Stafetten: Talenter som døde tidligt
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-01-11 09:23

Det er efterhånden svært at finde et helt uprøvet emne
til stafetten. Men dette er vist næsten uopslideligt:

» Talenter som døde tidligt «

Jeg er spændt på at høre jeres forslag. Håber at vi kan
lade stafetten køre til søndag aften.

Her har jeg lige et par "klassikere":

Jim Morrison (1943 - 1971) The Doors - Light My Fire (Live):
http://www.youtube.com/watch?v=vw40NMa_0RM

Eva Cassidy (1963 - 1996): Somewhere over the Rainbow:
http://www.youtube.com/watch?v=Ce-5OWBNGNw

--
Herluf :·)

Fra : Eva Schmidt

Dato : 29-01-11 09:58

Buddy Holly 1936 - 1959

"It doesn´t matter anymore"

http://www.youtube.com/watch?v=3nUTdpuTIIE

mvh Eva

Fra : Michel

Dato : 29-01-11 02:05

On 29 Jan., 09:22, "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJ...@privat.dk>
wrote:
> Det er efterh nden sv rt at finde et helt upr vet emne
> til stafetten. Men dette er vist n sten uopslideligt:
>
>       Talenter som d de tidligt
>
> Jeg er sp ndt på at høre jeres forslag. Håber at vi kan
> lade stafetten køre til søndag aften.

Der er - desværre - nok rigeligt at tage af. Her er tre ret
forskellige bud:

Philippa Bulgin fra Danser med Drenge (1967-1994): "Hvor længe vil du
ydmyge dig"
http://www.youtube.com/watch?v=NEbilSUOI6w

Mel Appleby fra Mel & Kim (1966-1990): "Showing out"
http://www.youtube.com/watch?v=rGeB8FcCQ0o

Sidst men ikke mindst
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1772). "Cosi fan tutte"-mix med Rondo
Veneziano
http://www.youtube.com/watch?v=fRxFWdxWhUQ

Mange hilsner
Michel

Fra : Martin Bak

Dato : 29-01-11 10:19

"Michel" <michelsanomi@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Sidst men ikke mindst
> Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1772).

Det ville være overordentligt imponerende, hvis Mozart havde nået alt det
han nåede på bare 16 år.

Det gjorde han das heller ikke. Han døde den 5. december 1791, i en alder af
35 år.

Stadig imponerende, men bare en kende mere realistisk

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 29-01-11 13:13

"Michel" <michelsanomi@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

> Talenter som d de tidligt

NATASJA: http://www.youtube.com/watch?v=NONnUBKcNZI
(Døde i en trafikulykke på Jamaica 24/6 2007 32 år gammel). Hun lavede et
enkelt hit som blev kendt. Hør det på ovenstående link.

Hilsen Åge

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-01-11 14:12

Åge Halldorsson skrev:

> NATASJA: http://www.youtube.com/watch?v=NONnUBKcNZI
> (Døde i en trafikulykke på Jamaica 24/6 2007 32 år gammel).
> Hun lavede et enkelt hit som blev kendt. Hør det på
> ovenstående link.

Tak, Åge
Som nævnt andetsteds, var det netop hende jeg ventede
på et indlæg om. Hun har nu lavet et par andre hits også:

One Spliff a Day:
http://www.youtube.com/watch?v=9IS9EZ0NqLE

My Dogg:
http://www.youtube.com/watch?v=6zsWbFDQQTQ

--
Herluf :·)

Fra : Henrik S. Pedersen

Dato : 29-01-11 14:52

Den 29/01/11 14.12, Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Som nævnt andetsteds, var det netop hende jeg ventede
> på et indlæg om. Hun har nu lavet et par andre hits også:

> [...]

