Eftermontering af ESP?
Fra : Prikke

Dato : 30-01-11 05:32

Min Renault Grand Scenic fra 2007 er desværre ikke udstyret med ESP.
Kan jeg få dette eftermonteret og hvad er (cirka) prisen?
m.v.h.
Per

Fra : AS

Dato : 30-01-11 14:58

"Prikke" <pervaerum.mikkelsen@gmail.com> wrote in message
Min Renault Grand Scenic fra 2007 er desværre ikke udstyret med ESP.
Kan jeg få dette eftermonteret og hvad er (cirka) prisen?

IMHO er det bedre at indprogrammere i hovedet.

Fra : Klaus G.

Dato : 30-01-11 17:09

> Min Renault Grand Scenic fra 2007 er desværre ikke udstyret med ESP.
> Kan jeg få dette eftermonteret og hvad er (cirka) prisen?
Normalt plejer man at sige det er billigere at sælge bilen og købe en anden
som har ESP...

Der sidder jo elektronik som måler hvad retning bilen bevæger sig og hvad
vej forhjulene peger og stemmer dette ikke overens, så går skidtet igang.
Det er ikke billigt at eftermontere.

--
Klaus G.

Fra : KASO

Dato : 30-01-11 19:23

"Prikke" <pervaerum.mikkelsen@gmail.com> skrev i meddelelsen
Min Renault Grand Scenic fra 2007 er desværre ikke udstyret med ESP.
Kan jeg få dette eftermonteret og hvad er (cirka) prisen?
m.v.h.
Per

Alt er - i teorien - muligt, men i praksis vil det være langt billigere at
skifte bilen til en version med ESP - de findes derude (jeg havde f.eks. en
2005 med ESP). Jeg ville egentlig have troet, at alle havde ESP efter
faceliftet i 2006????

Fra : Martin 5250 DK-FYN

Dato : 31-01-11 13:51

Den 30-01-2011 13:31, Prikke skrev:
> Min Renault Grand Scenic fra 2007 er desværre ikke udstyret med ESP.
> Kan jeg få dette eftermonteret og hvad er (cirka) prisen?
> m.v.h.
> Per
ESP og ABS, er somregel bygget sammen i samme styreboks, hydr, enhed, så
måske kan du ikke se med det blotte øje at bilen har ESP...

ESP bruges jo til at stabilisere bilen i f.eks. "Elg Testen" eller hvis
man køre for hurtigt ind i et sving og bilen smider bagenden, det
stabilisere ESP for ved eks. at bremse på baghjulene...
Men jeg vil da mene at de fleste nye større biler fra 2007 og frem har
ESP som Standard...
ESP behøver ikke være noget man skal kunne slå til og fra på en knap
inde i bilen..
der imod er ASR (Anti Schlupf Reglung) sorry my bad tysk.. jo Antispin,
og der sidder altid en knap inde i bilen man kan slå det til og fra på..
da det jo ikke er nødvendigt at køre 110km/t med antispin slået til...
det skal kun bruges i start øjeblikket eller for at komme fri hvis man
er kørt fast, så fordeler den trækkraften til begge forhjul..

Back to Subject...
ESP kan ses via en Tester, så hvis Renault har haft en Tester på ABS
bosken så kan de også se om den har ESP, eller også kan de på
reservedels lageret se om den er med eller uden ESP via stelnr. på bilen...

Mvh. Martin
P.s Jeg er ikke mekaniker af uddanelse, så måske er det ikke helt
korrekt hvad jeg har skrevet, det er hvad jeg har kunnet læse mig til
via. diverse hjemmesider...

Råd til Per, hvis du har brug for ESP og din bil ikke har det som
standard, så find en bil der har og sælg den du køre i nu..(uden ESP),
der vil være alt for mange omkostninger ved at prøve at montere ESP på
en bil der ikke har det som standard...