Overnatning i gulpladebil.
Fra : BJ 2620

Dato : 05-02-11 20:20

Jeg har googlet emnet og fundet mange, som har en mening om det. Jeg sørger
svar her i håbet om, at nogen VED noget om emnet.
Altså: Jeg planlægger en tur til Nordkap i en gulplade MPV og vil gerne vide
om man (enkelte gange) må sove på en luftmadras i varerummet. Bilen er
godkendt til privat anvendelse og der vil ikke ske overnatning i Danmark.
På forhånd tak til den, der kan svare med baggrund i konkret viden.
Mvh. BJ

Fra : jan@froerup.dk

Dato : 05-02-11 21:28

"BJ 2620" <maps.bent@gmail.com> skrev :

>På forhånd tak til den, der kan svare med baggrund i konkret viden.

Hverken dansk, svensk, eller Norsk lovgivning nævner noget om at man
ikke må sove i en parkeret bil uanset nummerpladefarve

--
Jan_stevns

pt i flyverskjul :)

Life sucks !! - pass the beernut's

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-02-11 22:37

jan@froerup.dk skrev:

> Hverken dansk, svensk, eller Norsk lovgivning nævner noget om at man
> ikke må sove i en parkeret bil uanset nummerpladefarve

Har lastbiler ikke gule plader?

--
Bertel

Fra : jan@froerup.dk

Dato : 05-02-11 23:56

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev :

>Har lastbiler ikke gule plader?

normalt ja - jeg forstår ikke relevansen i dit spørgsmål, da du vel er
klar over tingenes tilstand ....

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-02-11 00:49

jan@froerup.dk skrev:

> normalt ja - jeg forstår ikke relevansen i dit spørgsmål, da du vel er
> klar over tingenes tilstand ....

Det viser vel at man gerne må overnatte i en bil med gule plader?
Det gør langturschaufførerne tit, mig bekendt.

--
Bertel

Fra : jan@froerup.dk

Dato : 06-02-11 07:44

>Det viser vel at man gerne må overnatte i en bil med gule plader?
>Det gør langturschaufførerne tit, mig bekendt.

Jeps - nu har OP jo godtnok nævnt en MPV, på gule plader, der man
kalder en varevogn - selv om den skal være indrettet til
varetransport, må man jo gerne smide en madras ind i den.

Holder bilen stille er de (myndighederne) komplet ligeglade med hvad
man laver i den.

--
Jan_stevns

Life sucks !! - pass the beernut's

Fra : Ebbe

Dato : 06-02-11 10:24

On Sun, 06 Feb 2011 07:43:38 +0100, jan@froerup.dk wrote:

>Holder bilen stille er de (myndighederne) komplet ligeglade med hvad
>man laver i den.

Undtaget at begå utugt, uanset om man er et ægtepar ( et pat stater i
USA), der hvor det også stadig er forbudt at hænge mandlig og
kvindeligt undertøj til tørre side om side, ha ha
mvh ebbe

NB: Mon de ikke blot har glemt at ophæve denne lov.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-02-11 11:00

Ebbe skrev:

> NB: Mon de ikke blot har glemt at ophæve denne lov.

Næppe. Det samme spurgte en fyr om i den engelske sproggruppe for
et par år siden da jeg omtalte en lov der gælder i visse stater,
og som specificerer hvad der må foregå i et privat soveværelse.
En anden kunne så supplere med at to bøsser var blevet knaldet
(!) i dobbeltsengen fordi politiet ransagede det forkerte hus og
overraskede dem. De to fyre blev buret inde.

Man skal være forsigtig med at antage at amerikaneres holdning
generelt svarer til danskeres.

--
Bertel

Fra : Per

Dato : 06-02-11 07:48

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det viser vel at man gerne må overnatte i en bil med gule plader?
> Det gør langturschaufførerne tit, mig bekendt.

Ja - der er endda monteret en fast seng. Mon der er forskel på lastbil og
varbil ?

