Reglerne for at bruge en iPhone med headse~
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-02-11 19:45

Er det lovligt at benytte sin iPhone med det tilhørende hvide headset i
bilen til at høre musik/tale i telefon, hvis iPhonen fx. ligger på sædet
eller man har den i skjortelommen?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 03-02-11 19:50

Jesper Haaber Gylling udtrykte præcist:
> Er det lovligt at benytte sin iPhone med det tilhørende hvide headset i
> bilen til at høre musik/tale i telefon, hvis iPhonen fx. ligger på sædet
> eller man har den i skjortelommen?

Betjener du selve iPhonen med hånden ?

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-02-11 21:48

Brian Vestergaard <only4usenet@gmail.com> wrote:

> Jesper Haaber Gylling udtrykte præcist:
>
> Betjener du selve iPhonen med hånden ?

Man kan tage telefonen med et tryk på headsettet.

Men ja naturligvis betjener jeg den med hånden. Det gør man jo også med
en Garmin.

Fra : Henning

Dato : 03-02-11 20:05

On Thu, 3 Feb 2011 19:44:58 +0100, jesper@gylling.net (Jesper Haaber
Gylling) wrote:

>Er det lovligt at benytte sin iPhone med det tilhørende hvide headset i
>bilen til at høre musik/tale i telefon, hvis iPhonen fx. ligger på sædet
>eller man har den i skjortelommen?

Siger reglerne ikke, at den skal være fast monteret? Det er den
hverken på sædet eller i lommen.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-02-11 21:48

Henning <no.mail@all.invalid> wrote:

> Siger reglerne ikke, at den skal være fast monteret? Det er den
> hverken på sædet eller i lommen.

Der står ikke nogen steder i loven at den skal være fastmonteret.

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-02-11 20:07

Jesper Haaber Gylling skrev den 03-02-2011 19:44:

> Er det lovligt at benytte sin iPhone med det tilhørende hvide headset i
> bilen til at høre musik/tale i telefon, hvis iPhonen fx. ligger på sædet
> eller man har den i skjortelommen?

betjenes den håndfrit? Hvad skulle farven på headsettet gøre af forskel?

Har du igen rodet dig ud i en situation som for almindelige mennesker er
helt almindeligt at man ikke må betjene dimsX som gør, at man ikke kan
føre køretøjet på betryggende vis, men det kommer som et chok for dig at
man ikke må?
[lidt a la mangel på zoneforståelse du udviste for ikke så lang tid siden].

her er paragraffen om mobiltelefon:

----------
Brug af mobiltelefon og andet teleudstyr
§ 55 a. Førere af køretøjer må under kørsel ikke benytte sig af
håndholdte mobiltelefoner.
Stk. 2. Justitsministeren kan efter forhandling med transportministeren
fastsætte nærmere regler om brug af andet teleudstyr og lignende under
kørsel.
----------

Om mobiltelefonen bliver brugt som mobiltelefon eller som musikafspiller
er for såvidt underordnet: Det er det håndholdte som er interessant

du som apple-freak vil naturligvis påstå i din vildfarelse, at din
Iphone ikke er en mobiltelefon, men en Iphone...og så derfor ikke er
omfattet af færdselslovens §55a.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-02-11 21:51

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote:

> betjenes den håndfrit? Hvad skulle farven på headsettet gøre af forskel?

Hvordan vil du betjene en mobil uden at bruge hånden? Farven på
headsettet var for at indikere at det er det originale headset, som
giver mulig for at tage telefonen via et tryk på headsettet.

> [...]
>

> Om mobiltelefonen bliver brugt som mobiltelefon eller som musikafspiller
> er for såvidt underordnet: Det er det håndholdte som er interessant

Så hvis den er monteret på instrumentbordet og du så betjener den med
hånden, så er det lovligt?

Fra : Per

Dato : 03-02-11 21:53

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Så hvis den er monteret på instrumentbordet og du så betjener den med
> hånden, så er det lovligt?

Ja

Mvh. Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-02-11 00:07

Jesper Haaber Gylling skrev den 03-02-2011 21:50:

> Så hvis den er monteret på instrumentbordet og du så betjener den med
> hånden, så er det lovligt?

