transparens
Fra : Thomas Jakobsen

Dato : 09-08-01 16:15

Så vidt jeg ved er der fra java 1.2 nogle indbyggede features i java der gør
det nemt at lave halvgennemsigtige billeder (noget med alpha-værdier). Da
jeg skal bruge java 1.1 kunne det være godt hvis nogen vidste hvordan man
laver halvgennemsigtige eller nedtonede billeder i java 1.1 ...?

Mvh. Thomas

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 09-08-01 17:50

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Thomas Jakobsen"
<jakobsenths@hotmail.com> just offered me, he muttered some weird
stuff, and I had to correct this gibberish:

>jeg skal bruge java 1.1 kunne det være godt hvis nogen vidste hvordan man
>laver halvgennemsigtige eller nedtonede billeder i java 1.1 ...?

Uhm, hvis du bruger gif billeder (altså henter ind) så respekterer den
transparans.

Hvis du selv skal generere billederne ville jeg kigge på klasserne:
java.awt.image.MemoryImageSource
java.awt.image.ColorModel
evt.
java.awt.image.IndexColorModel

håber det sætter lidt igang. :)
--
Martin Mouritzen.
The truth is out there! Does anyone know the URL?

Fra : Jacob Møller

Dato : 10-08-01 08:07

> Uhm, hvis du bruger gif billeder (altså henter ind) så respekterer den
> transparans.

Det gør den såmænd også hvis du genererer dem ud fra 32 bits arrays. Men du
skal være opmærksom på at java 1.1 ikke understøtter fuld alphablitting i de
indbyggede tegnerutiner (hvilket er fuldstændig latterligt!) og du derfor
ikke kan få halvgennemsigtige billeder ved kald af f.eks drawImage. Hvis
alphaværdierne for hver pixel i dit Image er sat til andet end yderværdierne
vil dette blive brugt til dithering.

Det kommer an på hvad der skal laves, men normalt er det en god idé at styre
sin pixels selv igennem en imageproducer.

Med venlig hilsen,
Jacob Møller
www.kiloo.dk