Hvis NemID misbruges?
Fra : Michael

Dato : 08-02-11 17:57

Hej
Hvordan står man juridisk, hvis kommunen har misbrugt en persons NemID til
at tømme bankkontoen?
F.eks ved at en medarbejder i kommunen aftaler med en ven, at denne skal
møde op med falske papirer, så vedkommendet kan smutte hjem med NemID som
tilhører en anden person. Lad os forestille os, at skurken når at tømme
banken for penge og gemme dem væk, men bliver opdaget. Skurken er junkie og
kommer aldrig til at eje noget.
Vil netbankindehaveren kunne få sine penge igen af kommunen eller banken,
eller?

Hilsen Michael
Århus

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 08-02-11 18:11

Michael skrev den 08-02-2011:
> Hej
> Hvordan står man juridisk, hvis kommunen har misbrugt en persons NemID til
> at tømme bankkontoen?

Husk din sølvpapirshat

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Sune Storgaard

Dato : 08-02-11 19:19

Den 08-02-2011 18:10, Brian Vestergaard skrev:

> Husk din sølvpapirshat

Husk at poste i en vittighedsgruppe hvis du vil være sjov.

Listen med tilfælde hvor ansatte ved kommunen og andre offentlige
instanser har misbrugt adgang til fortrolige oplysninger er alen lang.

Fra : Ole C

Dato : 08-02-11 19:46

Sune Storgaard skrev blandt andet:

> Listen med tilfælde hvor ansatte ved kommunen og andre offentlige
> instanser har misbrugt adgang til fortrolige oplysninger er alen lang.

Dokumentation? - naturligvis mht. misbrug af NemID?

--
vh
Ole C

Fra : Kaj

Dato : 08-02-11 20:13

"Sune Storgaard" skrev i meddelelsen

Listen med tilfælde hvor ansatte ved kommunen og andre offentlige
instanser har misbrugt adgang til fortrolige oplysninger er alen lang.

Det vil vel kræve at kommunen har adgang til både bruger id, adgangskode
samt nøglekort.
Det tror jeg ikke de har.

Kaj

Fra : Kurd

Dato : 08-02-11 22:00

"Kaj" <kkk@kkk.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> instanser har misbrugt adgang til fortrolige oplysninger er alen lang.
>

> Det vil vel kræve at kommunen har adgang til både bruger id, adgangskode

Kommunen [borger"service"] laver selv nem-id-nøglekort.

Fra : Hauge

Dato : 09-02-11 05:11

Den 08-02-2011 22:00, Kurd skrev:
> Kommunen [borger"service"] laver selv nem-id-nøglekort.

Ava gør de?

/Hauge

Fra : Kurd

Dato : 09-02-11 07:25

> Ava gør de?
>
> /Hauge

Det sagde jeg også, da jeg ringede til nem-id. Jeg talte med deres hotline,
fordi mit nøglekort er næsten brugt op, og fordi nye nøglekort sendes med
C-post. Jeg kunne blot gå til kommunens borger"service" og få lavet et
nøglekort. Jeg undrer mig stadig, og får jeg tid, vil jeg prøve.

Fra : Per

Dato : 09-02-11 15:54

Kurd wrote:
> [...]
> nøglekort sendes med C-post. Jeg kunne blot gå til kommunens
> borger"service" og få lavet et nøglekort. Jeg undrer mig stadig, og

Ved du hvordan postgangen er mht. nye kort, når man allerede har et ?

Jeg tænker på om de sender pr. automatik ved fx. 20 "numre" tilbage ? Eller
kan man risikere at stå uden NemId pga. brugt op ?

Mvh. Per

Fra : John N. H.

Dato : 09-02-11 16:39

"Per" skrev i meddelelsen:

> Ved du hvordan postgangen er mht. nye kort, når man allerede har et ?
>
> Jeg tænker på om de sender pr. automatik ved fx. 20 "numre" tilbage ?
> Eller kan man risikere at stå uden NemId pga. brugt op ?

Et nyt kort fremsendes automatisk, når der er 20 koder tilbage.
Det modtager man så i løbet af en uges tid.
Man kan, hvis man synes, logge på nemid.nu og ændre antallet af "restkoder",
hvis man ønsker nyt kort på et andet tidspunkt.

-- Med venlig hilsen
John N. H.
; -)

Fra : Henning

Dato : 09-02-11 08:32

On 2011-02-09 05:11, Hauge wrote:

> Ava gør de?

