Stafetten: Alternative instrumenter
Fra : Ukendt

Dato : 27-01-11 17:35

Tilbage til instrumenterne, lad os se - og ikke mindst - høre nogen
alternative instrumenter. Genre underordnet

Her er Mungo Jerry
http://www.youtube.com/watch?v=YWrnTWeWz2s

Og et ølflaskeorgel
http://www.youtube.com/watch?v=MR3QUk47SfM

Og Sailor
http://www.youtube.com/watch?v=bI4DEWPqotQ

Min absolutte favorit: jackyl
http://www.youtube.com/watch?v=A52p9jc-gOo

Hilsen fra Lars, herude i randområderne går vi sgu allesammen med kædesav,
våbenlov eller ej

Fra : Martin Bak

Dato : 27-01-11 17:49

"Daxhund" <dax-at-tyf-dk> skrev i en meddelelse
> Tilbage til instrumenterne, lad os se - og ikke mindst - høre nogen
> alternative instrumenter. Genre underordnet

Ham her er i hvert fald alternativ:

Michel Lauzière - Les Klaxons - LE PLUS GRAND CABARET DU MONDE
http://www.youtube.com/watch?v=NMhPdjN1APQ

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Max

Dato : 27-01-11 21:40

Hej Martin
Bak wrote:

> Michel Lauzière - Les Klaxons - LE PLUS GRAND CABARET DU MONDE
> http://www.youtube.com/watch?v=NMhPdjN1APQ

Imponerende, bare at få ideen til at lave det er genial.

Max

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 27-01-11 17:53

Daxhund skrev:

>Tilbage til instrumenterne, lad os se - og ikke mindst - høre nogen
>alternative instrumenter.

jeg kan ikke finde lyden af en der spiller kødfløjte på youtube

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-11 17:56

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> wrote in

> jeg kan ikke finde lyden af en der spiller kødfløjte på youtube

Højre- eller venstrehånds, eller den store tohånds?

Du har bare ikke søgt på "Holmes"

Venligst Lars

Fra : Allan Krautwald

Dato : 27-01-11 18:00

> jeg kan ikke finde lyden af en der spiller kødfløjte på youtube
>
> --

Heller ikke her...men jeg min gamle bekendte Frank Megabody har medvirket på
en plade i 80'erne, hvor han spillede på forhud...desværre har jeg den ikke,
så jeg kan give en lydlig gengivelse...det må høre til de mere mærkelige
ting

Fra : .J.S...

Dato : 27-01-11 20:52

Daxhund skrev:

>Tilbage til instrumenterne, lad os se - og ikke mindst - høre nogen
>alternative instrumenter.

jeg kan ikke finde lyden af en der spiller kødfløjte på youtube

Hehe, det må være det som hedder et humjob

Fra : Max

Dato : 27-01-11 21:16

Hej .J.S.

> Hehe, det må være det som hedder et humjob

Er det sådan noget BB King har gang i her ? :)

Dionne Warwick and BB King - Hummingbird
http://www.youtube.com/watch?v=Cw4fkhaZ1iM&feature=related

Max

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-11 21:30

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in

> Er det sådan noget BB King har gang i her ? :)
>
> Dionne Warwick and BB King - Hummingbird
> http://www.youtube.com/watch?v=Cw4fkhaZ1iM&feature=related

og der sidder sikkert en HUMbucker på guitaren
http://en.wikipedia.org/wiki/File:PAF-Pickup-1.jpg

Venligst
Lars

Fra : Max

Dato : 27-01-11 21:52

Hej Lars

> og der sidder sikkert en HUMbucker på guitaren

Der sidder faktisk to :)

http://www.bbking.com/lucille/

Max

Fra : Michel

Dato : 27-01-11 10:38

On 27 Jan., 17:34, Daxhund <dax-at-tyf-dk> wrote:
> Tilbage til instrumenterne, lad os se - og ikke mindst - h re nogen
> alternative instrumenter. Genre underordnet

Herligt oplæg der sætter gang i fantasien

Man kan fx spille på Redekam:
Sir Henry and his Butlers: "Camp" - http://www.youtube.com/watch?v=p0N1a5Wd23I

Eller koklokker:
Hansi & Maxi Arland: "Heimatglocken" - http://www.youtube.com/watch?v=k0n79EOHMV0

Eller ... hvad skal jeg sige ... alt forhåndenværende (Schweitz'
bidrag til Melodi Grand Prix 1979):
Peter, Sue & Marc with Pfuri, Gorps & Kniri: "Trödler & Co" -
http://www.youtube.com/watch?v=k36SQI5F-vk

Mange hilsner
Michel

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 27-01-11 22:17

"Michel" <michelsanomi@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

bidrag til Melodi Grand Prix 1979):
Peter, Sue & Marc with Pfuri, Gorps & Kniri: "Trödler & Co" -

Det var nogle dejlige sange du der kom med.

