Multitool og den der knivlov...
Fra : Peter T.

Dato : 04-02-11 09:31

Julegaven fra firmaet var valgfri og vi fik en link, hvor vi kunne vælge
gaven. Jeg valgte en/et multitool af ukendt fabrikat. Hverken Gerber
eller Leatherman, hvor den er en næsten tro kopi af sidstnævnte mærke.
Da jeg arbejder i lufthavnen i hovedstaden, hvor våben, som udgangspunkt
er forbudte, blev gaven sendt pr. pakkepost med en måneds forsinkelse.
Jeg skulle nok have valgt julekurven, håndklæderne eller nogle af de
andre ufarlige pakker. :)

Hvordan er tolkningen af knivloven hvad angår sådan en fætter?

Jeg har søgt på emnet, men kan ikke finde andet end formodninger rundt
omkring.

--
Peter T.

Fra : Peter T.

Dato : 04-02-11 09:32

Den 04-02-2011 09:30, Peter T. skrev:
> Hverken Gerber eller Leatherman, hvor den er en næsten tro kopi af
> sidstnævnte mærke.

Et lille "men" blev glemt før "hvor".

--
Peter T.

Fra : aldrig@mere.igen

Dato : 04-02-11 15:43

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan er tolkningen af knivloven hvad angår sådan en fætter?
>

> Jeg har søgt på emnet, men kan ikke finde andet end formodninger rundt

Reglerne er at en kniv (og multtool med kniv) maks må have et blad på 7
centimeter og det må ikke være låsbart eller kunne åbnes med én hånd, hvis
du ønsker at gå med den i hverdagen.

Til et anerkendelses værdigt formål må du godt tage en kniv hvor knivsblad
er længere end 7 centimeter, f.eks. spejder, lystfiskeri, jagt. Du må ikke
transportere kniven ud over anerkendelsesværdigt formål. Det er uklart
præcis hvor reglerne skilder. F.eks. en brødkniv med på camping ?

Husk du må ALDRIG eje en kniv med låsbart blad, uanset om du aldrig går med
den eller ej, dette gælder også "enhåndsbetjente" knive - her tænkes især på
springknive og lignede . De er altid ulovlige.

Knivloven har medført at stort set alle jeg kender er blevet lovovertrædere,
for hvem vil skille sig af med en dyr Gerber eller Leatherman multitool
fordi den har låsbart blad.

Denne lov har gjort mig og mine bekendte (alle ældre folk over 40) mindre
tilbøjelig til at tage lovgivningen seriøs.

Mvh
Niels

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-02-11 16:44

Den 04-02-2011 15:43, aldrig@mere.igen skrev:

> Husk du må ALDRIG eje en kniv med låsbart blad, uanset om du aldrig går med
> den eller ej, dette gælder også "enhåndsbetjente" knive - her tænkes især på
> springknive og lignede . De er altid ulovlige.

Det er kun springknive, enhåndsbetjente foldeknive og andre særlige
knive, der er ulovlige.

En almindelig foldekniv bliver ikke ulovlig af at bladet kan låses - den
bliver blot sidestillet med en helt almindelig kniv, der ikke kan foldes.

Se våbenlovens §4:
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=125806

M.v.h.

Jonathan

Fra : Peter T.

Dato : 11-02-11 10:30

Den 04-02-2011 16:43, Jonathan Stein skrev:

> [...]
> bliver blot sidestillet med en helt almindelig kniv, der ikke kan foldes.

Spøjst. Jeg har ventet på svar i min tråd, men de er først dukket op i
dag...

Men tak for hjælpen. Mit multitool skal åbnes med to hænder, da det er
usædvanlig stramt i leddene og knivbladet (5-6 cm langt) kan ikke låses.

Da jeg cykler meget, er dette værktøj praktisk talt uundværligt når
mekanikken svigter. Så spørgsmålet er om en cykeltur kan betragtes som

Fra : apollo14dk

Dato : 05-02-11 09:42

> [...]
>
> Denne lov har gjort mig og mine bekendte (alle ældre folk over 40) mindre
> tilbøjelig til at tage lovgivningen seriøs.

Hvad fanden gør en gulvlægger så, eller en elektriker, maler eller
tømrer. En hobbykniv kan være låsbar, og jeg kan så sige, at jeg på mit
forrige job, havde en redningskniv, som er en-håndsbetjent, låsbar og
havde et blad på 8 cm, den var fuldt ud lovlig, for ellers kunne jeg
ikke redde min kollega i 60 meters højde, eller få mig selv fri. Og har
den også på mig, når jeg går på job, fordi jeg stadigvæk kan hænge fast
i mange ting.

Pt. går jeg rundt med en Leatherman købt for 6 mnd. siden, den er ikke
en-håndsbetjent fra fabrikkens side af, men efterhånden som den bliver
slidt, kan man åbne den med lidt snilde, og på den Leatherman står der
2H, og det er en Wave. Den bliver solgt alle steder, hvor du kan købe
sådanne knive.

