Overlæs på trailer
Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 23-01-11 16:26

Hvis man bliver stoppet med et læs brænde eller andet gods på en lille
trailer, hvordan finder man så ud af om man har overlæs?
Bliver traileren frakoblet bilen og så vejet?
Eller bliver den vejet mens der er spændt på bilen? Og hvad så med
kugletrykket, for det kan jo være langt højere end tilladt?
Nogen der har erfaring?
Hilsen Matthias

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 23-01-11 16:40

On Sun, 23 Jan 2011 16:25:47 +0100, "Matthias H. Matthiessen"
<matthiessen@dioder.dk> wrote:

>Nogen der har erfaring?
De kan finde på at inviterer vogntoget hen til en kalibreret brovægt,
så kan man ellers stille selve traileren på vægten og vupti de har
vejet den. Politiet har faktisk sådanne vægte.

De kan også have en lille vægt med, så afkobles traileren og man vejer
under hvert hjul, også støttehjulet, og så har de en god indikator på
om turen skal forbi en kalibreret brovægt eller ej.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 23-01-11 17:22

"Matthias H. Matthiessen" skrev

> Hvis man bliver stoppet med et læs brænde eller andet gods på en lille
> trailer, hvordan finder man så ud af om man har overlæs?
Man "vejer" akseltrykket på traileren.

> Bliver traileren frakoblet bilen og så vejet?
Nej.

> Eller bliver den vejet mens der er spændt på bilen?
Ja.

>Og hvad så med kugletrykket, for det kan jo være langt højere end tilladt?
Tilladt kugletryk er noget andet end overlæs.

Bekendtgørelse om køretøjers største bredde, længde, højde, vægt og
akseltryk:
§ 22. For påhængskøretøjer, der trækkes af en bil med en tilladt totalvægt
på ikke over 3.500 kg, må den faktiske totalvægt, for sættevogn og
påhængskøretøj med stiv trækstang dog det samlede faktiske akseltryk, ikke
overstige o.s.v.

Det er det samlede faktiske akseltryk på traileren der tæller ikke
trailerens totalvægt i afkoblet tilstand.

Jeg har aldrig hørt om nogen der har fået bøde for kugletryk, men det kan da
komme på tale, men det er en anden ting end overlæs på trailer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 23-01-11 19:38

Den 23-01-2011 17:21, alexbo skrev:

> [...]
>
> Jeg har aldrig hørt om nogen der har fået bøde for kugletryk, men det
> kan da komme på tale, men det er en anden ting end overlæs på trailer.

Men så kan det jo være svært at bedømme om man nu også har overlæs, for
kugletrykket kan jo være langt over det tilladte?
Hvad vil du så mene jeg må læsse på min trailer, når totalvægten er 450
kg og lasteevne på 350 kg.?
Er det akseltryk på 450 + koblingvægt?
Eller akseltryk minus et skønnet koblingvægt?

Her i det sønderjyske hører vi ofte om, at noget er blevet stoppet med
overlæs af øl, men det er jo også nemt at beregne, da man kender vægten
på dåserne.
Hilsen Matthias

Fra : alexbo

Dato : 23-01-11 20:09

"Matthias H. Matthiessen" skrev

> Men så kan det jo være svært at bedømme om man nu også har overlæs, for
> kugletrykket kan jo være langt over det tilladte?
Overlæs er det læs der er på traileren over det tilladte, det der hviler på
kuglen hviler ikke på traileren.

> [...]

> Her i det sønderjyske hører vi ofte om, at noget er blevet stoppet med
> overlæs af øl, men det er jo også nemt at beregne, da man kender vægten på
Ja men man kender ikke vægten af traileren, og heller ikke kugletrykket, så
bare at beregne lasten giver ikke et nøjagtigt tal for trailerens akseltryk.

For en trailer og en sættevogn er det akseltrykket der er totalvægt, ikke
den rent faktiske vægt i løs tilstand.

Linket viser en "lille" trailer efter en "lille" bil, dette træk følger
nøjagtig de samme vægtregler som en Opel Corsa med en
450kg anhænger.