De laver dem ikke, men har dem liggende, klar til at koble på en bruger.

De kan også generere en ny adgangskode.

Har selv prøvet det.

/Henning

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 09-02-11 00:53

Sune Storgaard påstod følgende uden at dokumentere:

> Husk at poste i en vittighedsgruppe hvis du vil være sjov.

Det var nu ikke sjovt

> Listen med tilfælde hvor ansatte ved kommunen og andre offentlige instanser
> har misbrugt adgang til fortrolige oplysninger er alen lang.

Har du noget dokumentation på den "alen lange liste" du omtaler, og det
skal jo være hvor en borger har fået tømt sin bankkonto, pga. misbrug
af NEMid, narh bare kom med en liste hvor det er sket at kommunens folk
har tømt en borgers konto/konti, ved hjælp af fortrolige oplysninger

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Sune Storgaard

Dato : 09-02-11 22:09

Den 09-02-2011 00:53, Brian Vestergaard skrev:
> [...]
> NEMid, narh bare kom med en liste hvor det er sket at kommunens folk har
> tømt en borgers konto/konti, ved hjælp af fortrolige oplysninger

Læs lige hvad jeg skrev igen, jeg har citeret det igen for nemhedens skyld.

Det kræver ikke større detektiv arbejde at finde sager hvor kommunalt og
stats ansatte , og sågar ansatte ved politiet, har misbrugt adgang til
fortrolige oplysninger, som f.eks. CPR registret.

Med de sikkerheds huller der har været i nemid's udrulning, er det
absolut ikke utænkeligt at nogen kan/vil/har misbrugt det, hvortil jeg
ikke kan se noget formål med en sølvpapirs hat, når der nu er tale om en
reel trussel.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 10-02-11 09:01

Sune Storgaard har bragt dette til os:

> Læs lige hvad jeg skrev igen, jeg har citeret det igen for nemhedens skyld.

Kan du komme med link til det indlæg du nu påstår at have skrevet, for
det indlæg jeg svarede på, indeholder intet af det du "citerer" her...

> Det kræver ikke større detektiv arbejde at finde sager hvor kommunalt og
> stats ansatte , og sågar ansatte ved politiet, har misbrugt adgang til
> fortrolige oplysninger, som f.eks. CPR registret.

Det har du IKKE skrevet før, så hvordan kan det vær citat !!

> [...]
> noget formål med en sølvpapirs hat, når der nu er tale om en reel trussel.

Dokumentation på misbrug!!

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Henning

Dato : 08-02-11 20:12

On Tue, 8 Feb 2011 17:57:15 +0100, Michael
<michael@mail.yahoo.invalid> wrote:

> [...]
>kommer aldrig til at eje noget.
>Vil netbankindehaveren kunne få sine penge igen af kommunen eller banken,
Det kræver trods alt også et password, NemID er ikke nok.
Men ja, banken dækker dit tab, hvis du kan dokumentere at det ikke er
dig selv der har hævet. Det er trods alt nemt at se, hvor pengene er
ført hen.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-02-11 16:24

Henning <no.mail@all.invalid> wrote:

> [...]
> Men ja, banken dækker dit tab, hvis du kan dokumentere at det ikke er
> dig selv der har hævet. Det er trods alt nemt at se, hvor pengene er

Da ikke hvis de ligger i en æske et sted.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Ole C

Dato : 09-02-11 17:19

Jesper Haaber Gylling skrev blandt andet:

> Da ikke hvis de ligger i en æske et sted.

Tja, medmindre de er blevet trukket direkte ud af computeren(!), så er de
vel blevet overført til en anden konto inden de blev hævet derfra og lagt i
en æske, ik'?

--
vh
Ole C

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-02-11 17:32

Ole C <mail@olec.invalid> wrote:

> Tja, medmindre de er blevet trukket direkte ud af computeren(!), så er de
> vel blevet overført til en anden konto inden de blev hævet derfra og lagt i
> en æske, ik'?

Jo selvfølgelig.

Fra : Ole C

Dato : 09-02-11 19:00

> Jo selvfølgelig.

Og dermed er det altså ikke nogen kunst at se hvor pengene er ført hen....

--
vh
Ole C

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-02-11 21:07

Jesper Haaber Gylling skrev den 09-02-2011 16:24:

> Da ikke hvis de ligger i en æske et sted.

LOL!

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til