Og nej går ikke med den, når jeg har fri fra jobbet, men til og fra
jobbet sidder den i arbejdstøjet, og det er godkendt og politiet.

Fra : Henning

Dato : 05-02-11 18:48

> [...]
>ikke redde min kollega i 60 meters højde, eller få mig selv fri. Og har
>den også på mig, når jeg går på job, fordi jeg stadigvæk kan hænge fast
Så længe du bruger den i dit job er der ingen problemer. Men du må
ikke lade den ligge løst i bilen om aftenen eller tage den med ind på
tankstationen mens du betaler. Værktøj skal ligge i værktøjskassen
el.lign. under transport.

Fra : niels

Dato : 06-02-11 11:19

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse

> Jeg har søgt på emnet, men kan ikke finde andet end formodninger rundt
> [...]

Nu er knivloven jo en hastelov lavet af politikere der ønsker stemmer og som
derfor mener det er berigtiget at straffe flertallet fordi nogle få opfører
sig åndsvagt.
At de samme politikere ikke vil straffe alle unge fra ungdomshuset fordi man
ikke bør straffe alle for enkeltes handlinger, gør jo blot knivloven endnu
mere uforståelig.

Jeg går ud fra at de samme politikere logisk set bør gennemføre samme regler
for biler. Der bliver jo slået endnu flere ihjel af biler end af knive.

Så forbyd alle biler der kan køre over 60 km/t, dog undtaget når det er til
et "anerkendelses værdigt" formål, som f.eks. ambulancekørsel.

For mig var knivloven dråben der fik mit bæger til at løbe over. Som 60
åring aldrig straffet, aldrig fået en bøde og altid overholdt spillereglerne
i samfundet bliver det nu endnu mere besværligt at gå på arbejde, fiske
eller gå på jagt for jeg skal konstant være på vagt med hvor min knive er.

Så jeg har valgt fra man indførte knivloven at "sk..." på alle lovene. Det
er simpelthen umuligt at overholde alle lovene så hvorfor forsøge. SÅ jeg
kører med de knive jeg har brug for, og med min dalende moral er jeg nu også
begyndt at overtræde så mange andre love.
For de love der laves er ulogiske, uretfærdige og dermed ugyldige.

Jeg er som politikerne "kun bundet af min egen overbevisning".

Mvh
En der er træt af politikernes populær politik

Fra : Peter T.

Dato : 11-02-11 10:37

Den 06-02-2011 11:19, niels skrev:

> [...]
> begyndt at overtræde så mange andre love.
> For de love der laves er ulogiske, uretfærdige og dermed ugyldige.

Et af de første link, jeg kiggede på, da jeg søgte efter et svar, var et
norsk friluftslivsforum. Jeg havde ikke opdaget .no-endelsen. Der
læste jeg, at Norge tilsyneladende har haft en identisk lov siden 1992,
og at loven bliver håndhævet så som så i landet deroppe.
Jeg regner med at samme tilgang til loven former sig på samme måde
herhjemme og at folk oftest vil slippe med en advarsel fra en venlig
betjent, der lige har set en kniv. Altså der vil dukke menneskelig
fornuft og situationsfornemmelse op hos ordensmagten når der bliver
fundet en kniv på bagsædet af en dyt ført af en distingveret herre på 60
år. :)

Men det er så en helt anden historie og den hører til i en anden gruppe!

--
Peter T.

Fra : Claus B. P.

Dato : 13-02-11 01:22

> [...]
> For de love der laves er ulogiske, uretfærdige og dermed ugyldige.
>
> Jeg er som politikerne "kun bundet af min egen overbevisning".

Tja, Peter 5 år, så må man jo håbe at du ikke kommer i den situation at
du er nødt til at forklare dig over for myndighederne, for den
indstilling er vist ikke rigtig holdbar i en retssag, selv om jeg
udmærket forstår din frustration.

/Claus

Fra : Jubi

Dato : 13-02-11 03:38

"niels" <nospam@fuckspammers.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Jeg er som politikerne "kun bundet af min egen overbevisning".
>
> Mvh
> En der er træt af politikernes populær politik

Det er sådan anakister, terrorister, og selvmordsbombere starter.
Rejser du til Parkistan snart?

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-02-11 16:25

> [...]
> ufarlige pakker. :)
>
> Hvordan er tolkningen af knivloven hvad angår sådan en fætter?

Det var nok en god ide, at den blev sendt hjem.
Jeg har en nabo, som arbejder i lufthavnen, blev checket der og som fik bøde
for overtrædelse af våbenloven pga. en Leatherman.
Den er låsbar i udfoldet stand, og det gør den ulovlig at bære ' medmindre
det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller
sportsudøvelse eller har et andet lignende anerkendelsesværdigt formål.'

(det var før de seneste strafskærpelser i Våbenloven, og derfor 'slap' han
med en bøde på 3.000, - var det vidst)

/Per