"Op med ho'det" var (er) også ret populært:

http://www.youtube.com/watch?v=aYJnT80kseI

/Henrik

Fra : Michel

Dato : 29-01-11 07:50

On 29 Jan., 10:18, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
> han nåede på bare 16 år.
>
> Det gjorde han das heller ikke. Han døde den 5. december 1791, i en alder af

Piiiinligt!!! Jeg vidste udmærket, at han blev 35, og det fremgår
også af Wikipedia, der som oftest er udmærket, hvis man er lidt
kildekritisk. Men det ville jo ikke være værst, hvis jeg kunne finde
ud af at skrive af fra det uden smuttere. Jeg har fået nappet
årstallene i artiklen for "barndom": http://da.wikipedia.org/wiki/Mozart

Mange rødørede hilsner
Michel

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 29-01-11 21:37

Michel skrev:

>Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1772)

Falco (1957-1998) - Rock Me Amadeus
http://www.youtube.com/watch?v=wjNmRwKiy88

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 29-01-11 10:28

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> » Talenter som døde tidligt «

Patsy Cline - So Wrong
http://www.youtube.com/watch?v=q5vALLPvSvY

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 29-01-11 10:51

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til stafetten. Men dette er vist næsten uopslideligt:
>
> » Talenter som døde tidligt «
>
> Jeg er spændt på at høre jeres forslag. Håber at vi kan

Stuart Sutcliffe (1940 - 1962) (og John Lennon (1940 - 1980))
John and Stu (tribute)
http://www.youtube.com/watch?v=j5Rp_pIuM4A&feature=related

Bob Marley (1945 - 1981)
BOB MARLEY - JAMMING (Live)
http://www.youtube.com/watch?v=5WlCdiU9IzA
Kurt Cobain ( 1967 - 1994)
http://www.youtube.com/watch?v=AZpgLNkcQE4

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Henrik S. Pedersen

Dato : 29-01-11 10:55

Jimmy Hendrix - her med en Dylan-fortolkning:

http://www.youtube.com/watch?v=bng3agUOYiI

/Henrik

Fra : Allan Krautwald

Dato : 29-01-11 11:00

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Det er efterhånden svært at finde et helt uprøvet emne
> til stafetten. Men dette er vist næsten uopslideligt:
>
> » Talenter som døde tidligt «

Janis:
http://www.youtube.com/watch?v=TUr_392DXGc

Brian Jones:
http://www.youtube.com/watch?v=CdHVBU8wAv4

John Lennon:
http://www.youtube.com/watch?v=4K4xJImK9DU

Elvis:
http://www.youtube.com/watch?v=JMjU1c8sCo4&feature=fvst

Kurt Cobain:
http://www.youtube.com/watch?v=iKT1P7x_Pzo

Sid Vicious:
http://www.youtube.com/watch?v=WIXg9KUiy00

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 29-01-11 11:29

> [...]
> til stafetten. Men dette er vist næsten uopslideligt:
>
> » Talenter som døde tidligt «
>
> Jeg er spændt på at høre jeres forslag. Håber at vi kan

Her kommer en jeg godt kan lide at høre.
Kirsty MacColl med There's A Guy (WDTCSSHE):
http://www.youtube.com/watch?v=F6K8R8KqpCE

Kirsty Anna MacColl (10 October 1959 - 18 December 2000)

There's A Guy (WDTCSSHE)
=
There's a Guy Works Down the Chip Shop Swears He's Elvis

--
Uffe Bærentsen

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-01-11 11:40

Den 29-01-2011 09:22, Herluf Holdt, 3140 skrev:

> » Talenter som døde tidligt «

Holder man af gamle film, så kender man den amerikanske filmstjerne og
sexsymbol Jean Harlow, eller i det mindste navnet. Der er ikke så mange
sange med hende, og det er meget naturligt for hun blev kun 26 år
(1911-1937). Her er hun fra filmen "Reckless" hvorfra hun synger
titelsangen:

http://www.youtube.com/watch?v=M03m7QAHOk0&feature=related

Divya Bharti (1974-1993). Indisk skuespiller/sanger.
En af de danske TV-kanaler har nyligt send nogle Bollywood film, så
Indisk er ikke helt uhørt her i landet.
Divya Bharti blev kun 19 år og ikke mindst rygterne om et muligt
uopklaret mord, har givet hende kultstatus "derude":

http://www.youtube.com/watch?v=YsmguwsbVrk

Franz Schubert blev 31 år.
Den Belgiske komponist Guillaume Lekeu blev 24 år (1870-94). Lekeu var
førhen kun kendt i Belgien, men især de senere år, er meget af hans
musik blevet indspillet på CD, så han er nu international kendt.
Hyup Strings spiller her hans smukke "Adagio" for strygere:

http://www.youtube.com/watch?v=_sgA4fdhjRw&feature=related

Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-01-11 11:52

Den 29-01-2011 11:40, Henning Jensen skrev:

> (1911-1937). Her er hun fra filmen "Reckless" hvorfra hun synger
> titelsangen:
> http://www.youtube.com/watch?v=M03m7QAHOk0&feature=related

Jeg må skynde mig at rette.
I fik et forkert link til Jean Harlow. Det er ikke hende selv der synger
i filmen "Suzy" hvor hun havde hovedrollen, men hvor sangen er "dubbet".
Det skal være dette link til "Reckless" hvor hun ikke er "dubbet", og
hvor hun selv synger:

http://www.youtube.com/watch?v=cq_uksqJVzg

Beklager Henning.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-01-11 12:19

Henning Jensen skrev bl.a.:

> [...]
> er meget af hans musik blevet indspillet på CD, så han er nu
> international kendt. Hyup Strings spiller her hans smukke

Tak for det link, Henning. Jeg vidste ikke engang at
Lekeu var en af disse "kortlivede" talenter. Denne
Adagio (op. 3, 1891) har længe stået på min
indkøbsliste. Nu må jeg få gjort noget ved det.

I øvrigt ser det ud til at jeg får travlt i weekenden
med at høre YouTube Jeg venter stadig spændt
på at nogen linker til en dansk sangerinde, som kun
blev 32 år.

P.s. Mon James Dean (1931-1955) nogensinde har
sunget eller spillet noget musik?

--
Herluf :·)

Fra : Martin Bak

Dato : 29-01-11 12:36

> [...]
> med at høre YouTube Jeg venter stadig spændt
> på at nogen linker til en dansk sangerinde, som kun

Hende tænkte jeg på, men syntes ikke hun passede ind med de andre og regnede
med, at hun nok skulle dukke op alligevel

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-01-11 12:48

Den 29-01-2011 12:19, Herluf Holdt, 3140 skrev:

> P.s. Mon James Dean (1931-1955) nogensinde har
> sunget eller spillet noget musik?

Jeg bliver dig svar skyldig. Umiddelbart vil jeg påstå nej, men jeg kan
ikke udelukke det
Jeg mangler selv at se "Giant", hvor er filmmusikken af Tiomkin (men
deri ingen sange). Jeg vil snarest få rettet op på denne mangel.

Det er sikkert overflødigt at gøre dig opmærksom på, at om James Dean
ligger der en halvanden times film, på YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=Fvp6ZSD_IJs

Fantastisk!

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 29-01-11 12:54

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen

> » Talenter som døde tidligt «

BUDDY HOLLY (Døde i flystyrt 3/2-1959 i en alder af 22 år)
http://www.youtube.com/watch?v=igLayzIQYck&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-01-11 13:15

Den 29-01-2011 12:54, Åge Halldorsson skrev:

> BUDDY HOLLY (Døde i flystyrt 3/2-1959 i en alder af 22 år)
> http://www.youtube.com/watch?v=igLayzIQYck&feature=related

Hallo.. hallo... du har da vist hørt for meget schlager!
Du burde have snakket med Eva først.
Men han var ikke ene om at falde ned, om 5 dage er det 52 år siden, så
hvad med at henvise til et nummer med af en af de andre???

Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-01-11 13:17

Den 29-01-2011 13:14, Henning Jensen skrev:

> [...]
> Men han var ikke ene om at falde ned, om 5 dage er det 52 år siden, så
> hvad med at henvise til et nummer med af en af de andre???

Jeg nu, at Pernille har linket til en mere, så kom du med den sidste!

Henning.

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 29-01-11 13:34

> Jeg nu, at Pernille har linket til en mere, så kom du med den sidste!
>
> Henning.

Jiles Perry "J. P." Richardson, Jr. (October 24, 1930 - February 3, 1959)
http://www.youtube.com/watch?v=OtlNlTHe-_0

VH Pernille

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-01-11 14:26

meddelelse news:4d43ffe4$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen

> BUDDY HOLLY (Døde i flystyrt 3/2-1959 i en alder af 22 år)
> [...]

Ja de flyvemaskiner har nu lavet mange huller...
Her er et mere af slagsen, som kan prydes med endnu flere navne.

Her Jim Reeves... Distant drums

http://www.youtube.com/watch?v=9AqESKOaeGk

M.V.H....Benny..