For der er vist noget med at man ikke må indrette rummet på en gulpladebil
(varebil) til egentlig ophold. Altså faste senge køkken mv. Mon det er det
OP tænker på ?

Jeg er enig i, at der ikke er nogen lov, der forbyder at man overnatter i
varerummet generelt.

mvh. Per

Fra : Lars Raaby

Dato : 06-02-11 09:12

Den 06-02-2011 07:48, Per skrev:
> [...]
Ikke alle. Der findes lastbiler med hvide plader.

> Ja - der er endda monteret en fast seng. Mon der er forskel på lastbil og
> varbil ?
En lastbil med køjer er jo godkendt til overnatning for en eller
max 2 personer.

> For der er vist noget med at man ikke må indrette rummet på en gulpladebil
> (varebil) til egentlig ophold. Altså faste senge køkken mv. Mon det er det
> OP tænker på ?
Så vil den blive betragtet som autocamper og der skal betales afgift.

--
Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : alexbo

Dato : 06-02-11 09:59

"Per" skrev

> Ja - der er endda monteret en fast seng. Mon der er forskel på lastbil og
> varebil ?

Ja i den forstand at den faste seng i en lastbil ikke er i varerummet men i
kabinen.

Der må ikke transporteres mennesker i varerummet, og der må ikke være
installationer der minder om camping, bilen skal være indrettet til
varetransport, men der er intet forbud mod ophold i varerummet når bilen
holder stille.

I udlandet er der ingen begrænsninger ud over lokale regler om sæder, seler
og lign. for personer i varerummet.

Registreringsafgiftloven:

§ 5. For nye biler og for genopbyggede biler, der skal afgiftsberigtiges
efter § 7, udgør afgiften 0 kr. af de første 16.900 kr. (2010-niveau) af den
afgiftspligtige værdi og 50 pct. af resten, hvis
1) bilen har en tilladt totalvægt ikke over 4 t og
2) bilen utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport.
Stk. 2. For nye biler som nævnt i stk. 1 med tilladt totalvægt over 2,5 t,
som er enten åbne eller uden sideruder bag førersædet i bilens venstre side,
herunder uden udskæring til sideruder bag førersædet i bilens venstre side,
udgør afgiften 0 kr. af de første 34.100 kr. af den afgiftspligtige værdi og
30 pct. af resten. For biler som nævnt i 1. pkt. med en tilladt totalvægt
over 3 t kan afgiften dog højst udgøre 56.800 kr.

Stk. 3. Biler som nævnt i stk. 1 og 2 må ikke benyttes til befordring af
personer uden for førerrummet.

Det mærkelige i disse regler er forbudet mod siderude, det er ikke lykkedes
mig at finde en fornuftig forklaring på den regel.
Brugte importerede lastbiler går fri men nye lastbiler må ikke have rude ved
sovekabinen i venstre side.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-02-11 11:05

alexbo skrev:

> Det mærkelige i disse regler er forbudet mod siderude, det er ikke lykkedes
> mig at finde en fornuftig forklaring på den regel.

Det er en pudsig bestemmelse. I 1959 købte mine forældre en Volvo
varevogn på papegøjeplader, og der var det også et krav at den
ikke måtte have sideruder. Den havde normal sædebestykning til
persontransport (2 foran plus sofa bagi). Den skulle følge
bestemmelserne om varevogne hvis der optrådte
adgangsbegrænsninger.

Hvis der ikke havde været den slags begrænsninger, ville alle
have kørt på papegøjeplader og staten mistet millionindtægter.

--
Bertel

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 06-02-11 11:40

> [...]
>
> Hvis der ikke havde været den slags begrænsninger, ville alle
> have kørt på papegøjeplader og staten mistet millionindtægter.