Tja, første hit: http://lmgtfy.com/?q=bil+mobiltelefon

Vil du ikke lige være venlig at sende en mail inden du bevæger dig i bil
og din Iphone.....skal helst ikke møde dig og den manglende opmærksomhed.

Fra : Steffen

Dato : 03-02-11 22:40

> [...]

> du som apple-freak vil naturligvis påstå i din vildfarelse, at din
> Iphone ikke er en mobiltelefon, men en Iphone...og så derfor ikke er

Det var dog en fantastisk spændende og alternativ måde at tiltale andre
på.

mvh
steffen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-02-11 22:47

Steffen <sds@neffets.dk> wrote:

> Det var dog en fantastisk spændende og alternativ måde at tiltale andre
> på.

Carsten Riis må have et eller andet med mig, som gør at han skal være
perfid og nedladende!

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-02-11 00:27

Steffen skrev den 03-02-2011 22:39:
> Det var dog en fantastisk spændende og alternativ måde at tiltale andre
> på.

Jesper har tidligere udvist total mangel på modtagelighed af almindelig
sund fornuft om noget så ordinært som zoneopdelingen i Hovedstadsområdet
og et par andre debatter tidligere, samtidig med at han nærmest har
næsegrus helt ned i halsen for Apples produkter

(alene det, at han anser det som væsentlig i spørgsmålet om, at det er
Iphone det drejer sig om og forudsætter at alle ved, at apples
originale headset er hvid. Færdselsloven er fløjtende græsk katolsk om
mærker og farver).

Ofte viser sig, at den sag som hans spørgsmål reelt handler om
indeholder langt mere end det spørgsmål han stiller.
Derfor kan man ligeså godt fra starten få afklaret hvad han nu har rodet
sig ud i.

Tro mig....jeg kender den type mennesker som i deres spørgsmål
tilbageholder halvdelen af relevante oplysninger for den situation som
de står i....og sjovt nok lige den halvdel som gør hele udslaget om man
svarer det ene eller andet på det spørgsmål der stilles.
Og selv hvis man svarer på den information man får, så hører de kun lige
det som de selv tror de kan bruge i deres vildfarelse for, at verden
skal dreje sig om dem.

Fra : Mcwm

Dato : 04-02-11 01:07

Den 04-02-2011 00:26, Carsten Riis skrev:

> [...]
> og et par andre debatter tidligere, samtidig med at han nærmest har
> næsegrus helt ned i halsen for Apples produkter

Jamen så ville intet jo være lettere for dig, end at overse ham.
Reagerer du på samme måde i den virkelige verden?

Hov der er en rocker, han er sgu et gement dumt svin, det må jeg hellere
smutte over og fortælle ham og gerne mens alle hans legekammerater
kigger på.

Det ligner en hel Thansen reklame

Der ud over, så er det jo et simpelt spørgsmål Jesper stiller. Er der
nogen grund til at forvente der er en skjult dagsorden, *før* den viser sig?

Du holder dig jo heller ikke for god selv "samtidig med at han nærmest
har næsegrus helt ned i halsen for Apples produkter". Om han er for
eller imod deres produkter er vel ret irrelevant for om man kan/må
stille spørgsmål i gruppen.

Venligst
Mcwm

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-02-11 07:37

Mcwm skrev den 04-02-2011 01:07:

> Jamen så ville intet jo være lettere for dig, end at overse ham.

Lige over!
Hvis min måde at svare på irriterer dig, så put mig i
killfilteret....jeg overlever nok skal du se.

> Reagerer du på samme måde i den virkelige verden?

Jeg spørger i hvert fald ind til hvilken konkret situation der er
opstået.....og før der gives svar, så skal jeg nok sørge for at man har
givet de informationer der skal gives.

som sagt: Det er kun typer som Jesper, hvor der i simple spørgsmål
altid stikker noget dybere. Heldigvis er der ikke så mange af dem.

> Hov der er en rocker, han er sgu et gement dumt svin, det må jeg hellere
> smutte over og fortælle ham og gerne mens alle hans legekammerater
> kigger på.

jeg vurderer aldrig på udseende, køn, seksualitet og nogen af de andre
ting som man ikke kan gøre for.
Adfærd og tidligere adfærd, som man reelt selv har styr på.

fx en person der i sin frustration over en selvpåført situation har
udtrykt behov for at slå en eller anden ihjel får en væsentlig anden
samtale
end
en person som blankt erkender at det er en lortesituation som er opstået
og åbent fortæller om situationen, men gerne vil vide noget om årsag,
effekt og løsning.

