Overlæs på trailer 2
Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 25-01-11 15:55

Her er svaret fra færdselsafdelingen for dem som måske ikke ser svaret i
den første tråd:

Hej Matthias

   Traileren frakobles og vejes.
   Rapport ved mere en 7% overlæs.

Med venlig hilsen

Preben Bruhn Christensen
leder af færdselsafdelingen

Fra : alexbo

Dato : 25-01-11 16:29

"Matthias H. Matthiessen" skrev

> Hej Matthias

> Traileren frakobles og vejes.
> Rapport ved mere en 7% overlæs.

Gad vide om han også vil koble nedenstående trailer af bilen for at veje den
særskilt.
http://kortlink.dk/8nup

For ikke at tale om store traileren med mange tons på skamlen.
http://kortlink.dk/google/8p2e

Det må da være svært at argumentere for at den vægt der hviler på
trækkeren hører til traileren.
At hvis bagakseltrykket er for stort på trækkeren siger man bare jamen det
hører ikke til her, den vægt der hviler på min bagaksel skal du ikke regne
med.
Når den står uden trækker er bagakseltrykket 5 tons, at det bliver 12 tons
med trailer på gælder ikke.

Men indtil videre må du så regne med den forklaring.

Jeg har desværre ikke hørt fra færdselsstyrelsen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-01-11 18:20

On Tue, 25 Jan 2011 16:29:15 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>http://kortlink.dk/google/8p2e
>
>Det må da være svært at argumentere for at den vægt der hviler på
OPers kontekst var jo "Hvis man bliver stoppet med et læs brænde eller
andet gods på en lille trailer", så hvorfor al den snak om noget helt
andet ?

/Hans

Fra : KASO

Dato : 25-01-11 21:06

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> OPers kontekst var jo "Hvis man bliver stoppet med et læs brænde eller
> andet gods på en lille trailer", så hvorfor al den snak om noget helt
> andet ?

For at forsøge at få ret?

Fra : Brian Sørup

Dato : 25-01-11 21:20

> [...]
>

> OPers kontekst var jo "Hvis man bliver stoppet med et læs brænde eller
> andet gods på en lille trailer", så hvorfor al den snak om noget helt

Det er i princippet det samme uanset størrelsen på traileren.
En trailer har en del af sin vægt til at hvile på trækanordningen på det
trækkende køretøj, også kaldet kugletryk - dette kugletryk skal medregnes i
det trækkende køretøjs vægt, da vægten jo ligger på det trækkende køretøj
under kørsel.
Det er nødvendigt at frakoble traileren for at finde kugletrykket, men ikke
for at veje trailerens faktiske vægt, der alt andet lige må være det samme
som akseltrykket på traileren.
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-01-11 21:38

On Tue, 25 Jan 2011 21:19:43 +0100, Brian Sørup <brizzen@live.dk>
wrote:

>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

>Det er i princippet det samme uanset størrelsen på traileren.
Man argumenterer ude af den specifikke kontekst OPer har stillet op,
det er der ingen verdens grund til, ud over at mudre tingene.
Man begynder at blande noget ind der har et helt andet "kugletryk" end
det der er forventeligt i OPers kontekst.

> [...]
>det trækkende køretøjs vægt, da vægten jo ligger på det trækkende køretøj
Enig.

>Det er nødvendigt at frakoble traileren for at finde kugletrykket, men ikke
>for at veje trailerens faktiske vægt, der alt andet lige må være det samme
>som akseltrykket på traileren.
Hvis lasteevnen på traileren er 350 kg, så dur det altså ikke at hælde
400 kg på og så sige at de 50 kg skal trækkes fra fordi de er
kugletrykket.
Traileren er godkendt til en given lasteevne og den er endda mærket
med samme, hvorfor mon ?

/Hans

Fra : Brian Sørup

Dato : 25-01-11 21:58

> [...]
> kugletrykket.
> Traileren er godkendt til en given lasteevne og den er endda mærket

Det vil sige du mener man skal medregne kugletrykket *både* til trailerens
og bilens vægt ?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-01-11 22:10

On Tue, 25 Jan 2011 21:57:50 +0100, Brian Sørup <brizzen@live.dk>
wrote:

>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

>Det vil sige du mener man skal medregne kugletrykket *både* til trailerens
>og bilens vægt ?