Mine forældre havde også en sådan bil uden sideruder bagi. Når vi så var
på tur, så var vi unger nødt til at stå op bag forsæderne for at få
kunne se med.
Senere blev der så monteret sideruder.
Om loven blev ændret eller bilen blev omregistreret, husker jeg ikke.
Heller ikke om den fik nye nummerplader.
Ovenstående skete først i 60-erne.
Hilsen Matthias

Fra : Henrik K

Dato : 06-02-11 11:57

Med andre ord...i må godt overnatte bag i bilen, hvis i IKKE er bøsser
og politiet ikke ved en fejl ransager jeres bil i stedet for den "rigtige"
bil.
God tur til nordkap.

Fra : Elmand

Dato : 06-02-11 12:20

"Matthias H. Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
klip

> [...]
> Om loven blev ændret eller bilen blev omregistreret, husker jeg ikke.
> Heller ikke om den fik nye nummerplader.

Loven blev ændret, så det blev tilladt at haver sideruder. Jeg fik det selv
monteret. Karosserifirmaet Bøgely havde store tider dengang.
Med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen

Fra : John N. H.

Dato : 06-02-11 17:25

> "Elmand" skrev i meddelelsen:
>
> Loven blev ændret, så det blev tilladt at haver sideruder. Jeg fik det
> selv
> monteret. Karosserifirmaet Bøgely havde store tider dengang.

Ja, og man fik også lov til at bytte papegøjepladerne til alm. sorte plader
uden at betale forskellen i registreringsafgift, kun nr.-pladegebyret. Jeg
tror, det var i 1971.

-- Med venlig hilsen
John N. H.
; -)

Fra : Anders Majland

Dato : 07-02-11 11:00

> For der er vist noget med at man ikke må indrette rummet på en gulpladebil
> (varebil) til egentlig ophold. Altså faste senge køkken mv. Mon det er det
> OP tænker på ?

I en pickup med forlænget cab skulle man så i princippet kunne indrette
rummet bag sæderne til overnatning selvom bilen er på gule plader - men så
skal man nok være under gennemsnitshøjde for at kunne være der

Fra : alexbo

Dato : 07-02-11 11:56

"Anders Majland" skrev

> I en pickup med forlænget cab skulle man så i princippet kunne indrette
> rummet bag sæderne til overnatning selvom bilen er på gule plader - men så
> skal man nok være under gennemsnitshøjde for at kunne være der

Før reglerne om sæde og seler til passagerer kunne man lovligt sidde i dette
rum.
For en del år siden var et spørgmål netop dette, jeg skrev nedenstående
svar.

"En Nissan King Cap har et smalt rum bag sæderne, der kan et par slanke
personer klemme sig ned.
En sådan bil havde min søn der var politimand stoppet, jaget personerne ud
og noteret ejeren.
Da han havde skrevet og afleveret sin rapport på stationen, fik han den
tilbage med besked om at der intet ulovligt var i situationen, han ender med
at ringe til ejeren, og beklage ulejligheden, og forøvrigt fortælle at der
kunne søges erstatning for evt. taxaregning."

En anden skribent havde forespurgt om det var lovligt at sætte en barnestol
i dette rum, det var det.
Det er det næppe længere, reglerne om sæder kan formentlig ikke strækkes til
en barnesæde på denne plads, som forøvrigt vil være langt den sikreste.

mvh
Alex Christensen

Fra : Soeren Friberg

Dato : 06-02-11 17:51

Den 05-02-2011 20:19, BJ 2620 skrev:
> [...]
> godkendt til privat anvendelse og der vil ikke ske overnatning i Danmark.
> På forhånd tak til den, der kan svare med baggrund i konkret viden.

Du må gøre fuldstændig som du lyster i udlandet. Indrette soverum m.m.
men lav det til pindebrænde, når du er i DK. I DK er reglerne særdeles
strikse. Der må ikke være noget, der bare minder om indretning, men sove
på en luftmadres, ja, det må du. Sådan blev det oplyst til mig, da jeg
havde et "rugbrød" på et tidspunkt.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com

Fra : Jonathan Stein

Dato : 06-02-11 22:22

Den 05-02-2011 20:19, BJ 2620 skrev:

> Jeg har googlet emnet og fundet mange, som har en mening om det. Jeg sørger
> svar her i håbet om, at nogen VED noget om emnet.