Lad mig kaste den her på banen. Den er rigtigt super-god

BONEY M and The Original Trinidad Steelband.
Her synger de "Januar februar marts april maj juni juli august september
oktober november december".
Nej pjat med mig.
Her er "Kalender-sangen": http://www.youtube.com/watch?v=zh_nK4Elk-I

Hilsen Åge

Fra : Kert Rats

Dato : 27-01-11 18:40

"Daxhund" <dax-at-tyf-dk> skrev i en meddelelse
> Tilbage til instrumenterne, lad os se - og ikke mindst - høre nogen
> alternative instrumenter. Genre underordnet

Meget fint emne, synes jeg.

Jeg lægger ud med den måske hedengangne engelske gruppe Gryphon (de havde
godt nok en reunion i 2009), som i 1970'erne leverede mange gode og lidt
sære og komplekse musikalske kompositioner. Gryphon spillede på krumhorn,
som dengang og også i dag er et meget sjældent anvendt instrument.

En af Gryphons bedste kompositioner er, i mine ører, Spring Song fra deres
vist nok sidste album, Treason:
http://www.youtube.com/watch?v=zIGmZSYkzqo&feature=related
Nummeret er ret langt, men und jer selv at lytte til ende.

På Spring Song er krumhornene ikke så fremtrædende, så derfor linker jeg
også til en udpræget krumhornsnummer, nemlig Kemp's Jig:
http://www.youtube.com/watch?v=ngm8Mz1hRAU&feature=related
Blokfløjten er i forgrunden som lys diskanttonegiver. Krumhornet brummer
mellemtoner i baggrunden.

http://www.youtube.com/watch?v=a1VQQiGXbsw&feature=related kan I se
krumhorn i aktion.

Nogle vil nok mene, at krumhornet lyder som en uskøn blanding af et Freddy
Fræk-truthorn og et afrikansk vuvuzela-horn

Venligst

Kert Rats

Fra : Kert Rats

Dato : 27-01-11 18:50

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nogle vil nok mene, at krumhornet lyder som en uskøn blanding af et Freddy
> Fræk-truthorn og et afrikansk vuvuzela-horn

Et amatørorkester kæmper sig gennem "En rose så jeg skyde":
http://www.youtube.com/watch?v=BQaFzesH5JY&feature=related

Venligst

Kert Rats

Fra : Kert Rats

Dato : 27-01-11 23:34

> [...]
>
> Nogle vil nok mene, at krumhornet lyder som en uskøn blanding af et Freddy
> Fræk-truthorn og et afrikansk vuvuzela-horn

Med fare for at propfodre jer med krumhorn får I lige endnu en smuk ting fra
Gryphon, The Beatles' Mother Nature's Son:
http://www.youtube.com/watch?v=sQS2OSCFNgI&feature=related

Venligst

Kert Rats

Fra : Kert Rats

Dato : 27-01-11 23:50

> [...]
>
> Nogle vil nok mene, at krumhornet lyder som en uskøn blanding af et Freddy
> Fræk-truthorn og et afrikansk vuvuzela-horn

En til må I have, for det er den nok smukkeste melodi, jeg kender med
Gryphon:
http://www.youtube.com/watch?v=2VrgmK9kbjk&feature=related

Ikke sandt? Den er da bare så smuk, så man får tårer i øjnene. Det gør jeg i
hvert fald - også fordi den vækker minder om en svunden ungdoms dejlige og
berusende stunder.

Venligst

Kert Rats

Fra : Henning Jensen

Dato : 27-01-11 18:48

Den 27-01-2011 17:34, Daxhund skrev:
> Tilbage til instrumenterne, lad os se - og ikke mindst - høre nogen
> alternative instrumenter. Genre underordnet

Lidt af "Amazing Grace" på 16mm elektrikerrør:

http://www.youtube.com/watch?v=ZHtKUP9423w

En Hydraulophone koncert:

http://www.youtube.com/watch?v=tnJb9WyhCUc&NR=1

Et nummer på Nøgleharpe:

http://www.youtube.com/watch?v=OEnqDw3DJX8

Mozart's "Adagio" for glasharmonika:

http://www.youtube.com/watch?v=2UpLYuSVgoQ&feature=related

Henning.

