget på det, og
generatoren lader fint (14,6), så det var ikke der fejlen lå. Men jeg har
haft skilt stik på generator, nogen stel-forbindelser m.m. Renset dem og
smurt og spændt igen, og dette ser ud til at have løst problemet.

Jeg takker mange gange for jeres brugbare viden.

Med venlig hilsen
Ib