Begge skal nok få svar. Det bliver bare med nogen helt forskellige
tiltaleformer!

> Det ligner en hel Thansen reklame

jamen....han er da velkommen til at forsøge at finde mig. adresser mv.
kan snildt findes vha. ganske simpel googling.

Alene tanken om at nogen kunne være voldelige pga. usenet-indlæg syntes
jeg tyder mere på westergaardske tegninger og efterfølgende opsøgning
med økser. Hvor det altså ikke er skribenten som bruger øksen, men
tastaturet.
Og vi er vel enige om, at det ikke er Westergaard som er fuckedup i
hovedet eller hvad?

> Der ud over, så er det jo et simpelt spørgsmål Jesper stiller. Er der
> nogen grund til at forvente der er en skjult dagsorden, *før* den viser
> sig?

Erfaring med Jesper.

Man kan ligeså godt få at vide hvad der stikker under.

> [...]
> har næsegrus helt ned i halsen for Apples produkter". Om han er for
> eller imod deres produkter er vel ret irrelevant for om man kan/må

Steffen spurgte til baggrunden.

Jeg har da heller ikke skrevet noget om hvad Jesper må eller kan. Det
har jeg ikke nogen mulighed at sanktionere alligevel.

Jesper har bare via tidligere adfærd vist, at han kun lige giver den
smule information som får ham til at stå som den uskyldige....men når
man spørger ind til og han så fortæller hvad der reelt er sket, så er
ham selv der har rodet sig ud i en situation, hvor han blæser sig op
uden noget at have det i.

Jeg ser frem til at høre Jespers reelle motivation for, hvorfor han
spørger til det han spørger til. Måske noget med et bødeforlæg, da han
brugte sin apple-dims, så hans opmærksomhed var rettet med dimsen og
ikke mod traffiken.

Fra : Mcwm

Dato : 04-02-11 08:40

Den 04-02-2011 07:37, Carsten Riis skrev:
> Adfærd og tidligere adfærd, som man reelt selv har styr på.

Og den får man så rigelig mulighed for at ændre, når det første man
møder er et angreb. Det hedder fastholdelse i mønster.

Venligst
Mcwm

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-02-11 22:13

Mcwm skrev den 04-02-2011 08:39:

> Og den får man så rigelig mulighed for at ændre,

jep, det har man nemlig altid.

Kender du udtrykket:

den bedste indikator for fremtidig adfærd er hidtidig adfærd.

Der er intet i Jespers indlæg som antydede noget i retning af, at han
har undergået en eller anden forandring.

> når det første man
> møder er et angreb. Det hedder fastholdelse i mønster.

Tja, så kan han snildt starte sine indlæg med at fortælle hele
situationen og ikke bare fokus på om et givet mærke incl. tilbehør
skulle have nogen som helst betydning for sagens problemstilling.

Fra : jan@froerup.dk

Dato : 04-02-11 22:29

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> skrev :

>Tja, så kan han snildt starte sine indlæg med at fortælle hele
>situationen og ikke bare fokus på om et givet mærke incl. tilbehør
>skulle have nogen som helst betydning for sagens problemstilling.

Lider du af en eller anden besynderlig fobi ?
--
Jan_stevns

pt i flyverskjul :)

Life sucks !! - pass the beernut's

Fra : Hauge

Dato : 04-02-11 22:36

Den 04-02-2011 22:28, jan@froerup.dk skrev:
> Lider du af en eller anden besynderlig fobi ?

Man skal bare kikke i signaturen, så opdager man hvor niveauet ligger.

/Hauge

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 05-02-11 20:26

> [...]

> Der er intet i Jespers indlæg som antydede noget i retning af, at han
> har undergået en eller anden forandring.

Kan du ikke bare undlade at kommentere på mine indlæg siden du har mere
travlt med at svine mig til end du har med at forholde dig til
spørgsmålet?

> Tja, så kan han snildt starte sine indlæg med at fortælle hele
> situationen og ikke bare fokus på om et givet mærke incl. tilbehør
> skulle have nogen som helst betydning for sagens problemstilling.

