Stafetten: Sjov/finurlig sanger med instru~
Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 31-01-11 22:22

Tak for stafetten, Herluf - det er ikke så tit jeg er på usenet længere, så
det er lidt tilfældigt, når jeg bidrager til legen.

Jeg har en svaghed for sjove/finurlige sangere med en guitar, et klaver
eller andre instrumenter, og måske lidt mere eller mindre akustisk backing.
Jeg vil lægge ud med én jeg først hørte i det, der vistnok hed Natradioen
engang sidst i 70'erne, - og som jeg aldrig har kunne få ud af hovedet igen:

Jonathan Richman: Party In The Woods Tonight
http://www.youtube.com/watch?v=msmXxyTZ884

Og her solo: I Was Dancing In The Lesbian Bar
http://www.youtube.com/watch?v=XjFU98mEem4

Eller Randy Newman, her med Short People
http://www.youtube.com/watch?v=1NvgLkuEtkA

Og så skal I lige have denne her, som godt nok ikke er med sang - men jeg
kan til stadighed more mig over den
http://www.youtube.com/watch?v=2LaH9r5uL38

God fornøjelse

Steen Lindkvist

Fra : Max

Dato : 31-01-11 22:45

Hej Steen

> Jeg har en svaghed for sjove/finurlige sangere med en guitar, et
> klaver eller andre instrumenter, og måske lidt mere eller mindre

Gad vide om denne her kan bruges så?

David Lindley ~ Quarter Of A Man
http://www.youtube.com/watch?v=sL5Mm9RX-gA&feature=related

og den her må vel være selvskrevet

Arlo Guthrie/Alice's Restaurant
http://www.youtube.com/watch?v=b8DtpdXZi0M&feature=related

Max

Fra : Martin Bak

Dato : 31-01-11 23:39

Teksten her: http://www.arlo.net/resources/lyrics/alices.shtml

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 31-01-11 23:32

"Steen Lindkvist Nielsen" <slindkvi@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en svaghed for sjove/finurlige sangere med en guitar, et klaver
> eller andre instrumenter, og måske lidt mere eller mindre akustisk
> backing.
Rodney Carrington Show Them To Me
http://www.youtube.com/watch?v=HbihpBjckvk

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 31-01-11 23:35

> "Steen Lindkvist Nielsen" <slindkvi@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Rodney Carrington Show Them To Me

Og lige en uden censur:
http://www.youtube.com/watch?v=GCOIeYSwbXs

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Henning Jensen

Dato : 01-02-11 00:13

Den 31-01-2011 22:21, Steen Lindkvist Nielsen skrev:

> Jeg har en svaghed for sjove/finurlige sangere med en guitar, et klaver
> eller andre instrumenter, og måske lidt mere eller mindre akustisk backing.

Sammen har "Slim and Slam" indsunget mange fine numre. Senere fortsatte
Slim alene og med ligeså stor succes, og ikke mindst med sit eget
opfundne "pjattesprog", som han kaldte "Vout".
Slim Gaillard og Slam Stewart med "The Dirty Rooster lindyhoppers":

http://www.youtube.com/watch?v=1Tn7lOvXSHI

Få har kunnet spille som hende. Hun var meget populær med sine shows i
1940'ne og 50'erne.
Martha Davis Med "Vippety-Bippety-Bop":

http://www.youtube.com/watch?v=AmWI44tCa68&feature=related

Henning.

Fra : B. Sørensen

Dato : 01-02-11 00:30

"Steen Lindkvist Nielsen" <slindkvi@post8.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg har en svaghed for sjove/finurlige sangere med en guitar, et klaver
> eller andre instrumenter, og måske lidt mere eller mindre akustisk

Elskede den her som barn:
http://www.youtube.com/watch?v=sfmAeijj5cM

B. Sørensen

Fra : Henning Jensen

Dato : 01-02-11 09:47

Den 31-01-2011 22:21, Steen Lindkvist Nielsen skrev:

> Jeg har en svaghed for sjove/finurlige sangere med en guitar, et klaver
> eller andre instrumenter, og måske lidt mere eller mindre akustisk backing.

Der er så mange. Jeg plejer gerne at finde links til fortiden, men her
er nogle helt nutidige og top-aktuelle:

Først en meget populær australier/englænder.
Der er man også "plaget" af alle disse offentlige indsamlinger til et
eller andet "godt" formål. Tim Minchin med "F*ck The Poor":

I would be a liar if I pretended to admire,
The redlight windscreen cleaning empire that you've built,
But my heart is good, it's not a thing of stone or wood,
I'll give you $0.50 to take away my guilt.

http://www.youtube.com/watch?v=mcdtVD8X1-A&feature=channel

Ikke en sådan stafet uden Emilie Autumn, hun er et talent af de helt
store. Lad os invitere hende til landet igen. Her er hun med "Marry Me":

http://www.youtube.com/watch?v=g8Szt6F7K20&feature=related

Så er der ham her, som måske har en fremtid. Han er/bliver måske god på
længere sigt.
Kev Orkian som dukkede op som deltager i "Britain's Got Talent" sidste
år. Der er allerede kommet selvstændige videoer med ham på YouTube.

Kev Orkian med "The Foreigner Musical":

http://www.youtube.com/watch?v=2UM4r-JRbKI&feature=related

Henning.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-02-11 11:03

Steen Lindkvist Nielsen skrev:

> Jeg har en svaghed for sjove/finurlige sangere med en guitar,
> et klaver eller andre instrumenter, og måske lidt mere eller
> mindre akustisk backing.

