Kørelys brændstofforbrug
Fra : Steen F.

Dato : 10-02-11 08:32

Jeg så på tysk tv, at traditionel kørelys koster 10 gange mere i
brændstof end LED.
Hvor meget brændstof koster det at køre med kørelys (ikke LED)?

Mvh
Steen

Fra : Anders Majland

Dato : 10-02-11 12:36

> Jeg så på tysk tv, at traditionel kørelys koster 10 gange mere i brændstof
> end LED.
> Hvor meget brændstof koster det at køre med kørelys (ikke LED)?

En alm H4 pære er på 55W - Så hvis bilen ikke kører med reduceret spænding
på kørelyset brændes der 110W af.

Hella's oplyser ikke hvad deres LED kørelyslygter
http://www.hella.com/produktion/HellaSG/WebSite/MiscContent/Download/Wholesalers/P09_030_en.pdf

Men lyder ikke urimeligt at de kun bruger en 1/10 - Dvs 2x5W

Hvor meget brændstof der spares ved at brænde 100W mindre afhænger meget af
bilen.

Men benzin indeholder ca 35Mjoule/liter. Hvis bilen udnytter 20% af det er
vi nede på 7Mjoule/liter.

W = J/s Så hvis du kører en time. J = W * S -> 100 * 60^2 = 360 Kjoule.

Dvs du sparer ca 360Kjoule / 7Mjoule = 0,05l eller 1/2 dl eller ~5kr

Find gerne fejl i beregningen - vil tro at der er komme der står forkert
således at besparelsen reelt er mindre

Fra : Leif Neland

Dato : 10-02-11 13:25

> Dvs du sparer ca 360Kjoule / 7Mjoule = 0,05l eller 1/2 dl eller ~5kr
>
> Find gerne fejl i beregningen - vil tro at der er komme der står forkert
> således at besparelsen reelt er mindre

5kr for 1/2 dl = 10kr for 1 dl = 100kr/l Hmm....

wolframalpha.com:

100 W / 7 MJ/l in l/ h

http://www.wolframalpha.com/input/?i=100+W+%2F+7+MJ%2Fl+in+l%2F+h
0.05143 L/hr (liters per hour)Eller hvis man sætter prisen til
11kr/lhttp://www.wolframalpha.com/input/?i=100+W+%2F+7+MJ%2Fl++at+11DKK%2Fl++in+DKK%2F+h0.570kr
per hour (Danish kroner per hour)Leif

Fra : Leif Neland

Dato : 10-02-11 13:28

Hmm, hvem tog alle mine linieskift?

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 10-02-11 18:43

Den 10-02-2011 12:36, Anders Majland skrev:

> Find gerne fejl i beregningen - vil tro at der er komme der står forkert
> således at besparelsen reelt er mindre

Ok. Du bør nok lige tage effekttabet i remtrækket med. Og generatorens
virkningsgrad. I praksis vil 1000w på krumtappen kun blive til 850 ud af
generatoren. Jeg regnede på det da det blev indført. Vi kørte hverdag
200 km på motorvej. Og havde 2 års gennemsnitsforbrug som erfaring.
Bilen kørte 11km/l. Efter kørelyset blev indført kørte vi 10,5km/l.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 10-02-11 20:30

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> km på motorvej. Og havde 2 års gennemsnitsforbrug som erfaring. Bilen
> kørte 11km/l. Efter kørelyset blev indført kørte vi 10,5km/l.

Hvis du siger at du får 85% ud af generatoren, så tror jeg ganske enkelt
ikke på det.
Virkningsgraden er ikke så høj.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 10-02-11 23:44

Den 10-02-2011 20:30, Uffe Bærentsen skrev:

> Hvis du siger at du får 85% ud af generatoren, så tror jeg ganske enkelt
> ikke på det.
> Virkningsgraden er ikke så høj.

Hvorfor ikke?. Husker jeg ikke meget galt så ligger en
vekselstrømgenerator på en virkningsgrad på mellem 0,9-0,95. Og så ryger
der lidt i remtrækket. Så passer det vist meget fint med samlet 0,85.

Lidt søgen, og du finder:

http://ing.dk/debat/131006

Lidt nede er der et indlæg: "En forsimplet beregning". Der er nævnt 90%.

Der rimer meget fint med forsøg en kammerat lavede som faglærer på
auto-el på teknisk skole. Så indtil videre vil jeg gerne holde fast på
de omkring 90%.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-02-11 00:07

> [...]
> på teknisk skole. Så indtil videre vil jeg gerne holde fast på de omkring

Nedenstående er nok nærmere virkeligheden:

Efficiency of automotive alternators is limited by fan cooling loss, bearing
loss, iron loss, copper loss, and the voltage drop in the diode bridges; at
part load, efficiency is between 50-62% depending on the size of alternator,
and varies with alternator speed.

og der er remtrækket ikke medregnet.