Ja.

/Hans

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-01-11 23:43

Den 25-01-2011 22:09, Hans Kjaergaard skrev:

> Ja.

Hvis man gider sætte sig ned og regne det hele som momenter, så kunne
man eftervise dit "ja". Så vil man se at den ekstra vægt på trækket og
derved bagakslen er lig med mindre akseltryk på forakslen.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Brian Sørup

Dato : 25-01-11 23:54

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> eftervise dit "ja". Så vil man se at den ekstra vægt på trækket og derved
> bagakslen er lig med mindre akseltryk på forakslen.

Det har du ret i, men trykket på forakslen mindskes betydeligt mindre end
trykket på bagakslen forøges - hvis ikke det er tilfældet vil jeg kunne
stille mig på trækket af min Volvo uden at brovægten registrerer min vægt -
og dén går ikke.......

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-01-11 17:19

Den 25-01-2011 23:54, Brian Sørup skrev:

> [...]
> end trykket på bagakslen forøges - hvis ikke det er tilfældet vil jeg
> kunne stille mig på trækket af min Volvo uden at brovægten registrerer

Sad lige og filosoferede lidt på arbejde. Hvis vi antager traileren er
enakslet og i balance, altså vi glemmer de 10% forskydning som Leo
nævner. Traileren har en lasteevne på 400kg. Den læsser vi med grus i et
jævnt lag på 400kg. Der er lovligt. Nu placerer vi en cykel på 40kg på
tværs lige hen over akslen. Så har vi 10% overlæs. Nu stiller vi den
midtvejs mellem kugletræk og traileraksel. Så har vi ifølge de links vi
har set kun 5% overlæs. Den er jeg med på, men giver bare ikke nogen
logik i begrebet totalvægt. Spørger man politiet så vejer den 440kg.
Altså hvis man kobler den fra bilen. Spørger man færdselsstyrelsen så er
svaret, at den har et akseltryk på på 420kg. Det er ikke nødvendigt at
forklare mig at de 20kg er "forsvundet" hen på bilen.

Mig bekendt stor der totalvægt på trailer og reg.attest. Ikke akseltryk.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : alexbo

Dato : 26-01-11 00:05

"Ib Jakobsen" skrev

> Hvis man gider sætte sig ned og regne det hele som momenter, så kunne man
> eftervise dit "ja". Så vil man se at den ekstra vægt på trækket og derved
> bagakslen er lig med mindre akseltryk på forakslen.

Du kan da ikke mene at det går lige op.
Det modsvares af et forøget tryk på bagakslen.

Hvis vi smækker 90 kg. på kuglen, har en meter frem til bagaksel og 3 meter
aksleafstand.
Så vil bagakseltrykket stige 120 kg og forakseltrykket falde 30 kg.

Det er som en vippe med bagakslen som drejepunkt.
Et 30 kg. barn sidder på den ene side 3 meter ude, en 90 kg mand sætter sig
1 meter ude i den anden side og løfter barnet,
drejepunktet belastes med 120 kg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-01-11 17:07

Den 26-01-2011 00:05, alexbo skrev:

> [...]
> Et 30 kg. barn sidder på den ene side 3 meter ude, en 90 kg mand sætter
> sig 1 meter ude i den anden side og løfter barnet,

Lige præcis. Bemærk at jeg ikke skriver "er lig med et tilsvarende
mindre tryk på forakslen". Og af samme årsag nævner moment, altså som
var det en opgave i statik.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : alexbo

Dato : 26-01-11 18:10

"Ib Jakobsen" skrev i

> Lige præcis. Bemærk at jeg ikke skriver "er lig med et tilsvarende mindre
> tryk på forakslen". Og af samme årsag nævner moment, altså som var det en
> opgave i statik.

Ja, det betyder at det kan være umuligt at overholde totalvægt i både
kørende og adskilt tilstand.
Jeg har en Mitsubishi med 1675kg i tilladt totalvægt, 900 kg i tilladt
forakseltryk, 850 kg i tilladt bagakseltryk, 1400 kg i tilladt træk.

Jeg vil ikke kunne trække en campingvogn og udnytte de totalvægte både
kørende og adskilt.
Afhængig af hvordan jeg læsser er det lovligt når de står hver for sig eller
lovligt når de er koblet sammen.