Carsten Riis - du er jo netop en klaphat. Du ved åbenbart ikke noget om
iPhones og deres medfølgende headset.

Det kan netop bruges til at tage telefonen med eller starte iPod'en i
den UDEN at røre ved selve telefonen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-02-11 21:09

Jesper Haaber Gylling skriver:

> Det kan netop bruges til at tage telefonen med eller starte iPod'en i
> den UDEN at røre ved selve telefonen.

Fuldstændigt som headsæt til tusindvis af andre telefoner. HEr foran
mig, er et headsæt (sort!) til min andrende Nokia E51, der har
fuldstændigt samme funktion.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 05-02-11 21:30

Klaus D. Mikkelsen <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> Jesper Haaber Gylling skriver:

> Fuldstændigt som headsæt til tusindvis af andre telefoner. HEr foran
> mig, er et headsæt (sort!) til min andrende Nokia E51, der har
> fuldstændigt samme funktion.

Og lad os så vende tilbage til spørgsmålet. Må man så bruge din Nokia
E51 til at tale i telefon i via headset selvom den IKKE sidder
fastmonteret på fx. instrumentbordet?

Fra : jan@froerup.dk

Dato : 05-02-11 22:25

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) skrev :

>Og lad os så vende tilbage til spørgsmålet. Må man så bruge din Nokia
>E51 til at tale i telefon i via headset selvom den IKKE sidder
>fastmonteret på fx. instrumentbordet?

Ja det må man !

om den er fastmonteret, ligger i handskerummet, eller i en taske
sammen med en bærbar er underordnet, kodeordet er håndholdt.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 05-02-11 22:31

On Sat, 05 Feb 2011 22:25:01 +0100, jan@froerup.dk wrote:

>Ja det må man !
>
>om den er fastmonteret, ligger i handskerummet, eller i en taske
>sammen med en bærbar er underordnet, kodeordet er håndholdt.

Okay - håber for dig du har ret - for i min verden er fastmonteret
ikke ligefrem "ikke håndholdt" )
Men - loven og den virkelige verden har ofte sære sammenstød.

Fra : jan@froerup.dk

Dato : 05-02-11 23:53

Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> skrev :

>Okay - håber for dig du har ret - for i min verden er fastmonteret
>ikke ligefrem "ikke håndholdt" )
>Men - loven og den virkelige verden har ofte sære sammenstød.

Hvis man skal tage teksten bogstaveligt (!) - ret sjovt iøvrigt, står
der :
citat__________________

Justitsministeriet finder endvidere, at bestemmelsen i færdselslovens
§ 55 a, stk. 1, i sig selv giver tilstrækkelig vejledning i, hvordan
forbuddet skal forstås, idet bestemmelsen alene forbyder anvendelse af
håndholdt mobiltelefon. Efter en naturlig sproglig forståelse
indebærer bestemmelsen således ikke forbud mod anvendelse af
mobiltelefoner, der er placeret i en holder, eller som betjenes ved
hjælp af hovedtelefoner eller lignende.

Holder man den i hånden er det NoGo - ligger den på sædet, sidder i
en holder, eller betjenes via bluetooth, eller anden fjernbetjening

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-02-11 00:03

Den 05-02-2011 22:30, Ivan Madsen skrev:
> Okay - håber for dig du har ret - for i min verden er fastmonteret
> ikke ligefrem "ikke håndholdt" )
> Men - loven og den virkelige verden har ofte sære sammenstød.

Fra mobiltelefonens barndom;
for mange år siden var der en § i reglerne omkring taxi-kørsel om at;
"der må ikke være anden radiokommunikation (fast-?)monteret i vognen,
end det til bestillingskontoret hørende."

Dette var der en betjent der tolkede som at en chauffør ikke måtte køre
med sin nyindkøbte "yuppibamse" i lommen.

Chaufføren var naturligvis utilfreds med at miste sit nyindkøbte
legetøj, hvorfor han gik i retten på det.

Jeg kan ikke huske om han vandt eller tabte i byretten, men den tabende
part ankede til Vestre Landsret, hvor chaufføren tabte.

Men fordi en tilsvarende sag var endt i Østre Landsret, med det modsatte
resultat, var det ingen problem at få sagen i Højesteret.