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 29-01-11 13:12

Karen Anne Carpenter (March 2, 1950 - February 4, 1983)
http://www.youtube.com/watch?v=Q0G-c4QDMzU

Ritchie Valens (May 13, 1941 - February 3, 1959)
http://www.youtube.com/watch?v=ozr-EItKGu8

VH Pernille

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 29-01-11 13:36

Måske ikke tidligt, men hvis det læses "for tidligt" er en af dem afgjort
Jytte Pilloni (1951 - 1997)
Her med "Hvad Er Det Så Mer" fra cabaret'en "En nat med John Mogensen"

http://www.youtube.com/watch?v=AJW9QFQX0is

Det er desværre det eneste, jeg kan finde med hende på "røret".

Steen Lindkvist

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-01-11 21:35

Steen Lindkvist Nielsen skrev:

> [...]
> Mogensen" http://www.youtube.com/watch?v=AJW9QFQX0is
> Det er desværre det eneste, jeg kan finde med hende på "røret".

Jytte Pilloni - det forslag får du stafetten for.

Og tak til alle for en interessant og givende tråd,
som jeg i hvert fald vil gemme i arkivmappen.
Jeg synes at der kom rigtig mange gode forslag,
så det var ikke let at vælge. Skulle det have været
Zappa, Skaløe, Hendrix, Vaughan, Mercury, Cobain
eller ... ? - nu bliver det altså Pilloni.

--
Herluf :·) p.s.:
På et tidspunkt skriver jeg nok en liste over

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-01-11 23:23

Herluf Holdt, 3140 skrev:
P.s.: På et tidspunkt skriver jeg nok en liste over
alle forslagene. Her er den:

1943-1971 Jim Morrison
1963-1996 Eva Cassidy
1936-1959 Buddy Holly
1967-1994 Philippa Bulgin
1966-1990 Mel Appleby
1756-1791 W.A. Mozart
1932-1963 Patsy Cline
1940-1962 Stuart Sutcliffe
1940-1980 John Lennon
1945-1981 Bob Marley
1967-1994 Kurt Cobain
1942-1970 Jimi Hendrix
1943-1970 Janis Joplin
1942-1969 Brian Jones
1935-1977 Elvis Presley
1957-1979 Sid Vicius
1959-2000 Kirsti Anna MacColl
1911-1937 Jean Harlow
1974-1993 Divya Bharti
1797-1828 Franz Schubert
1870-1894 Guillaume Lekeu
1950-1983 Karen Anne Carpenter
1941-1959 Richie Valens
1930-1959 Jiles Perry "J.P." Big Bopper
1951-1997 Jytte Pilloni
1940-1993 Frank Zappa
1974-2007 Natasja Saad
1956-1980 Ian Curtis
1923-1964 Jim Reeves
1943-1968 Eik Skaløe
1946-1991 Freddy Mercury
1931-1964 Sam Cooke
1941-1967 Otis Redding
1931-1968 Preben Uglebjerg
1939-1984 Marvin Gaye
1926-1967 John Coltrane
1915-1959 Billie Holiday
1920-1955 Charlie Parker
1931-1968 Jan Johansson
1911-1938 Robert Johnson
1957-1998 Falco Hölzel
1954-1990 Steve Ray Vaughan
1899-1944 Hans Krasa
1903-1944 Ilse Weber

Fra : Max

Dato : 30-01-11 23:29

Hej Herluf

> P.s.: På et tidspunkt skriver jeg nok en liste over
> alle forslagene. Her er den:

Det stikker mig i øjnene at et par navne ikke dukkede
op på listen, nemlig:

1943-2001 George Harrison
1958-2009 Michael Jackson

Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-01-11 23:46

Max skrev:
> Hej Herluf

> Det stikker mig i øjnene at et par navne ikke dukkede
> op på listen, nemlig:
>
> 1943-2001 George Harrison
> 1958-2009 Michael Jackson

Enig. Jeg tænkte at Michael Jackson måtte være
selvskreven, før jeg startede tråden, men der kom
ikke noget fra hans fans.

--
Herluf :·)

Fra : Martin Bak

Dato : 31-01-11 10:14

> Enig. Jeg tænkte at Michael Jackson måtte være
> selvskreven, før jeg startede tråden, men der kom
> ikke noget fra hans fans.

