Ægypten.
Fra : Henning Jensen

Dato : 03-02-11 01:05

Ægypten. Åge holder meget af at bringe politik ind i disse grupper. Jeg
vil bidrage, med nogle YouTube links.
Jeg har normalt en mening om alting. Men hvad der er ret og rigtigt i
Ægypten her og nu, er for mig ikke helt klart.

Ægypten har broderlande der også er ledet af store talenter. "The Three
Terrors" med et nummer:

http://www.youtube.com/watch?v=VmffgIqlAYA&feature=channel

Ægypten, som Anders Fjogs gode venner og allierede i "krigen", ser det.
"Mubarak is a son of bytch, but he is our son of bytch":

http://www.youtube.com/watch?v=p4MnVHf6c6A

Suzanne Mubarak bliver interviewet om nogle prækære kvindeemner. Joh...
man har nogle planer:

http://www.youtube.com/watch?v=S10OgySZNvM

Man skal nu være lidt forsigtig med de store omvæltninger i Ægypten.
Set fra en musikalsk vinkel, så må sådanne to store fortrin ikke forsvinde:

http://www.youtube.com/watch?v=YbZNwFNeqfg&feature=related

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-11 07:46

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har normalt en mening om alting. Men hvad der er ret og rigtigt i
> Ægypten her og nu, er for mig ikke helt klart.

Ok, den havde jeg ikke lige set komme.
Du var nok den sidste jeg ville have tiltænkt at gå Åge i bedene, og sende
spam i musikgruppen, helt uden musikalsk relevans.
Håber det var en fejl :-/

Fra : Henning Jensen

Dato : 03-02-11 09:51

Den 03-02-2011 07:45, Alex Linaa skrev:

> Ok, den havde jeg ikke lige set komme.
> Du var nok den sidste jeg ville have tiltænkt at gå Åge i bedene, og sende
> spam i musikgruppen, helt uden musikalsk relevans.
> Håber det var en fejl :-/

Ok. Jeg var så naiv, at jeg troede, at det tydeligt fremgik af mit oplæg
og eksemplerne, hvor mit standpunkt er. Åge var faktisk den eneste, jeg
forestillede mig ikke fattede det.

Ok. Jeg synes ikke, at min tråd var uden musikalsk relevans. Tværtimod.
Jeg antydede, at jeg forholdt mig neutral, fordi jeg ikke anser disse
grupper for det rette sted, at diskutere politik. Hvilket jeg i det
store og hele også har gjort tidligere.

Ok. Jeg syntes også, at Ægypten er et udmærket emne at diskutere musik
og eksempler ud fra. Men Ok, så må jeg fremover koncentrere mig om Rock
og Schlager. Men det er lidt musikalsk indskrænket, at nøjes med to så
marginale genrer, i den samlede verden af musik.

Men nogle musikeksempler fra den del af verden, kan vel næppe skade, og
vil man ikke deltage i det, så kan man da blot lade være med at reagere.
Jeg er, i min bekendtskabskreds, kendt for at høre, og kunne lide mange
slags musik. Det sker så af og til, at jeg foræret en eller anden kuriøs
CD som gave, hvis nogen har været et eksotisk sted. Således fik jeg i
efteråret, foræret en CD med Ægyptisk Hip-Hop. Musikken er noget kuriøst
rod, men jeg fik fortalt, at det var IN dernede.
Under alle omstændigheder er den musik et eksempel på, den indflydelse
vestlig kultur har i et land som f.eks. Ægypten. En indflydelse som er
med til at fremskynde den proces, man nu er vidne til.

CoOl EgYpTiAn HiP hOp:

http://www.youtube.com/watch?v=C_78RxP4Xyk

Beklager hvis jeg har såret nogen. Hilsen Henning. :-|

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 03-02-11 10:19

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Ok. Jeg var så naiv,

Ja

> Åge var faktisk den eneste, jeg forestillede mig ikke fattede det.

Opfør dig ordentlig, knægt.
Eller jeg sladrer til din elskede Eva, eller hvad det nu er hun hedder.
Ja.

> Ok. Jeg synes ikke

Nej, du synes ikke noget

> Ok. Jeg syntes også,

Nå, du synes også. Ja, synes du bare løs - også

> Ok, så må jeg fremover koncentrere mig

Ja, prøv det. Det skal du bruge hovedet til.

> Jeg er, i min bekendtskabskreds, kendt

Ja, det skulle ikke undre os. Skal vi ikke sige "berygtet" i stedet for.

