Hvad hedder den første af disse lystige vi~
Fra : Steffen

Dato : 06-02-11 10:26

Jeg har en herlig gammel plade med lystige viser, hvoraf jeg kender nogle.
Men hvad hedder den allerførste af dem? (Den begynder med noget med 3
jänter).
Er der en ekspert i denne gruppe, der kan hjælpe mig? Jeg har uploadet den
http://www.youtube.com/watch?v=pQ5Jdfx6xdI

1) 0:12 - 0:40 ??? "Ka' du li' røged' sild"
2) 0:40 - 1:08 ?
3) 1:08 - 1:29 Langsomt, men sikkert (Jean Gilbert / Axel Andreasen & Johs.
Dam)
4) 1:29 - 1:47 ?
5) 1:47 - 2:11 ?
6) 2:11 - 2:22 ?
7) 2:22 - 2:45 ?
8) 2:45 - 3:14 Du har jo en lille streg på (Wexels-Korsbrekke / Aage
Steffensen)
9) 3:14 - 3:35 Min Amanda var fra kerteminde (Maurice Mac-Nab / Axel
Schwanenflügel
10) 3:35 - 3:52 Ud på livets vej (? / ?)
11) 3:52 - 4:05 ?
12) 4:04 - 4:30 ?
13) 4:30 - 4:40 Min morgensang (Rene de Buxeuil ? / Anton Melbye ?)
14) 4:30 - 5:12 ?
15) 5:12 - 5:31 Den spillemand snapped fiolen (Sextus Miskow / Holger
Drachmann)
16) 5:31 - 5:47 Under den hvide bro (Vincent Scotto / Axel Andreasen)
17) 5:47 - 5:58 ?
18) 5:58 - 6:12 Mellemspil
19) 6:12 - 6:29 Han er så sød den lille Jensen" (Meyrel / Aage Steffensen)
20) 6:29 - 6:40 Han skal leve (trad.)

Venlig hilsen
Steffen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-02-11 10:37

Steffen skrev:

> Jeg har en herlig gammel plade med lystige viser, hvoraf jeg
> kender nogle. Men hvad hedder den allerførste af dem? (Den
> begynder med noget med 3 jänter).

"Där gingo tre jäntor i solen" af Gustaf Fröding.
Jeg kan ikke finde den på YouTube, men her er
et billede af en statue af de tre jänter:
<
http://www.kristianstad.se/Kristianstads-kommun/Kultur-Fritid/Kultur/Skulpturer/Skulpturer-utanfor-kartorna/Kristianstad-centrum/Tre-trallande-jantor/

--
Herluf :·)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-02-11 10:55

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> "Där gingo tre jäntor i solen" af Gustaf Fröding.

Her er i hvert fald teksten. Den hedder retteligen
"Tre trallande jäntor":
http://sv.wikisource.org/wiki/Tre_trallande_j%C3%A4ntor

--
Herluf :·)

Fra : Steffen

Dato : 06-02-11 12:34

Hej

Linket http://www.youtube.com/watch?v=pQ5Jdfx6xdI virker ellers, når jeg
klikker på det ...

Tusind tak for hjælpen. Nu må jeg se at finde en midi-version af sangen, for
høre den.

Melodien er fra en rigtig gammel plade fra først i 30'eren, med et potpourri
på 20 melodier, hvoaf jeg kender titlerne og komponisterne til ca.
halvdelen.

Venlig hilsen
Steffen

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-02-11 12:33

Den 06-02-2011 10:36, Herluf Holdt, 3140 skrev:

> "Där gingo tre jäntor i solen" af Gustaf Fröding.
> Jeg kan ikke finde den på YouTube, men her er

Her er en video lidt ned på siden:

http://depkac.com/sarki-incelemeleri/27484-tre-trallande-jantor-felix-korling/

Henning.