Færdselsafdelingen mener åbenbart at det skal være lovligt når de er
adskilt, om de så mener det gerne må være ulovligt i kørende tilstand må man
jo spørge dem om ved lejlighed.

Nu er det ikke så vigtigt med de par kg frem og tilbage, men det virker mere
logisk at det er det kørende vogntog der tæller.

En lille finte er at en ledbus teknisk set er en bus med anhænger, jeg vil
godt se den betjent der forlanger den skilt ad for at veje anhængeren.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-01-11 18:33

Den 26-01-2011 18:10, alexbo skrev:

> En lille finte er at en ledbus teknisk set er en bus med anhænger, jeg
> vil godt se den betjent der forlanger den skilt ad for at veje anhængeren.

Ha ja. Mener at kunne huske at man for år tilbage heller ikke skulle
have anhængerkort til at føre et sådant køretøj.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-01-11 18:42

On Wed, 26 Jan 2011 18:32:35 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

>Ha ja. Mener at kunne huske at man for år tilbage heller ikke skulle
>have anhængerkort til at føre et sådant køretøj.
Er det ikke stadig sådan ? Det blev jo indført for at staten (læs DSB)
ikke skulle ud og invisterer i opgradering af deres chauffører.

For ikke at nævne den gang forbussen havde en nummerplade og
"hængeren" en anden.

/Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-01-11 05:05

Den 25-01-2011 21:57, Brian Sørup skrev:
> Det vil sige du mener man skal medregne kugletrykket *både* til
> trailerens og bilens vægt ?

Måske man nærmere skal være opmærksom på at der er to køretøjer, men tre
steder man kan få bøde for overlæs. Traileren, bilen og kugletrykket.

Med et tilladt kugletryk (Har ikke bil med jydekrog, så jeg aner ikke
hvordan det er skrevet i bilens reg.attest.) på 50 kg vil bødegrænsen jo
gå ved et faktisk kugletryk på 53,5 kg.

Men den grænse er folk jo nok lige så opmærksom på som de er på at man
står til klip i kortet hvis man kører mere end 59 km/t på en "Stor
knallert".

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-01-11 23:28

Den 25-01-2011 21:19, Brian Sørup skrev:

> [...]
> ikke for at veje trailerens faktiske vægt, der alt andet lige må være
> det samme som akseltrykket på traileren.

Du er lidt selvmodsigelse i dine to udsagn. Du siger at en del af vægten
hviler på trækket. Og så siger du at trailerens vægt er det samme som
akseltrykket. Det hænger ikke sammen. Skal man sammenligne med noget så
svarer det til at man stiller sig på en badevægt med det ene ben, og det
andet på en ballon.

Jeg giver Alex ret i fortolkningen af reglerne. Men de er bare ikke i
overensstemmelse med virkeligheden og sund fornuft. Hvis nogen spørger
om hvad en specifik trillebør med grus vejer, så er det egenvægt plus
last, altså totalvægt. Og så er det ikke afhængig af om der står en og
løfter i håndtagene. Men spørger man hvor hårdt hjulet trykker, så er
det som skrevet i de link der er kommet.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-01-11 04:57

> [...]
> ikke for at veje trailerens faktiske vægt, der alt andet lige må være
> det samme som akseltrykket på traileren.

Mon ikke det der skaber denne debat er forskellen mellem 'trailerens
faktiske/tilladte vægt' og 'trailerens faktiske/tilladte akseltryk'?

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 25-01-11 22:20

Den 25-01-2011 16:29, alexbo skrev:

> Men indtil videre må du så regne med den forklaring.
>
> Jeg har desværre ikke hørt fra færdselsstyrelsen.
>
> mvh
> Alex Christensen

Jeg tror heller ikke vi kommer det nærmere før du har hørt fra
færdselsstyrelsen.
Kommer de med et andet svar end færdselspolitiet, så har vi, eller nok
nærmere dem, et problem.
Hilsen Matthias

Fra : alexbo

Dato : 25-01-11 22:31

"Matthias H. Matthiessen" skrev

> Kommer de med et andet svar end færdselspolitiet, så har vi, eller nok
> nærmere dem, et problem.