Denne side fra Skat nævner ikke direkte, at man gerne må sove i bilen,
men omvendt er de kun gået efter dem, der direkte har indrettet bilerne
til overnatning:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1828193&vId=0

Jeg ved ikke, om journalisten selv har tolket videre på dette, men i
denne artikel nævnes i hvert fald direkte, at man gerne må sove i bilen:
http://www.jv.dk/artikel/742384:Vejen--SKAT-gaar-ogsaa-til-speedway

M.v.h.

Jonathan

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 06-02-11 23:54

Jonathan Stein udtrykte præcist:
> Jeg ved ikke, om journalisten selv har tolket videre på dette, men i denne
> artikel nævnes i hvert fald direkte, at man gerne må sove i bilen:
> http://www.jv.dk/artikel/742384:Vejen--SKAT-gaar-ogsaa-til-speedway

Mon ikke BJ snakker privat ejet gulpladebil, og journalisten du nævner
taler jo firmabiler/biler til erhverv

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : BJ 2620

Dato : 07-02-11 08:59

Brian Vestergaard (2620) skrev:

> Mon ikke BJ snakker privat ejet gulpladebil, og journalisten du nævner
> taler jo firmabiler/biler til erhverv

Helt rigtigt, det er en privat (lille) varevogn og der monteres ikke nogen
form for camping indretning i den.
I øvrigt tak til alle andre for ovenstående belysning af spørgsmålet, som
der tilsyneladende ikke er noget helt klart svar på. Jeg må nok konkludere,
at der næppe er den store risiko ved at puste et par luftmadrasser op, hvis
vi enkelte gange skulle få problemer med at finde en campingplads med ledige
hytter.
Mvh. BJ 2620

Fra : Grethe Hoff

Dato : 07-02-11 22:53

"BJ 2620" <maps.bent@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> konkludere, at der næppe er den store risiko ved at puste et par
> luftmadrasser op, hvis vi enkelte gange skulle få problemer med at finde

God tur!!
--
Grethe
Deilig å være norsk i DK

Fra : BJ 2620

Dato : 07-02-11 23:56

"Grethe Hoff" <grethe---@ceroy.dk> skrev i en meddelelse
> God tur!!
> --
> Grethe
> Deilig å være norsk i DK
Tak for det gode ønske Grethe.
Hvert land har nok sin charme og vi ser frem til at opleve midnatssolen til
sommer.
Mvh. Bent

Fra : From Sydsjælland

Dato : 09-02-11 10:08

> [...]
> Tak for det gode ønske Grethe.
> Hvert land har nok sin charme og vi ser frem til at opleve

Go tur Bent!
Du har meget at glæde dig til.
Venlig hilsen Knud
http://toveogknud.dk/2006/nordkapp2006.asp

Fra : BJ 2620

Dato : 10-02-11 16:00

"From Sydsjælland" <manden@mand.invalid> skrev i en meddelelse
> Go tur Bent!
> Du har meget at glæde dig til.
> Venlig hilsen Knud
> http://toveogknud.dk/2006/nordkapp2006.asp
Tak for det, og tak for din fine rejsebeskrivelse.
Mvh. Bent

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-02-11 09:25

Den 06-02-2011 23:54, Brian Vestergaard skrev:

> Mon ikke BJ snakker privat ejet gulpladebil, og journalisten du nævner
> taler jo firmabiler/biler til erhverv

Artiklen omtaler to varebiler indregistreret udelukkende til erhverv og
ti som var ulovligt indrettet.

Der er i artiklen ikke nogen sammenhæng mellem om bilen er
indregistreret udelukkende til erhverv og om man må sove i den.

M.v.h.

Jonathan