Det halve af vægten hviler på bilen, og tæller med på bil og ikke på
trailer, man kobler ikke sådan en trailer af for at se om den har overvægt.

http://kortlink.dk/8nup

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-01-11 00:02

Den 23-01-2011 20:09, alexbo skrev:

> For en trailer og en sættevogn er det akseltrykket der er totalvægt, ikke
> den rent faktiske vægt i løs tilstand.

Hvor har du den fra?

Er totalvægt på en tre-akslet trailer de 24 tons den må veje på
akslerne, eller de 34 tons den kan være godkendt til at veje på akslerne
+ skammelen?

Det jeg tror du tænker på er vejeteknik og ikke totalvægt.

Når et vogntog (trækker/trailer) bliver vejet regner man trækkerens
samlede vægt og trailer-akslernes samlede vægt (IKKE totalvægt).
herudfra kan man så se;
1 om trækkeren har overlæs
2 om der er overlæs på trailerakslerne, og
3 om det samlede vogntog har overlæs.

Men man kan ikke regne sig frem til om trailerens totalvægt er
overskredet. Til det skal man have traileren stå alene på vægten.

Det samme gør sig gældende for en personvognstrailer.

En trailer der er læsset med overlæs kan have det skjult i et for højt
kugletryk. Et tryk som man ikke kan veje sig frem til undtagen hvis
traileren vejes alene.

Men en trailer der har en tilladt totalvægt på 450 kg må ikke veje 450
kg på akslen. Holder kugletrykket sig til 50 kg, vil den have en faktisk
totalvægt på 500 kr. 11% over den tilladte totalvægt, og 4% over
bødegrænsen på 7%.

Fra : alexbo

Dato : 24-01-11 09:44

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev

> Hvor har du den fra?

Det har jeg skrevet, men jeg skal da gerne gentage.
> [...]

> Er totalvægt på en tre-akslet trailer de 24 tons den må veje på akslerne,
> eller de 34 tons den kan være godkendt til at veje på akslerne +
Jeg ved ikke om du mener at en trailer kan have 24 tons på akslerne og 34
total, eller om det er en tastefejl, men for en trailer er det samlede
akseltryk lig med totalvægten, der findes ikke ægte totalvægt for en
trailer.
Hvis der skulle have stået 24 tons begge steder, er det 24 tons plus
skammel.

> Det jeg tror du tænker på er vejeteknik og ikke totalvægt.
Næh jeg forklarer hvordan reglerne er.

> [...]
> kan man så se;
> 1 om trækkeren har overlæs
> 2 om der er overlæs på trailerakslerne, og
For mig lyder det fuldstændig som det jeg skriver, man vejer akslerne på det
sammenkoblede vogntog, ikke bil og trailer for sig selv.
Men i næste afsnit skiller du pludselig vogntoget ad.

> Men man kan ikke regne sig frem til om trailerens totalvægt er
> overskredet. Til det skal man have traileren stå alene på vægten.
Nej, vægtreglerne for trailere gælder kun aksler, der findes ikke regler om
totalvægt for
trailere i frakoblet tilstand.

> [...]

> En trailer der er læsset med overlæs kan have det skjult i et for højt
> kugletryk. Et tryk som man ikke kan veje sig frem til undtagen hvis
Nej.

> [...]
> på akslen. Holder kugletrykket sig til 50 kg, vil den have en faktisk
> totalvægt på 500 kr. 11% over den tilladte totalvægt, og 4% over
Nej.

