MS Windows
briani 27239
MSI u100 kan ikke boote. - Missing operati~
Fra : Claus H. Høyer

Dato : 09-02-11 15:25

Ville lave MSI’en om, så det var muligt at mellem Windows XP og Linux
(Debian)
i opstarten (boot.ini). Ubuntus blev valgt fra, da jeg ville have
minimal installation,
som jeg selv var herrer over (ingen X, men kun kommando prompt).

Først skulle der skabes noget plads til Linux, og til det brugte jeg
Easeus Partition Master.
Krympede Windows partitionen og rebootede
Efter reboot oprettet en uformateret partion til Linux. – Ingen
reboot!

Kørte gnewsense.exe (hentet på http://goodbye-microsoft.com/download.html)
Reboot.
Valgte Debian Installer og installation startede op.
Desværre gik den ned med en debootstrap fejl, og jeg gav til sidst op.
Forinden mener jeg at installation havde installeret GRUB boot loader.

Opstarten efter den afbrudte installation, gav mig sved på panden.

Missing operating system!

Nyt forsøg med tryk på F10

F10 for recovery
Boot Failure
Press any key to continue

Boot fra USB key med Hirem BootCD 13.0
Vælger jeg menupunktet
Boot from Hard Drive – Windows XP (NTLDR)
Kommer jeg frem til startmenuen (boot.ini), og kan vælge mellem
Windows XP Home og
Debian Installer.
Uanset hvad jeg vælger, så starter hhv. Windows og Debian installer
fint op.

Windows boot.ini:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home
Edition" /noexecute=optin /fastdetect
C:\g2ldr.mbr="gNewSense Installer"

Hvordan kommer jeg videre?

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-02-11 00:50

Claus H. Høyer skrev:

> Hvordan kommer jeg videre?

Jamen, hvorfor søger du om hjælp til at komme af
med Windows i en windows-gruppe?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://dmwebdesign.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-02-11 02:09

Claus H. Høyer wrote:

> Hvordan kommer jeg videre?

Genskaber MBR.

--
Jesper Lund

Fra : Claus Holmelin Høye~

Dato : 10-02-11 21:06

Den 10-02-2011 02:09, Jesper Lund skrev:

> Genskaber MBR.

Har vha. Easeus kørt rebuild MBR, men det hjalp ikke det store.

Nu får jeg "Error loading operating system" ved start!

/Claus

Fra : Henning

Dato : 11-02-11 15:12

>Hvordan kommer jeg videre?

Genindlæser din backup? Alternativt spørger i en Linux-gruppe

Fra : Claus Holmelin Høyer

Dato : 16-02-11 19:47

Den 11-02-2011 15:12, Henning skrev:

> Genindlæser din backup? Alternativt spørger i en Linux-gruppe

Nu har jeg ikke nogen image-backup, som det ville kræve for at genskabe
hele disken, men kun en backup af div. dokumenter.
MSI u100 har ingen CD/DVD, men genskabes vha. en recovery partition,
som jeg desværre heller ikke kan tilgå.

Nu er det ikke et specifikt Linux problem, men jeg bliver nødt til at
spørge i en h/w-gruppe.

/Claus

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 18-02-11 23:12

Den 16.02.2011 kl. 19:47 skrev Claus Holmelin Høyer <claus44@gmail.com>:

> [...]
> som jeg desværre heller ikke kan tilgå.
>
> Nu er det ikke et specifikt Linux problem, men jeg bliver nødt til at

Mit råd er at købe et eksternt CD/DVD drev. En ekstern DVDbrænder, der
kun skal have strøm over USBporten koster ca 500,-

Find en windowscd op boot op på den. Gå i recovery console og kør en
gang FIXMBR i en kommandprompt. Så skulle du have din windows tilbage
og kan få liv i Linux igen.
Når du ahr din windows oppe at køre igen så har MSI u100 et ganske udmærket
program til at fremstille recovery cd'er. Faktisk kan programmet skrive
en ISOfil direkte til en USBpind

mvh
Henning

Fra : Claus Holmelin Høyer

Dato : 21-02-11 13:53

Den 18-02-2011 23:11, Henning Præstegaard skrev:

> [...]
> program til at fremstille recovery cd'er. Faktisk kan programmet skrive

Lånte eksternt CD/DVD på mit arbejde, og prøvede FIXMBR i recovery consolen.
Det hjælp desværre ikke, så nu formaterer jeg disken!
Tråd lukket.
/Claus