Det må vi se på til den tid, nu får de ugen ud, ellers skriver jeg et nyt
brev.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-01-11 09:42

On Tue, 25 Jan 2011 22:20:02 +0100, "Matthias H. Matthiessen"
<matthiessen@dioder.dk> wrote:

>Jeg tror heller ikke vi kommer det nærmere før du har hørt fra
>færdselsstyrelsen.
>Kommer de med et andet svar end færdselspolitiet, så har vi, eller nok
>nærmere dem, et problem.
Jeg ved ikke, hvis du spørger 10 forskellige politifolk om dette får
du om ikke 10 forskellige svar, så får du med garanti ikke 10
fuldstændigt enes svar.

Et er praksis, hvordan gør de (politiet), det kan nok varierer lidt,
det bør selvf. ikke være sådan, men virkeligheden er nok at det
varierer.
Jeg vil ikke blive overrasket hvis nogle måler akseltryk og andre
måler faktiske totalvægt.

Noget andet er domspraksis, altså hvad grundlag er folk blevet dømt
på, det gælder både med hensyn til hvilken § er de dømt for at havde
overtrådt og hvilken fremgangsmåde er brugt ved politiets kontrol af
vægten.

Og det er jo den sidste der er den mest interesante og den kan de
færreste politifolk svare på.

/Hans

Fra : Rene Jensen

Dato : 26-01-11 03:36

Da det drejer sig om sættevogne med støtte ben tager det under 5
minutter koble fra køre frem så de kan vejes seperat . så hvad skulle
problemet være i veje dem for sig selv ..

Fra : Brian Sørup

Dato : 25-01-11 16:42

"Matthias H. Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i meddelelsen
> Her er svaret fra færdselsafdelingen for dem som måske ikke ser svaret i
> den første tråd:
>
> Hej Matthias
>
> Traileren frakobles og vejes.
> Rapport ved mere en 7% overlæs.

I min optik er det en forkert måde at gøre det på - den del af trailerens
vægt der udgør kugletrykket skal IMO ikke vejes med til trailerens vægt.

Hvis du vejer på den måde er der ingen sættevogne der kører lovligt, da de
kører med kugletryk på flere tons.

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 25-01-11 16:47

Den 25-01-2011 16:41, Brian Sørup skrev:

> [...]
> trailerens vægt.
>
> Hvis du vejer på den måde er der ingen sættevogne der kører lovligt, da

Nu skal du og Alex huske på, at spørgsmålet går på en personbilstrailer.
Om det ændrer noget på vejemetoden på en lastbiltrailer, ved jeg ikke.
Hilsen Matthias

Fra : Brian Sørup

Dato : 25-01-11 16:56

> Nu skal du og Alex huske på, at spørgsmålet går på en personbilstrailer.
> Om det ændrer noget på vejemetoden på en lastbiltrailer, ved jeg ikke.

En trailer er vel en trailer uagtet de tekniske muligheder for at veje til-,
eller fra-koblet ?

Fra : alexbo

Dato : 25-01-11 17:49

"Matthias H. Matthiessen" skrev

> Nu skal du og Alex huske på, at spørgsmålet går på en personbilstrailer.
> Om det ændrer noget på vejemetoden på en lastbiltrailer, ved jeg ikke.

Det gør det ikke, nu hænger det dig nok snart ud af halsen, men det står
klart i reglerne for personbiler.

§ 22. For påhængskøretøjer, der trækkes af en bil med en tilladt totalvægt
på ikke over 3.500 kg, må den faktiske totalvægt, for sættevogn og
påhængskøretøj med stiv trækstang dog det samlede faktiske akseltryk, ikke
overstige:

"For påhængskøretøjer, der trækkes af en bil"
Den trækkes, den står ikke for sig selv.

Så kommer totalvægt, dog ikke for sættevogn og stiv trækstang (som en alm.
trailer eller campingvogn), der er det ikke totalvægten men det samlede
akseltryk
Akselstrykket er det der tæller.

Detailforskrifter skriver det på en lidt anden måde.
(3) I vogntog, hvor det trækkende køretøj er en bil med tilladt totalvægt på
ikke over
3.500 kg, må påhængskøretøjets tilladte totalvægt - for sættevogn og
påhængsvogn med stiv trækstang samlede akseltryk - ikke overstige:

I et vogntog, altså en samlet enhed må et påhængskøretøj med stiv trækstang
ikke have et akseltryk o.s.v.
Aksletrykket er det afgørende ikke en totalvægt i afkoblet tilstand.

