Hollands populærmusik.
Fra : Henning Jensen

Dato : 31-01-11 08:47

Man kan af og til få det indtryk, at hollandsk musik er schlager og kun
schlager. Det er helt forkert, schlager er også i Holland en meget
marginal musikform.
Her et par glimt, nogle få tilfældige pluk, med numre fra hollandsk
populærmusik gennem tiderne.

Rob de Nijs med "Sæt et stearinlys i vinduet i aften, så jeg ved du
venter på mig":

http://www.youtube.com/watch?v=n6lhKbgOK7A

Et glimt fra fortiden, Jongewaard og van den Heuvel med "Op een mooie
pinksterdag", om en fars problemer når ens datter "vokser til":

http://www.youtube.com/watch?v=TWs3wmYwxEA

Peter Koelewijn med "Angeline":

En lille hilsen fra Middelhavet og Benidorm, (manges ferieparadis), og
mødet med "Oh, Angeline m'n blonde seksmachine":

http://www.youtube.com/watch?v=b34Q4G3i-Mo

Vader Abraham med "Kleine café aan de haven". En simpel hollandsk sang,
og så kendt og populær at selv Åge's Rieu spiller den. Her er den
original, uden Rieu's umba umba, og sukkersøde klister.
"Havnens lille cafe hvor verden problemer kan løses mellem to glas øl":

http://www.youtube.com/watch?v=08BzZ-OD5dc

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-11 09:14

Henning Jensen <h_b_j@yahoo.com> wrote in

> Peter Koelewijn med "Angeline":

Samme nummer fra 2009

http://www.youtube.com/watch?v=xhUuNoCb-vA&feature=related

Det er Angeline til højre i billedet i starten ;-D

De holder godt nok lige en fest må man sige. Men han er ellers ikke helt
ueffen, og har været i utroligt mange år og i mange stilarter. Såen lidt
Peter Belli agtig

Venligst
Lars

Fra : Henning Jensen

Dato : 31-01-11 09:24

Den 31-01-2011 09:13, Daxhund skrev:
> [...]

> De holder godt nok lige en fest må man sige. Men han er ellers ikke helt
> ueffen, og har været i utroligt mange år og i mange stilarter. Såen lidt

Det er godt at se og høre at han kan endnu.

Henning.

Fra : Allan Krautwald

Dato : 31-01-11 11:11

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Man kan af og til få det indtryk, at hollandsk musik er schlager og kun
> schlager. Det er helt forkert, schlager er også i Holland en meget
> marginal musikform.

Det er nemlig korrekt og hvis man som jeg har lyttet til hollandsk radio
gennem mange år, må man konstatere at marginaliseringen af schlager er øget
betragteligt, I 70'erne var der ligesom i DK stadig et marked for det.
Omtalte Peter Koelewijn har i øvrigt haft en dobbeltkarriere på begge sider
af plankeværket, idet han også lavede radio på Radio Luxembourg gennem en
årrække. Men lad os snuppe en mere med ham, som handler om radio:

http://www.youtube.com/watch?v=L0rPfejNh0o

ellers har der været mange store hollandske gennem årene:

Golden Earring:
http://www.youtube.com/watch?v=XwqMKf7r7Xg

Focus:
http://www.youtube.com/watch?v=NGaVUApDVuY

Shocking Blue:
http://www.youtube.com/watch?v=Xwy6uIz-Gtg

man glemmer tit, at de havde en stribe andre hits end Venus, også
internationalt.