Ovenstående er også ca. hvad jeg ser.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-02-11 00:09

> [...]
>
> Lidt søgen, og du finder:
>
> http://ing.dk/debat/131006
>
> Lidt nede er der et indlæg: "En forsimplet beregning". Der er nævnt 90%.

Glemte at kommentere dette.
Hvor de 90% kommer fra står der intet om, det er åbenbart et gæt.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-02-11 00:34

Den 11-02-2011 00:09, Uffe Bærentsen skrev:

> Glemte at kommentere dette.
> Hvor de 90% kommer fra står der intet om, det er åbenbart et gæt.

Vi kommer det nok ikke nærmere. De forsøg vi lave den gang passede
sammen i teorien. Men debatten med en virkningsgrad på omkring 50%
omtales i et indlæg længere nede. Det drages der også tvivl om. Så det
er nok bare det. Der er sikkert også mange faktorer der spiller ind.
Blandt andet belastningsgraden af generatoren. Nok om det.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-02-11 00:45

> [...]
> Der er sikkert også mange faktorer der spiller ind. Blandt andet
> belastningsgraden af generatoren. Nok om det.

Mine erfaringer siger at det ligger tættere på 50 end 90.
Laver "målinger" på det næsten daglig

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Anders Majland

Dato : 11-02-11 12:11

> Ok. Du bør nok lige tage effekttabet i remtrækket med. Og generatorens
> virkningsgrad.

Indregnede det i vi højest får 20% af brændstoffet energi ud - Det tal er
usikkerheden alligevel så stort på så om generatoren er 70% eller 90%
effektiv kun giver en mindre forskel

Fra : Anders Majland

Dato : 11-02-11 14:24

> Hella's oplyser ikke hvad deres LED kørelyslygter

Men fik lige en reklame for nogle andre godkendte:
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/850000-874999/857049-ez-01-en-TAGFAHRLICHT_2IN1_MIT_DIMMFUNKTION.pdf

Opgivet til 0,8W - og målt til 0,7W i test

/A

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-02-11 15:43

"Steen F." skriver:

> Jeg så på tysk tv, at traditionel kørelys koster 10 gange mere i
> brændstof end LED.
> Hvor meget brændstof koster det at køre med kørelys (ikke LED)?

Næsten ingenting.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Fly Christensen

Dato : 10-02-11 15:53

On Thu, 10 Feb 2011 08:32:12 +0100, "Steen F." <steen@steenmartin.dk>
wrote:

>Jeg så på tysk tv, at traditionel kørelys koster 10 gange mere i
>brændstof end LED.
>Hvor meget brændstof koster det at køre med kørelys (ikke LED)?

Adac lavede for nogel år siden en beregning, der sagde, at det kostede
op til 1 liter / 100 km, at køre med lys. Det er så almindeligt lys
tændt, og ikke decideret kørelys.

Fly

Fra : AS

Dato : 10-02-11 18:05

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> wrote in message

> Adac lavede for nogel år siden en beregning, der sagde, at det kostede
> op til 1 liter / 100 km, at køre med lys. Det er så almindeligt lys
> tændt, og ikke decideret kørelys.

Her er vel ikke stor forskel, medmindre man har LED. I gennemstid er det vel
ikke 1l/100km, men 100-200ml kan godt være. Oh, ja, i C1/Aygo eller Smart
tilfælde ka være mere. Hvis man tænker, hvor mange biler er på
motorvejerne, så er der først her man kunne reducere CO2.

Fra : Anders Majland

Dato : 11-02-11 12:15

> Adac lavede for nogel år siden en beregning, der sagde, at det kostede
> op til 1 liter / 100 km, at køre med lys. Det er så almindeligt lys
> tændt, og ikke decideret kørelys.

Så hvis man holder 50km/t passer det med mit bud på 0,5L/timen

I praksis ligger jeg ofte omkring 70km/t i snit ved turene på tværs af
landet og så er det jo kun 0,7l/ i timen. Synes faktisk at mit bud på
0,5l/timen var temmeligt tæt på

Fra : AS

Dato : 10-02-11 18:02

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> wrote in message
> Jeg så på tysk tv, at traditionel kørelys koster 10 gange mere i brændstof
> end LED.
> Hvor meget brændstof koster det at køre med kørelys (ikke LED)?

Welcome to the real world
Ja, det koster noget, da energi kan ikke stamme fra ingenting. Her er noget
for økologer til overvejelser.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-02-11 18:19

AS skriver:

> Ja, det koster noget, da energi kan ikke stamme fra ingenting. Her er noget
> for økologer til overvejelser.