Jeg køber ikke den forklaring du har fået fra færdselsafdelingen.

mvh
Alex Christensen

Fra : KASO

Dato : 25-01-11 21:08

> Jeg køber ikke den forklaring du har fået fra færdselsafdelingen.

Naturligvis ikke - du kender selvfølgelig loven bedre end politiet.....

Fra : alexbo

Dato : 25-01-11 21:52

"KASO" > skrev

> Naturligvis ikke - du kender selvfølgelig loven bedre end politiet.....

Ja, og jeg har argumenteret for synspunktet, det er mere end man kan sige om
dig.

Men jeg skal give dig chancen.
Din præcise og begrundede fortolkning af nedenstående første afsnit.

[...]

1) den trækkende bils tilladte totalvægt, hvis påhængskøretøjet er forsynet
med driftsbremse, og
2) 50 pct. af den trækkende bils tjenestevægt, hvis påhængskøretøjet ikke er
forsynet med driftsbremse.
Stk. 2. For påhængskøretøjer, der er forsynet med driftsbremse, og trækkes
af terrængående biler, som defineret i direktiv 70/156/EØF, er den maksimalt
tilladte totalvægt, dog 1,5 gange den trækkende bils tilladte totalvægt.
Påhængskøretøjets tilladte totalvægt, for sættevogn og påhængskøretøj med
stiv trækstang dog det samlede akseltryk, må ikke overstige 3.500 kg.

mvh
Alex Christensen

Fra : KASO

Dato : 25-01-11 22:33

> [...]
> om dig.
>
> Men jeg skal give dig chancen.
> Din præcise og begrundede fortolkning af nedenstående første afsnit.

1: Du har fået et klart svar fra politiet. De skriver klart, at din
fortolkning er forkert. Hvorfor skulle jeg så give mig til at fortolke?

2: Hvorfor tror du trailere skal være mærket med lasteevne - ikke akseltryk?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-01-11 05:37

Den 25-01-2011 17:48, alexbo skrev:
> [...]
> Aksletrykket er det afgørende ikke en totalvægt i afkoblet tilstand.
> Jeg køber ikke den forklaring du har fået fra færdselsafdelingen.

Den går nok ud på at du med den udvejning også afslører overlæs på
kuglen. Og det er vel ikke mindre alvorligt end akseltrykket?

Fra : Ivan Madsen

Dato : 25-01-11 21:19

On Tue, 25 Jan 2011 16:41:31 +0100, Brian Sørup <brizzen@live.dk>
wrote:

> [...]
>
>Hvis du vejer på den måde er der ingen sættevogne der kører lovligt, da de

Nu er der måske en smule forskel på hvordan en sættevogn og en trailer
er monteret.
En trailer handler vel om hvor meget vægt der hænger i "stangen"
bagude som oftest skal håndteres uden bremser. En sættevogn hviler jo
på trækkeren - uden at jeg skal påstå det er rimeligt, at der vejes på
anden vis.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-01-11 05:33

> [...]
> trailerens vægt.
> Hvis du vejer på den måde er der ingen sættevogne der kører lovligt, da

I stedet for:
"den del af trailerens vægt der udgør kugletrykket skal IMO ikke vejes
med til trailerens vægt."
burde der nok havde stået:
"den del af trailerens vægt der udgør kugletrykket skal IMO ikke vejes
med til trailerens akseltryk."

For det er jo sammenblandingen af trailerens (faktiske/tilladte)
akseltryk og trailerens (faktiske/tilladte) tilladte totalvægt der giver
problemet.

At traileren har en totalvægt, der fremkommer når den vejes alene, kan
der lige som ikke kommes uden om. Og at der er en grænse for hvor stor
denne totalvægt må være kan der heller ikke rigtig flyttes ved.

Hvis man først vejer akslerne på "vogntoget" (personbil + trailer) for
derefter at veje traileren for sig selv, afsløres det jo om et evt.
overlæs er skjult som for højt kugletryk. At du har 50 kg for meget på
kuglen giver jo ikke automatisk at du har 50 kg for meget på bagakslen
på bilen.