Her kunne dommeren godt se at når mobiltelefonen lå løst i lommen kunne
den ikke samtidig være monteret i bilen, da den jo skulle være klæbet
eller skruet fast i bilen for at være monteret.

Det samme med 'håndholdt'. Det betyder faktisk noget at ordet er brugt.

Er mobilen skruet eller klæbet fast til bilen er den ikke håndholdt.
Ligger den løst et eller andet sted er den heller ikke håndholdt.

Men sidder du med den i hånden, mens du bruger den er den håndholdt. Og
så er det ligegyldigt om du har headsæt eller ej, du holder mobilen i
hånden, og så er den 'håndholdt'.

Politiet har så udvidet det til at det er ligegyldigt hvad du bruger din
mobiltelefon til, mp3-afspiller - kamera - GPS, hvis du holder den i
hånden. De vil hævde at du har brugt håndholdt mobiltelefon under
kørsel, hvilket er ulovligt. Bøde kr 500,- - medmindre de har fået den
sat op siden sidst jeg kiggede.

Om man kan slippe udenom hvis man kan bevise, via sit telefonselskab, at
man ikke brugte telefon som telefon, men til noget af det andet den også
kan, ved jeg ikke.

Jeg ved heller ikke om en dommer vil tage dokumentation af ind- og
udgående opkald som bevis for at mobilen ikke er brugt som telefon, og
derfor ikke brugt ulovligt.

Så længe folk blot betaler uden at gå i retten på det, får vi det heller
ikke opklaret.

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-02-11 15:55

Jesper Haaber Gylling skrev den 05-02-2011 20:26:

> Kan du ikke bare undlade at kommentere på mine indlæg siden du har mere
> travlt med at svine mig til end du har med at forholde dig til
> spørgsmålet?

hvilket jeg også har gjort.

se indlæg af 4. februar kl. 00:06

svar nu istedet på: hvad har du nu rodet dig ud i, som du endnu ikke
har fortalt.

> Carsten Riis - du er jo netop en klaphat. Du ved åbenbart ikke noget om
> iPhones og deres medfølgende headset.

Hvor herligt, at du i dit forsøg på at nedgøre andre skyder dig selv i
foden med et oversavet haglgevær.

> Det kan netop bruges til at tage telefonen med eller starte iPod'en i
> den UDEN at røre ved selve telefonen.

Og det adskiller sig fra andre headsets på hvilken måde?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 06-02-11 20:23

> [...]

> foden med et oversavet haglgevær.

> Og det adskiller sig fra andre headsets på hvilken måde?

Jeg ved ikke om det adskiller sig fra andre headsets. Jeg har en iPhone
og kender ikke specielt godt andre smartphones og deres headsets.

Imidlertid kan jeg forstå at andre mobiler herunder Nokia har samme
system med at man kan svare og styre musik fra en knap på headsettet.

Jeg havde blot brug for at folk vidste at iPhonen har den feature, så
derfor præciserede jeg det i mit indlæg.

Men ingen har jo indtil videre kunne komme med et juridsk svar på
hvorvidt man må bruge en smartphone til at telefonere fra samt høre
musik fra, når den IKKE er fastgjort i bilen.

Loven er utydelig i sin formulering og det er et fortolkningsspøgsmål,
hvordan man læse den. Sikkert fordi den er skrevet før iPhones og
lignende.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-02-11 20:37

Jesper Haaber Gylling skriver:

> Jeg ved ikke om det adskiller sig fra andre headsets. Jeg har en iPhone
> og kender ikke specielt godt andre smartphones og deres headsets.

Cool, min E51 er en smartphone

> Men ingen har jo indtil videre kunne komme med et juridsk svar på
> hvorvidt man må bruge en smartphone til at telefonere fra samt høre
> musik fra, når den IKKE er fastgjort i bilen.

Du må ikke høre musik så højt at du ikke er opmærksom mod
omgivelserne...

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 06-02-11 23:55

Følgende er skrevet af Klaus D. Mikkelsen:

Hvor står det præcist!!

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-02-11 06:08

Brian Vestergaard skriver:

> Hvor står det præcist!!

§3

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-02-11 20:10

Jesper Haaber Gylling skrev den 06-02-2011 20:23:

> [...]
>
> Jeg havde blot brug for at folk vidste at iPhonen har den feature, så
> derfor præciserede jeg det i mit indlæg.