De er blevet overvejet.
Men begrebet "døde tidligt" er et elastisk et. Og da tråden startede med
folk der var døde _meget_ tidligt, er de nok blevet vurderet til, trods alt,
at have holdt for længe.
Tøger Seidenfaden blev f.eks. kun 2 år ældre end MJ, og George Harrison blev
hele 5 år ældre end Tøger. Bamse blev kun 5 år ældre end Harrison. Skulle
han så også have været med?

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Max

Dato : 31-01-11 10:31

Hej Martin

> [...]
> Harrison blev hele 5 år ældre end Tøger. Bamse blev kun 5 år ældre
> end Harrison. Skulle han så også have været med?

Bamse er da blevet nævnt i tråden, og netop i sammenhæng med
problematiken omkring en tidlig død. Der er jo også en himmelvid
forskel på at være 50 år og dø i 1780 og eller i 2010, i det ene
tilfælde vil det være en gammel mand og i det andet en mand i
sin bedste alder.

--
Mvh Max

Fra : Kert Rats

Dato : 29-01-11 13:56

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=vw40NMa_0RM
>
> Eva Cassidy (1963 - 1996): Somewhere over the Rainbow:

Frank Vincent Zappa (21. december 1940 - 4. december 1993) leverede i sine
53 leveår mange gode kompositioner. Zappas holdninger til sin omverden
kommer fint til udtryk i dette interview fra Crossfire fra 1986:
http://www.youtube.com/watch?v=8ISil7IHzxc

Venligst

Kert Rats

Fra : Michel

Dato : 29-01-11 08:15

wrote:
> Det er efterh nden sv rt at finde et helt upr vet emne
> til stafetten. Men dette er vist n sten uopslideligt:
>
>       Talenter som d de tidligt
>
> Jeg er sp ndt p at h re jeres forslag. H ber at vi kan
> lade stafetten k re til s ndag aften.

Her er jeg igen, for jeg synes ikke, vi skal snydes for herren her:

Jim Reeves (1923-1964): "Adiós amigo" - http://www.youtube.com/watch?v=ucvcoWMFmW8

Han styrtede som flere kendte sangere også ned med et fly.

Mange hilsner
Michel

PS! Jeg har skrevet rigtigt af fra Wikipedia denne gang

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-01-11 14:28

wrote:
> [...]

Mange hilsner
Michel

PS! Jeg har skrevet rigtigt af fra Wikipedia denne gang

Hovsa, havde du taget ham, nå jeg nåede jo så ikke at finde noget
med Big Bopper... Sorry

M.V.H...Benny..

Fra : Anglachel

Dato : 29-01-11 16:15

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen
> Det er efterhånden svært at finde et helt uprøvet emne
> til stafetten. Men dette er vist næsten uopslideligt:
>
> » Talenter som døde tidligt «

Så bliver vi nødt til at grave Nirvana frem. Kurt Cobain blev de magiske 27
år. Her "Territorial Pissings"
http://www.youtube.com/watch?v=HpqVrbylLTE&feature=related

Derefter Joy Division. Ian Curtis nåede 23. Her "New Dawn Fades"
http://www.youtube.com/watch?v=GqUFbd8aAN0

og når man hører teksten, forstår man godt, hvorfor det ikke blev til mere.

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-11 17:52

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in

> [...]
> til stafetten. Men dette er vist næsten uopslideligt:
>
> » Talenter som døde tidligt «
>
> Jeg er spændt på at høre jeres forslag. Håber at vi kan

Nu er både Boddy Holly og Richie Valens nævnt, den 3dje som døde i det
flystyrt var Jiles Perry "J. P." Richardson, Jr. (October 24, 1930 –
February 3, 1959) eller The Big Bopper, her med "Chantilly lace" som nok er
hans mest kendte

http://www.youtube.com/watch?v=4b-by5e4saI&feature=related

og "The Clock" - desværre sjælendt hørt

http://www.youtube.com/watch?v=KjNVJU4tvjw&feature=related

og så lidt mere up tempo, lyt en gang til basgangen i den her. Det er bare
så godt!!

http://www.youtube.com/watch?v=jta4xY5iHds&feature=related

Med do-wob hilsen
Lars

Fra : Kert Rats

Dato : 29-01-11 20:07

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=vw40NMa_0RM
>
> Eva Cassidy (1963 - 1996): Somewhere over the Rainbow:

Eik Bjarne Skaløe (født Sørensen, 28. maj 1943 - 15. oktober 1968) var en
dansk musiker og sanger i gruppen Steppeulvene, der stod som eksponent for
hippiebevægelsen sidst i 1960'erne.