Fra : Steffen

Dato : 06-02-11 16:24

Hej Henning

Det er den! Tak for linket. Det er jeg rigtig glad for. Skulle du have tid
til at komme forbi http://www.youtube.com/watch?v=33wTNB1lrDk og vide, hvad
nogle af de øvrige ukendte hedder, ville jeg også blive rigtig glad. Men det
var den første melodi, der var den vigtigste!

Venlig hilsen
Steffen

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-02-11 18:08

Den 06-02-2011 16:23, Steffen skrev:

> [...]
> nogle af de øvrige ukendte hedder, ville jeg også blive rigtig glad. Men

Svært - - ja!

De første takter af grammofonpladen, er også de første takter af "Den
Spillemand snapped' Fiolen fra Væg". Og det forbavser mig lidt at den
sang er med, for grammofonpladen virker som et potpourri over sange, som
engang var populære i Sverige.
"En spillemand" var i gamle dage ensbetydende med dansk højskolesang
(den er sikkert gledet ud af "bogen").
Saxtorph-Mikkelsen blev desværre ikke særlig populær. Vi havde engang
nogle nodehefter med børnesange han havde komponeret, og som jeg syntes
var meget fine.

2 og 4. Kender dem, men...?. Var også herhjemme, engang populære slagere
(i ordets positive betydning). Må lytte til dem nogle flere gange.

5 og 6 erindrer jeg ikke at have hørt. Må være udelukkende svensk slager.

7, Her gælder det samme som 2 og 4.

8. Var oprindelig en Ernst Rolf succes fra ca. 1920. Titlen var dengang
"Du har fått en knäpp i västen".

10 og 11. Som 2 og 4.

12. Jussi Bjorling var meget populær i Sverige med denne sang. Den
største svenske sanger overhovedet, ingen over og ingen ved siden. I
går, den 5. februar, var det 100 årsdagen for hans fødsel, og det er
blevet fejret med koncerter, og ikke kun i Sverige, men i hele verden.
Det er også Leoncavallo's populæreste sang. Her "Mattinata":

http://www.youtube.com/watch?v=46vuwLxRU7I&feature=related

14 og 17. Kender dem, men... umiddelbart noget svensk skønsang, måske
teater eller film?

Jeg håber at dette hjælper lidt. Måske kan det også inspirere andre til
nogle forslag.

Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-02-11 19:24

Den 06-02-2011 18:07, Henning Jensen skrev:

> Saxtorph-Mikkelsen blev desværre ikke særlig populær. Vi havde engang
> nogle nodehefter med børnesange han havde komponeret, og som jeg syntes
> var meget fine.

Jeg begik en af mine sædvanlige fejl, og blandede tingene sammen. :-|
Jeg havde netop gennemgået en del noder og havde derfor jeg
Saxtorph-Mikkelsen i tankerne. Den rigtige i denne her forbindelse skal
selvfølgelig være:

Sextus Miskow.

Beklager! Henning.

Fra : Steffen

Dato : 06-02-11 19:58

Hej Henning

Tusind tusind tak. Jeg er så glad for at få opklaret, hvad det er for nogle
pragtfulde melodier.

Jeg kigger på det i morgen - og det glæder jeg mig til!

Fra : Henning Jensen

Dato : 07-02-11 10:10

Et par tilføjelser.

10. "Ud på livets vej".

En par lejlighedstekster fra 1905 dukker op, da jeg Googler lidt. Det
kommer det jo dog ikke nærmere angående komponist og tekstforfatter, men
det indikerer at tekststykket også er sangens titel. Sangen må have
været meget populær og må kunne "slås op", f.eks. i en melodibog. (En af
Politikens måske?)

http://www.123hjemmeside.dk/Jerlevhistorien/8630555

13. "Min morgensang". Du har skrevet spørgsmålstegn ved nr. 13.
I 1930 udgav Gyldendal en samling "Anton Melbye Viser". Deriblandt er
den ikke. Det siger ganske vist ikke så meget, for Melbye skrev mængder
af tekster til alle revyer, teatre og til "Blæksprutten". Jeg har set
mine gl. 78'ere igennem og har ikke nummeret.
Men her dukker den op, Sommerrevyen - Nørrebros Teater 1917, Tekst:
Anton Melbye - Musik: Rene de Buxeuil:

http://www.danskfilmogteater.dk/sange/min_morgensang.htm

Der ligger nogle enkelte brudstykker af sange af Rene de Buxeuil på
Nettet, men det er ikke muligt for mig at gætte hvad sangen kan have
heddet på fransk. Originalt handler sangen formentlig om noget helt
andet. Min tanke er, at Melbye igen har "hugget" den fra en tidligere
revy-kabaret-succes, og genbrugt den i Sommerrevyen:

Henning.

