Snekæder
Fra : oz3bto

Dato : 08-02-11 16:23

Uge 7 nærmer sig og det ser vi tydeligt heroppe på fjeldet

Hvad er der liye med dansker og brug af snekæder ?

Man står på den lokale shell station og montere snekæderne hvorefter man
køre de sidste 4km ud til skicenteret på tør plan vej og undres når
snekæderne springer når man drejer af ved ski centeret.. 2 styk bare idag
Ok det er værre med dem som forsøger sig med at komme op for så at stille
bilen på tværs og tømme bagagerummet for div for at få snekæderne der ligger
nederst.. Hvorefter de bruger ½ timer til at lægge kæderne på .. stadig
menes de spærre hele vejen.. De samme bliver dog pisse sure når man tilbyder
den hjælp selvom de ikke kan finde ud af det

Nu har politiet dog sagt at de vil være her både fredag og
søndageftermiddag for at uddele bøder til dem som spærre vejen pga forkert
valg af dæk og manglende snekæder... Giver 2000Nkr i bøde for den forseelse
og er man fra DK så er det at betale ved kasse 1

Største grin var dog i søndags.. En lille familie der kørte i en suzuki
grand vitara lagde snekæder på for at køre op på fjeldet af en ellers
rigtig fin ryddet og ny gruset vej.. Selv når vejen er værst så burde en 4WD
komme op uden store problemer hvis den ellers har vinterdæk på..

Fra : alexbo

Dato : 08-02-11 17:08

"oz3bto" <no@in.dk> skrev

> [...]

> Største grin var dog i søndags.. En lille familie der kørte i en suzuki
> grand vitara lagde snekæder på for at køre op på fjeldet af en ellers

Ja det er ligegyldigt havde de gør så er det en fjollerik der griner dumt af
dem.
Hvis de forsøger uden kæder er det galt, sætter de kæderne på unødigt er det
galt.

Dumme danskere der griner af andres fejl kan man finde alle steder.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-02-11 21:28

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> valg af dæk og manglende snekæder... Giver 2000Nkr i bøde for den
> forseelse og er man fra DK så er det at betale ved kasse 1

Er du sikker på det? Norge er jo med i den nordiske aftale om inddrivelse af
bøder, således at man bare sender bøden til inddrivelse hos hinanden. Så
plejer det jo ikke at være betaling ved kasse 1.

Kurt

Fra : Gunnar007

Dato : 08-02-11 22:18

"Kurt B. Andersen" skrev i meddelelsen

[...]

Er ret sikker på det kun er bøder der er taget i automatiske kontroller der
sendes til dk.
Resten bliver opkrævet på stedet..
Kilde : http://www.fdm.dk/koer-selv-ferie/norge/faerdselsregler

Hilsen G

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 09-02-11 21:17

"Gunnar007" <mazda6@teamsos.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> <Kurt
>
> Er ret sikker på det kun er bøder der er taget i automatiske kontroller

Det kan jeg så ikke forstår, idet reglerne stammer fra før der overhovedet
var noget, som hed automatiske kontroller.
Derudover ved jeg, at hvis en bilist fra et andet land end et nordisk
stoppes her i landet, er der også kontant afregning her i landet eller
beslaglæggelse af bilen indtil pengene er fremskaffet. Men hvis det er fra
et nordisk land, kan man bede dem betale, men ikke kræve det og herunder
ikke beslaglægge bilen på grund af den nordiske aftale. Så derfor forstår
jeg ikke, hvorfor det ikke skulle være tilfældet i Norge, når det er samme
regelsæt der arbejdes ud fra.

Kurt

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 09-02-11 21:36

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i meddelelsen

Her er så lovgrundlaget:
Lov nr. 214 af 31. maj 1963

Kapitel 1
Fuldbyrdelse af bødestraf m.v.
§ 1. Bødestraf, som er pålagt i Finland, Island, Norge eller Sverige, kan
fuldbyrdes her i landet.
Stk. 2. Det samme gælder "viten", om hvilke der i Finland eller Sverige
er truffet afgørelse om fuldbyrdelse, og som

1) er pålagt parter eller andre under en retssag ("rättegångsviten"),
2) i Finland er pålagt af marknadsdomstolen eller efter anke af
marknadsdomstolens afgørelse af højesteret eller
3) i Sverige er pålagt af konsumentombudsmanden, næringsfrihedsombudsmanden
eller marknadsdomstolen.