Hop nu ud af dit æbleskrogs-osteklokke!

Fat det nu: Apple kan ikke noget som de andre telefoner på markedet ikke
også kan.

> Men ingen har jo indtil videre kunne komme med et juridsk svar på
> hvorvidt man må bruge en smartphone til at telefonere fra samt høre
> musik fra, når den IKKE er fastgjort i bilen.

til at starte med:
--------------
[...]

Hvad den benyttes til er fuldstændig ligegyldig! Om du så piller næse
med telefonen. Der må ikke betjenes håndholdte mobiltelefoner!

Og nej, du må ikke bruge "lydtætte" headsets (dem med "gummipropper",
hvor der inde i proppen er højtaleren), da det fratager dig muligheden
for at høre hvad der foregår i trafikken fx udrykningskøretøjer.

Og ja, jeg ved godt, at døve kan få kørekort, men de bliver ikke afledt
af musikken, som du kommer til at bruge tid på at lytte til!

> Loven er utydelig i sin formulering og det er et fortolkningsspøgsmål,
> hvordan man læse den. Sikkert fordi den er skrevet før iPhones og
> lignende.

Nej! Du skal kunne føre bilen på betryggende vis (§54 stk 2) til
hvilket som helst tidspunkt, samt udvise agtpågivenhed (§3)!

At proppe dine ører med musik, som samtidig fratager dig muligheden for
at høre hvad der foregår i trafikken....den situation er fint dækket af
§54 stk 3 og §3.

Der savnes stadig svar på hvilken situation du har rodet dig ud i, som
gør, at du har brug for at få afklaret det spørgsmål.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-02-11 20:35

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote:

> Hop nu ud af dit æbleskrogs-osteklokke!
>
> Fat det nu: Apple kan ikke noget som de andre telefoner på markedet ikke
> også kan.

Det har jeg nu heller ikke påstået.

> [...]
>
> Hvad den benyttes til er fuldstændig ligegyldig! Om du så piller næse
> med telefonen. Der må ikke betjenes håndholdte mobiltelefoner!

Men man må godt betjene en iPod Touch, da det ikke er en mobiltelefon,
som dog kan præcis det samme som en iPhone bortset fra at tale i den?

> [...]
>
> At proppe dine ører med musik, som samtidig fratager dig muligheden for
> at høre hvad der foregår i trafikken....den situation er fint dækket af

Så man må ikke benytte proptyen i ørene, når man fx. kører på motorcykel
og gerne vil kommunikere med en der sidder bagpå?

> Der savnes stadig svar på hvilken situation du har rodet dig ud i, som
> gør, at du har brug for at få afklaret det spørgsmål.

Jeg har ikke rodet mig ud i noget, jeg vil bare gerne høre hvordan loven
skal tolkes, da jeg ikke synes den er så entydig, som du vil gøre den
til.

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-02-11 21:03

Jesper Haaber Gylling skrev den 09-02-2011 20:34:

snip: om mp3-afspillere.

Tja, under betjeningen af mp3-afspillere afledes din opmærksomhed fra
trafikken = overtrædelse af §3 i trafikken om at man skal udvise
agtpågivenhed.

> Så man må ikke benytte proptyen i ørene, når man fx. kører på motorcykel
> og gerne vil kommunikere med en der sidder bagpå?

Er kommunikation med den som sidder bagpå = spille musik ?

Mon der kan være andre ting i spil ved motorcykelkørsel end ved bilkørsel?

For satan Jesper.....jeg troede først, at du nøjedes med at spille dum
eller at du bare gør noget dumt en gang i mellem.

> Jeg har ikke rodet mig ud i noget, jeg vil bare gerne høre hvordan loven
> skal tolkes, da jeg ikke synes den er så entydig, som du vil gøre den
> til.

Og på hvilket grundlag mener du, at tvetydigheden opstår?

Fra : jan@froerup.dk

Dato : 09-02-11 20:36

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> skrev :

>Der savnes stadig svar på hvilken situation du har rodet dig ud i, som
>gør, at du har brug for at få afklaret det spørgsmål.

Kunne du overtales til at gå efter bolden og ikke manden ?
--
Jan_stevns

Life sucks !! - pass the beernut's

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 09-02-11 21:29

jan@froerup.dk udtrykte præcist:

> Kunne du overtales til at gå efter bolden og ikke manden ?

