Bremser på en Toyota Yaris
Fra : Jørgen L.

Dato : 07-02-11 15:36

Hej alle.

Vi har lige købt en ny Yaris.
Den køre fint men bremserne ruster så voldsomt at der på en nat er helt
røde skiver hele vejen rundt, bare fra kl 23 til kl 7 morgen, så første
gang man skal stoppe, bremser den ikke godt.
Samtidigt hænger håndbremsen, eller rettere sagt klodserne hænger så
det giver 2 klonk før de slipper.

Jeg har reklameret over dette til Toyota og de vi da kigge på det.

Men er det normalt at skiverne skal helt rustne på 8 timer ?

Min Landcruiser skal stå ude i en uge til 1½ før den bare kommer i
nærheden af det.

--
Toyota LC120 med Bridgestone DM-Z3
Toyota Yaris med Bridgestone LM30

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-11 17:32

"Jørgen L. " <nyhed@1144.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har reklameret over dette til Toyota og de vi da kigge på det.
>
> Men er det normalt at skiverne skal helt rustne på 8 timer ?

Min 146 har stået stille i 2,5 måned med overfladerust på skiverne tilfølge.
Skulle køre et par km med let bremsning inkluderet og de
var fine igen. Dog bremsede den som tidligere.
Synes godt nok 8 timer er kort tid..Bor du ved kysten evt. ?

Fra : Jørgen L.

Dato : 07-02-11 19:37

> [...]
> var fine igen. Dog bremsede den som tidligere.
> Synes godt nok 8 timer er kort tid..Bor du ved kysten evt. ?

Ja man kan vel kalde at jeg bor ved kysten, jeg har 3 km til Kalundborg
århus færgen, men det der undrer mig er at min lc120 ikke ruster med
samme hast, jeg har aldrig haft skuren eller rust der først skulle
slibes af.

--
Toyota LC120 med Bridgestone DM-Z3

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 08-02-11 01:22

Jørgen L. forklarede den 07-02-2011:
> det der undrer mig er at min lc120 ikke ruster med
> samme hast

Det kommer vel an på materialevalget til skiverne; Brembo
støbejernsskiver bremser fremragende, men ruster bare de hører
vejrudsigten; en gammel rustfast mc-skive uden huller ruster stort set
aldrig, men bremser ikke før vandet er trykket af den ved hjælp af
klodserne = den første meter :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-11 19:29

"Jørgen L. " <nyhed@1144.dk> wrote in message news:4d50035a$0$23763$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> Men er det normalt at skiverne skal helt rustne på 8 timer ?
>
> Min Landcruiser skal stå ude i en uge til 1½ før den bare kommer i

Det er helt normalt.
Fruends Yaris ruster også lidt på skiverne, men det slides jo af ved første opbremsning.
Skiverne er jo ikke lavet af rustfrit stål, så med rigtige forhold i form af salt og vand, tager
det ikke lang tid før der er overfladerust.
Fruens yaris har tromler bag, og de kan også lige hænge lidt hvis bilen har kørt i meget
vådt vejr.

Men du kan da prøve med nye bremser om det gør en forskel

--
Tom