Stk. 3. Det samme gælder endvidere afgørelse om1) konfiskation.
2) sagsomkostninger i straffesager, herunder private straffesager.
3) beslaglæggelse af en sigtets gods til sikring af bøde, konfiskation,
erstatning, godtgørelse eller sagsomkostninger.

Ændringer:
Ændret 1/7 1986 ved 1986-06-04-ÆL.322, jf. ikrafttrædelsesbestemmelserne.

§ 2. Danske afgørelser af den i § 1 nævnte beskaffenhed kan fuldbyrdes i
Finland, Island, Norge eller Sverige.

Som det fremgår gælder det bøder, og der er ingen betingelser om, at man
skal have pådraget sig dem under særlige omstændigheder, herunder heller
ikke via automatisk trafikkontrol.

Kurt

Fra : Claus B. P.

Dato : 08-02-11 23:28

Den 08-02-2011 16:23, oz3bto skrev:
> [...]
> valg af dæk og manglende snekæder... Giver 2000Nkr i bøde for den forseelse
> og er man fra DK så er det at betale ved kasse 1

Nordmændene har lært hvordan man skraber kassen ind hos stakkels
danskere, der ikke lægger nok 1000-lapper i den slunkne norske
oliekasse. Ligesom de bonner for personer der formaster sig til at have
mere end 2 liter øl med over grænsen, eller kører 5 km. for stærkt. Og
er det ikke nok, kan man muntre sig med at opkræve bompenge hele vejen
fra vest for Oslo til den svenske grænse.

De burde IMO hellere bruge deres tid på at sætte skilte op med
vejledning i hvor- og hvornår snekæderne ville gøre nytte, i stedet for
at gøre alt for at danskerne skal føle sig uvelkomne deroppe.

Kommer lige deroppefra, - tror det er sidste gang i lang tid turen
kommer til at gå til inkasso-Norge.

/Claus

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 09-02-11 17:48

Klip>>

Kommer lige deroppefra, - tror det er sidste gang i lang tid turen
kommer til at gå til inkasso-Norge.

/Claus

Vi er holdt op med at holde skiferie deroppe, efter 20 år, i Østrig virker
det faktisk som de gerne vil have at man kommer og bruger sine penge...

/Carsten

Fra : AS

Dato : 09-02-11 21:12

"Claus B. P." <cbp33@hotmail.com> wrote in message
> De burde IMO hellere bruge deres tid på at sætte skilte op med vejledning
> i hvor- og hvornår snekæderne ville gøre nytte, i stedet for at gøre alt
> for at danskerne skal føle sig uvelkomne deroppe.

Det lyder, at hvis man spoller frem ca. 1 generation i fremtidem, der bliver
obligatorisk instruks på bordet. der skal skrives om, hvordan man bruger
talerken med suppen og ske.

Fra : AS

Dato : 09-02-11 21:07

Fra : Anders Majland

Dato : 09-02-11 22:21

> [...]
> rigtig fin ryddet og ny gruset vej.. Selv når vejen er værst så burde en
> 4WD komme op uden store problemer hvis den ellers har vinterdæk på..

Det var måske lige det sidste der var problemet ... At de vinterdæk den
kørte på var bedst på våde danske veje og ikke egnet til sne ...

Men nu du har udnævnte dig selv til ekspert - har du nogen holdning til
Michelin Easy Grib ?
http://netbutik.fdm.dk/easy-grib-snekaeder.html

Fra : oz3bto

Dato : 09-02-11 23:52

> [...]
> kørte på var bedst på våde danske veje og ikke egnet til sne ...
>
> Men nu du har udnævnte dig selv til ekspert - har du nogen holdning til

Dækkene betyder knapt så meget når der først er ryddet og gruset.. Tror sku
at jeg kunne få terranoen op på sommerdæk og rwd

De snekæder ser lidt spøjse ud men til brug på sne og is så tror jeg ski de
er fine nok .. men de holder ikke til tør asfalt .. Det er de for tynde til
Tror de er nemmere at lægge på som alm. snekæder som kan være lidt tricky
hvis ikke man kender tricket.. Jeg tager 5-10 min max og at smide 4
snekæder på cruiseren.. Meeen ok jeg gør det så også af og til når føret er
slemt (Vi skulle få henad 70cm sne inat)