Fra : Steffen

Dato : 07-02-11 19:07

Af www.123hjemmeside.dk/Jerlevhistorien/8630555 fremgår, at #10 er fra før
1905.
Der skulle ikke være spørgsmålstegn ved #13.
Når jeg kommer på biblioteket, må jeg prøve at se i Politikens visebøger, om
nogen af melodierne er med der.

Fra : Henning Jensen

Dato : 07-02-11 19:33

Den 07-02-2011 19:07, Steffen skrev:
> Af www.123hjemmeside.dk/Jerlevhistorien/8630555 fremgår, at #10 er fra
> før 1905.

10. Ja, jeg har ikke det præcise årstal for Hertz's skuespil, men
omkring midten af 1800 tallet. Melodien til teksten er fra slutningen af
1800 tallet.

> Der skulle ikke være spørgsmålstegn ved #13.

13. Sådan opfattede jeg det.

http://dl.dropbox.com/u/2775481/klip.JPG

Henning

Fra : Steffen

Dato : 07-02-11 19:49

Det var vist bare fordi, jeg ikke var sikker på komponist og tekstforfatter

Fra : Henning Jensen

Dato : 07-02-11 11:33

Den 06-02-2011 16:23, Steffen skrev:

> til at komme forbi http://www.youtube.com/watch?v=33wTNB1lrDk og vide, hvad
> nogle af de øvrige ukendte hedder, ville jeg også blive rigtig glad.

Nr. 10 er den sidste sang fra "Amagerslægter", et af Henrik Hertz mange,
nu helt ukendte skuespil. Det er Maren i skuespillet der synger den.
Ved opførelser af disse små skuespil fandt man til lejligheden en melodi
der passede til teksten, derfor er komponisten formentlig ikke nævnt på
noden. Han er først kommet til senere.
Som melodier brugte man alle forskellige, og sædvanligvis ikke samme
komponist til alle sangene. Komponisterne kunne eksempelvis være Aubert,
Offenbach, Meyerbeer o.s.v.
Så komponisten i dette tilfælde mangler du stadig. :-|

http://img.kb.dk/ma/teater/D6-u-am-001.pdf

Jeg har hørt den indsunget, men det forekommer mig, at det var en mand
der sang den. Så den oprindelige tekst kan godt være ændret i
revysammenhænge, men hvor man har beholdt refrainet.
Den må være indspillet på en gl. 78'er.

Henning.

Fra : Ole Damgaard

Dato : 06-02-11 18:15

> [...]
> Schwanenfl gel
> 10) 3:35 - 3:52 Ud p livets vej (? / ?)
> 11) 3:52 - 4:05 ?
> 12) 4:04 - 4:30 ?
> 13) 4:30 - 4:40 Min morgensang (Rene de Buxeuil ? / Anton Melbye ?)
> 14) 4:30 - 5:12 ?
> 15) 5:12 - 5:31 Den spillemand snapped fiolen (Sextus Miskow / Holger
> Drachmann)
> 16) 5:31 - 5:47 Under den hvide bro (Vincent Scotto / Axel Andreasen)
> 17) 5:47 - 5:58 ?
> 18) 5:58 - 6:12 Mellemspil
> 19) 6:12 - 6:29 Han er s s d den lille Jensen" (Meyrel / Aage Steffensen)

Nr 2 er Fuldmånen stille sejler.
http://www.youtube.com/watch?v=pGXjBleLdTw
mvh Ole