Og så er vi tilbage ved de tre steder der kan vejes overlæs; Overlæs
eller ej på bilen, overlæs eller ej på trailerakslerne og overlæs eller
ej på kuglen.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-01-11 21:50

"Matthias H. Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i meddelelsen
> Her er svaret fra færdselsafdelingen for dem som måske ikke ser svaret i
> [...]

Dem der bevæger sig sydpå skal så huske at Østrig og Tyskland kører med 3
hhv 4% tolerence (eller også er det omvendt).

Og hvis man har overlæs på sydpå, så er muligheden kun at læsse om (fra
hænger til "trækkker") eller helt af (fra hænger til skraldespand) for at få
tallene til at passe. Ellers får man ikke lov til at køre.

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-01-11 05:42

Den 25-01-2011 21:50, Per Henneberg Kristensen skrev:
> [...]
> hænger til "trækkker") eller helt af (fra hænger til skraldespand) for
> at få tallene til at passe. Ellers får man ikke lov til at køre.

I Østrig bruger de ikke procenter for den tilladte totalvægt, allerfald
for lastbiler.

Hvis du vejer mere end 400 kg over den tilladte totalvægt koster det.

Fra : Brian Sørup

Dato : 25-01-11 22:05

"Matthias H. Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i meddelelsen
> Her er svaret fra færdselsafdelingen for dem som måske ikke ser svaret i
> [...]

Her et lille regnestykke på en alm. 500kg's ubremset trailer:
350/100 * 7=24,5.... dvs. hvis din trailer afkoblet vejer 525kg koster det
en bøde for overlæs og en bøde for at trække mere end bilen er godkendt
til.... da de fleste biler må trække 450-500kg u/bremser.

Fra : alexbo

Dato : 25-01-11 22:26

"Brian Sørup" skrev

> [...]
> en bøde for overlæs og en bøde for at trække mere end bilen er godkendt
> til.... da de fleste biler må trække 450-500kg u/bremser.

Hvad er det for nogen 350 kg, mener du at overlæs beregnes efter lasteevne,
jeg vil nu påstå at det beregnes efter totalvægt, indtil politiet siger
noget andet.

Hvis man har en campingvogn med en total på 1400 kg og lasteevne på 200 kg,
skulle 100 kg overvægt være 50% efter din regnemetode.
Den køber jeg heller ikke.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian Sørup

Dato : 25-01-11 22:34

> [...]
>
> Hvis man har en campingvogn med en total på 1400 kg og lasteevne på 200
> kg, skulle 100 kg overvægt være 50% efter din regnemetode.

Det kan jeg da godt se, men så er der jo ikke tale om egentligt over*læs*
men overskridelse af totalvægt.
Så kan din CV med 1400kg total veje 1498kg og stadig være lovlig .....

Fra : alexbo

Dato : 25-01-11 22:46

"Brian Sørup" skrev
> Det kan jeg da godt se, men så er der jo ikke tale om egentligt over*læs*
> men overskridelse af totalvægt.

Ja men det kaldes overlæs, det er reelt overvægt.

Rigsadvokatens bødekatalog:
"Overlæs udregnes i procent i forhold til køretøjets tilladte totalvægt."

Lige som de trailere vi her skriver om, det kaldes totalvægt men er
akseltryk.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-01-11 05:49

Den 25-01-2011 22:26, alexbo skrev:
> [...]
> Hvis man har en campingvogn med en total på 1400 kg og lasteevne på 200
> kg, skulle 100 kg overvægt være 50% efter din regnemetode.

Du har da også ganske ret. Det er ved 536 kg grænsen går.

Men har traileren så et faktisk akseltryk på 450 kg, mens den har en
faktisk totalvægt på 536 kg, har du afsløret 36 kg overlæs på krogen,
hvis den er godkendt til 50 kg kugletryk. Og det er pludselig 72% overlæs.

Så hvorfor mon de vejer traileren alene?

Fra : alexbo

Dato : 03-02-11 12:10

"Matthias H. Matthiessen" skrev

> Her er svaret fra færdselsafdelingen for dem som måske ikke ser svaret i
> den første tråd:

Jeg vil lige fortælle at jeg ikke har hverken glemt eller gemt sagen
angående trafikstyrelsens mening om vejning, i sidste uge skrev jeg på en
kontaktformular på deres hjemmeside, og i mandags sendte jeg en "rigtig"
mail, men der har ikke været nogen reaktion, ikke engang en bekræftelse på
modtagelsen.