Når vi nu er ved Peter Koelewijn, så er her et kort klip, hvor han lægger
over fra de hollanske til de engelske programmer på Radio Luxembourg

http://www.mediafire.com/?s28mr30l3f7x9vp

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 31-01-11 11:20

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> at hollandsk musik er schlager

Holland har jo lige været i vælten med en kanon-slagerbasker sidste år:
SIENEKE: http://www.youtube.com/watch?v=_aARooQAfy8

men har man sagt hollandsk populærmusik har man også sagt BZN:
http://www.youtube.com/watch?v=eZ6ZeXchXI4

og man har også sagt "The cats"
http://www.youtube.com/watch?v=D_Fe6-MEbPQ&feature=related

og ikke mindst "pussiCATS":
http://www.youtube.com/watch?v=Lbi2i0j0k9M&feature=related

Der er også dingedong over det hele:
http://www.youtube.com/watch?v=-oUZLV_GdZw

Hilsen Åge

Fra : Michel

Dato : 31-01-11 03:28

On 31 Jan., 11:20, Ã…ge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-står-
herpost.tele.dk> wrote:

> Holland har jo lige været i vælten med en kanon-slagerbasker sidste år:
> SIENEKE:http://www.youtube.com/watch?v=_aARooQAfy8

Og de har netop valgt deres bidrag til Melodi Grand Prix 2011.

http://www.youtube.com/watch?v=ZE9cFHcKaVg

Keeedeligt! Det fortæller mine ører...

Mange hilsner
Michel

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 31-01-11 11:52

meddelelsen news:4d468cec$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Der er også dingedong over det hele:

Ja, jeg havde ikke lige flere forslag, men vi kan vende tilbage til det, når
hollandske indvandrere invaderer øen og de fylder lastbil efter lastbil med
hollandsk slager og sætter kurs hertil.

http://www.tvmidtvest.dk/indhold/hollaendere-skal-til-fur

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 31-01-11 12:13

meddelelse news:4d469439$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> når hollandske indvandrere invaderer øen og de fylder lastbil efter
> lastbil med hollandsk slager og sætter kurs hertil.

Okay, han lavede vist mest kopimusik, men Albert West
var da vist også Hollænder. Og er han det ikke endnu,
så da indtil for nyligt, ganske aktiv.

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 31-01-11 11:47

http://www.youtube.com/watch?v=ZE9cFHcKaVg

Keeedeligt! Det fortæller mine ører...

Mange hilsner
Michel

ja, yrdhhkk.!

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 31-01-11 22:31

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> hollandsk musik er schlager

Nu synes jeg viu har trådt en del i det ældre hollandske, men der er jo også
nye hits. Skal vi ikke lige have lidt af den slags. Lad os tage det
allermest populære i tiden. Der er nedenstående
to navne i hvert fald i blandt:

THOMAS BERGE: http://www.youtube.com/watch?v=DOxwUhKX1UQ
JANTJE SMIT: http://www.youtube.com/watch?v=LuBJHgquXi8´

..............og vi skal da også lige lytte til

RENATE: http://www.youtube.com/watch?v=hR3inoSMChk&feature=related

og fest-aben "JANNES": http://www.youtube.com/watch?v=fQBds48NUGc

og flere fest-aber: 2GEBROEDERS KO":
http://www.youtube.com/watch?v=Iivb2nlu2pE

men der skal da også være noget for KRUTTE. Vi giver ham lidt ROCK, med et
strejf af slager.
Det sørger MOOI WARK for at give ham:
http://www.youtube.com/watch?v=YP7ItG9B5fI&feature=fvw
Han kan jo godt føle sig helt udenfor, nu vi har så megen gang i al den
glade fest-musik, fra de musikglade hollændere.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 31-01-11 22:51

meddelelsen news:4d472a14$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> og fest-aben "JANNES": http://www.youtube.com/watch?v=fQBds48NUGc

.....som også er min mobil-ringetone. Den kan hentes her, hvor der er en
kæmpemæssig syndflod af hollandsk slager. Bare klik "Polifonisk" og
"Hollandsk", så starter syndfloden.

http://www.mobiles.dk/polyfoniske_ringetoner/1105442.jannes.een_beetje_meer.htm Siden skulle være meget fredelig. der er ikke noget med at man 50efterfølgende sms-er som trælkker 98 kr. hver gang - eller sån noget.Hilsen Åge