Lyt med på Steppeulvenes Itsi-Bitsi:
http://www.youtube.com/watch?v=9AVOM4pVHV4

Om Eik var et talent, kan diskuteres, men han var i hvert fald en eksponent
for flower-power-bevægelsen i slutningen af tresserne.

Venligst

Kert Rats

Fra : Max

Dato : 29-01-11 20:34

Hej Herluf

> » Talenter som døde tidligt «
>
> Jeg er spændt på at høre jeres forslag. Håber at vi kan
> lade stafetten køre til søndag aften.

Den er jo svær, alle dør vel tidligt. Men når Bethoven døde
som 35 årig, ja så var han vel tiden taget i betragtning en
ældre mand. Og når Bamse dør som 62 årig, ja er det så
tidligt eller almindeligt ? Vi ville jo gerne have beholdt dem
alle sammen i rigtig mange år mere.

Her er en til i gruppen, nemlig Farookh Bulsara, nok bedre
kendt som Freddy Mercury forsanger i Queen

Queen - Bohemian Rhapsody
http://www.youtube.com/watch?v=irp8CNj9qBI

og en mere skæbnen hev væk før tiden

Sam Cooke - Wonderful World
http://www.youtube.com/watch?v=jNO72aCnVr0

Max

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-11 20:43

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in

> Det er efterhånden svært at finde et helt uprøvet emne
> til stafetten. Men dette er vist næsten uopslideligt:
>
> » Talenter som døde tidligt «

var lige ved at glemme Otis Redding

http://www.youtube.com/watch?v=UCmUhYSr-e4

Også død i et flystyrt.... flystyrt et stafetemne måske?

Venligst
Lars

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-01-11 21:10

Daxhund skrev:

> var lige ved at glemme Otis Redding
>
> http://www.youtube.com/watch?v=UCmUhYSr-e4
>
> Også død i et flystyrt.... flystyrt et stafetemne måske?

Ja, efterhånden har vi eksempler på det meste;
sygdom, mord, selvmord, narkotika, alkohol,
bilulykker, flystyrt, nedsejling med speedbåd m.m.

Marvin Gaye (1939-1984) blev skudt af sin far.

Her er en der blev dræbt af en spøgelsesbilist:
Preben Uglebjerg (1931-1968)
Gyngerne & Karrusellen:
http://www.youtube.com/watch?v=M-D3YJnHgKw

Jeg har også fire fra jazzens verden, men det er jo
ikke mig der skal komme med flere links i dag.
Jeg kommer bare med navne og årstal her:

John Coltrane (1926-1967)
Billi Holiday (1915-1959)
Charlie Parker (1920-1955)
Jan Johansson (1931-1968)

--
Herluf :·)

Fra : Carl Drud

Dato : 29-01-11 21:23

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> writes:

> Ja, efterhånden har vi eksempler på det meste;
> sygdom, mord, selvmord, narkotika, alkohol,
> bilulykker, flystyrt, nedsejling med speedbåd m.m.

Robert Johnson forgiftet whisky (siger rygtet).

http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Johnson_(musician)#Death

Me and the Devil Blues
http://www.youtube.com/watch?v=3MCHI23FTP8

--
Carl

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 29-01-11 22:40

Herluf Holdt, 3140 skrev:

>» Talenter som døde tidligt «

Phil Lynott (1949- 1986)
King's Call
http://www.youtube.com/watch?v=Obg7QSm9e3w

Thin Lizzy - Whiskey in the jar
http://www.youtube.com/watch?v=TehFZ38kt6o

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Max

Dato : 29-01-11 22:46

Hej Herluf

> Her har jeg lige et par "klassikere":

En klassiker mere

Stevie Ray Vaughan - Life by the drop
http://www.youtube.com/watch?v=H7ZPMScX9-k&feature=related

Max

Fra : Kert Rats

Dato : 29-01-11 23:03

> Hej Herluf

> En klassiker mere
>
> Stevie Ray Vaughan - Life by the drop
> http://www.youtube.com/watch?v=H7ZPMScX9-k&feature=related

Tin Pan Alley er en af mine favoritter. Her i en Montreau-version:
http://www.youtube.com/watch?v=McI1NJ_iG24

Venligst

Kert Rats

Fra : Max

Dato : 29-01-11 23:25

Hej Kert Rats

> Tin Pan Alley er en af mine favoritter. Her i en Montreau-version:

Jeg må tilstå at jeg ikke har favoritter med SRV, jeg nyder alt
hvad han har lavet. Købte forøvrigt min første LP med ham for
mange år siden, han var ukendt i DK, og jeg købte den kun
fordi at jeg kunne lide coveret, det var så "Soul to Soul", må
siges at være et godt valg.

