Sjov udvikling
Fra : Max

Dato : 10-02-11 14:09

Hej

Lidt sjovt at læse disse notitser i avisen

http://hsfo.dk/?artikel=23665

http://hsfo.dk/?artikel=23666

Max

Fra : Allan Krautwald

Dato : 10-02-11 14:22

> Hej
>
> Lidt sjovt at læse disse notitser i avisen
>
> http://hsfo.dk/?artikel=23665
>
> http://hsfo.dk/?artikel=23666
>
> --
> Mvh
> Max
Ja som jeg har skrevet flere gange over de sidste par år, har vinylsalget
været i kraftig vækst. Det er en trend man har set bl.a. i USA og UK gennem
længere tid og den kom så også til Danmark for nogle år siden.
Selvfølgelig er salget relativt beskedent i butikker som Stereo Studio, men
det er da markant, at disse også har følt sig tvunget til, at sælge vinyl
igen. Jeg så første gang vinylen tilbage i Stereo Studio i Esbjerg for
omkring 5 år siden.
I de deciderede pladebutikker har vinylen længe haft kronede dage....og man
forstår det, dels har vinyl generelt en bedre lyd og dels er CD-salget
styrtdykket pga. af downloads (lovlige og ulovlige).

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-02-11 14:48

Allan Krautwald skrev:

> [...]
> dage....og man forstår det, dels har vinyl generelt en bedre
> lyd og dels er CD-salget styrtdykket pga. af downloads

Jeg forstår det ikke. Jeg synes at det er skønt at slippe
for nålestøjen fra vinylpladerne. Og den statiske
elektricitet, som kan give nogle høje knald der ryger
lige ind på trommehinderne. Og så den evige frygt for
at man kommer til at ridse pladen, når den skal ud og
ind af hylstret. Og den evige frygt for at en fedtefinger
lige kommer til at ramme ind over rillerne.

Det eneste jeg savner fra vinyl-lp'erne, er faktisk de
store, flotte billeder, der altid var plads til på hylstret.

Nå ja, og så lige det der med at det analoge lyder bedre,
er jo ikke en dyt værd, når masterbåndene til vinylpladen
alligevel er optaget digitalt.

--
Herluf :·)

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 10-02-11 15:53

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg forstår det ikke. Jeg synes at det er skønt at slippe
> for nålestøjen fra vinylpladerne.

LP-pladen kommer hellker ikke tilbage.
Den er og bliver forlængst (stort set) uddød overalt.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-02-11 12:45

meddelelse news:4d53fbc5$0$36561$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen

> LP-pladen kommer hellker ikke tilbage.
> Den er og bliver forlængst (stort set) uddød overalt.
>
> Hilsen Åge

Ikke her, der er den i høj grad i live )
Købte faktisk 3 for nogle få dage siden... Ganske vist brugte..
Men alligevel...

M.V.H....Benny..

Fra : Ole Damgaard

Dato : 10-02-11 08:22

> [...]
> lige ind p trommehinderne. Og s den evige frygt for
> at man kommer til at ridse pladen, n r den skal ud og
> ind af hylstret. Og den evige frygt for at en fedtefinger
> lige kommer til at ramme ind over rillerne.
>
> Det eneste jeg savner fra vinyl-lp'erne, er faktisk de
> store, flotte billeder, der altid var plads til p hylstret.
>
> N ja, og s lige det der med at det analoge lyder bedre,
> er jo ikke en dyt v rd, n r masterb ndene til vinylpladen
> alligevel er optaget digitalt.
>
> --
> Herluf : )- Skjul tekst i anførselstegn -

BREAKING NEWS - LP'ERNE GENINDTAGER DANMARK.
Ja - sådan ville der have stået, hvis det var en vis anden debattør i
dette forum, der havde refereret historien fra Stereo Studio i
Horsens. Og retfærdigvis ville det så i teksten have heddet: Stereo
Studio har fordoblet sin omsætning af LP-plader fra én til to om
dagen.!!!!!!!!!!!!!
Jo -Herluf, det kan bevises via tests at dynamikområderne er større på
en vinylplade, hvis ellers den afspilles med optimalt udstyr. Også
selv om det oprindelige forlæg er digital. Det er nemlig nødvendigt at
foretage en vis digital reduktion for at få hele produktionen ind på
en CD med de begrænsninger der ligger dér.