> Beklager hvis jeg har såret nogen.

Nårrrrr, jamen lille Pres-Henning dog. Det skal du ikke tænke på. Vi kender
dig jo som ene lille spash-macher. Det gør da ikke noget

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 03-02-11 10:39

Den 03-02-2011 10:19, Åge Halldorsson skrev:

> Nårrrrr, jamen lille Pres-Henning dog. Det skal du ikke tænke på. Vi
> kender dig jo som ene lille spash-macher. Det gør da ikke noget

Hvor er dine musikeksempler???
Lad mig høre lidt Ægyptisk schlager.
Ægypten er jo landet hvorfra schlageren flyder som mælk og honning...
Her et popnummer med Angham, som er ligeså populær som Hansi, og meget
bedre til at synge:

http://www.youtube.com/watch?v=eH41P-vulR4&feature=related

Henning.

Fra : Allan Krautwald

Dato : 03-02-11 11:18

> Her et popnummer med Angham, som er ligeså populær som Hansi, og meget
> bedre til at synge:

Ja det gør hun og så er hun ikke så lidt smukkere end Hansi
Pas nu på...du forvirrer jo Åge helt, han tror alle kvinder syd for alperne
går ned slør

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 03-02-11 11:22

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Her et popnummer med Angham,

Det lyder da skrækkeligt. Det er lige som om sangen er eet stort ord, som
trækkes ud og varieres i styrke.

Du Godeste!

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 03-02-11 11:47

Den 03-02-2011 11:22, Åge Halldorsson skrev:

> Det lyder da skrækkeligt. Det er lige som om sangen er eet stort ord,
> som trækkes ud og varieres i styrke.

Kom med nogle bedre eksempler. Jeg har på fornemmelsen at Ægypten er for
svær for dig. Hvad så med Libanon? Derfra kommer de fleste populære
mellemøstlige sangerinder:
Her er Nancy Ajram i en stil der er helt lig tysk schlager. Og med hit
der overgår de fleste af dine tyske sangere. Nancy Ajram med et nummer
med "godaw" i, "Mashy Haddy":

http://www.youtube.com/watch?v=8NjZ-xKLGTY&feature=related

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 03-02-11 12:21

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

"godaw" i, "Mashy Haddy":

> http://www.youtube.com/watch?v=8NjZ-xKLGTY&feature=related

Der er nu ikke meget 2godaw" der, synes jeg. Det lyde mere sån lidt hen i
retning af når de kalder til bøn.

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 03-02-11 12:42

Den 03-02-2011 12:21, Åge Halldorsson skrev:

> Der er nu ikke meget 2godaw der,

Du skal lytte til nummeret, der er 2xgodaw deri. Kvalitet kræver lidt
tilvænning.
Disse libanesere er lige svaret på dine trængsler, og en vej frem for
den tyske schlager.
Her er en anden, Carole Samaha med "Ragaalak":

http://www.youtube.com/watch?v=TRzh5KCkc2s

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 03-02-11 12:47

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> Den 03-02-2011 12:21, Åge Halldorsson skrev:

> kræver lidt tilvænning.
> http://www.youtube.com/watch?v=TRzh5KCkc2s
>
> Henning.

"LIDT" tilvænning. Det kræver vel at man først konverterer. Der er for megen
"kalden til bøn"-sound i lyden

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 03-02-11 13:00

Den 03-02-2011 12:46, Åge Halldorsson skrev:

> "LIDT" tilvænning. Det kræver vel at man først konverterer. Der er for
> megen "kalden til bøn"-sound i lyden

Ja, du bliver kaldt til bøn.... Er det ikke på tide?

Henning

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-11 16:00

> [...]

> Ok. Jeg var så naiv, at jeg troede, at det tydeligt fremgik af mit oplæg
> og eksemplerne, hvor mit standpunkt er. Åge var faktisk den eneste, jeg

Godt ord igen, men se lige hvor meget det faktisk kom til at fylde ;)
Mon ikke de fleste undtagen Åge fattede ironien? Men derfor er det nu
alligevel pænt meget off track, i forhold til musik ;)

jazz'n'reggae :)

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 03-02-11 16:15

"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen

? Men derfor er det nu
> alligevel pænt meget off track, i forhold til musik ;)

Ert det dig Krutte ?

Hilsen Åge

Fra : Max

Dato : 03-02-11 08:05

Hej Henning

> Jeg har normalt en mening om alting. Men hvad der er ret og rigtigt i

Tog og gå dig en lang tur og glem så den slags.