Køretøjers totalvægt:
§ 21. Køretøj med hjul, der er forsynet med luftgummiringe, må ikke køre på
vej, såfremt køretøjets faktiske totalvægt overstiger summen af de
akseltryk, der er tilladt for køretøjer, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Den faktiske totalvægt må ikke overstige:
1) for motordrevet køretøj med 2 aksler: 18.000 kg,
2) for motordrevet køretøj med 3 aksler: 24.000 kg, for ledbus dog 28.000
kg,
3) for motordrevet køretøj med 4 eller flere aksler: 29.500 kg, dog kan den
tilladte totalvægt være indtil 32.000 kg, såfremt de to forreste aksler er
styrende og afstanden mellem køretøjets forreste og bageste aksel er 5,0 m
eller mere, og for ledbus indtil 34.000 kg,
4) for påhængsvogn og påhængsredskab til bil, undtagen påhængsredskab med
hovedbolt, med 3 eller flere aksler: 24.000 kg,
5) for påhængskøretøj til motorcykel: 150 kg,
6) for vogntog bestående af bil med registreringspligtigt påhængskøretøj:
48.000 kg, og
7) for andre vogntog: 44.000 kg.
Stk. 3. Stk. 1 gælder ikke for sættevogne og påhængskøretøjer med hovedbolt
eller stiv trækstang. For sådanne køretøjer anvendes alene reglerne om
akseltryk samt reglerne om faktisk totalvægt for vogntog.
Stk. 4. Ved beregningen af totalvægten anses 2 aksler, hvis indbyrdes
afstand er mindre end 1,0 m, som én aksel.

Det interessante er nedenstående.
Stk. 3. Stk. 1 gælder ikke for sættevogne og påhængskøretøjer med hovedbolt
eller stiv trækstang. For sådanne køretøjer anvendes alene reglerne om
akseltryk samt reglerne om faktisk totalvægt for vogntog.

Der står helt klart at for trailere med hovedbolt, det vil sige trailere på
skammel, trailere med stiv trækstang, det vil sige kærrer, gælder kun
reglerne om akseltryk og totalvægt for det samlede vogntog, ikke totalvægt
for den løse trailer eller løse forvogn.

Noget andet er en rigtig anhænger, men den hviler heller ikke på forvognen,
den bliver kun trukket.
Linket viser en sådan anhænger, der er det klart at det er lige meget
hvordan den læsses, der hviler ikke nogen vægt på forvognen.
http://kortlink.dk/google/8nvm

For biler under 3500 kg, gælder § 22, den siger det samme.

Det var en længere smøre, men jeg kunne ikke gøre det kortere når det skulle
forklares ordenligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : KASO

Dato : 24-01-11 13:15

> Det var en længere smøre, men jeg kunne ikke gøre det kortere når det
> skulle
> forklares ordenligt.

Alt ovenstående omhandler _vogntogets_ totalvægt, hvilket er irrelevant
ifht. om der er overlæs på selve traileren. Jeg ser intet i det, du har
kopieret ind, der omhandler trailerens vægtgrænser. Her er akseltrykket uden
betydning - må den laste f.eks. 350kg - så må den ikke laste mere - uanset
kugletryk/akseltryk. Må bilen ikke trække så meget - eller rækker kørekortet
ikke - så kan grænsen være endnu lavere.

Eksempelvis havde jeg en MB Viano. Den måtte trække 2200kg (svjh.) - men
bilens totalvægt (2900kg) var så høj, at man med "almindeligt" kørekort ikke
kunne udnytte potentialet.

Fra : alexbo

Dato : 24-01-11 15:01

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev

> Jeg ser intet i det, du har kopieret ind, der omhandler trailerens
> vægtgrænser.

Det må skyldes at du ikke forstår sproget, det står ganske tydeligt.

§ 22.
"for sættevogn og påhængskøretøj med stiv trækstang dog det samlede faktiske
akseltryk"

Hvad tror du det betyder, eller forstår du ganske enkelt ikke hvad en stiv
trækstang er for noget, det er den pind der sidder på en trailer til
personbil.

> Her er akseltrykket uden betydning -
Akseltrykket er det eneste der har betydning.

Sludderet om kørekortet springer jeg over, overvægt har intet med kørekort
at gøre.

mvh
Alex Christensen

Fra : KASO

Dato : 24-01-11 19:45

> [...]
>
> Hvad tror du det betyder, eller forstår du ganske enkelt ikke hvad en stiv
> trækstang er for noget, det er den pind der sidder på en trailer til

Du griber noget ud af en sammenhæng og fortolker det. Læs nu tingene
samlet....

> Akseltrykket er det eneste der har betydning.