Jeg nyder selv at fremdrage en smuk, glimtende LP-plade fra coveret-
forsigtigt ud af det silkefine innercover - tage fat med tommel og
pegefingre på kanterne og forsigtigt puste støv fra pladens riller
inden jeg sætter den på den gode pladespiller.
Det sker ca. en gang hvert halve år.
Og så læner jeg mig velbehageligt tilbage og tænder en god Havana-
cigar - og den tændes selvfølgelig med en rigtig lang, sadeltræs-
tændstik.
Jeg erkender, at det ville være nemmere at tænde med en lighter - og
jeg kan overhovedet ikke smage forskel.
Præcis som mine gamle ører overhovedet ikke kan opfange de minimalt
bedre dynamikområder på en LP fremfor en CD.

Men lad os dog glædes over, at der er et marked osse for audielle
snobber, som vil hævde hårdnakket at de kan høre og smage forskel på
hverdagslyd og feinschmeckeriet.

For du har fuldstændig ret: CD er langt mere praktisk i dagligdagen,
og for 99 procent af forbrugerne kvalitativt fuldt tilfredsstillende.
mvh ole

Fra : Allan Krautwald

Dato : 10-02-11 17:34

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Igen et perlende morsomt indlæg Ole
Du har helt ret i, at dynamikken er bedre på vinyl. Om vore mere eller
mindre medtagne ører så kan opfange det, er vel i denne forbindelse
ligegyldigt.

Men det er da godt, jeg har ikke de samme vaner som dig omkring Havana
cigarerne, det ville være den rene ruin, eftersom jeg lytter til
vinylplader hver dag - og til CDer....og til mp3 filer...og til radio osv.
Samlingen indeholder masser af det hele og jeg har ikke noget religiøst
forhold til medierne.
Men Fur-tossen nægter at jo som bekendt at tro på, at vinylsalget er 3-4
doblet over de seneste år, samtidig med CD-salget er styrtdykket. Det er et
faktum. At der så sikkert sælges 100-200 CDer hver gang der sælges en
vinymplade er i denne forbindelse helt ligegyldigt.

Jeg husker sidste år, da jeg så vinylplader til salg gennem Dagli Brugsen og
skrev om det. Så måtte Åge ud i udhuset og finde en hel årgang af Brugsens
tilbudskataloger frem for at modbevise det. Men posten har sgu nok snydt ham
i den uge
Når man lever i sin egen lille verden, kan det jo også være svært at følge
med i, hvad der rører sig andre steder.
Villy...den syngende pølsemand fra Bøllebyovre får jo aldrig så stor en
omsætning af sine udgydelser, at det vil finde vej til vinyl. Det er givet
billigere at trykke et lille oplag på CD

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 10-02-11 17:46

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> at vinylsalget er 3-4 doblet over de seneste år,

Ja, nu sælges der 4 i stedet for een. Hihi. Øjjjjj, det er en stigning på
400%.

> Når man lever i sin egen lille verden, kan det jo også være svært at følge
> med i, hvad der rører sig andre steder.

Helt klart. Derfor vil jeg komme med en kæmpe nyhed

BREAKING NEWS TIL KRUTTE-MANDEN OG DAMGÅRD-MANDEN
Håndsvingspladespilleren er på vej frem. Nu sælges der en hvert 40. år i
Svendborg - Krutte er den store køber

Se mere her:
http://www.stariantik.dk/images/71335.jpg

Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 10-02-11 18:21

meddelelse news:4d54165c$0$36583$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Nu sælges der en hvert 40. år i
> Svendborg -

Nu viser du så igen for mindst 5.000 gang, at du ikke aner en skid om, hvad
der foregår i den virkelige verden. Blandt folk jeg kender, er der solgt
mindst 5 pladespillere i Svendborg de seneste 2-3 år. Og alderen på de, der
har købt dem strækker sig fra begyndelsen af 20'erne til godt og vel 55 år.
Du skulle sgu nok alligevel ikke have foræret dine gamle dansktopsingler til
molersfabrikken, da de brugte dem i forbindelse med støbning af det nye
fundament

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-02-11 12:54

> [...]
>
> BREAKING NEWS TIL KRUTTE-MANDEN OG DAMGÅRD-MANDEN
> Håndsvingspladespilleren er på vej frem. Nu sælges der en hvert 40. år i

Et par stykker om dagen, er selvfølgelig ikke de store tal, men dog fra
denne ene butik, Ca 400 Stk om året.... Og det taget i betragtning, at MP3
generationen ikke aner, hvordan en pladespiller ser ud... Så er det mange..

