arveløs
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 07-02-11 21:13

I USA kan man tilsyneladende bliver erklæret 'arveløs' selvom man
er i familie med den man ellers skal arve fra, fx en søn kan
blive gjort arveløs til faderens formue (hvis det altså er
korrekt) - i Danmark har man ganske vist en tvangsarv, men kan
man ellers blive erklæret arveløs her i landet?
I øvrigt: Hvis man er tvangsarving, skal man så acceptere både
arv og gæld eller er det et forældet udtryk der ikke benyttes
mere i praksis?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-02-11 21:56

"Arne H. Wilstrup" <nixen@bixen.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>vist en tvangsarv, men kan man ellers blive erklæret arveløs her i landet?

Tvangsarv betyder, at en bestemt andel af arven skal gå til bestemte
familiemedlemmer (afhængig af familiemæssig relation til afdøde).
Det kan man ikke ændre på i et testamente, men udover tvangsarven kan man
testamentarisk råde temmelig frit.

> I øvrigt: Hvis man er tvangsarving, skal man så acceptere både arv og gæld
> eller er det et forældet udtryk der ikke benyttes mere i praksis?

I grove træk:
Man skal acceptere både aktiver og passiver i et bo, forstået på den måde,
at boets størrelse (værdi) opgøres ved at trække passiverne fra aktiverne.
Ud fra denne størrelse beregnes så en eventuel arveandel. Er boets størrelse
negativ hæfter arvingerne ikke for noget.
Boet skal altså først udrede de eventuelle kreditorer, der måtte være (og
næsten altid er), ligesom der også skal foretages en skatteopgørelse. Hvad
der herefter er tilovers fordeles blandt arvingerne efter arvelovens regler
og hvad der måtte være angivet i et gyldigt testamente.

Undtaget fra ovennævnte er et boudlæg, som anvendes ved boer med mindre
værdier.
Et boudlæg betyder, at en af de efterladte får udleveret boet, med de
effekter og værdier der er i det, mod en betingelse om at vedkommende
forestår begravelsen. Man er tilgengæld som hovedregel ikke forpligtiget til
at udbetale noget til eventuelle kreditorer.

/Per

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-02-11 16:12

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> at vedkommende forestår begravelsen. Man er tilgengæld som
> hovedregel ikke forpligtiget til at udbetale noget til

Jeg takker for dette yderst forklarende svar - det er lige til at
fatte! Tak!

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-02-11 16:14

"Arne H. Wilstrup" <nixen@bixen.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeg takker for dette yderst forklarende svar - det er lige til
> at fatte! Tak!

Jeg mente naturligvis "fyldestgørende" i stedet for
"forklarende".;-/

Fra : SvenP

Dato : 07-02-11 23:20

> [...]
>vist en tvangsarv, men kan man ellers blive erklæret arveløs her i landet?

Det er muligt for en tvangsarving, selv på forhånd at afstå sin arv. Så er
han i praksis arveløs. Det bliver så vidt jeg ved især benyttet, i tilfælde
hvor arvingen er så dybt forgældet, at arven alligevel vil vare tabt for
arvingen.

Mvh. Sven

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-02-11 13:06

SvenP skrev:

> [...]
> hvor arvingen er så dybt forgældet, at arven alligevel vil vare tabt for

Kan kreditorerne så ikke anlægge sag og anføre at fraskrivelsen
kun har til formål at unddrage dem deres penge?

--
Bertel

Fra : Henning

Dato : 08-02-11 09:33

>korrekt) - i Danmark har man ganske vist en tvangsarv, men kan
>man ellers blive erklæret arveløs her i landet?

Ja, det blev benyttet for nylig i en mordsag, hvor faderen slog resten
af familien ihjel.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 09-02-11 12:28

On 9 Feb., 13:05, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> Kan kreditorerne s ikke anl gge sag og anf re at fraskrivelsen
> kun har til form l at unddrage dem deres penge?

Nej. Kun, hvis arven alligevel kommer den, der har givet afkald til
hånde ved lyssky metoder.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-02-11 22:46

Kevin Borbye Edelvang skrev:

> Nej. Kun, hvis arven alligevel kommer den, der har givet afkald til
> hånde ved lyssky metoder.

Jeg mener at have læst, enten i denne gruppe eller i en
artikel i Berlingske, at fraskrivelsen kan omstødes, hvis
den sker som Bertel beskriver. For at undgå en mulig
omstødning, så skal fraskrivelsen ske på et tidspunkt, hvor
døden ikke er forventet i nær fremtid.

Jeg kan desværre ikke henvise til en paragraf, jeg har
udelukkende min ikke altid fejlfri hukommelse at støtte mig
til. Men måske der er en paragraf i stil med omstødning af
handlinger foretaget før en konkurs?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Imponér familie og venner med ny viden om danske ord og