Nej - ikke på en personbilstrailer - her er det uden betydning.

> Sludderet om kørekortet springer jeg over, overvægt har intet med kørekort
> at gøre.

Det er skam ikke mere sludder end dit vrøvl om akseltryk - men det har
ganske rigtigt ikke noget med overlæs at gøre.

Fra : alexbo

Dato : 24-01-11 22:28

"KASO" skrev

> Nej - ikke på en personbilstrailer - her er det uden betydning.

Jeg tager lige paragraffen en gang til, ikke så meget for dig, men for andre
som måske kunne tro at du ved noget som helst om emnet.

[...]

Den handler om en bil under 3500 kg, den handler om totalvægt, den handler
om akseltryk.

En bil under 3500 kg,
en trailer med stiv trækstang
Spring alle de svære ord over og se blot på om det er sådan "dit" vogntog er
sat sammen.
Er det det, er det "det samlede faktiske akseltryk" der tæller.

Paragraffen handler om totalvægt, lige undtaget for trailere med stiv
trækstang der handel den om akseltryk, for det er akseltrykket der tæller
for sådan en trailer.

"må den faktiske totalvægt, for sættevogn og påhængskøretøj med stiv
trækstang dog det samlede faktiske akseltryk"

Man bruger ikke totalvægt for sådanne trailere man bruger akseltryk.
Hvis ikke man selv efter flere gennemlæsninger forstår det, kan jeg ikke
gøre mere.

mvh
Alex Christensen

Fra : KASO

Dato : 25-01-11 08:27

> [...]
>
> Man bruger ikke totalvægt for sådanne trailere man bruger akseltryk.
> Hvis ikke man selv efter flere gennemlæsninger forstår det, kan jeg ikke

Jo - du kan sagtens gøre mere: Du kan begynde at læse indenad!

Ovenstående omhandler totalvægt for VOGNTOGET - ikke for traileren.
Traileren kan sagtens have overlæs uden at vogntoget har det!

Gad vide, hvorfor der står lasteevne og ikke akseltryk på siden af en
trailer..... ?

Fra : alexbo

Dato : 25-01-11 09:01

"KASO" skrev

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-01-11 22:33

Den 24-01-2011 09:44, alexbo skrev:
> [...]
> trailer.
> Hvis der skulle have stået 24 tons begge steder, er det 24 tons plus

Ok, du har ret så langt at man ikke bruger at opgive trailerens totalvægt.

Men man har ikke glemt den, man har blot delt den i to. Akseltryk og
hovedboltetryk. Så med 24 tons akseltryk og 10 tons hovedboltetryk får
du de 34 tons jeg snakker om er trailerens samlede tilladte totale vægt
(totalvægt).

> [...]
> Men i næste afsnit skiller du pludselig vogntoget ad.
> Nej, vægtreglerne for trailere gælder kun aksler, der findes ikke regler

Nej til at man ikke kan veje sig frem til det, eller et nej til det jeg
skriver?

> Nej.

Nej til hvilket af det?

Hvis man ikke bruger totalvægten på en personvognstrailer til noget,
hvorfor skal den så være afmærket med det?

(BEKENDTGØRELSE OM DETAILFORSKRIFTER FOR KØRETØJERS INDRETNING OG
UDSTYR: 2.02.110 + 2.02.024)

> [...]
> reglerne om akseltryk og totalvægt for det samlede vogntog, ikke totalvægt
> for den løse trailer eller løse forvogn.

Men den tilladte totalvægt skal stadig opgives, blot som to tal.

Sikkert fordi overvægt for lastbiler jo først er interessant hvis det
giver for højt akseltryk.

> Noget andet er en rigtig anhænger, men den hviler heller ikke på forvognen,
> den bliver kun trukket.

Der findes jo heller ikke så mange, danske, påhængskøretøjer til
personbiler der har styrende aksel. Så dem har vi ikke så meget brug for
i sammenligningen.

Ser dem sommetider hernede, men så er de som regel på tyske plader.