Stop feeding the troll...

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : jan@froerup.dk

Dato : 03-02-11 20:11

> [...]

>Er det lovligt at benytte sin iPhone med det tilhørende hvide headset i
>bilen til at høre musik/tale i telefon, hvis iPhonen fx. ligger på sædet

Det må det være - en Iphone er ikke "Teleudstyr"

citat fra færdselsloven:

[...]

Har man en mobil siddende i en dertil egnet holder må man betjene den,
det samme hvis man f.eks har en "fjernstyring" til den, i stil med
Nokia's Carkit

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 03-02-11 20:31

<jan@froerup.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>

> Har man en mobil siddende i en dertil egnet holder må man betjene den,
> det samme hvis man f.eks har en "fjernstyring" til den, i stil med

Ups - hvad stod der i 55a? håndholdt mobiltelefon.
En iphone er en mobiltelefon jfr. apples egen hjemmeside og sælges også som
sådan af alle teleudbyderne.
Så derfor er stk. 2 ikke aktuel.

Kurt

Fra : jan@froerup.dk

Dato : 03-02-11 23:07

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev :

>Ups - hvad stod der i 55a? håndholdt mobiltelefon.
>En iphone er en mobiltelefon jfr. apples egen hjemmeside og sælges også som
>sådan af alle teleudbyderne.
>Så derfor er stk. 2 ikke aktuel.

Du har ret - jeg tænkte på en Ipod

Fra : Per

Dato : 03-02-11 21:47

Jesper Haaber Gylling wrote:
> Er det lovligt at benytte sin iPhone med det tilhørende hvide headset
> i bilen til at høre musik/tale i telefon, hvis iPhonen fx. ligger på
> sædet eller man har den i skjortelommen?

Nej det er ikke tilladt.

Den skal være fastmonteret for at du må benytte den.

http://www.dkfritidbil.dk/love_regler/mobiltelefon.htm

mvh. Per

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-02-11 22:07

On Thu, 3 Feb 2011 21:46:50 +0100, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

>Nej det er ikke tilladt.
>
>Den skal være fastmonteret for at du må benytte den.
>
>http://www.dkfritidbil.dk/love_regler/mobiltelefon.htm

Jeg hvisker dig lige i øret:
Den du henviser til, bemærk at den er historisk, dvs. ikke gældende

Her ophæves den

Her lidt mere info

/Hans

Fra : Per

Dato : 03-02-11 22:13

Hans Kjaergaard wrote:

> Jeg hvisker dig lige i øret:
> Den du henviser til, bemærk at den er historisk, dvs. ikke gældende
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=87281
>
> Her ophæves den
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=120297
>
> Her lidt mere info
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=120419

Tak for den update Hans

Men den skal stadigvæk være fastmonteret, hvis man benytter "selve
telefonen" som jeg fortolker det.

Men jeg giver mig: en mobil i lommen, hvor opkaldet besvaret via et headset
er således tilladt.

/Per

Fra : jan@froerup.dk

Dato : 03-02-11 23:08

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev :

>Men jeg giver mig: en mobil i lommen, hvor opkaldet besvaret via et headset
>er således tilladt.

det må det jo være, da det ikke er selve telefonen du betjener.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-02-11 11:42

Den 03-02-2011 22:13, Per skrev:
> [...]
> telefonen" som jeg fortolker det.
> Men jeg giver mig: en mobil i lommen, hvor opkaldet besvaret via et

Det der med fastmonteret står der altså ikke noget om. Den må blot ikke
være håndholdt.

Har du den liggende løst på sædet mens du taster nummeret ind er det
lovligt. Du holder ikke mobiltelefonen i hånden.

Sidder du og finder musik frem på din 'i-telefon' mens du holder den i
hånden er det ulovligt. Sidder du og finder musik frem på din
mp3-afspiller (som ikke også er en mobiltelefon) mens du holder den i
hånden er det ikke ulovligt.

Sidder du og tager et billede med det indbyggede kamera i din
mobiltelefon er det ulovligt. Sidder du og tager et billede med et
almindeligt kamera er det ikke ulovligt.

Det der er afgørende er om det er en mobiltelefon og om den er
håndholdt. Ikke hvad den i øvrigt kan bruges til.