Ja for satan - og de går vildt op i det. Ingen baglys på biler i
dagtimerne. og LED kørelys foran på bilerne - lovmæssigt bestemt.

Så lige fedt med at man går på kompromis med sikkerheden. Og hvad nu,
når der springer en LED "pære", hvor meget skal så skiftes og hvad
koster det?

Næh, begræns personbiler til 50 HK, mere er alligevel ikke nødvendigt.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 11-02-11 12:15

> Næh, begræns personbiler til 50 HK, mere er alligevel ikke nødvendigt.

Så må jeg til at chiptune smarten for at få den derop

/A

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-02-11 18:21

"AS" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Welcome to the real world
> Ja, det koster noget, da energi kan ikke stamme fra ingenting. Her er
> noget for økologer til overvejelser.

Ja, det hele begyndte med betaling for en evt. rygerpakke....

Tænk hvor meget CO2 de satans cigartændere forbrugte, når der skulle
ryges....:)

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 10-02-11 19:54

On Thu, 10 Feb 2011 18:20:47 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
>Ja, det hele begyndte med betaling for en evt. rygerpakke....
>
>Tænk hvor meget CO2 de satans cigartændere forbrugte, når der skulle

Mmmmnnnnjjjaaaa, er det nu helt sikkert at du ser helt uvildigt på
dette presserende emne?

Er det ikke sandsynligt, faktisk til vished grænsende, at der sidder
en lille pære nede i askebægeret og fiser husleje af?

Det er vel heller ikke utænkeligt at du vil ødelægge aerodynamikken,
og dermed øge brændstofforbruget, ved at åbne et vindue på klem, for
at få den grimme lugt lidt på afstand?

Endelig er der jo den betragtelige mervægt af en tyvestyks i
brystlommen som bilen også skal bruge energi på at fremføre over
fædrelandet. Det er en overset men ikke uvæsentlig detalje.

Og til allersidst kan man, især med dette indlæg forvente, at indtil
flere fluer er blevet gravide, og det medfører naturligvis også vægt
der skal flyttes, og dermed et øget forbrug.

Nu tror jeg så at vi har fået det hele med.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-02-11 20:22

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der skal flyttes, og dermed et øget forbrug.
>
> Nu tror jeg så at vi har fået det hele med.

Nope, du glemte min potter er med indbygget emhætte i taget....endda en af
de rigtig store....

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 10-02-11 21:01

On Thu, 10 Feb 2011 20:22:16 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

><folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

>Nope, du glemte min potter er med indbygget emhætte i taget....endda en af
>de rigtig store....

>--

Der er måske tale om sådan en retro-ting a' la sådan en mølle der var
typisk for en hvilken som helst western-saloon med respekt for sig
selv.

Sådan en sag der sidder lige så stille deroppe i taget og siger wush,
wush sådan nogenlunde med samme omdrejninger som en fiskekutter med
Hundested-motor?

De er fanneme avancerede - de BMW'er.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bjørn J.

Dato : 10-02-11 21:55

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Sådan en sag der sidder lige så stille deroppe i taget og siger wush,
> wush sådan nogenlunde med samme omdrejninger som en fiskekutter med
> Hundested-motor?

Du er ski da på sporet..

> De er fanneme avancerede - de BMW'er.

Jep, det er ikke nødvendigt på en Sonata. Den er så piv utæt i alle
samlinger som en sampan, .så den behøver ingen emfang ....

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 10-02-11 22:18

On Thu, 10 Feb 2011 21:55:09 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

><folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Du er ski da på sporet..

>--

Vist så! Er det så med de der svingdøre som man også ser i en
western? Selvfølgelig kun på de modeller med papegøjeplader?

>--

>Jep, det er ikke nødvendigt på en Sonata. Den er så piv utæt i alle
>samlinger som en sampan, .så den behøver ingen emfang ....

>--

Når en koreaner får besked på at lave et specifikt stykke arbejde, så
gør han det uden tøven.

Er der blevet sagt punktsvejsning, uden at specificere næmere mht.
afstanden mellem punkterne, kan det jo godt ske, hvis frokosten nærmer
sig med hastige skridt, at afstanden bliver så lang at der slipper en
enelse falsk luft ind.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bjørn J.

Dato : 11-02-11 00:04

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Vist så! Er det så med de der svingdøre som man også ser i en
> western? Selvfølgelig kun på de modeller med papegøjeplader?

Det må pokkers til arbejde at sætte sejl på sådan en sampan eller har du den
model med motor på hækken og så en pokkers lang drivaksel ned til
skruen...måske endda den med pedalkraft... ?