Fra : KASO

Dato : 24-01-11 09:50

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> på akslen. Holder kugletrykket sig til 50 kg, vil den have en faktisk
> totalvægt på 500 kr. 11% over den tilladte totalvægt, og 4% over

Det lyder som en noget mere plausibel forklaring!!!

Uanset kugletryk, bliver traileren jo belastet af de ekstra kg, ligesom
bilen skal stoppe en højere vægt. Vægten forsvinder jo ikke blot fordi den
flyttes til at belaste anhængertrækket.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-01-11 14:59

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> bilen skal stoppe en højere vægt. Vægten forsvinder jo ikke blot fordi den

Den del af vægten der hviler på prodsekrogen må skulle stoppes af bilens
bremser. Og der ligger jo også en begrænsning heri (på) i bilens totalvægt.

Forestil dig at der hviler 3 tons på prodsekrogen. Jeg kan ikke forestille
mig anden end at det er bilens bagbremser der skal bremse denne vægt...
forhjulene kan jo intet bremse i den opsætning ...

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : KASO

Dato : 24-01-11 20:02

> [...]
> mig anden end at det er bilens bagbremser der skal bremse denne vægt...
> forhjulene kan jo intet bremse i den opsætning ...

Hvis det er en trailer uden bremser, skal bilens bremser stoppe hele vægten.
Kugletrykket kan så give mere tryk på bilens bagaksel - og lade disse tage
lidt mere af arbejdet. Normalt er forbremserne de mest aktive, da vægten
forskydes ved opbremsning.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-01-11 21:46

> [...]
> vægten. Kugletrykket kan så give mere tryk på bilens bagaksel - og lade
> disse tage lidt mere af arbejdet. Normalt er forbremserne de mest aktive,

Vægten forskydes absolut ingen steder hvis der er for meget vægt på
prodsekrogen...

Fra : KASO

Dato : 24-01-11 21:48

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Vægten forskydes absolut ingen steder hvis der er for meget vægt på
> prodsekrogen...

Jo - fysikkens love ændres ikke af den grund, men det er rigtigt, at
effekten modvirkes til en vis grad af vægten på krogen.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-01-11 21:53

> Jo - fysikkens love ændres ikke af den grund, men det er rigtigt, at
> effekten modvirkes til en vis grad af vægten på krogen.

Ikke i en vis grad - i høj grad. ABS´en arbejder mere på overtid end når man
kører på is - selv om det er tørt asfalt man bremser på :)

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 24-01-11 22:05

Den 24-01-2011 21:53, Per Henneberg Kristensen skrev:
> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Ikke i en vis grad - i høj grad. ABS´en arbejder mere på overtid end når
> man kører på is - selv om det er tørt asfalt man bremser på :)

Pyt nu med bremserne.
Jeg vil hellere have et endeligt og sikkert svar på vejningen af overlæsset.
Hilsen Matthias

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-01-11 22:27

"Matthias H. Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i meddelelsen

> Pyt nu med bremserne.
> Jeg vil hellere have et endeligt og sikkert svar på vejningen af
> overlæsset.

http://www.bt.dk/camping/faa-styr-paa-vaegten-inden-politiet-goer-det

http://www.campinginfo.nu/vejningafcampingvogn.html

http://www.dk-camp.dk/artikel/tjek-lige-vaegten-campingvognen.html

De fleste (her alle) stemmer går til at campingvognen skal vejes single. Men
husk alligevel at vægten på prodsekrogen går på bilen ..

Fra : alexbo

Dato : 24-01-11 22:31

"Matthias H. Matthiessen" < skrev i

> Jeg vil hellere have et endeligt og sikkert svar på vejningen af
> overlæsset.

Det får du ikke her, du kan i hvert fald ikke være sikker, der kommer alt
muligt vås samtidig med det korrekte svar.

mvh
Alex Christensen

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 25-01-11 05:47

Den 24-01-2011 22:30, alexbo skrev:

> "Matthias H. Matthiessen" < skrev i

> Det får du ikke her, du kan i hvert fald ikke være sikker, der kommer
> alt muligt vås samtidig med det korrekte svar.