Og altså igen, når man regner i %, så hvis du plejer at sælge 2, og nu
sælger 4... Så er det altså en stigning på 100%, selv om de egentlige tal,
ikke er i overvældende mål....

M.V.H....Benny..

Fra : Max

Dato : 10-02-11 17:50

Hej Allan

> Villy...den syngende pølsemand fra Bøllebyovre får jo aldrig så stor
> en omsætning af sine udgydelser, at det vil finde vej til vinyl. Det
> er givet billigere at trykke et lille oplag på CD

Men man ikke være helt sikker, jeg talte for noget tid siden med nogle
her i omegnen der havde købt både skæreværker og pladepressere.
Deres intension er faktisk at muligøre LP fremstilling i små antal til
små penge.

Max

Fra : Allan Krautwald

Dato : 10-02-11 18:05

> [...]
> her i omegnen der havde købt både skæreværker og pladepressere.
> Deres intension er faktisk at muligøre LP fremstilling i små antal til

Lyder som en fornuftig idé. Så kan der stadig leveres musik på fysiske
medier, når CDen ganske langsomt dør ud
Næeh helt alvorligt, jeg formodede blot, at vinylplader var dyrere at
fremstille pr. stk. end CDer.
Når jeg brænder en CD koster den jo i vore dage under en krone.

Fra : Max

Dato : 10-02-11 19:06

Hej Allan

> Næeh helt alvorligt, jeg formodede blot, at vinylplader var dyrere at
> fremstille pr. stk. end CDer.

Sådan har det jo altid været, også selv om pladeselskaberne tog
mere for CD'erne end LP'erne i starten, og det endda på trods af
at der dengang var punktafgift på LP'er.

Men nogle er idag villige til at betale merprisen for at komme ud
på det gamle analoge medie, det er jo trenden idag. Det er jo også
en måde at manifestere sig på, man siger jo "jeg er altså ikke som
de der to krones kunstnere". Man må ærlig talt også forbavses,
jeg så undtagelsvis en TV reklame for en CD en dag, noget med
"Mig og Mogensen", det var da lige til at brække sig over, både
rekvalmen, musikken og den såkaldte kunstner.

Max

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 10-02-11 17:37

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> skrev i meddelelsen

For du har fuldstændig ret: CD er langt mere praktisk i dagligdagen,
og for 99 procent af forbrugerne kvalitativt fuldt tilfredsstillende.
mvh ol

Ja, og desuden interesserer de fleste sig ikke længere for den smule ekstra
kvalitet der er i lyden. Man ønsker hellere kvantitet frem for kvalitet, så
længe forskellen ikke er
alt for fremtrædende.
DAB er et tydeligt eksempel. Hellere en masse forskellige kanaler i
dårlig lydkvalitet, i stedet for færre kanaler i god lydkvalitet.

Hvis man taler om Stereo HIFI-lyd idag, ja så griner folk. Man laver
ligefrem kanaler som sender i det gammeldags mono, på DAB. Ganske vist er
det tale-kanaler,
hvor det ike er strengt nødvendigt at det er i stereo, men alligevel.
Noget sådant ville have været utænkeligt for få år siden. Flere kanaler
og så skidt med om stereoen ryger - og HIFI-kvaliteten.
Vi er på vej baglæns i tiden

Hilsen Åge

Fra : Max

Dato : 10-02-11 20:48

Hej

> Lidt sjovt at læse disse notitser i avisen

Og avisen bliver lidt ved

http://hsfo.dk/?artikel=23667

Max

Fra : Allan Krautwald

Dato : 10-02-11 22:33

> Og avisen bliver lidt ved
>
> http://hsfo.dk/?artikel=23667
>
> --
> Mvh
> Max

Ja tænk at nogle har været så snoskedumme, at smide pladespilleren ud eller
sælge deres vinyler.
Denne ekspert bekræfter jo det, jeg har sagt i årevis