MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Kloning af pc'er med XP
Fra : Abricosicus

Dato : 06-02-11 20:37

Hej !

Jeg er teknisk ansvarlig for en datastue for pensionister.
Vi er blevet begavet med 5 identiske pc'er med XPpro, der er nyinstalleret.
Der skal installeres andre programmer, bl.a. en Officepakke og noget til
billedbehandling.
Mit spørgsmål er så, om jeg kan installere det nødvendige på den ene, og
så klone de andre med f.ex. Ghost.
Selvfølgelig skal de bagefter have et entydigt ID af hensyn til netværket.
Men hvad med Windowskoden fra den påklistrede etiket.
Kan jeg også ændre den efter kloningen ?

Med venlig hilsen

Abricosicus

Fra : Henning

Dato : 06-02-11 20:46

On Sun, 06 Feb 2011 20:37:18 +0100, Abricosicus
<abricosicus@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Men hvad med Windowskoden fra den påklistrede etiket.
>Kan jeg også ændre den efter kloningen ?

Ja til det hele, kig efter programmet Sysprep (Microsoft) og/eller
Ghostwalker, som hører til din Ghost.

Fra : Bo

Dato : 06-02-11 21:12

Abricosicus formulerede spørgsmålet:
> [...]
> Men hvad med Windowskoden fra den påklistrede etiket.
> Kan jeg også ændre den efter kloningen ?

Umidelbart ja, men identiske pcére er ikke altid identiske. Der kan
nemt være forskel på firmware i de forskellige ting osv. Så forbered
dig på at der kan opstå problemer. Jeg ville ikke gøre det, men sætte
dem op ved siden af hinanden og gøre det "rigtigt" det tager nogenlunde
den samme tid, hvis du arbejder på alle 5 på en gang

Fra : Bo

Dato : 06-02-11 21:15

PS Jeg ville så lave en Ghost på en selvstændig partition eller disk
bagefter, på hver pc. til næste gang

Fra : Ivar

Dato : 06-02-11 22:01

Abricosicus skrev:

> Der skal installeres andre programmer, bl.a. en Officepakke og noget til
> billedbehandling

Det kan være at du får problemer med licenserne.
Hvis du vil opdaterer XP'erne er det nødvendigt at du skifter
licens-koden, så de har hver sin. Det kan man på Win7, jeg ved
ikke om man kan på XP. Men jeg ved, at det kan du ikke på
Officepakkerne, så dem skal du installere igen, hvis du vil
køre "lovligt"

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min Nefa-lygte

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-02-11 22:26

Ivar skrev:

> Hvis du vil opdaterer XP'erne er det nødvendigt
> at du skifter licens-koden, så de har hver sin. Det
> kan man på Win7, jeg ved ikke om man kan på
> XP

Det kan sagtens lade sig gøre - jeg har gjort det
virkelig mange i datarummet på en efterskole for
år tilbage.

Kloningen skal tages inden Windows bliver aktiveret,
find et program til at rette til den rigtige licenskode,
aktiver Windows, så er den der

Jeg husker ikke hvad programmet hedder, kun at
det ligger på Hiren's Boot CD.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://dmwebdesign.dk

Fra : Ivar

Dato : 06-02-11 22:41

Allan Vebel skrev:

> Kloningen skal tages inden Windows bliver aktiveret,

Så er det selvfølgeligt intet problem, men så vidt jeg kan forstå
er programmerne installerede. Så jeg gætter på at det er sket.
Som jeg skrev kan man skifte koden i Windows, i hvert fald Win7.

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min Nefa-lygte

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-02-11 23:17

"Abricosicus" <abricosicus@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Men hvad med Windowskoden fra den påklistrede etiket.
> Kan jeg også ændre den efter kloningen ?

Som andre skriver kan sysprep bruges til xp.
Eller en manuel metode:
http://www.it-artikler.dk/2008/02/05/skift-din-licens-kode-i-windows-xp/
Hvis det er office 2007 kan du også ændre regkoden:
http://www.mydigitallife.info/2007/01/12/how-to-reset-or-change-microsoft-office-2007-product-license-key-or-volume-license-key-vlk/

Om det også virker i tidligere versioner ved jeg ikke.

Kurt