Nej, jeg tvivler også.
Jeg har derfor nu sendt spørgsmålet til færdselspolitiet. Så må vi se om
de kan få tid til at svare.
Svaret bringer jeg selvfølgelig også her i gruppen.
Hilsen Matthias

Fra : alexbo

Dato : 25-01-11 09:01

"Matthias H. Matthiessen" skrev

> Jeg har derfor nu sendt spørgsmålet til færdselspolitiet.

Fornuftigt, jeg skrev til færdselstyrelsen i går.

mvh
Alex Christensen

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 25-01-11 15:52

Den 25-01-2011 05:46, Matthias H. Matthiessen skrev:

> Nej, jeg tvivler også.
> Jeg har derfor nu sendt spørgsmålet til færdselspolitiet. Så må vi se om
> de kan få tid til at svare.
> Svaret bringer jeg selvfølgelig også her i gruppen.

Og her er svaret:

Hej Matthias

   Traileren frakobles og vejes.
   Rapport ved mere en 7% overlæs.

Med venlig hilsen

Preben Bruhn Christensen
leder af færdselsafdelingen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-01-11 04:28

Den 25-01-2011 15:51, Matthias H. Matthiessen skrev:
> Og her er svaret:
> [...]
Ups.

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 24-01-11 23:44

On Mon, 24 Jan 2011 22:05:19 +0100, "Matthias H. Matthiessen"
<matthiessen@dioder.dk> wrote:

>Jeg vil hellere have et endeligt og sikkert svar på vejningen af overlæsset.
Så spørger du hos politiet om hvorledes de foretager vejningen.

/Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-01-11 22:41

> Ikke i en vis grad - i høj grad. ABS´en arbejder mere på overtid end når
> man kører på is - selv om det er tørt asfalt man bremser på :)

Det lyder som om Per ved det fordi han har prøvet det.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-01-11 04:16

> Det lyder som om Per ved det fordi han har prøvet det.

Det har jeg godt nok ikke - men jeg har kørt fra strømerne mange gange :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-01-11 22:38

Den 24-01-2011 09:49, KASO skrev:
> [...]
> bilen skal stoppe en højere vægt. Vægten forsvinder jo ikke blot fordi
> den flyttes til at belaste anhængertrækket.

Læsser man så traileren "rigtig" kan den have et akseltryk på 400 kg og
et, formodet, kugletryk på 50 kg, og alt ser lovligt ud. Mens den
faktisk har et kugletryk på 100 kg, som ikke kan ses som "overtryk" på
personbilens bagaksel. Hvorfor de 50 kg overlæs kun kan afsløres ved at
veje traileren for sig.

Fra : Leo Jensen

Dato : 23-01-11 12:03

On 23 Jan., 19:37, "Matthias H. Matthiessen" <matthies...@dioder.dk>
wrote:

> [...]
> på dåserne.
> Hilsen Matthias- Skjul tekst i anførselstegn -

Det er svært at opnå et voldsomt højt kugletryk på en almindelig åben
trailer, hvis lasten er jævnt fordelt. Trailer, anhængertræk og bil er
hver især godkendt til en værdi for kugletryk, som oftest er max. 100
kg, og overskrider man den overbelaster man delene. Der er
selvfølgelig en sikkerhedsfaktor, men lad være med at tro at den er
3-4x...
Jeg forstår ikke, hvis politiet ikke giver bøder for overskridelse,
for det er ret katastrofalt at 'tabe' en trailer i trafikken.

Akslen på en almindelig trailer sidder 50-100 mm bag midten af ladet
og sikrer, at kugletrykket stiger jævnt med stigende last. For at få
TÜV-godkendt en trailer skal kugletrykket uanset last (jævnt fordelt)
være min 4% af aktuel totalvægt eller over 25 kg (dvs eksempelvis 3%
er nok, hvis man er over 25 kg). Øvre grænse er kuglekoblingens max
last, og de ligger på fra 50 til 150 kg for trailere op til 3500 kg.