--
Mvh Max

Fra : Michel

Dato : 03-02-11 04:35

On 3 Feb., 11:46, Henning Jensen <h_...@yahoo.com> wrote:
> Kom med nogle bedre eksempler. Jeg har på fornemmelsen at Ægypten er for
> svær for dig. Hvad så med Libanon? Derfra kommer de fleste populære
> mellemøstlige sangerinder:

Jeg er vild med mellemøstlig musik tilsat dance-rytmer. Da jeg var i
Istanbul sidste sommer købte jeg en cd med titlen "Now Arabia 2010",
og den er ikke værst. Her er min favorit fra cd'en:

Amr Diab: "Wayah" - http://www.youtube.com/watch?v=RB-Kr5wgkYQ

Mange hilsner
Michel

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 03-02-11 12:45

"Michel" <michelsanomi@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

Istanbul sidste sommer købte jeg en cd med titlen "Now Arabia 2010",
og den er ikke værst. Her er min favorit fra cd'en:

Her er noget god negermusik - god gedigen slager, så det vil noget

http://www.youtube.com/watch?v=Y0nmxIWq0k8&feature=related

Og tjek lige den her ud.
Kvali-musik : http://www.youtube.com/watch?v=hQ8tY0c-s04&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 03-02-11 12:59

Den 03-02-2011 12:35, Michel skrev:

> [...]
> Istanbul sidste sommer købte jeg en cd med titlen "Now Arabia 2010",
> og den er ikke værst. Her er min favorit fra cd'en:

Herligt.
Det er faktisk spændende at høre musik med lidt "eksotiske" klange deri.
Jeg startede ganske vist tråden med Ægypten, men det var afledt af den
igangværende forhåbentlige demokratisering.
Jeg har selv kun et meget overfladisk indtryk af Ægyptisk musik, men har
bestemt, at der må høres og ses noget mere.

Libanon er mere mig. Tilfældet bragte mig sidst i 60'erne forbi Beirut.
Musikken der blev spillet dengang, var en herlig blanding af det hele.
F.eks. var der et jazz-orkester på hotellet hvor vi overnattede. De
spillede jazz med en snert af østens mystik og rytmer. Helt
fascinerende, jeg har ikke hørt lignende siden (jeg må prøve at YouTube
lidt).
Siden har jeg "fulgt lidt med", og det er spændende at høre hvordan
denne blanding af arabisk og vestlig musik fortsat gør sig gældende, og
har udviklet sig. Især indenfor pop og underholdningsmusik.

Henning.

Fra : P.Petersen

Dato : 03-02-11 13:36

> [...]
>
> Man skal nu være lidt forsigtig med de store omvæltninger i Ægypten.
> Set fra en musikalsk vinkel, så må sådanne to store fortrin ikke

Gode satiriske indslag. Især de 3 "tenorer".
Her et link med Oum Khartoum. Nok den største (nu afdøde) stjerne indenfor
ægyptisk musik.
Men man skal nok være fra Mellemøsten for at påskønne det rigtigt. :)
http://www.youtube.com/watch?v=S5e7Fg46XOA&feature=related

Et andet nummer, her fra Iran.
Dejligt medrivende med masser af godaw til Aage.
Morteza. http://www.youtube.com/watch?v=gpF543MqmbU
Anar betyder granatæble og er noget man kalder sin elskede på farsi.

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Michel

Dato : 03-02-11 08:39

On 3 Feb., 12:58, Henning Jensen <h_...@yahoo.com> wrote:

> Siden har jeg "fulgt lidt med", og det er sp ndende at h re hvordan
> denne blanding af arabisk og vestlig musik fortsat g r sig g ldende, og
> har udviklet sig. Is r indenfor pop og underholdningsmusik.

Jeg har lige set de ti, der skal dyste om at blive vinder af det
danske Melodi Grand Prix 2011. Det blev offentligtgjort i formiddags.

Og så smutter tankerne for en stor fan af samme tilbage til 2008, hvor
Danmark var tæt på at stille op med en fremragende sang ved navn "Tree
of Life" med Unite (den blev nr. 2). Den burde efter min mening have
vundet, da den var langt bedre end "All night long", men der er også
massevis af arabisk musik og teksten er delvis på arabisk:

http://www.youtube.com/watch?v=uaJh8uYwGEU

Mange hilsner
Michel