Her er han sammen med en der jo naturligvis må savne ham
endnu mere end vi gør, nemlig hans bror.

The Vaughan Brothers - Telephone Song
http://www.youtube.com/watch?v=legFIMxFhUk&feature=related

Max

Fra : Kert Rats

Dato : 30-01-11 00:03

> [...]
> siges at være et godt valg.
>
> Her er han sammen med en der jo naturligvis må savne ham
> endnu mere end vi gør, nemlig hans bror.

Tin Pan Alley er mit hjerte meget kær, fordi den i den version, som findes
på cd'en, er en aldeles hard core western "tap on the edge of the drum"
megasej og heavy-tung slow soul-ting.
Jeg faldt pladask for den, da jeg hørte den i radioen, og da jeg senere
genfandt en på cd, var jeg solgt!
Tin Pan Alley er fantastisk - og egner sig i øvrigt glimrende til at blive
spillet MEGET højt på et vellydende anlæg.

Venligst

Kert Rats

Fra : Henning Jensen

Dato : 30-01-11 01:30

Den 29-01-2011 09:22, Herluf Holdt, 3140 skrev:

> » Talenter som døde tidligt «

"Brundibar" af komponisten Hans Krása.
"Humlebien" er en børneopera opført i koncentrationslejren Theresienstadt.
Linket herunder er en bid af Nazisternes propagandafilm, fra en sådan
opførelse i koncentrationslejren, der for omverdenen skulle beskrive
idyllen.
Hans Krasa blev sendt til Theresienstadt i 1942. Og derfra videre til
udryddelseslejren Auschwitz, i 1944. Her blev han gasset, knap 45 år gammel.

http://www.youtube.com/watch?v=nXvFKAtTa_k&feature=related

Ilse Weber (1903-1944), var digter og forfatter og sangskriver, og blev
med sin mand og en søn sendt til samme sted, Theresienstadt, i 1942. Her
skrev hun vers og små fortællinger til børnene som ses på ovenstående
link. De blev alle, hende selv og mand og søn, men også alle børnene
ovenfor, sendt til Auschwitz i 1944, og direkte i gaskammeret. Hun blev
41 år.

Anne Sofie von Otter indsang i 2007, en meget fin CD",
Terezín/Theresienstadt", hvorpå der bl.a. er sange af Ilse Weber.
Herfra synger hun denne sang, "Wiegala" af Ilse Weber:

http://www.youtube.com/watch?v=IVhGVBx4M3U

Henning Jensen.

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 31-01-11 11:21

On Jan 29, 9:22 am, "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJ...@privat.dk>
wrote:
> [...]
> til stafetten. Men dette er vist n sten uopslideligt:
>
>       Talenter som d de tidligt
>
> Jeg er sp ndt p at h re jeres forslag. H ber at vi kan

Paul Kossoff, Nick Drake, Sandy Denny, Keith Moon, Clarence White,
Gram Parsons, Lowell George, John Bonham, Marc Bolan, Steve Peregrin
Took, Terry Kath, Ian Curtis, Bon Scott, Duane Allman, Pete Steele,
Eddie Cochran, Sam Cooke, Scott LaFaro, John Coltrane, Jaco Pastorius,
Eric Dolphy, Rahsaan Roland Kirk, Larry Young, Johnny Burnette, Tommy
Bolin, Johnny Thunders, Johnny Ramone, DeeDee Ramone, Joey Ramone, Tim
Buckley, Jeff Buckley, Otis Redding, Randy Rhoads, Little Willie John,
Wes Montgomery, Jan Johansson, Martin Lamble, Magic Sam, Jim Croce,
Mike Bloomfield ....listen af unge (yngre) døde, supertalentfulde
musikere er nærmest endeløs...

hvm
--
"I want somebody to tell me – Just what is the soul of a man."
          --- Blind Willie Johnson, 1930