Det kan skyldes at de tænker dybt over problemet, eller måske at de ikke
gider svare på sådant et tåbeligt spørgsmål, enhver kan da regne ud at en
trailer vejes afkoblet, jeg ved det ikke, men de får ikke lov at dø i synden
jeg bliver ved til der kommer et svar.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 01-03-11 11:48

"alexbo" skrev

> Jeg vil lige fortælle at jeg ikke har hverken glemt eller gemt sagen
> angående trafikstyrelsens mening om vejning,

Så fik jeg et svar, det går ud på at trailer vejes afkoblet,
der skrives også at man ikke kan risikere overlæs på forvognen på grund af
trailerens
koblingstryk for det er der taget hensyn til ved beregning af totalvægt.
Det hænger ikke helt sammen, for hvis forvognen har fuldt læs uden trailer
må den nødvendigvis have overlæs med trailer på.
Jeg synes også de springer nemt over dette med
[...]

Men det er nu lige meget.
Trailer vejes afkoblet det var spørgsmålet.
Jeg har sat svaret ind nederst

mvh
Alex Christensen

Med hensyn til de køretøjstekniske krav kan Trafikstyrelsen oplyse følgende.

Af bekendtgørelse nr. 136 af 1993 om synsfri sammenkobling af bil og
påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på højst 3.500 kg fremgår af § 5,
stk. 2. at: "Køretøjer må kun sammenkobles synsfrit," "såfremt
påhængskøretøjets faktiske totalvægt ikke overstiger den værdi for største
totalvægt, der er anført i bilens registreringsattest".

Faktisk totalvægt er i Vejledning om syn af Køretøjer defineret som:
"Køretøjets øjeblikkelige vægt med driftsmidler, fører og last." Det er
dermed køretøjets samlede vægt og ikke akseltryk, der skal anvendes.
Påhængskøretøjet skal derfor vejes i afkoblet tilstand.

Der tages ved fastsættelse af en bils tilladte totalvægt højde for, at der
skal være lasteevne til en evt. tilkoblet påhængsvogn. En bils tilladte
totalvægt må således højst nedsættes til:
- For personbil M1 (jf. Vejledning om syn af køretøjer afsnit 3.01.V03):
"Køreklar vægt + 75 kg x antal passagerer, som bilen er indrettet til, samt
+ 75 kg, medmindre bilfabrikanten erklærer, at montering af
tilkoblingsanordning ikke er tilladt."

- For varebil N1(jf. Vejledning om syn af køretøjer afsnit 3.01.V02):
"Tjenestevægt + 75 kg x antal passagerer bilen er indrettet til (min. én
passager, hvis bilen oprindeligt har haft en passagerplads) + 150 kg, dog
min. 1,2 x egenvægt."

Personbilen har dermed mindst 75 kg lasteevne til koblingstrykket og en
varebil 150 kg.

Med hensyn til påhængskøretøjet regnes der som beskrevet ovenfor med den
samlede vægt.

Den beskrevne situation, "hvor forvognen på den ene side har for stort
akseltryk/totalvægt på grund af kugletrykket med anhænger påkoblet, og
samtidig har anhængeren for stor totalvægt i afkoblet tilstand, udelukkende
fordi der er et kugletryk på 75 kg, der både tæller i forvognens
akseltryk/totalvægt og i anhængerens totalvægt?", vil dermed ikke kunne
forekomme, såfremt føreren ikke overlæsser køretøjerne i vogntoget.

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 01-03-11 15:57

Den 01-03-2011 11:48, alexbo skrev:
Klip
> Men det er nu lige meget.
> Trailer vejes afkoblet det var spørgsmålet.
> Jeg har sat svaret ind nederst
>
> mvh
> Alex Christensen

Hej Alex.
Tak for dit svar. Så havde ham fra færdselsafdelingen ret i sit svar.
Godt vi fik det afklaret.

Hilsen Matthias

Fra : alexbo

Dato : 01-03-11 17:39

"Matthias H. Matthiessen" skrev

> Hej Alex.
> Tak for dit svar. Så havde ham fra færdselsafdelingen ret i sit svar.
> Godt vi fik det afklaret.

Ja, det er rart at vide hvad der rent faktisk gælder.

mvh
Alex Christensen