Fra : Max

Dato : 27-01-11 18:59

Hej Lars

> Tilbage til instrumenterne, lad os se - og ikke mindst - høre nogen
> alternative instrumenter. Genre underordnet

Så kommer vi ikke uden om denne herre, en type
jeg syntes vi savner nu om dage

Spike Jones - Clink! Clink! Another Drink
http://www.youtube.com/watch?v=ijnfdLFhn2o

spike jones yes we have no bananas
http://www.youtube.com/watch?v=jT6JkceQ9FU&feature=related

Max

Fra : Kert Rats

Dato : 27-01-11 19:20

"Daxhund" <dax-at-tyf-dk> skrev i en meddelelse
> Tilbage til instrumenterne, lad os se - og ikke mindst - høre nogen
> alternative instrumenter. Genre underordnet

Pallesen og Pilmark gi'r den på tænder, kinder og hoved:
http://www.youtube.com/watch?v=FK1XmeQ39G4
Spol frem til tidskode 08:25.

Venligst

Kert Rats

Fra : P.Petersen

Dato : 27-01-11 19:36

"Daxhund" <dax-at-tyf-dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> alternative instrumenter. Genre underordnet
> Hilsen fra Lars, herude i randområderne går vi sgu allesammen med kædesav,

Hej.
Så må vi lige ha' lidt Moog.
Fantastisk, syret "instrument".
Keith Emerson fra ELP.
http://www.youtube.com/watch?v=MRYx0ySEhjk&feature=related

Og Tommy.
http://www.youtube.com/watch?v=wTRXxCPisEw

Til sidst en lille demonstration af Moog'en.
http://www.youtube.com/watch?v=XgXXN6wTq6Q&feature=related

Som knægten på 15 ville sige: Vildt syret lyd. :)

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Kert Rats

Dato : 27-01-11 21:08

"P.Petersen" <psp@ka-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=XgXXN6wTq6Q&feature=related
>
> Som knægten på 15 ville sige: Vildt syret lyd. :)

Så må vi lige have en hyldest til opfinderen af moog'en: Robert Moog. Han
var grundstenen i bl.a. Walter/Windie Carlos' mange fortolkninger af bl.a.
Beethoven. Især er Carlos nok kendt for temaet til A Clockwork Orange:
http://www.youtube.com/watch?v=2084jXETMzk

Her hyldesten til Robert Moog: http://www.youtube.com/watch?v=uQsWQAPbtM0
Det er Den tyvagtige skade - eller den skabagtige tyv, som jeg ynder at
kalde den.

Venligst

Kert Rats

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-11 21:18

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> wrote in

> [...]

Der måtte den gamle elektroniktekniker (med speciale i analogteknik) lige
ha sig en øl

Venligst
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-11 21:12

"P.Petersen" <psp@ka-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

De to hører uløseligt sammen.

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 27-01-11 20:04

"Daxhund" <dax-at-tyf-dk> skrev i meddelelsen

SKO (+ en sækkepibe der drøner ind efter 2 min. og 20 sekunder)
Klostertaler
http://www.youtube.com/watch?v=T54kPdJCuis´

XYLOFON (Niciolas Senn)
http://www.youtube.com/watch?v=bT_D0QHh5eA&feature=related

ALPEHORN (Lisa Stoll)
http://www.youtube.com/watch?v=Jq1NY8u7HrE&feature=related

MUNDHARMONIKA (Mundharmonika Østrig)
http://www.youtube.com/watch?v=rOo0zJdRwWI&feature=related

MUNDHARMONIKA (Michael Hirte)
http://www.youtube.com/watch?v=AEcnglMlNlA

PS:
Lad os lige slutte af med dette dejlige medley. Her er både xylofon og
alpehorn. Sangen er en blanding af
hits fra Lisa Stoll og Nicolas Senn.
http://www.youtube.com/watch?v=MvFFb_oUvzY&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-11 20:22

Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> wrote in

> XYLOFON (Niciolas Senn)
> http://www.youtube.com/watch?v=bT_D0QHh5eA&feature=related

Korrektion Åge! Det er et hakkebrædt, som er et strengeinstrument

http://www.denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Musik/Musikinstrumenter_og_til
beh%C3%B8r/hakkebr%C3%A6t

og ikke en xylofon, som altid består af træstykker, som anslås med køller

Venligst
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-11 20:59

"Daxhund" <dax-at-tyf-dk> skrev i en meddelelse
> Tilbage til instrumenterne, lad os se - og ikke mindst - høre nogen
> alternative instrumenter. Genre underordnet

Så vil jeg spille noget stomp, som både jeg og min søn har haft rigtig stor
fornøjelse af.
Stomp er rytmer spillet på alle forhåndenværende ting, som støvsugerslanger,
murerbaljer etc.