Så må Tom Lehrer være selvskreven med sit klaver:
Wernher von Braun:
<
http://www.youtube.com/watch?feature=iv&annotation_id=annotation_849563&v=TjDEsGZLbio

Og Niels Hausgaard - Først en halv time på den ene side:
http://www.youtube.com/watch?v=-Cj6jd9-4eI

--
Herluf :·)

Fra : Henrik S. Pedersen

Dato : 01-02-11 17:21

Dougie Maclean - Caledonia:
http://www.youtube.com/watch?v=0-uhk9AHIeM

Og ham her er ikke til at komme udenom:
http://www.youtube.com/watch?v=BcV19rylSZc

/Henrik

Fra : Kert Rats

Dato : 01-02-11 18:18

"Henrik S. Pedersen" <aaa_nospam@c.dk> skrev i en meddelelse

> Og ham her er ikke til at komme udenom:
> http://www.youtube.com/watch?v=BcV19rylSZc

Super! Den bør vinde stafetten.

Venligst

Kert Rats

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 02-02-11 12:24

"Henrik S. Pedersen" <aaa_nospam@c.dk> skrev i en meddelelse

> Dougie Maclean - Caledonia:
> http://www.youtube.com/watch?v=0-uhk9AHIeM

Yes - den gi'r stafetten!

Dougie Maclean er en fantastisk fyr. Jeg stiftede første gang bekendtskab
med ham til Skagen Festival 1982, hvor han ene mand med en violin væltede
den gamle badmintonhal en lørdag eftermiddag. Godt gået af en 26-årig knægt,
mellem alle de gamle koryfæer, som ellers optrådte det år. Der var ikke
rigtigt nogen, der kendte noget til ham inden, men det gik så over, og de
følgende år var han næsten fast inventar på festivalen også selv om han ikke
altid var på programmet. I øvrigt kan han spille på næsten alt!

1982 var der i øvrigt også en anden debutant på Skagen Festivalen, Ian
Macintosh - en meget pæn og beskeden mand, som med en banjo og ganske meget
underfundig skotsk humor tryllebandt os alle sammen - men jeg kan ikke finde
noget med ham på nettet. Sådan en mellemting mellem Niels Hausgaard og Bent
Fabricius-Bjerre....

Steen Lindkvist

Fra : Kert Rats

Dato : 02-02-11 17:19

> [...]
> meget underfundig skotsk humor tryllebandt os alle sammen - men jeg kan
> ikke finde noget med ham på nettet. Sådan en mellemting mellem Niels

Det var nu Victor Borges video, som jeg refererede til

Venligst

Kert Rats

Fra : Henning Jensen

Dato : 02-02-11 17:57

Den 02-02-2011 17:18, Kert Rats skrev:

> Det var nu Victor Borges video, som jeg refererede til

Victor borge - jeg har aldrig kunnet holde ham ud. Alene navnet får mig
til at krumme tæer. Vi har haft den blandede fornøjelse, at opleve ham
live.
Det samme gælder for en anden "berømt" dansker, Eddie Skoller. I
fortiden ødelagde den ene TV-underholdnings-udsendelse efter den anden
(ligesom Borge), med sine evindelige trivielle gentagelser af de samme
sange. Live på scenen var Skoller om muligt værre end Borge.
Især til sidst var begge yderst pinlige.

I 80'erne og begyndelsen af 90'erne kom vi lidt for ofte på "Dins"
restaurant i København. Det var dengang der, den slags kunstnere og
optrådte, kendte såvel som ukendte. Oh, hvilke oplevelser har vi dog
ikke slæbt hjem "derindefra".
Een især, var helt speciel, Peter Aaen. Han mestrede det at optræde
live. Han Har en enestående direkte kontakt med publikum.
Der er en del YouTube klip med ham, men de yder ham langtfra fuld
retfærdighed. Jeg har oplevet ham en del gange, og jeg har aldrig
fattet, hvorfor han ikke er blevet mere kendt.
Peter Aaen synger her Elvis:

http://www.youtube.com/watch?v=Rwo3lpRn8AE&feature=related

Henning.

Fra : Henrik S. Pedersen

Dato : 02-02-11 17:56

Den 02/02/11 12.23, Steen Lindkvist Nielsen skrev:

> [...]
> følgende år var han næsten fast inventar på festivalen også selv om han ikke
> altid var på programmet. I øvrigt kan han spille på næsten alt!

Tak for det. Jeg finder et emne og vender tilbage i løbet af i morgen.

Jeg så første gang Dougie Maclean i Skotland i 1997. Jeg synes også han
er fantastisk på en scene. Siden har jeg set ham nogle gange i Portalen
i Greve samt på Tønder Festival.

> [...]
> noget med ham på nettet. Sådan en mellemting mellem Niels Hausgaard og Bent

Iain MacKintosh har jeg også set i Tønder. Han har skrevet nogle ret
sjove og underfundige sange bl.a. om festivalen, hvor han var en
gennemgående figur. Der er enkelte sange med ham på Youtube, bl.a. denne:

http://www.youtube.com/watch?v=iJsHGtehIXE

Og også en lille biografi:

http://en.wikipedia.org/wiki/Iain_MacKintosh

/Henrik

Fra : Michel

Dato : 01-02-11 10:44

On 31 Jan., 22:21, "Steen Lindkvist Nielsen" <slind...@post8.tele.dk>
wrote:
> [...]
> engang sidst i 70'erne, - og som jeg aldrig har kunne få ud af hovedet igen:

Disse er måske lidt nogle fejlskud, men de er ret spøjse:

Napoleon XIV:
http://www.youtube.com/watch?v=pJosB7SEmOY

Og svaret fra Josephine XV:
http://www.youtube.com/watch?v=5m138-Fn5Tw