64 mb vga?
Fra : peet_dk

Dato : 09-08-01 16:27

I sin tid fik jeg advide at der ikke er den store forskel rent ydelses
mæssigt mellem 32 mb og 64 mb grafikkort. Er det fortid?

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 09-08-01 16:43

"peet_dk" <peet_dk@nospam.dk> wrote in message
> I sin tid fik jeg advide at der ikke er den store forskel rent ydelses
> mæssigt mellem 32 mb og 64 mb grafikkort. Er det fortid?

Mjae... det er det nok snart.
Med de nye 3d spil der kommer på markedet, vil det være en fordel med 64MB
RAM. 32MB vil nok alligevel være brugbart de næste 1-1½ år, men man skal nok
ikke forvente at kunne køre med alle effekter slået til.
Som det ligger idag er det typisk ved opløsninger over 1024*768 det er en
fordel med 64MB RAM.

Sådan oplever jeg det med mit GF2 32MB som jeg har haft siden det kom på
markedet.

- Lars

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 10-08-01 05:05

peet_dk wrote:

> I sin tid fik jeg advide at der ikke er den store forskel rent ydelses
> mæssigt mellem 32 mb og 64 mb grafikkort. Er det fortid?

Nej, jeg har ihvertfald ikke hørt om nogen spil som bruger så store
textures endnu, men det kommer nok.

FSAA og høje opløsninger samtidig kræver også meget ram hvis vi taler
Nvidia kort (og vistnok også Radeon), mens fx. KyroII kortene er ligeglade
med ram mængden ifh. FSAA.

Eksemplevis kræver 4xFSAA i 1280*1024 32 bit farve ikke mindre end 1280 Kb
*16 = 20 MB på Nvidia kort og så er der ikke meget til textures og det
egentlige skærmbilled fylder jo også 5 MB, et KyroII kort laver derimod
FSAA i sin processor og har ikke brug for at gemme helle skærmbilledet i
firdobbelt opløsning.

Mvh

Bruno

Fra : Wizeguy

Dato : 10-08-01 12:45

<iddqd@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
> egentlige skærmbilled fylder jo også 5 MB, et KyroII kort laver derimod
> FSAA i sin processor og har ikke brug for at gemme helle skærmbilledet i

Et par af de nye spil, Max Payne og Operation Flashpoint, kræver faktisk 64
MB RAM for at kunne køre med 32 bit textures.

--
Best regards,
Anders Albrechtsen, AKA Wizeguy

Fra : Lars Krag

Dato : 10-08-01 13:29

"Wizeguy" <anders@herlevkollegiet.dk> wrote in message
[SNIP]
> Et par af de nye spil, Max Payne og Operation Flashpoint, kræver faktisk 64
> MB RAM for at kunne køre med 32 bit textures.

Yep, og hvis man, som jeg , er til fly sims (eller Trainsim)
er der en verden til forskel på et 32 MB kort og et 64 MB.

Fly! II kræver f.eks. 64 MB ram for at kunne bruge "high
resolution textures", og det kan max. spilles i 1024x768.

Skal man købe nyt grafikkort idag, skal man "minimum"
købe et 64 MB hvis det er til spil. Jeg ved godt det lyder
lidt vildt, men der er altså en grund til at alle high-end kort
i dag har 64 MB ram (udover marketing selvfølgelig).

Lars

Fra : Stefan Greulich

Dato : 10-08-01 14:46

Wizeguy <anders@herlevkollegiet.dk> skrev
> [...]
64
> MB RAM for at kunne køre med 32 bit textures.

så sandt, men faktisk er det også en stor fordel at have 64 mb ram i
"Sacrifice", som jo efterhånden er lidt ældre

VH
Stefan Greulich aka RHG005Jr.