Hvis kugletrykket kommer over 3-400 kg løser sagen i øvrigt sig selv
ret hurtigt, for så rykker du anhængertrækket af bilen, hvis det ikke
er en LandRover eller noget i den kaliber. 3-400 kg er slet ikke
uopnåeligt med en bådtrailer eller hestretrailer, som bliver læsset
uden man tænker over kugletryk.

MVH Leo

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-01-11 14:57

On Sun, 23 Jan 2011 17:21:50 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]

>overstige o.s.v.
>
>Det er det samlede faktiske akseltryk på traileren der tæller ikke
>trailerens totalvægt i afkoblet tilstand.
Ja men kun når man kontrollerer op imod den trækkende bil:
"....ikke overstige:
1) den trækkende bils tilladte totalvægt, hvis påhængskøretøjet er
forsynet med driftsbremse, og

2) 50 pct. af den trækkende bils tjenestevægt, hvis påhængskøretøjet
ikke er forsynet med driftsbremse. "
Så til lige præcist denne type kontrol bruges akseltrykket, det
fortæller intet om hvorledes man kontrollerer overholdelse af
vægtgrænser (lasteevne/totalvægt) for traileren.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 27-01-11 15:20

"Hans Kjaergaard" skrev

> Ja men kun når man kontrollerer op imod den trækkende bil:

Det vil betyde at traileren skal vejes på to forskellige måder, for at
kontrollere øm kørslen er lovlig.
Det er muligt, i hvert fald har vi fået at vide at politiet vejer den
afmonteret.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-01-11 15:53

Den 27-01-2011 15:20, alexbo skrev:
> Det vil betyde at traileren skal vejes på to forskellige måder, for at
> kontrollere øm kørslen er lovlig.
> Det er muligt, i hvert fald har vi fået at vide at politiet vejer den
> afmonteret.

Det er også den nemmeste måde at opdage for højt kugletryk.

At stå med en trailer med en tilladt totalvægt på 450 kg, som vejer 400
på akslen, og 500 kg vejet alene, viser jo at der er 100 kg kugletryk.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-01-11 16:01

On Thu, 27 Jan 2011 15:20:14 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>"Hans Kjaergaard" skrev

>Det vil betyde at traileren skal vejes på to forskellige måder, for at
>kontrollere øm kørslen er lovlig.
Ja, enig, så det afhænger af formålet med kontrollen, der afgør
hvilken vægtmålemetode der anvendes.

Så kontrollen kan være af "trailerens faktiske totalvægt", eller
"trailerens faktiske totalvægt ifht. det trækkende køretøj", og der
benyttes så åbentbart 2 forskellige målemetoder og et eller andet sted
giver det også god mening at den sidste måler på akseltrykkene og den
første på selve traileren alene.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 27-01-11 16:29

"Hans Kjaergaard" skrev

> Så kontrollen kan være af "trailerens faktiske totalvægt", eller
> "trailerens faktiske totalvægt ifht. det trækkende køretøj",

Ja, det kan være en mulighed.

mvh
Alex Christensen

Fra : Christian Stidsen

Dato : 25-01-11 09:30

?
> Eller bliver den vejet mens der er spændt på bilen? Og hvad så med
> kugletrykket, for det kan jo være langt højere end tilladt?

Hvordan ser det egentlig ud med "negtiv kugletryk" ?
Det vil jo ikke være over det tilladte, men tingenes tilstand bliver jo ikke
bedre på den måde.

Christian

Fra : Brian Sørup

Dato : 25-01-11 16:51

"Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i meddelelsen
> ?
>
> Hvordan ser det egentlig ud med "negtiv kugletryk" ?
> Det vil jo ikke være over det tilladte, men tingenes tilstand bliver jo
> ikke bedre på den måde.

Negativt kugletryk vil give større akseltryk på traileren.
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Christian Stidsen

Dato : 26-01-11 10:23

?
"Brian Sørup" <brizzen@live.dk> skrev i meddelelsen

> "Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i meddelelsen

> Negativt kugletryk vil give større akseltryk på traileren.
> --

Det er sandt, men der er jo stor forskel om du har et negativt tryk på 5 kg
eller på 100 kg omend det ikke ændrer på akseltrykket.

M.v.h.

Christian