Her nogle af de dygtigste:
http://www.youtube.com/watch?v=Zu15Ou-jKM0

Vores lokale indpisker og musikgeni Per Kolling og hans elever:
http://www.youtube.com/watch?v=VGYEhCTyrfA

/Alex

Fra : P.Petersen

Dato : 27-01-11 23:17

> [...]
> alternative instrumenter. Genre underordnet
>
> Hilsen fra Lars, herude i randområderne går vi sgu allesammen med kædesav,

Fandt lige dem her jeg husker fra da jeg arbejdede i Dansk Røde Kors.
Tar er et strengeinstrument og Tonbak en tromme, der findes rigtig mange
forskellige udgaver af.
http://www.youtube.com/watch?v=O42BvbWyaPs
De er almindelige i Iran, Irak, Tyrkiet og Afghanistan men rimeligt
specielle for os.
Måske ikke kønt!?! Men alternativt.

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Jan Kronsell

Dato : 28-01-11 00:25

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=A52p9jc-gOo
>
> Hilsen fra Lars, herude i randområderne går vi sgu allesammen med kædesav,

Så må jeg have Rolf Harris med med både wobbleboard og didgeridoo. Her i
hans noget anderledes version af Stairway to Heaven. Kom igen Led Zeppelin

http://www.youtube.com/watch?v=IPOIy4Kb9M4

Desværre kunne jeg ikke finde et nummer, hvor Harris spiller bullroarer, så
her er bare et andet eksempel hvor både bullroarer, didgeridsoo og andre
australske instrumenter bliver brugt.
http://www.youtube.com/watch?v=jKjj66pRXZA&feature=related

Og så lige en enlig bullroarer.
http://www.youtube.com/watch?v=b9Z-zEXEb6o&feature=fvw
Jan

Fra : Jan Kronsell

Dato : 28-01-11 00:29

> [...]
> så her er bare et andet eksempel hvor både bullroarer, didgeridsoo og
> andre australske instrumenter bliver brugt.

Og så liged nogle clapsticks
http://www.youtube.com/watch?v=5mz0p1aFEVQ&feature=related

Jan

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-01-11 08:33

Daxhund skrev:

> Tilbage til instrumenterne, lad os se - og ikke mindst - høre
> nogen alternative instrumenter. Genre underordnet

Peter Bastian har givet soloer på blæseinstrumenter
i størrelser fra sugerørsfløjter til fagot.

På sugerør:
http://www.youtube.com/watch?v=vhXlM-xvIq4

På "straw flute":
http://www.youtube.com/watch?v=-gs21XqnPRU

Så har han givet et par af rockhistoriens fedeste
fagotsoloer på Anders Koppels LP "Aftenlandet
og Regnbuefuglen". Desværre ingen YouTube-link.

Her er Peter Bastian på fagot, 6:28 minutter inde.
BAZAAR plays Nørre Tranders Kirke in Aalborg:
http://www.youtube.com/watch?v=k6IRs1eCQQ0

--
Herluf :·)

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-11 20:09

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in

> Peter Bastian har givet soloer på blæseinstrumenter
> i størrelser fra sugerørsfløjter til fagot.
>
> På sugerør:
> http://www.youtube.com/watch?v=vhXlM-xvIq4

Tak til alle for nogen utroligt underholdende og oplysende eksempler på
alternative instrumenter. Stafetten går til Herluf for ovenstående, da jeg
selv holder af at lære børn at lave legetøj, der larmer.

Vi slutter lige i Pedes Corner

http://www.youtube.com/watch?v=LY6n3farV60&playnext=1&list=PL8D3606F7E44072
A6

Venlig hilsen og tak for legen
Lars

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-01-11 22:33

Daxhund skrev:

> [...]
> eksempler på alternative instrumenter. Stafetten går til
> Herluf for ovenstående, da jeg selv holder af at lære børn at

Tak. Jeg må lægge hovedet i blød til i morgen.

Selv spiller jeg ikke noget instrument, men jeg har
en svaghed for ting, som har en klang. Når jeg er
ude at rejse, skal jeg helst hen og banke på diverse
bronzestatuer for at høre om de har en god klang.
Af og til er der fx også en fin klang i en stålwire, der
holder en mast.

En gang blev min fætter og jeg inviteret på morgenmad
hos nogle Stockholmere, fordi de synes det var skægt
at jeg kravlede op og bankede på en statue af August
Strindberg i en park.

--
Herluf :·)

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 31-01-11 17:40

"Daxhund" <dax-at-tyf-dk> skrev i meddelelsen
> Tilbage til instrumenterne, lad os se - og ikke mindst - høre nogen
> alternative instrumenter. Genre underordnet

Direkte fra Alperne, KO-KLOKKER.
http://www.youtube.com/watch?v=6OPcR0wqPuU&feature=related

Hilsen Åge