vådmørtel har fået frost, ødela
Fra : Leif Neland

Dato : 23-01-11 21:17

Jeg har forleden muret en lille væg, med en sæk færdigblandet våd
mørtel, men den var blevet grynet, så jeg blandede vand i.

Men det størkner ikke; er det blevet ødelagt af frost?

Nå, hvis det er tilfældet, så var det ihvertfald en øvelse; det er kun
en grebning, der skal lukkes af, 4 lag af 3 sten

Er det for koldt at mure nu?

Leif

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 25-01-11 23:46

Leif Neland wrote:
> [...]
>
> Nå, hvis det er tilfældet, så var det ihvertfald en øvelse; det er kun
> en grebning, der skal lukkes af, 4 lag af 3 sten

Vil mene at det skal være meget varmere i vejret for at mure.

Ren mørtel hærder ikke - det tørrer ud på nogle dage men er flere år om
at hærde.
Mørtel er en blanding af sand eller grus og læsket kalk, og den læskede
kalk hærder over tid til kalksten ved at reagere med kuldioxid fra
luften men det tager længere tid end en vinter med frost.

For at få mørtel til at hærde "i en fart" blandes en vis mængde cement
i, men det skal gerne være noget over 5 grader før det hærder inden for
en fornuftig tid idet hærdetiden er omvendt proportional med
temperaturen. Under 5 grader kan hærdningen tage en måned.

/Lars